Tunna förslag i en ”politisk” budget

Tunna förslag i en ”politisk” budget

18 maj · 2016

”Det är en politisk budget i ordets rätta bemärkelse. Regeringen vill visa vad den tycker i vissa specifika frågor, men förslagen i sig är ganska tunna. Det stora är väl bankskatten, men där blir det nog bankernas kunder som i slutändan får betala.

Kent Andersson, som är skattechef, Special Clients, på Söderberg & Partners, är inte särskilt imponerad av den budget som riksdagen ska besluta om i slutet av maj.

Det var i april som förslagen i regeringens vårbudget blev kända. Till stor del handlar det om förändrade skatter och avdrag som ska driva utvecklingen i viss riktning, inte minst i en mer klimatsmart riktning.

– Men förslagen är inte särskilt slagkraftiga och i en del fall motstridiga, säger Kent Andersson, som tror att Socialdemokraterna till stor del lämnat över budgetskrivandet till regeringskollegan Miljöpartiet och samarbetspartnern Vänsterpartiet.

– Socialdemokraterna verkar ha annat att tänka på just nu, säger han.

Till de förslag som kan anses vara motstridiga nämner Kent Andersson det som rör RUT-avdraget för reparation av vitvaror samt att produktionen av nya vitvaror åläggs en kemikalieskatt.

– Syftet med kemikalieskatten måste rimligen vara att få producenterna att styra om produktionen till att bli mer miljövänlig. Men RUT-avdraget kan ju få konsekvensen att människor i större utsträckning behåller sina äldre icke-miljövänliga vitvaror, säger han.

Förslaget om att bolag som köper utsläppsrätter och sedan skrotar dessa, så att det totala antalet utsläppsrätter minskar, ska få göra avdrag för detta, ser Kent Andersson som onödigt komplicerat.

– Det är nog inte så många företag som, trots avdragsmöjligheterna, kommer att köpa utsläppsrätter bara för att sedan ta bort dem från handelssystemet, alltså skrota dem. Det skulle vara enklare om företag fick göra avdrag för kostnader som är direkt kopplade till åtgärder i syfte att göra produktionen mer miljövänlig, säger Kent Andersson, som ändå ser en anledning till att förslaget ser ut som det gör.

– Högsta förvaltningsdomstolen har tidigare sagt nej till avdragsmöjligheter för förslag som exempelvis planterat träd för att på så sätt binda mer koldioxid, påpekar han.

Ett annat förslag som Kent Andersson är kritisk till är att de som ligger plus på sitt skattekonto inte längre ska få ränta på pengarna.

– Men i så fall borde också underskott vara räntefritt åt det andra hållet. Men de som haft en skuld till Skatteverket och betalar sina skatter i efterhand, vilket är vanligt för egna företagare, får också i fortsättningen betala ränta till staten, säger Kent Andersson, som betecknar förslaget som ”orättvist”.

Det förslag i budgeten som förmodligen blivit mest omskrivet är det om en särskild bankskatt. Som förslaget ser ut ska banker och finansiella företag inte få dra av ränta på så kallade efterställda lån, det vill säga lån som ska återbetalas först efter att alla andra fordringsägare har fått betalt om banken går omkull.

– Men de som kommer att få betala bankskatten i slutändan blir kunderna, antingen form av högre avgifter eller högre räntemarginaler, säger Kent Andersson, som menar att bankerna, precis som alla andra företag, måste ta tillräckligt betalt för att täcka sina kostnader.

– Här är det nog Vänsterpartiet som varit den drivande kraften, tror Kent Andersson

Söderberg & Partners är årets komet i Prosperas Private Banking-undersökning

14 december · 2018

Enligt Kantar Sifo Prosperas branschundersökning klättrar Söderberg & Partners mest av Sveriges Private Banking-aktörer. På ett år har Söderberg & Partners klättrat från plats sex till plats två, och nästa år går vi för den totala förstaplatsen!

För fjärde året är Söderberg & Partners med på topplistan i Prosperas Private Banking-undersökning. Undersökningen baseras på intervjuer med 500 personer och företagschefer med finansiella tillgångar på minst fem miljoner kronor. I årets undersökning kommer Söderberg & Partners på andra plats när det gäller det samlade betyget, och klättrar mest av alla Private Banking-aktörer. När det gäller service, det personliga mötet, etik, familjerätt och rådgivning kring successioner rankas bolaget som etta. Magnus Wikner som är ansvarig för affärsområdet Special Clients, är nöjd men känner sig inte helt förvånad över resultatet.

