Tunna förslag i en ”politisk” budget

Marknadsbrev

Tunna förslag i en ”politisk” budget

18 maj · 2016

”Det är en politisk budget i ordets rätta bemärkelse. Regeringen vill visa vad den tycker i vissa specifika frågor, men förslagen i sig är ganska tunna. Det stora är väl bankskatten, men där blir det nog bankernas kunder som i slutändan får betala.

Kent Andersson, som är skattechef, Special Clients, på Söderberg & Partners, är inte särskilt imponerad av den budget som riksdagen ska besluta om i slutet av maj.

Det var i april som förslagen i regeringens vårbudget blev kända. Till stor del handlar det om förändrade skatter och avdrag som ska driva utvecklingen i viss riktning, inte minst i en mer klimatsmart riktning.

– Men förslagen är inte särskilt slagkraftiga och i en del fall motstridiga, säger Kent Andersson, som tror att Socialdemokraterna till stor del lämnat över budgetskrivandet till regeringskollegan Miljöpartiet och samarbetspartnern Vänsterpartiet.

– Socialdemokraterna verkar ha annat att tänka på just nu, säger han.

Till de förslag som kan anses vara motstridiga nämner Kent Andersson det som rör RUT-avdraget för reparation av vitvaror samt att produktionen av nya vitvaror åläggs en kemikalieskatt.

– Syftet med kemikalieskatten måste rimligen vara att få producenterna att styra om produktionen till att bli mer miljövänlig. Men RUT-avdraget kan ju få konsekvensen att människor i större utsträckning behåller sina äldre icke-miljövänliga vitvaror, säger han.

Förslaget om att bolag som köper utsläppsrätter och sedan skrotar dessa, så att det totala antalet utsläppsrätter minskar, ska få göra avdrag för detta, ser Kent Andersson som onödigt komplicerat.

– Det är nog inte så många företag som, trots avdragsmöjligheterna, kommer att köpa utsläppsrätter bara för att sedan ta bort dem från handelssystemet, alltså skrota dem. Det skulle vara enklare om företag fick göra avdrag för kostnader som är direkt kopplade till åtgärder i syfte att göra produktionen mer miljövänlig, säger Kent Andersson, som ändå ser en anledning till att förslaget ser ut som det gör.

– Högsta förvaltningsdomstolen har tidigare sagt nej till avdragsmöjligheter för förslag som exempelvis planterat träd för att på så sätt binda mer koldioxid, påpekar han.

Ett annat förslag som Kent Andersson är kritisk till är att de som ligger plus på sitt skattekonto inte längre ska få ränta på pengarna.

– Men i så fall borde också underskott vara räntefritt åt det andra hållet. Men de som haft en skuld till Skatteverket och betalar sina skatter i efterhand, vilket är vanligt för egna företagare, får också i fortsättningen betala ränta till staten, säger Kent Andersson, som betecknar förslaget som ”orättvist”.

Det förslag i budgeten som förmodligen blivit mest omskrivet är det om en särskild bankskatt. Som förslaget ser ut ska banker och finansiella företag inte få dra av ränta på så kallade efterställda lån, det vill säga lån som ska återbetalas först efter att alla andra fordringsägare har fått betalt om banken går omkull.

– Men de som kommer att få betala bankskatten i slutändan blir kunderna, antingen form av högre avgifter eller högre räntemarginaler, säger Kent Andersson, som menar att bankerna, precis som alla andra företag, måste ta tillräckligt betalt för att täcka sina kostnader.

– Här är det nog Vänsterpartiet som varit den drivande kraften, tror Kent Andersson

Ansvarsförsäkring för dig som är konsult

17 oktober · 2018

Att hantera försäkringsfrågor på egen hand kan vara svårt rent praktiskt. Vilket ansvar har egentligen konsultbolag gentemot sina kunder och hur rustar man sig för eventuella konsekvenser? En professionsansvarsförsäkring bör utformas utifrån de utmaningar och krav som är vanligast i just er bransch. Behovet av professionsansvarsförsäkringar har ökat och villkoren är ofta snåriga. Söderberg & Partners har därför gjort en analys av försäkringsbolagens villkor för ett antal olika konsultområden.

Vilket ansvar har konsultbolag gentemot sina kunder?

Konsulter bär ansvaret för de skador som kan uppkomma i samband med rådgivande verksamhet.

Ansvaret avser både en skyldighet att avhjälpa fel och ett ansvar för uppkomna skador. Med fel avses sådant som uppstår i den prestation som konsulten utfört, t.ex. att man i en arbetsritning missat att ritat in en del av det arbete som skall utföras. Felaktigt utförda tjänster eller andra brister i uppdraget kan leda till att stora skadeståndskrav riktas mot konsultbolaget.

