2 november · 2015

Nu lanserar Söderberg & Partners en analys av entreprenadförsäkringsvillkor på den svenska marknaden. Den djupa analysen har integrerats i Söderberg & Partners rådgivningsplattform, som lanserades förra året, och har därmed stärkt analyskraften i plattformen ytterligare.

Söderberg & Partners lanserar entreprenadsanalys
Nu erbjuds Söderberg & Partners kunder att ta del av en fördjupad entreprenadanalys. Analysens syfte är att visa på viktiga skillnader i villkorens omfattning och därmed sätta risker, och hur väl villkoren täcker dessa, i fokus. Trots att alla de analyserade entreprenadvillkoren har samma grundomfattning, i enlighet med AB04, finns betydande skillnader mellan villkoren – skillnader som kan vara helt avgörande vid bedömningen om försäkringsersättning ska utgå för en skada eller inte.

–    Tack vare entreprenadanalysen stärker vi erbjudandet mot bygg- och anläggningsföretag ytterligare. Vi kan nu visa en detaljerad jämförelse mellan försäkringsvillkoren i upphandlingen, och utifrån kundens specifika behov gå igenom fördelar och nackdelar med de olika försäkringslösningarna, säger Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring på Söderberg & Partners.

Omfattande ansvar
Entreprenaduppdrag är undantagna från köplagens regler och styrs istället av avtal. Vanligen används branschavtalet AB04 vid utförandeentreprenader. Enligt AB04 har entreprenören ansvar för alla skador som framkommer under entreprenad- och garantitiden. Efter garantitiden ansvarar entreprenören för väsentliga fel som beror på försummelse.

–    Enligt AB04 ansvarar entreprenören för alla skador på entreprenaden som inte beror på beställaren. I ett nyligen avgjort rättsfall kom högsta domstolen dessutom fram till att det alltid krävs vållande för att beställaren ska ses som ansvarig, något som många gånger kan vara svårt att bevisa. Entreprenörens ansvar blir därför mycket omfattande, säger Frida Nensén, analytiker på Söderberg & Partners.

Viktiga skillnader i villkoren
Reparations-, ombyggnations- och tillbyggnadsarbeten, s.k. ROT-arbeten, är vanligt förekommande inom en entreprenad. Eftersom ROT-arbeten sker på eller i anslutning till en befintlig byggnad eller anläggning är skaderisken stor. Försäkringsskyddet för skada vid ROT-arbeten varierar stort mellan de analyserade villkoren. En viktig skillnad är att några av villkoren kräver ett skriftligt avtal för att skada på beställarens befintliga egendom ska omfattas. I dessa fall måste entreprenören och beställaren skriva ett separat avtal, eftersom AB04 inte föreskriver att entreprenören ska försäkra beställarens befintliga egendom.

Att arbetet blir försenat är en reell risk för alla entreprenörer. Följden av försening blir vanligen att entreprenören får betala höga vitesbelopp till beställaren. Att undvika en sen leverans kan därför vara avgörande för entreprenörens fortsatta verksamhet. En entreprenadförsäkring kan ersätta kostnader för att vidta forceringsåtgärder i syfte att komma igång med verksamheten fortare vid skada. Exempelvis kan kostnader för övertidsarbete eller köp till överpris ersättas. Några av de analyserade villkoren erbjuder skydd för merkostnader för forceringsåtgärder i grundomfattningen medan andra erbjuder skyddet som tillägg. De högsta ersättningsbelopp som framgår är relativt låga i några av de analyserade villkoren, en god idé kan därför vara att avtala om högre försäkringsbelopp med aktuell försäkringsgivare i dessa fall.

–    Olyckan är lätt framme på arbetsplatsen. En snickare kan ha sönder ett fönster på det hus som repareras, en rörmokare kan skada en ledning och därmed orsaka en stor vattenskada eller en brand kan ödelägga stora delar av entreprenaden. För alla dessa skador svarar entreprenören, men med rätt försäkring kan man ägna sig åt arbetet utan att oroa sig över hur ekonomin ska klara en eventuell skada, avslutar Tomas Ohlin.

