Tunna förslag i en ”politisk” budget

Tunna förslag i en ”politisk” budget

18 maj · 2016

”Det är en politisk budget i ordets rätta bemärkelse. Regeringen vill visa vad den tycker i vissa specifika frågor, men förslagen i sig är ganska tunna. Det stora är väl bankskatten, men där blir det nog bankernas kunder som i slutändan får betala.

Kent Andersson, som är skattechef, Special Clients, på Söderberg & Partners, är inte särskilt imponerad av den budget som riksdagen ska besluta om i slutet av maj.

Det var i april som förslagen i regeringens vårbudget blev kända. Till stor del handlar det om förändrade skatter och avdrag som ska driva utvecklingen i viss riktning, inte minst i en mer klimatsmart riktning.

– Men förslagen är inte särskilt slagkraftiga och i en del fall motstridiga, säger Kent Andersson, som tror att Socialdemokraterna till stor del lämnat över budgetskrivandet till regeringskollegan Miljöpartiet och samarbetspartnern Vänsterpartiet.

– Socialdemokraterna verkar ha annat att tänka på just nu, säger han.

Till de förslag som kan anses vara motstridiga nämner Kent Andersson det som rör RUT-avdraget för reparation av vitvaror samt att produktionen av nya vitvaror åläggs en kemikalieskatt.

– Syftet med kemikalieskatten måste rimligen vara att få producenterna att styra om produktionen till att bli mer miljövänlig. Men RUT-avdraget kan ju få konsekvensen att människor i större utsträckning behåller sina äldre icke-miljövänliga vitvaror, säger han.

Förslaget om att bolag som köper utsläppsrätter och sedan skrotar dessa, så att det totala antalet utsläppsrätter minskar, ska få göra avdrag för detta, ser Kent Andersson som onödigt komplicerat.

– Det är nog inte så många företag som, trots avdragsmöjligheterna, kommer att köpa utsläppsrätter bara för att sedan ta bort dem från handelssystemet, alltså skrota dem. Det skulle vara enklare om företag fick göra avdrag för kostnader som är direkt kopplade till åtgärder i syfte att göra produktionen mer miljövänlig, säger Kent Andersson, som ändå ser en anledning till att förslaget ser ut som det gör.

– Högsta förvaltningsdomstolen har tidigare sagt nej till avdragsmöjligheter för förslag som exempelvis planterat träd för att på så sätt binda mer koldioxid, påpekar han.

Ett annat förslag som Kent Andersson är kritisk till är att de som ligger plus på sitt skattekonto inte längre ska få ränta på pengarna.

– Men i så fall borde också underskott vara räntefritt åt det andra hållet. Men de som haft en skuld till Skatteverket och betalar sina skatter i efterhand, vilket är vanligt för egna företagare, får också i fortsättningen betala ränta till staten, säger Kent Andersson, som betecknar förslaget som ”orättvist”.

Det förslag i budgeten som förmodligen blivit mest omskrivet är det om en särskild bankskatt. Som förslaget ser ut ska banker och finansiella företag inte få dra av ränta på så kallade efterställda lån, det vill säga lån som ska återbetalas först efter att alla andra fordringsägare har fått betalt om banken går omkull.

– Men de som kommer att få betala bankskatten i slutändan blir kunderna, antingen form av högre avgifter eller högre räntemarginaler, säger Kent Andersson, som menar att bankerna, precis som alla andra företag, måste ta tillräckligt betalt för att täcka sina kostnader.

– Här är det nog Vänsterpartiet som varit den drivande kraften, tror Kent Andersson

Söderberg & Partners Strategirapport

18 januari · 2018

Sedan vår senaste betygsförändring i november har läget förblivit relativt oförändrat. Makroekonomiskt pekar statistiken fortsatt på expansion och sentimentet är mycket optimistiskt.

