Golfveteran bakom ny golfförsäkring

Golfveteran bakom ny golfförsäkring

22 juni · 2016

Golfanläggningar är utsatta för många risker. Lasse Engström, erfaren försäkringsförmedlare hos Söderberg & Partners och tidigare golfproffs är mannen som skapade den marknadsledande golfanläggningsförsäkringen.

När Lasse Engström arbetade som assisterande klubbdirektör såg han vilka brister de befintliga försäkringarna för golfanläggningar hade. Golfanläggningar är ur försäkringssynpunkt är ett mycket annorlunda objekt sett till riskerna.

– En traditionell företagsförsäkring är malplacerad då den inte fångar upp samtliga tänkbara skadehändelser. Undantagen är för många, berättar Lasse Engström på Söderberg & Partners kontor i Sundsvall och fortsätter:

– Ta till exempel egendom under bar himmel som är vanligt förekommande på en golfbana. Allt som oftast får man ingen ersättning från företagsförsäkringen och det kan leda till kostnader som jag tycker att försäkringen borde ersatta.

En golfförsäkring värd namnet

Bollmaskiner, nät och flaggstänger är exempel på egendom som är undantagna. När Lasse Engström sadlade om till försäkringsförmedlare gjorde han en marknadsanalys och inledde förhandlingar med olika försäkringsbolag. När han började offerera var premierna höga samtidigt som villkoren var bristfälliga.

– Vi tog fram en golfförsäkring som är värd namnet. Vi har valt att samarbeta med Folksam och tillsammans produktutvecklar vi försäkringen löpande. Arbetet med Folksam är långsiktigt och mycket uppskattat av våra kunder, säger Lasse Engström.

Omfattar även vildsvinsskador

På kort tid har försäkringen Svensk Golfbaneförsäkring blivit marknadsledande. Förutom att priset är konkurrenskraftigt uppskattas försäkringens villkor. Den täcker en rad områden som traditionella försäkringar inte omfattar.

Dit räknas exempelvis egendom under bar himmel och en avbrottsförsäkring som ger ersättning för skador orsakade av till exempel vildsvin eller andra skadegörare. Även ”strategiska träd” omfattas av försäkringsskyddet. Dessutom ingår en årsavgiftsförsäkring som omfattar alla medlemmar.

– Om en medlem till exempel blir skadad och inte kan spela ger försäkringen ersättning till medlemmen för årsavgiften, berättar Lasse Engström.

Många arbetar även ideellt för sin golfklubb. De omfattas numera av en utökad olycksfallsförsäkring.

Svensk Golfbaneförsäkring utvecklas löpande. Den första juni i år kom ett antal nyheter. Till exempel ger försäkringen även ersättning för ”öppen stöld” i samband med tidslåsproblematik. Bakgrunden är att golfklubbar allt oftare låter sina medlemmar använda klubbhusets omklädningsrum efter att personalen gått hem.

– Klubbar drabbas av stölder som rent definitionsmässigt inte klassas som inbrott. Men detta har vi som första bolag fångat upp i vår nya produkt då den ersätter vissa sorters öppen stöld och objekt, berättar Lasse Engström.

Exempel på objekt som kan ersättas är hjärtstartare, storbilds-TV och GIT-terminaler, det vill säga de dataterminaler som golfarna använder för att registrera sina rundor.

Ytterligare en viktig förklaring till att många väljer försäkringen är servicen.

– Under golfsäsongen är tempot högt ute på anläggningarna. Av egen erfarenhet vet jag hur viktigt det är med snabb och bra service och därför har vi alltid korta svarstider, säger Lasse Engström.

I dag har 180 golfanläggningar tecknat Söderberg & Partners nya försäkring.

Vill ni veta mer om Svensk Golfbaneförsäkring? Kontakta er rådgivare på Söderberg & Partners.

Rättsprocessen kring HQ Bank – ur ett försäkringsperspektiv

13 december · 2017

Den 14 december kommer domen i den utdragna rättsprocessen kring HQ Bank. Efter en friande dom i brottmålet pågår nu en process där bolaget kräver den tidigare bankledningen på över 3 miljarder kronor i skadestånd. Processer som rör styrelseansvar tar ofta lång tid och riskerar därför att bli mycket kostsamma.

Vid årsskiftet genomförde Söderberg & Partners en omfattande analys av marknadens VD- och styrelseansvarsförsäkringar och har därefter bevakat ett antal pågående tvister som blivit medialt uppmärksammade. Trenden visar en hög risk för ledande befattningshavare att drabbas av skadeståndsanspråk, som är dyra att utreda och försvara. Detta trots att anspråken många gånger inte leder till fällande dom.

- Fallet med HQ är ett exempel på när processer blir långdragna och kostsamma. Många gånger kan det vara en fråga om ogrundade anspråk och man kan därför bli tvungen att försvara sig trots att misstankarna senare visas vara felaktiga. Rätt VD- och styrelseansvarsförsäkring täcker denna typ av risk, säger Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig hos Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners analys av marknadens VD- och styrelseansvarsförsäkringar visar att flera försäkringsprodukter ersätter försvarskostnader först efter att en dom avkunnats. Beroende på vem som riktar anspråk kan därför en befattningshavare drabbas hårt ekonomiskt, då denne med personliga medel kan tvingas försvara sig mot en resursstark kravställare. Det därför av yttersta vikt att en VD- och styrelseansvarsförsäkring omfattar kostnaderna för försvar från första kronan fram till dess att domen faller.

