Så skyddar du dig mot vinterns risker

Så skyddar du dig mot vinterns risker

14 december · 2015

Nu är vintern här och snart står julen inför dörren. Visst kan vintern vara mysig men den medför också extra risker. Här får du lite tips om hur du kan förebygga vanliga olyckor och skador som kan uppstå under vinterhalvåret

Vintern bjuder tyvärr inte bara på snö och julfirande utan även på en del förhöjda olycks- och skaderisker. Exempelvis kan halt väglag leda till skador för både fotgängare och trafikanter. Dessutom medför den mörka årstiden en större risk för viltolyckor. Skymning och snörök gör det svårare att få syn på vilt. När man väl upptäcker djuret kan stoppsträckan bli lång på grund av det hala vinterväglaget.

– Vid skymning och gryning är risken för viltolyckor allra högst. Var extra vaksam vid åkrar, kalhyggen och där viltstängsel slutar, säger Ingvar Wernvik, brandingenjör och försäkringsrådgivare på Söderberg & Partners.

Ingvar konstaterar att det finns flera saker som bilister kan göra för att skydda sig själva och sina medtrafikanter när det är vinterväglag. Vid bilbyte kan det vara klokt att välja en modernare bilmodell framför en äldre eftersom nyare bilar ofta är utrustade med säkerhetsdetaljer som krockkuddar, låsningsfria bromsar och antisladdfunktioner.

– Med enkla åtgärder kan man undvika många skador. Att hålla avståndet och hastighetsbegränsningar kan ses som självklarheter, men glöms lätt bort när man har bråttom hem på kvällen. En ökad hastighet sparar marginellt med tid men höjer avsevärt risken att skadas allvarligt vid en olycka, säger Ingvar.

Viktigt med beredskap om olyckan inträffar

Det är inte enbart ute på vägarna som vintern medför förhöjda risker, även i våra hem är det viktigt att tänka på säkerheten. Husbränder förekommer i högre utsträckning kring jul. Tända ljus hör julen till, men man måste vara medveten om brandrisken.

– Ta för vana att aldrig lämna ett rum utan att släcka levande ljus. Placera inte heller ljus på tv:n eller i närheten av gardiner. Man kommer långt med att vara riskmedveten och använda sitt sunda förnuft, säger Ingvar.

Om olyckan är framme är det viktigt att ha ordentlig släckutrustning nära till hands. Alla i hushållet måste också veta hur man använder säkerhetsutrustningen i en nödsituation.

– Alla hem bör förses med handbrandsläckare och brandfiltar. Det behöver finnas brandvarnare på varje våningsplan och utrymningsvägarna måste vara fria, säger Ingvar.

Fastighetsägare bör se över försäkringsskyddet

Som fastighetsägare kan det vara en god idé att se över både försäkringsskyddet och säkerheten inför vintern. Snö som samlas på husets tak innebär en stor risk för skada. Dels kan snö och is falla ner från taket och skada personer och egendom, dels kan själva taket raseras under tyngden av snön.

– För att undvika skada genom snö på tak är det viktigt att man som fastighetsägare anlitar en behörig firma som löpande undanröjer snön. Felaktig skottning kan i sig orsaka skada. Belastningen på en viss punkt på taket kan öka om skottningen inte utförs korrekt, berättar Ingvar.

Skyddet mot skada genom snölast på tak varierar betydligt mellan olika försäkringsgivare. Vissa försäkringsgivare ersätter skada på både taket och egendom i huset upp till försäkringsbeloppet. Andra försäkringsbolag ersätter däremot bara skada på själva taket upp till ett fast belopp.

Vi kan förbättra säkerhetsmedvetandet

I allmänhet menar Ingvar att många skulle kunna bli bättre på att vidta förebyggande åtgärder för att undvika skador. Det är ofta först efter att en olycka sker som vi förbättrar vårt säkerhetstänkande.

–    Företag kan göra mycket för att höja säkerheten. Att informera om risker gör att de anställda blir mer försiktiga och tänker efter innan de vidtar en åtgärd. En säkerhetspolicy är ett bra sätt för företaget att försäkra sig om ett högt säkerhetstänk genom hela organisationen.