Rättsprocessen kring HQ Bank – ur ett försäkringsperspektiv

13 december · 2017

Den 14 december kommer domen i den utdragna rättsprocessen kring HQ Bank. Efter en friande dom i brottmålet pågår nu en process där bolaget kräver den tidigare bankledningen på över 3 miljarder kronor i skadestånd. Processer som rör styrelseansvar tar ofta lång tid och riskerar därför att bli mycket kostsamma.

Vid årsskiftet genomförde Söderberg & Partners en omfattande analys av marknadens VD- och styrelseansvarsförsäkringar och har därefter bevakat ett antal pågående tvister som blivit medialt uppmärksammade. Trenden visar en hög risk för ledande befattningshavare att drabbas av skadeståndsanspråk, som är dyra att utreda och försvara. Detta trots att anspråken många gånger inte leder till fällande dom.

- Fallet med HQ är ett exempel på när processer blir långdragna och kostsamma. Många gånger kan det vara en fråga om ogrundade anspråk och man kan därför bli tvungen att försvara sig trots att misstankarna senare visas vara felaktiga. Rätt VD- och styrelseansvarsförsäkring täcker denna typ av risk, säger Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig hos Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners analys av marknadens VD- och styrelseansvarsförsäkringar visar att flera försäkringsprodukter ersätter försvarskostnader först efter att en dom avkunnats. Beroende på vem som riktar anspråk kan därför en befattningshavare drabbas hårt ekonomiskt, då denne med personliga medel kan tvingas försvara sig mot en resursstark kravställare. Det därför av yttersta vikt att en VD- och styrelseansvarsförsäkring omfattar kostnaderna för försvar från första kronan fram till dess att domen faller.

Kortfakta om VD- och styrelseansvarsförsäkringar

• Majoriteten av alla större bolag och börsnoterade företag i Sverige har en VD- och styrelseansvarsförsäkring.
  • Villkoren varierar mellan olika försäkringar, men grundtanken med detta skydd är att täcka det personliga  betalningsansvaret för personer i ledande befattningar.
  • Grundelementen i försäkringen är tänkta att täcka advokatkostnader för försvar i rättsprocesser och även täcka ett skadeståndsbelopp om en fällande dom leder till skadeståndsskyldighet. Det är dock vanligast att skadeståndsbeloppet har ett tak.
Försäkringsnytt

Samordnad framgång för nytt koncept

29 november · 2016

Söderberg & Partners presenterade tidigare i år tjänsten Samordnad upphandling. På kort tid har över 170 kunder valt att delta och konceptet har varit mycket uppskattat.

I juni kunde Söderberg & Partners presentera den nya tjänsten Samordnad upphandling. Konceptet bygger på att man upphandlar flera kunder tillsammans för att utnyttja den gemensamma volymen istället för att upphandla varje försäkring individuellt. Hela 177 kunder blev det totala deltagandet i första upphandlingen som presenterades för försäkringsbolagen. Intresset från såväl försäkringsmarknaden som Söderberg & Partners kunder var över förväntan.

– Söderberg & Partners kunder samlar idag svensk försäkringsmarknads största premievolym inom förmedlad företagsförsäkring. Nu kommer vår storlek att betyda ännu mer för våra kunder när de är upphandlar sina försäkringsprodukter, säger Tomas Ohlin, Affärsområdesansvarig på Söderberg & Partners.

Syftet med samordnad upphandling är att tillsammans öka upphandlingskraften. När kunderna förhandlar som en grupp kommer man upp i volymer som gör det mer intressant för försäkringsbolagen. Samtidigt kan Söderberg & Partners genom Samordnad upphandling kravställa om mycket förmånligare villkor som underlättar för kunderna och försäkringsbolagen traditionellt inte erbjuder sina kunder. Formatet på upphandlingen gör också att ännu fler försäkringsbolag kan erbjuda sina produkter än i enskild upphandling.