Kortfakta om VD- och styrelseansvarsförsäkringar

• Majoriteten av alla större bolag och börsnoterade företag i Sverige har en VD- och styrelseansvarsförsäkring.
  • Villkoren varierar mellan olika försäkringar, men grundtanken med detta skydd är att täcka det personliga  betalningsansvaret för personer i ledande befattningar.
  • Grundelementen i försäkringen är tänkta att täcka advokatkostnader för försvar i rättsprocesser och även täcka ett skadeståndsbelopp om en fällande dom leder till skadeståndsskyldighet. Det är dock vanligast att skadeståndsbeloppet har ett tak.
Försäkringsnytt

Samordnad framgång för nytt koncept

29 november · 2016

Söderberg & Partners presenterade tidigare i år tjänsten Samordnad upphandling. På kort tid har över 170 kunder valt att delta och konceptet har varit mycket uppskattat.

I juni kunde Söderberg & Partners presentera den nya tjänsten Samordnad upphandling. Konceptet bygger på att man upphandlar flera kunder tillsammans för att utnyttja den gemensamma volymen istället för att upphandla varje försäkring individuellt. Hela 177 kunder blev det totala deltagandet i första upphandlingen som presenterades för försäkringsbolagen. Intresset från såväl försäkringsmarknaden som Söderberg & Partners kunder var över förväntan.

– Söderberg & Partners kunder samlar idag svensk försäkringsmarknads största premievolym inom förmedlad företagsförsäkring. Nu kommer vår storlek att betyda ännu mer för våra kunder när de är upphandlar sina försäkringsprodukter, säger Tomas Ohlin, Affärsområdesansvarig på Söderberg & Partners.

Syftet med samordnad upphandling är att tillsammans öka upphandlingskraften. När kunderna förhandlar som en grupp kommer man upp i volymer som gör det mer intressant för försäkringsbolagen. Samtidigt kan Söderberg & Partners genom Samordnad upphandling kravställa om mycket förmånligare villkor som underlättar för kunderna och försäkringsbolagen traditionellt inte erbjuder sina kunder. Formatet på upphandlingen gör också att ännu fler försäkringsbolag kan erbjuda sina produkter än i enskild upphandling.

Premierna i den första upphandlingsomgången uppgick till över 70 miljoner kronor. Det innebär att upphandlingen är den största av sin typ i Sverige. Samordnad Upphandling kommer framöver att genomföras två gånger per år och inför kommande upphandlingar är antalet kunder som vill delta många.

– Vi har arbetat hårt med upphandlingen och det syns tydligt på kvalitén. Många kunder är intresserade och vi ser väldigt ljust på kommande upphandlingar. Med ännu större volymer gör vi upphandlingen ännu starkare, säger Olle Barrling, ansvarig för upphandlingsteamet på Söderberg & Partners.

Vill du höra mer om samordnad upphandling? Kontakta oss idag!

Försäkringsnytt

Är ert företag med i Motorpoolen?

29 november · 2016

Varje år råkar tusentals trafikanter ut för olyckor i trafiken. Många kan förhindras men ibland är olyckan oundviklig och då är det viktigt att ert företag har rätt försäkring.

Vi på Söderberg & Partners vill inte att skador ska påverka våra kunders verksamhet och arbetar ständigt för att se till att våra kunder ska vara rätt försäkrade. Motorpoolen är Söderberg & Partners koncept för att hjälpa företag med sina fordonsförsäkringar. Motorpoolen har sedan 2012 Länsförsäkringar som riskbärare.

– Försäkringar kan vara både komplicerat och tidskrävande. Motorpoolen är ett smidigt koncept där jag kan hjälpa mina kunder att försäkra sina fordon, säger Filip Fredriksson, försäkringsrådgivare på Söderberg & Partners i Göteborg.

Vanligtvis använder försäkringsbolagen listpriser för varje fordons försäkringspremie. I Motorpoolen anpassas istället premien till hur skadefri man varit tidigare. Samtidigt representerar Motorpoolen en större grupp kunder, där den samlade premien också ger mer upphandlingskraft. Kunderna får även ta del av en årlig skadeanalys, där man får en tydlig överblick över vilka skador företagets fordon drabbats av.

– Jag har idag många kunder som är försäkrade i Motorpoolen. Motorpoolen ger genom sin storlek bra villkor och en konkurrenskraftig premie. Det märks på mina kunder att Motorpoolen är i linje med vad de söker. Det är enkelt och förmånligt, säger Filip Fredriksson.

Det är inte enbart trafikskador som behöver täckas av motorförsäkringar, bredden av skador som kan inträffa är många och en förare behöver inte ens vara iblandad.

– Vandalisering blir allt vanligare idag. Det kan handla om krossade rutor och ibland betydligt mer omfattande skador som företagen råkar ut för. Under våren hade jag flera fall där mina kunder i Motorpoolen kunde se värdet av att vara anslutna när deras fordon råkade ut för skador, säger Filip Fredriksson.

Vill ni gå med i motorpoolen? Kontakta din rådgivare nu.

Söderberg & Partners Motorförsäkringspool är en gruppupphandlad motorförsäkringslösning som erbjuder en bättre motorförsäkring med förmåner som till exempel: årlig skadeanalys, kontinuerlig kvalitetssäkring och marknadsledande försäkringsvillkor.

Motorpoolens kunder får ta del av:
• Kraften och erfarenheten i Söderberg & Partners unika Motorförsäkringslösning
• Samarbete mellan Söderberg & Partners och Länsförsäkringar; två marknadsledande aktörer
• Kontinuerlig kvalitetssäkring av försäkringsvillkor och försäkringspremier
• Årlig skadeanalys
• Hjälp med ert skadeförebyggande arbete
• Ett av marknadens bästa villkor
• Omfattande försäkringsskydd till en bra premie