Hög tid att teckna cyberförsäkring

Hög tid att teckna cyberförsäkring

18 maj · 2015

Söderberg & Partners har genomfört Nordens första villkorsanalys av försäkringar relaterade till cyberrisker. Cyberförsäkringen är ett tydligt komplement till bolagets övriga försäkringar, till exempel egendoms- och ansvarsförsäkringar som inte omfattar dessa risker i tillräcklig utsträckning.

– Framförallt cybercrime är ett växande problem. I USA, där tillförlitlig statistik finns, visar fakta att 45 procent av alla bolag utsattes för minst ett cyberbrott under 2013. Troligen är antalet betydligt fler då mörkertalet är stort, säger Victor Sundh, analytiker på Söderberg & Partners.

Han berättar att mediankostnaden för en attack i USA uppgår till 415 000 dollar och att det i genomsnitt tar 18 dagar att utreda och återställa verkningarna av ett intrång. Enligt försäkringsbolaget Allianz riskbarometer för 2015 hamnar cyberbrott på de globala företagens lista över de tio främsta riskerna.

– Här i Sverige är riskmedvetandet långt ifrån lika utbrett trots att det har skett ett flertal allvarliga attacker. Överbelastningsattackerna mot Telias servrar precis före jul är bara ett exempel, berättar Victor Sundh.

Andra uppmärksammade attacker är övertagandet av Sony Pictures hemsida i samband med att filmen ”The Interview” skulle ha premiär och hackerattacken mot Sony Playstation Network. I det senare fallet läckte kreditkortsuppgifter ut från hundratusentals användare.

Cyberförsäkring ny produkt i Norden

Cyberförsäkringar är en relativt ny produkt i Norden och fler aktörer håller på att ta fram en försäkringslösning. För den svenska marknaden har Victor Sundh och hans kollegor analyserat försäkringsvillkoren hos fem bolag: Ace, AIG, Allianz, CNA och Zürich. Åt Söderberg & Partners danska samarbetspartner Dahlbergs har bolaget granskat fyra försäkringsbolag: Ace, AIG, CNA och Chubb.

Vilka företag ska teckna en cyberförsäkring?

– Framför allt handlar det om bolag som har omfattande ansvarsexponering, till exempel företag som sköter andra bolags IT-infrastruktur. Samma sak gäller för bolag som har onlineförsäljning samt bolag som är beroende av att nätverket fungerar, säger Victor Sundh och fortsätter:

– I Danmark ser vi en tydlig ökning att små bolag utan egen IT-avdelning tecknar cyberförsäkring. Det är klokt eftersom dessa bolag inte har resurser för att upptäcka om de har utsatts för till exempel en cyberattack, säger han.

Nytt EU-direktiv värt att hålla ögonen på

Ett nytt EU-direktiv som är under beredning, Dataskyddsdirektivet, kan leda till skärpt ansvar för bland annat behandling av personuppgifter på internet. Direktivet föreslår till exempel en notifieringsskyldighet för företag som har drabbas av ett intrång. Företagen kan bli skyldiga att notifiera, meddela, alla som kan tänkas ha fått sina uppgifter stulna inom 24 timmar från att attacken ägde rum. Det föreslagna vitet ligger på 100 – 300 000 euro för mindre brott och 100 000 – 1 000 000 euro, eller 5 procent av bolagets globala omsättning för grövre brott.

Därtill föreslår direktivet att drabbade privatpersoner ska kunna begära skadestånd om personuppgifter har läckt ut.

– Europa närmar sig den amerikanska modellen med fler och större skadeståndsanspråk.  Dagens svenska system bygger på att den personuppgiftsansvarige ska vidta rättelse medan det nya förslaget har en klart mer straffsanktionerad prägel. Om direktivet går igenom kommer det med all säkerhet att leda till att många företag kommer att få betala vite och även skadestånd till privatpersoner. Dessa kostnader täcks normalt av en cyberförsäkring, säger Victor Sundh.