Premierna i den första upphandlingsomgången uppgick till över 70 miljoner kronor. Det innebär att upphandlingen är den största av sin typ i Sverige. Samordnad Upphandling kommer framöver att genomföras två gånger per år och inför kommande upphandlingar är antalet kunder som vill delta många.

– Vi har arbetat hårt med upphandlingen och det syns tydligt på kvalitén. Många kunder är intresserade och vi ser väldigt ljust på kommande upphandlingar. Med ännu större volymer gör vi upphandlingen ännu starkare, säger Olle Barrling, ansvarig för upphandlingsteamet på Söderberg & Partners.

Vill du höra mer om samordnad upphandling? Kontakta oss idag!

Försäkringsnytt

Är ert företag med i Motorpoolen?

29 november · 2016

Varje år råkar tusentals trafikanter ut för olyckor i trafiken. Många kan förhindras men ibland är olyckan oundviklig och då är det viktigt att ert företag har rätt försäkring.

Vi på Söderberg & Partners vill inte att skador ska påverka våra kunders verksamhet och arbetar ständigt för att se till att våra kunder ska vara rätt försäkrade. Motorpoolen är Söderberg & Partners koncept för att hjälpa företag med sina fordonsförsäkringar. Motorpoolen har sedan 2012 Länsförsäkringar som riskbärare.

– Försäkringar kan vara både komplicerat och tidskrävande. Motorpoolen är ett smidigt koncept där jag kan hjälpa mina kunder att försäkra sina fordon, säger Filip Fredriksson, försäkringsrådgivare på Söderberg & Partners i Göteborg.

Vanligtvis använder försäkringsbolagen listpriser för varje fordons försäkringspremie. I Motorpoolen anpassas istället premien till hur skadefri man varit tidigare. Samtidigt representerar Motorpoolen en större grupp kunder, där den samlade premien också ger mer upphandlingskraft. Kunderna får även ta del av en årlig skadeanalys, där man får en tydlig överblick över vilka skador företagets fordon drabbats av.

– Jag har idag många kunder som är försäkrade i Motorpoolen. Motorpoolen ger genom sin storlek bra villkor och en konkurrenskraftig premie. Det märks på mina kunder att Motorpoolen är i linje med vad de söker. Det är enkelt och förmånligt, säger Filip Fredriksson.

Det är inte enbart trafikskador som behöver täckas av motorförsäkringar, bredden av skador som kan inträffa är många och en förare behöver inte ens vara iblandad.

– Vandalisering blir allt vanligare idag. Det kan handla om krossade rutor och ibland betydligt mer omfattande skador som företagen råkar ut för. Under våren hade jag flera fall där mina kunder i Motorpoolen kunde se värdet av att vara anslutna när deras fordon råkade ut för skador, säger Filip Fredriksson.

Vill ni gå med i motorpoolen? Kontakta din rådgivare nu.

Söderberg & Partners Motorförsäkringspool är en gruppupphandlad motorförsäkringslösning som erbjuder en bättre motorförsäkring med förmåner som till exempel: årlig skadeanalys, kontinuerlig kvalitetssäkring och marknadsledande försäkringsvillkor.

Motorpoolens kunder får ta del av:
• Kraften och erfarenheten i Söderberg & Partners unika Motorförsäkringslösning
• Samarbete mellan Söderberg & Partners och Länsförsäkringar; två marknadsledande aktörer
• Kontinuerlig kvalitetssäkring av försäkringsvillkor och försäkringspremier
• Årlig skadeanalys
• Hjälp med ert skadeförebyggande arbete
• Ett av marknadens bästa villkor
• Omfattande försäkringsskydd till en bra premie