- För att kunna genomgå en sån stor och snabb förändring, att klättra från plats sex till plats två, krävs en organisation som Söderberg & Partners. Vi är snabba och förändringsbenägna. Det vi gör på ett år, har jag svårt att se andra aktörer fixa. Detta är en effekt av vår kultur, där rådgivarna och ledningen är väldigt adaptiva och snabba till beslut berättar Magnus Wikner.

Söderberg & Partners har en entreprenöriell kultur där det går snabbt från ord till handling, vilket blir tydligt i undersökningen. I jämförelse med de andra Private Banking-aktörerna i undersökningen, är Söderberg & Partners ett ungt företag med sina snart femton levnadsår.

Rådgivaren är nyckeln

Många på ledande positioner inom Söderberg & Partners är rådgivare i grunden och förstår vikten av att ha med rådgivarna i beslutningsprocessen. Rådgivarna är de som är i kontakt med kunderna och som vet hur bolaget ska utvecklas för att tillgodose kundens behov.

Det är tydligt att rådgivarens roll är central i leveransen till kund, och den servicen kunden får beror på att Söderberg & Partners involverar rådgivaren i framtagandet av kunderbjudandet.

- Hos oss finns en respekt och förståelse för kunden, men också för rådgivaren. Vi respekterar rådgivarna eftersom det är de som måste ändra i sin vardag efter förändringar och nya bestämmelser. Hos ledningen ligger styrkan i vilka satsningar man måste göra och att se till att få igenom själva förändringen. Detta kräver lagarbete, berättar Magnus Wikner.

Duktiga medarbetare

En annan anledning som ligger bakom det fina betyget är bolagets duktiga och kompetenta medarbetare som växer till antalet för varje år som går. Under åren har Söderberg & Partners rekryterat många kompetenta rådgivare från andra bolag som hjälpt till att bygga upp företaget. Genom att lyckats attrahera duktiga medarbetare som vill vara med och utveckla god rådgivning, fortsätter företaget att utvecklas.

Det personliga mötet

I en värld som blir allt mer digital och där allt fler aktörer går mot digital rådgivning tror Söderberg & Partners fortfarande på det personliga mötet. Söderberg & Partners värdesätter personlig rådgivning och ser det som en av de viktigaste bitarna i kunderbjudandet.

- Det är tydligt att det uppskattas av kunderna som rankat Söderberg & Partners som bäst på både det personliga mötet och service av Sveriges Private Banking-aktörer, säger Magnus Wikner.

Bäst inom flera kategorier

Förutom att Söderberg & Partners har klättrat mest i hela branschen och att man kommer ut som etta när det gäller det personliga mötet och service, rankas man dessutom som bäst när det kommer till etik, familjerätt och rådgivning kring successioner, vilket är fler delar som företaget värdesätter högt och arbetar mycket med.

Enligt Kantar Sifo Prosperas undersökning är Söderberg & Partners bäst på:

• Service
  • Personliga mötet
  • Etik
  • Familjerätt
  • Rådgivning kring successioner
Marknadsbrev

Investmentbolag bra alternativ till aktiefonder

6 oktober · 2017

Investmentbolag framstår som ett mycket bra alternativ till Sverigefonder. De senaste tio åren har investmentbolagen i snitt stigit med 159 procent, medan börsen bara gått upp med 44 procent. Det visar Söderberg & Partners genomgång av sektorn. Favoriterna är Kinnevik och Melker Schörling.

– Som kollektiv har investmentbolagen gått riktigt bra. Fem av de sex bolag vi tittat på har utvecklats klart bättre än börsen. Det sjätte i linje med börsen, säger Linda Jägerstad, analytiker på Söderberg & Partners.

Uppenbara fördelar med investmentbolag

Hon anser att det finns en rad uppenbara fördelar med att äga investmentbolag. Till skillnad mot flertalet fonder är investmentbolagen aktiva ägare. Förvisso är även en del fondbolag aktiva i sitt ägande, men de har inte lika stor möjlighet att påverka de bolag de äger.

– Ett tydligt exempel på detta är Melker Schörling, som är väldigt aktiva i samtliga sina innehav. I andra fall kanske det inte är lika lätt få igenom sin strategi, säger Linda Jägerstad och nämner Investors ägande i Ericsson.

En annan faktor som talar för investmentbolagen är de låga förvaltningskostnaderna. Dessa är klart lägre än de förvaltningsarvoden som fondbolagen tar ut. Antalet bolag som investmentbolagen äger är oftast färre än de fonderna äger. Dessutom har de allt som oftast plats i nomineringskommittéer eller i styrelser vilket bland annat medför att kännedomen om innehaven är bättre.

