Hållbart behöver inte vara dyrare

15 juni 2021
Efterfrågan på hållbara fonder har aldrig varit större, och antalet nya fonder med hållbarhetskaraktär fortsätter att stiga. Samtidigt är det få privata sparare som har en tydlig uppfattning om hållbara fonders finansiella prestation. Många lever i tron att hållbara investeringar medför extra kostnader och att det innebär högre fondavgifter. Men en ny rapport från europeiska fondföreningen EFAMA visar på det motsatta – sparare offrar inte långsiktig avkastning eller betalar mer för hållbara fonder.
Lingyi Lu
Hållbarhetschef

Var tredje svensk sparare investerar hållbart

Fondbolagens Förening har fyra år i rad undersökt svenska fondsparares attityd till hållbara investeringar. I årets undersökning uppgav 36 % av spararna att de har valt en fond på grund av dess hållbarhetskaraktär och majoriteten av spararna anser att det är viktigt att fonden de väljer är hållbar. Det är även intressant att hela 68 % av respondenterna inte hade en bestämd uppfattning om hur hållbara investerare presterar finansiellt. Det var 13 % som delade uppfattningen att avkastningen blir bättre jämfört med var tionde sparare som uppfattar att avkastningen är sämre, medan 9 % tror att hållbarheten inte påverkar avkastningen alls.

Antalet hållbara fonder ökar

Det är inte bara efterfrågan på hållbara fonder som ökar. Även antalet fonder som marknadsförs som hållbara har haft ett dramatisk uppsving de senaste fem åren. En undersökning av den europeiska fondföreningen EFAMA visar att hållbara fonder har ökat mer än dubbelt så mycket som traditionellt förvaltade fonder, och står numera för drygt 10 % av UCITS-fonder på den europeiska marknaden. En UCITS-fond är en fond som omfattas av ett EU-direktiv, vilket ger fonden tillstånd att marknadsföra sig fritt i samtliga EU-länder.

Hållbara fonder är i denna undersökning fonder som enligt prospektet eller fondbestämmelserna tar hänsyn till hållbarhetsfaktorer. Detta till skillnad från traditionellt förvaltade fonder som endast tittar på finansiella parametrar vid investeringsbeslut. Fortfarande står aktiefonder för den största delen av det hållbara utbudet, men andra fondkategorier såsom multi-asset har ökat lavinartat med hela 210 % sedan år 2016.

Myten om sämre avkastning

Trots att intresset för hållbarhet ökar finns det fortfarande investerare som inte väljer hållbara fonder med uppfattningen om att en annan inriktning på sparandet skulle kunna ge en högre avkastning. Precis som många andra studier visar EFAMA:s undersökning på motsatsen. Den årliga avkastningen mellan åren 2016 och 2020 var 10,4 % för hållbara fonder jämfört med 9,2 % för traditionella fonder. Detta beror till stor del på att det gick väldigt bra för hållbara fonder under coronakrisen då de var mindre exponerade för sektorer som påverkades allvarligt av krisen, särskilt energi och finansiella tjänster. Perioden innan coronakrisen avkastade de hållbara och traditionella fonderna likartat.

Myten om högre avgifter

EFAMA:s studie visar att det även är en missuppfattning att hållbara fonder är dyrare än traditionella fonder. En allt starkare konkurrens på fondmarknaden har lett till att nya hållbara aktiefonder tenderar att i genomsnitt vara något billigare än nya traditionella aktiefonder. När det kommer till räntefonder är priserna ungefär lika för hållbara och traditionella fonder. Detta trots att hållbara fonder kan ha extra kostnader för att erhålla inte bara finansiell analys utan även analys av hållbarhetsfaktorer, och de kan även behöva extra resurser för att hålla påverkansdialoger med bolag de är investerade i.

Studien presenterar inga förklaringar till att hållbara aktiefonder tenderar att vara billigare, men en möjlig förklaring skulle kunna vara att en större del av de hållbara aktiefonderna förvaltas med passiva strategier som generellt sett är billigare än de aktivt förvaltade aktiefonderna.

Sambandet mellan avgifter och fonders hållbarhetsnivå

Det är värt att notera att EFAMA har använt fondernas egna definition på hållbarhet som grund i klassificeringen av hållbara och traditionella fonder. Att en fond marknadsförs som hållbar säger väldigt lite om hur mycket hållbarhetsarbete fondförvaltaren lägger i sin förvaltning.

Söderberg & Parters har därför undersökt sambandet mellan avgifter och fonders hållbarhetsnivå i enlighet med vår hållbarhetsanalys. Enligt vår analysmodell är en hållbar fond en som har bra processer och metoder för att arbeta proaktivt, och att hållbarhet är avgörande i själva investeringsbesluten. Vår undersökning visade inga tydliga samband mellan hur hållbar vi anser att en fond är och fondens avgift. Det otydliga sambandet visar i stället att en förvaltare som klassificerar sin fond som hållbar inte nödvändigtvis sätter en högre avgift på fonden. Vår undersökning visar med andra ord att hållbara fonder, oaktat om de klassificerats som hållbara enligt förvaltaren eller enligt vår analysmodell, i snitt inte är dyrare.

Hållbara investeringar hos Söderberg & Partners

Hållbarhet är en viktig och naturlig del för Söderberg & Partners verksamhet och något som vi arbetar för att belysa i vår rådgivning och vårt erbjudande av finansiella produkter. Undersökningen som Fondbolagens Förening gjort visar även att många tycker det är svårt att hitta information om hållbara fonder. Som kund hos oss kan du ta del av våra hållbarhetsanalyser av finansiella produkter på vår onlinetjänst. Våra rådgivare hjälper också dig som kund att välja investeringar utifrån våra hållbarhetsanalyser.

Vill du veta mer eller har frågor? Fyll i formuläret nedan.

Låt oss hjälpa dig vidare

Vi erbjuder personlig rådgivning och kapitalförvaltning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital. Fyll i formuläret, så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig!

Valfritt