Du som vill veta mer om cyberförsäkringar är välkommen att kontakta Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig sakförmedling på tomas.ohlin@soderbergpartners.se

Rättsprocessen kring HQ Bank – ur ett försäkringsperspektiv

13 december · 2017

Den 14 december kommer domen i den utdragna rättsprocessen kring HQ Bank. Efter en friande dom i brottmålet pågår nu en process där bolaget kräver den tidigare bankledningen på över 3 miljarder kronor i skadestånd. Processer som rör styrelseansvar tar ofta lång tid och riskerar därför att bli mycket kostsamma.

Vid årsskiftet genomförde Söderberg & Partners en omfattande analys av marknadens VD- och styrelseansvarsförsäkringar och har därefter bevakat ett antal pågående tvister som blivit medialt uppmärksammade. Trenden visar en hög risk för ledande befattningshavare att drabbas av skadeståndsanspråk, som är dyra att utreda och försvara. Detta trots att anspråken många gånger inte leder till fällande dom.

- Fallet med HQ är ett exempel på när processer blir långdragna och kostsamma. Många gånger kan det vara en fråga om ogrundade anspråk och man kan därför bli tvungen att försvara sig trots att misstankarna senare visas vara felaktiga. Rätt VD- och styrelseansvarsförsäkring täcker denna typ av risk, säger Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig hos Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners analys av marknadens VD- och styrelseansvarsförsäkringar visar att flera försäkringsprodukter ersätter försvarskostnader först efter att en dom avkunnats. Beroende på vem som riktar anspråk kan därför en befattningshavare drabbas hårt ekonomiskt, då denne med personliga medel kan tvingas försvara sig mot en resursstark kravställare. Det därför av yttersta vikt att en VD- och styrelseansvarsförsäkring omfattar kostnaderna för försvar från första kronan fram till dess att domen faller.

Kortfakta om VD- och styrelseansvarsförsäkringar

• Majoriteten av alla större bolag och börsnoterade företag i Sverige har en VD- och styrelseansvarsförsäkring.
  • Villkoren varierar mellan olika försäkringar, men grundtanken med detta skydd är att täcka det personliga  betalningsansvaret för personer i ledande befattningar.
  • Grundelementen i försäkringen är tänkta att täcka advokatkostnader för försvar i rättsprocesser och även täcka ett skadeståndsbelopp om en fällande dom leder till skadeståndsskyldighet. Det är dock vanligast att skadeståndsbeloppet har ett tak.
Försäkringsnytt

Samordnad framgång för nytt koncept

29 november · 2016

Söderberg & Partners presenterade tidigare i år tjänsten Samordnad upphandling. På kort tid har över 170 kunder valt att delta och konceptet har varit mycket uppskattat.

I juni kunde Söderberg & Partners presentera den nya tjänsten Samordnad upphandling. Konceptet bygger på att man upphandlar flera kunder tillsammans för att utnyttja den gemensamma volymen istället för att upphandla varje försäkring individuellt. Hela 177 kunder blev det totala deltagandet i första upphandlingen som presenterades för försäkringsbolagen. Intresset från såväl försäkringsmarknaden som Söderberg & Partners kunder var över förväntan.

– Söderberg & Partners kunder samlar idag svensk försäkringsmarknads största premievolym inom förmedlad företagsförsäkring. Nu kommer vår storlek att betyda ännu mer för våra kunder när de är upphandlar sina försäkringsprodukter, säger Tomas Ohlin, Affärsområdesansvarig på Söderberg & Partners.

Syftet med samordnad upphandling är att tillsammans öka upphandlingskraften. När kunderna förhandlar som en grupp kommer man upp i volymer som gör det mer intressant för försäkringsbolagen. Samtidigt kan Söderberg & Partners genom Samordnad upphandling kravställa om mycket förmånligare villkor som underlättar för kunderna och försäkringsbolagen traditionellt inte erbjuder sina kunder. Formatet på upphandlingen gör också att ännu fler försäkringsbolag kan erbjuda sina produkter än i enskild upphandling.