De krav som kunder riktar mot konsultbolag grundas i 70 % av fallen på att förväntningarna inte uppfyllts. Orsakerna är ofta att konsultbolaget brustit i kommunikationen till kunden, att dokumentationen varit bristfällig, att arvodeskonflikter uppstår eller projektförsening.

Ett tydligt avtal och en tydlig projektplan kan vara en billig försäkring. Om kundens förväntningar på uppdraget överensstämmer med konsultens minimeras risken för att konsulten i slutet av uppdraget ställs inför en kravsituation.

Vad finns det för försäkringsmöjligheter?

Som konsultbolag kan ni försäkra ert bolag för de risker som är aktuella för just er bransch. En professionsansvarsförsäkring ska i första hand täcka skadeståndskrav för felaktig rådgivning, försvarskostnader och personuppgiftsintrång. Beroende på vilka specifika risker konsultbolaget exponeras för, bör man välja en försäkring som matchar dessa risker utöver det generella skydd som en vanlig ansvarsförsäkringen ger.

Det finns betydande skillnader i försäkringsskydd inom olika professioner beroende på vilken försäkringsgivare och vilket försäkringsvillkor man väljer. Söderberg & Partners har gjort en analys av försäkringsbolagens villkor som riktar sig mot IT-konsulter, tekniska konsulter, managementkonsulter, konsulter inom media och PR samt juridiska konsulter. Vi har analyserat drygt 80 villkor och över 5000 skadeexempel. Analysen används som verktyg för våra rådgivare och fungerar som underlag för all rådgivning till kunder som är i behov av en professionsansvarsförsäkring.

Söderberg & Partners baserar rådgivning på varje enskilt företags förutsättningar med våra analyser som grund. Det gör att vi alltid utgår från er unika situation och hellre pratar om kvalitet och innehåll än premier och priser.

Tips inför er upphandling

Försäkringen som tecknas bör omfatta det ansvar man har som konsult och anpassas för den verksamhet man bedriver. Inför upphandlingen av er försäkringslösning bör ni även tänka på att:

• Välj ett väl ansett och finansiellt stabilt bolag.

• Titta inte bara på priset. En billig försäkring innebär ofta ett mer begränsat skydd. Var noga med att välja en försäkring som ger fullgott försäkringsskydd väl anpassat till just ert företags risker.

• Kontrollera när försäkringen kan tas i anspråk och vilka kriterier som måste vara uppfyllda för att försäkringen ska träda i kraft.

Var även uppmärksamma på att vissa försäkringar kräver tillägg. Det kan därför vara viktigt att på ett tidigt stadium undersöka om de specifika behov som er verksamhet har kräver tillägg.

Vanliga tillägg är:

• Kontraktsansvar
  • Försvarskostnader
  • Projektförsening
  • Patent och andra immateriella rättigheter

För en skräddarsydd matchning mot just ditt bolag kontakta oss.

Måste man dela pensionen vid en skilsmässa?

17 oktober · 2018

En frågeställning som ofta dyker upp när vi bistår våra kunder med rådgivning inför en skilsmässa är vad som händer med pensionen. Ska den delas med den andre maken i bodelningen eller är den skyddad? Det finns, som ofta i juridikens värld, inte ett direkt svar på den frågan utan en bedömning måste göras från fall till fall.

Här kommer en sammanfattning och förklaring till de stora dragen i bedömningen:

Den stora skillnaden är om det är en tjänstepension eller en privat pension

Privata pensionsförsäkringar och individuellt pensionssparande ingår i bodelningen mellan makar som en vanlig kapitaltillgång och ska därför delas mellan makarna.

Tjänstepensionen är enligt huvudregeln undantagen från bodelning och delas således inte mellan makarna vid bodelningen. Anledningen till detta är att det är arbetsgivaren som äger tjänstepensionen och kravet för att det ska ses som en tjänstepension för arbetsgivarens deklaration är att den är oöverlåtbar. Det ska således inte gå att föra över sin tjänstepension till en annan person eftersom man själv inte äger tjänstepensionen.

Ingen regel utan undantag

Det finns dock undantag till detta om arbetsgivaren och arbetstagaren är samma person, d.v.s. om man äger sitt företag där man själv arbetar. Det innebär i praktiken att man förfogar över tjänstepensionen eftersom man bara behöver sitt eget medgivande för att föra över den på en annan person. Då är tjänstepensionen att anse som en privat pension och ska ingå i bodelningen. Det är därför extra viktigt för egenföretagare att se till att man diskuterat detta och upprättat äktenskapsförord med sin make. Att tjänstepensionen i detta fall ska ingå bland de tillgångar som bodelas vid skilsmässa skapar en tydlig skillnad mellan entreprenören och den anställde.