Om olyckan skulle inträffa är det viktigt att ha ett ordentligt försäkringsskydd.

–    Alla privatpersoner bör ha en hemförsäkring, vilken skyddar mot t.ex. inbrott och brand i hemmet. Det är en god idé att lägga en s.k. drulleförsäkring till försäkringsskyddet. Ur drulleförsäkringen kan du få ersättning för plötsliga och oväntade skador, t.ex. om du skulle spilla kaffe över datorn. Som företagare är försäkringsbehovet ofta mer komplext. En kombinerad företagsförsäkring ger att bra grundskydd, men måste ofta kompletteras med specialförsäkringar anpassade efter bransch, avslutar Ingvar.

Söderberg & Partners hjälper gärna till med att se över era behov för att säkerställa att ni har ett optimalt skydd utifrån era förutsättningar.

Rättsprocessen kring HQ Bank – ur ett försäkringsperspektiv

13 december · 2017

Den 14 december kommer domen i den utdragna rättsprocessen kring HQ Bank. Efter en friande dom i brottmålet pågår nu en process där bolaget kräver den tidigare bankledningen på över 3 miljarder kronor i skadestånd. Processer som rör styrelseansvar tar ofta lång tid och riskerar därför att bli mycket kostsamma.

Vid årsskiftet genomförde Söderberg & Partners en omfattande analys av marknadens VD- och styrelseansvarsförsäkringar och har därefter bevakat ett antal pågående tvister som blivit medialt uppmärksammade. Trenden visar en hög risk för ledande befattningshavare att drabbas av skadeståndsanspråk, som är dyra att utreda och försvara. Detta trots att anspråken många gånger inte leder till fällande dom.

- Fallet med HQ är ett exempel på när processer blir långdragna och kostsamma. Många gånger kan det vara en fråga om ogrundade anspråk och man kan därför bli tvungen att försvara sig trots att misstankarna senare visas vara felaktiga. Rätt VD- och styrelseansvarsförsäkring täcker denna typ av risk, säger Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig hos Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners analys av marknadens VD- och styrelseansvarsförsäkringar visar att flera försäkringsprodukter ersätter försvarskostnader först efter att en dom avkunnats. Beroende på vem som riktar anspråk kan därför en befattningshavare drabbas hårt ekonomiskt, då denne med personliga medel kan tvingas försvara sig mot en resursstark kravställare. Det därför av yttersta vikt att en VD- och styrelseansvarsförsäkring omfattar kostnaderna för försvar från första kronan fram till dess att domen faller.

Kortfakta om VD- och styrelseansvarsförsäkringar

• Majoriteten av alla större bolag och börsnoterade företag i Sverige har en VD- och styrelseansvarsförsäkring.
  • Villkoren varierar mellan olika försäkringar, men grundtanken med detta skydd är att täcka det personliga  betalningsansvaret för personer i ledande befattningar.
  • Grundelementen i försäkringen är tänkta att täcka advokatkostnader för försvar i rättsprocesser och även täcka ett skadeståndsbelopp om en fällande dom leder till skadeståndsskyldighet. Det är dock vanligast att skadeståndsbeloppet har ett tak.
Försäkringsnytt

Samordnad framgång för nytt koncept

29 november · 2016

Söderberg & Partners presenterade tidigare i år tjänsten Samordnad upphandling. På kort tid har över 170 kunder valt att delta och konceptet har varit mycket uppskattat.

I juni kunde Söderberg & Partners presentera den nya tjänsten Samordnad upphandling. Konceptet bygger på att man upphandlar flera kunder tillsammans för att utnyttja den gemensamma volymen istället för att upphandla varje försäkring individuellt. Hela 177 kunder blev det totala deltagandet i första upphandlingen som presenterades för försäkringsbolagen. Intresset från såväl försäkringsmarknaden som Söderberg & Partners kunder var över förväntan.

– Söderberg & Partners kunder samlar idag svensk försäkringsmarknads största premievolym inom förmedlad företagsförsäkring. Nu kommer vår storlek att betyda ännu mer för våra kunder när de är upphandlar sina försäkringsprodukter, säger Tomas Ohlin, Affärsområdesansvarig på Söderberg & Partners.