– Men det innebär också att riskspridningen ofta blir sämre än i en aktiefond. Detta är också en faktor som måste beaktas om valet står mellan en fond och ett investmentbolag. Det är också en stor skillnad mellan de olika investmentbolagen vilket gör att det kan bli missvisande att dra alla över en kam, säger Jägerstad.

Nagelfar innehaven

Det handlar också om vilken inriktning investment bolagen har. Melker Schörling har en koncentrerad portfölj med 100 procent noterade innehav. För till exempel Investor ser det annorlunda ut. Portföljen är mycket bredare och cirka 30 procent av substansvärdet är onoterat. Linda Jägerstad menar därför att det är viktig att titta på innehaven i respektive investmentbolag innan ett investeringsbeslut tas.

Söderberg & Partners har i sin genomgång av sektorn utgått från konjunkturläget och hur bolaget värderas i förhållande till substansvärdet (värdet av bolagets tillgångar och skulder). Utifrån dessa huvudkriterier anser Söderberg & Partners att två bolag är köpvärda: Kinnevik och Melker Schörling.

I Kinneviks fall är det exponeringen mot konsumentmarknaden på den digitala arenan som lockar. Melker Schörling har i sin portfölj en rad intressant bolag, där ett finns med på Söderberg och Partners Top Picks, nämligen Securitas. Därtill är kursen i förhållande till substansvärdet attraktiv för bägge bolagen.

Övriga investmentbolag får rekommendationen avvakta. Ratos ingår inte i genomgången av investmentbolagen på grund av att Per-Olof Söderberg är ordförande i Söderberg & Partners och dessutom sitter i Ratos styrelse.

Söderberg & Partners nya strategirapport

6 oktober · 2017

Efter flera år av ekonomisk återhämtning räknar nu Söderberg & Partners med att vi börjar närma oss slutet av högkonjunkturen. Det är dock ingen omedelbar fara, men ett antal indikatorer har börjat signalera en ökad risk för recession. Bäst förutsättningar för aktier finns i Europa och Sverige.

Efter en vältajmad riskminskning i mars fortsätter Söderberg & Partners på det något mer försiktiga spåret. I den senaste strategirapporten  behåller de sin neutrala marknadssyn.

– Makroekonomisk statistik fortsätter förvisso att peka på en god utveckling. Det syns bland annat i ledande indikatorer som inköpschefsindex. Men samtidigt har ett antal andra indikatorer börjat signalera en ökad risk för recession, säger Söderberg & Partners chefsstrateg Matthias Gietzelt.

Han menar att vi är sent i cykeln och att ökade inflationstendenser kommer möjliggöra för centralbankerna att trappa ned sina stimulanser. Någon omedelbar fara är det dock inte. Men risken finns att aktiemarknaden kommer att vara tidiga med att prisa in ett förändrat konjunkturläge.

– Många aktiemarknader befinner sig på toppnivåer eller väldigt nära. Samtidigt är värderingarna relativt höga. Dagens penningpolitik ligger till grund för den höga aktievärderingen, men det kommer att förändras när stimulanserna minskar, säger Gietzelt.

Men även om budskapet är försiktigt anser Mattias Gietzelt att det skiljer mellan olika regioner. Risken är just nu störts i USA, där minskade stimulanser kommer att få genomslag först. Han menar också att utvecklingen på tillväxtmarknader gått lite väl snabbt och att det därför finns en risk för besvikelser under hösten.

Europa finns det dock fortsatt goda möjligheter för aktiemarknaden. Konjunkturutsikterna har sedan drygt ett år stärkts markant samtidigt som de politiska ”ödesvalen” i Nederländerna och Frankrike kunnat läggas till handlingarna. Dessutom är värderingen i Europa betydligt lägre än i USA. Vinsttillväxten i Europa förväntas i år hamna på 13,7 procent och 7,8 procent för nästa år.

Den lägre värderingen – i kombination med att de europeiska stimulanserna förväntas pågå längre än USA – gör att det går att se positivt på europiska aktier ytterligare en tid. Det samma gäller för svenska aktier. Förutsättningarna bedöms som bättre än för till exempel amerikanska aktier.

– Även om vinsttillväxten väntas hamna på mer modesta 2,2 procent i år anser vi att dagens värdering är ganska balanserad. Det grundar vi bland annat på att direktavkastningen ligger på fina 3,9 procent, avsluta chefsstrategen.