Det finns även en situation då tjänstepensionen ingår i bodelningen om makarnas ekonomiska förhållande är i obalans, vilket ofta kan ske om makarna haft en fördelning av exempelvis föräldraledigheten vilket har gjort att en make har lägre tjänstepension eller annat sparande. En make kan då åberopa jämkningsregeln för bodelningar och kräva att tjänstepensionen ska ingå i bodelning. En jämkningsregel används alltid restriktivt, men möjligheten finns. Det är dock viktigt att informera här om att en tjänstepension tas upp i bodelningen till sitt värde, och att maken som har den högre tjänstepensionen ska ersätta den andre maken med motsvarande kapital. Det är inte den faktiska tjänstepensionen som ingår, d.v.s. den går inte att dela på hälften så att utbetalningarna faller ut hälften till vardera make efter bodelningen.

Juridisk rådgivning är alltid lösningen

Om man känner sig osäker på hur pensionen kommer att hanteras vid en eventuell skilsmässa ska man alltid ta hjälp av juridisk rådgivning, och upprätta äktenskapsförord.

Har du frågor kring bodelning? Kontakta oss på familjejuridik@soderbergpartners.se för att boka in en tid för rådgivningsmöte så hjälper vi dig!

Läs mer om familjerätt här.

Hur påverkas du av Nordeas flytt till Finland?

17 oktober · 2018

Nu har flyttlasset gått och från och med 1 oktober 2018 har Nordea sitt säte i Finland. Frågan som många ställer sig nu är ”hur påverkas jag av att Nordea är finländskt och vad händer med skatten?

Under oktober månad har Nordea Bank AB flyttat sitt huvudkontor till Finland. Efter några mer eller mindre komplicerade bolagsrättsliga turer kommer de som har ägt en Nordea Bank AB aktie istället inneha en Nordea Bank Abp. Själva bytet av aktier, från en svensk till en finsk aktie, skedde den 28 september och utlöser i sig inte någon beskattning för de svenska aktieägarna. Den finska Nordeaaktien anses köpt för samma belopp som betalades för den ursprungliga svenska aktien.

Det som förändras är att svenska aktieägare kommer att inneha en finsk aktie. Detta innebär att utdelning som lämnas på aktien inte enbart beskattas hos innehavaren i Sverige utan även i Finland med så kallad kupongskatt.

Enligt skatteavtalet mellan Sverige och Finland får Finland (som källstat) enligt huvudregeln ta 15% i skatt på utdelningen. Den skatten får sedan den svenska aktieägaren vid sin beskattning tillgodoräkna sig som betald skatt på utdelningen, men beroende på var aktien sparas kan slutresultatet bli olika.

Skatt i Finland och Sverige

Om den finska Nordeaaktien sparas på en vanlig depå och utdelning tas emot med 100 kr kommer 85 kr sättas in på aktieägarens svenska depåkonto. De 15 kr som ”fattas” har Finland behållit i kupongskatt. När aktieägaren sedan deklarerar utdelningen på 100 kr kommer Skatteverket räkna fram den svenska kapitalinkomstskatten på utdelningen till 30 kr, men också medge avräkning för den finska kupongskatten mot den svenska. Kvar att betala i Sverige är då 15 kr. Slutresultatet blir således lika jämfört med idag men att en del av skatten som betalas på utdelningen hamnar i Finland och inte enbart i Sverige som tidigare.

Vad händer med Nordeaaktien på ett investeringskonto?

Om aktien istället förvaras på ett investeringssparkonto (ISK) i Sverige tas ingen skatt ut i Sverige på den enskilda utdelningen, istället tas skatt ut på den schablonintäkt som beräknats med utgångspunkt i kapitalet på ISK-kontot. Om den finska Nordeaaktien förvaras på ett ISK medges avräkning för den finska kupongskatten, men något förenklat kan sägas att avräkning inte medges med mer än vad den svenska schablonskatten uppgår till. Med tanke på den låga statslåneräntan som påverkar storleken på schablonskatten, så kan det inte heller uteslutas att kupongskatten överstiger schablonskatten. Den del av den finska kupongskatten som avräkning inte kan medges för får sparas, så kallad carry forward, och användas att kvittas mot framtida svensk skatt på utländska inkomster. Risken är dock att den ej avräknade kupongskatten aldrig kan kvittas mot svensk skatt. Nordeas flytt till Finland kan därför innebära en ökad skattebelastning, jämfört med tidigare, för den som förvarar sin Nordeaaktie på ett ISK.

I stort gäller ovan även för svenska kapitalförsäkringar där det i slutänden är innehavaren som kommer att se uttag ur försäkringen som försäkringsföretaget gör till täckande av den finska kupongskatten på utdelningen.

Innan Nordeas svenska aktieägare börjar att flytta sina aktier från det ena till det andra sparalternativet bör de stanna upp och fundera över vad som är att föredra, 30% kapitalinkomstskatt eller schablon/avkastningsskatt som toppas upp med utländsk kupongskatt. För de flesta sparar nog inte enbart i Nordeaaktier.

Har du frågor och funderingar kring Skatt är du välkommen att kontakta oss på skatt@soderbergpartners.se.