Syftet med samordnad upphandling är att tillsammans öka upphandlingskraften. När kunderna förhandlar som en grupp kommer man upp i volymer som gör det mer intressant för försäkringsbolagen. Samtidigt kan Söderberg & Partners genom Samordnad upphandling kravställa om mycket förmånligare villkor som underlättar för kunderna och försäkringsbolagen traditionellt inte erbjuder sina kunder. Formatet på upphandlingen gör också att ännu fler försäkringsbolag kan erbjuda sina produkter än i enskild upphandling.

Premierna i den första upphandlingsomgången uppgick till över 70 miljoner kronor. Det innebär att upphandlingen är den största av sin typ i Sverige. Samordnad Upphandling kommer framöver att genomföras två gånger per år och inför kommande upphandlingar är antalet kunder som vill delta många.

– Vi har arbetat hårt med upphandlingen och det syns tydligt på kvalitén. Många kunder är intresserade och vi ser väldigt ljust på kommande upphandlingar. Med ännu större volymer gör vi upphandlingen ännu starkare, säger Olle Barrling, ansvarig för upphandlingsteamet på Söderberg & Partners.

Vill du höra mer om samordnad upphandling? Kontakta oss idag!

Försäkringsnytt

Är ert företag med i Motorpoolen?

29 november · 2016

Varje år råkar tusentals trafikanter ut för olyckor i trafiken. Många kan förhindras men ibland är olyckan oundviklig och då är det viktigt att ert företag har rätt försäkring.

Vi på Söderberg & Partners vill inte att skador ska påverka våra kunders verksamhet och arbetar ständigt för att se till att våra kunder ska vara rätt försäkrade. Motorpoolen är Söderberg & Partners koncept för att hjälpa företag med sina fordonsförsäkringar. Motorpoolen har sedan 2012 Länsförsäkringar som riskbärare.

– Försäkringar kan vara både komplicerat och tidskrävande. Motorpoolen är ett smidigt koncept där jag kan hjälpa mina kunder att försäkra sina fordon, säger Filip Fredriksson, försäkringsrådgivare på Söderberg & Partners i Göteborg.

Vanligtvis använder försäkringsbolagen listpriser för varje fordons försäkringspremie. I Motorpoolen anpassas istället premien till hur skadefri man varit tidigare. Samtidigt representerar Motorpoolen en större grupp kunder, där den samlade premien också ger mer upphandlingskraft. Kunderna får även ta del av en årlig skadeanalys, där man får en tydlig överblick över vilka skador företagets fordon drabbats av.

– Jag har idag många kunder som är försäkrade i Motorpoolen. Motorpoolen ger genom sin storlek bra villkor och en konkurrenskraftig premie. Det märks på mina kunder att Motorpoolen är i linje med vad de söker. Det är enkelt och förmånligt, säger Filip Fredriksson.

Det är inte enbart trafikskador som behöver täckas av motorförsäkringar, bredden av skador som kan inträffa är många och en förare behöver inte ens vara iblandad.

– Vandalisering blir allt vanligare idag. Det kan handla om krossade rutor och ibland betydligt mer omfattande skador som företagen råkar ut för. Under våren hade jag flera fall där mina kunder i Motorpoolen kunde se värdet av att vara anslutna när deras fordon råkade ut för skador, säger Filip Fredriksson.

Vill ni gå med i motorpoolen? Kontakta din rådgivare nu.

Söderberg & Partners Motorförsäkringspool är en gruppupphandlad motorförsäkringslösning som erbjuder en bättre motorförsäkring med förmåner som till exempel: årlig skadeanalys, kontinuerlig kvalitetssäkring och marknadsledande försäkringsvillkor.

Motorpoolens kunder får ta del av:
• Kraften och erfarenheten i Söderberg & Partners unika Motorförsäkringslösning
• Samarbete mellan Söderberg & Partners och Länsförsäkringar; två marknadsledande aktörer
• Kontinuerlig kvalitetssäkring av försäkringsvillkor och försäkringspremier
• Årlig skadeanalys
• Hjälp med ert skadeförebyggande arbete
• Ett av marknadens bästa villkor
• Omfattande försäkringsskydd till en bra premie