Premierna i den första upphandlingsomgången uppgick till över 70 miljoner kronor. Det innebär att upphandlingen är den största av sin typ i Sverige. Samordnad Upphandling kommer framöver att genomföras två gånger per år och inför kommande upphandlingar är antalet kunder som vill delta många.

– Vi har arbetat hårt med upphandlingen och det syns tydligt på kvalitén. Många kunder är intresserade och vi ser väldigt ljust på kommande upphandlingar. Med ännu större volymer gör vi upphandlingen ännu starkare, säger Olle Barrling, ansvarig för upphandlingsteamet på Söderberg & Partners.

Vill du höra mer om samordnad upphandling? Kontakta oss idag!

Försäkringsnytt

Är ert företag med i Motorpoolen?

29 november · 2016

Varje år råkar tusentals trafikanter ut för olyckor i trafiken. Många kan förhindras men ibland är olyckan oundviklig och då är det viktigt att ert företag har rätt försäkring.

Vi på Söderberg & Partners vill inte att skador ska påverka våra kunders verksamhet och arbetar ständigt för att se till att våra kunder ska vara rätt försäkrade. Motorpoolen är Söderberg & Partners koncept för att hjälpa företag med sina fordonsförsäkringar. Motorpoolen har sedan 2012 Länsförsäkringar som riskbärare.

– Försäkringar kan vara både komplicerat och tidskrävande. Motorpoolen är ett smidigt koncept där jag kan hjälpa mina kunder att försäkra sina fordon, säger Filip Fredriksson, försäkringsrådgivare på Söderberg & Partners i Göteborg.

Vanligtvis använder försäkringsbolagen listpriser för varje fordons försäkringspremie. I Motorpoolen anpassas istället premien till hur skadefri man varit tidigare. Samtidigt representerar Motorpoolen en större grupp kunder, där den samlade premien också ger mer upphandlingskraft. Kunderna får även ta del av en årlig skadeanalys, där man får en tydlig överblick över vilka skador företagets fordon drabbats av.

– Jag har idag många kunder som är försäkrade i Motorpoolen. Motorpoolen ger genom sin storlek bra villkor och en konkurrenskraftig premie. Det märks på mina kunder att Motorpoolen är i linje med vad de söker. Det är enkelt och förmånligt, säger Filip Fredriksson.

Det är inte enbart trafikskador som behöver täckas av motorförsäkringar, bredden av skador som kan inträffa är många och en förare behöver inte ens vara iblandad.

– Vandalisering blir allt vanligare idag. Det kan handla om krossade rutor och ibland betydligt mer omfattande skador som företagen råkar ut för. Under våren hade jag flera fall där mina kunder i Motorpoolen kunde se värdet av att vara anslutna när deras fordon råkade ut för skador, säger Filip Fredriksson.

Vill ni gå med i motorpoolen? Kontakta din rådgivare nu.

Söderberg & Partners Motorförsäkringspool är en gruppupphandlad motorförsäkringslösning som erbjuder en bättre motorförsäkring med förmåner som till exempel: årlig skadeanalys, kontinuerlig kvalitetssäkring och marknadsledande försäkringsvillkor.

Motorpoolens kunder får ta del av:
• Kraften och erfarenheten i Söderberg & Partners unika Motorförsäkringslösning
• Samarbete mellan Söderberg & Partners och Länsförsäkringar; två marknadsledande aktörer
• Kontinuerlig kvalitetssäkring av försäkringsvillkor och försäkringspremier
• Årlig skadeanalys
• Hjälp med ert skadeförebyggande arbete
• Ett av marknadens bästa villkor
• Omfattande försäkringsskydd till en bra premie