Vårt huvudscenario är en fortsatt god, men utplanande makroekonomisk utveckling, en inflation som förblir måttlig och centralbanker som minskar de penningpolitiska stimulanserna genom att agera med syfte att bibehålla ekonomisk stabilitet. De större riskerna vi ser är framförallt en inflation som stiger snabbare än väntat, geopolitisk chock av något slag, såsom ökade spänningar relaterade till Nordkorea eller tilltagande oro i Mellanöstern alternativt att skuldsituationen i Kina blir mer akut.

Läs mer här
Marknadsbrev

Investmentbolag bra alternativ till aktiefonder

6 oktober · 2017

Investmentbolag framstår som ett mycket bra alternativ till Sverigefonder. De senaste tio åren har investmentbolagen i snitt stigit med 159 procent, medan börsen bara gått upp med 44 procent. Det visar Söderberg & Partners genomgång av sektorn. Favoriterna är Kinnevik och Melker Schörling.

– Som kollektiv har investmentbolagen gått riktigt bra. Fem av de sex bolag vi tittat på har utvecklats klart bättre än börsen. Det sjätte i linje med börsen, säger Linda Jägerstad, analytiker på Söderberg & Partners.

Uppenbara fördelar med investmentbolag

Hon anser att det finns en rad uppenbara fördelar med att äga investmentbolag. Till skillnad mot flertalet fonder är investmentbolagen aktiva ägare. Förvisso är även en del fondbolag aktiva i sitt ägande, men de har inte lika stor möjlighet att påverka de bolag de äger.

– Ett tydligt exempel på detta är Melker Schörling, som är väldigt aktiva i samtliga sina innehav. I andra fall kanske det inte är lika lätt få igenom sin strategi, säger Linda Jägerstad och nämner Investors ägande i Ericsson.

En annan faktor som talar för investmentbolagen är de låga förvaltningskostnaderna. Dessa är klart lägre än de förvaltningsarvoden som fondbolagen tar ut. Antalet bolag som investmentbolagen äger är oftast färre än de fonderna äger. Dessutom har de allt som oftast plats i nomineringskommittéer eller i styrelser vilket bland annat medför att kännedomen om innehaven är bättre.

– Men det innebär också att riskspridningen ofta blir sämre än i en aktiefond. Detta är också en faktor som måste beaktas om valet står mellan en fond och ett investmentbolag. Det är också en stor skillnad mellan de olika investmentbolagen vilket gör att det kan bli missvisande att dra alla över en kam, säger Jägerstad.

Nagelfar innehaven

Det handlar också om vilken inriktning investment bolagen har. Melker Schörling har en koncentrerad portfölj med 100 procent noterade innehav. För till exempel Investor ser det annorlunda ut. Portföljen är mycket bredare och cirka 30 procent av substansvärdet är onoterat. Linda Jägerstad menar därför att det är viktig att titta på innehaven i respektive investmentbolag innan ett investeringsbeslut tas.

Söderberg & Partners har i sin genomgång av sektorn utgått från konjunkturläget och hur bolaget värderas i förhållande till substansvärdet (värdet av bolagets tillgångar och skulder). Utifrån dessa huvudkriterier anser Söderberg & Partners att två bolag är köpvärda: Kinnevik och Melker Schörling.

I Kinneviks fall är det exponeringen mot konsumentmarknaden på den digitala arenan som lockar. Melker Schörling har i sin portfölj en rad intressant bolag, där ett finns med på Söderberg och Partners Top Picks, nämligen Securitas. Därtill är kursen i förhållande till substansvärdet attraktiv för bägge bolagen.

Övriga investmentbolag får rekommendationen avvakta. Ratos ingår inte i genomgången av investmentbolagen på grund av att Per-Olof Söderberg är ordförande i Söderberg & Partners och dessutom sitter i Ratos styrelse.

Marknadsbrev

Så ska spararnas pensionsmakt öka

6 oktober · 2017

Intresset för hållbarhet och etiska investeringar ökar lavinartat. En opinionsundersökning som Söderberg & Partners genomfört visar att drygt hälften av Sveriges pensionsspararare vill spara till sin pension genom just hållbara investeringar. I dag är den möjligheten begränsad, men förändringens vindar blåser.

Söderberg & Partners har genomfört en opinionsundersökning bland svenska folket som resulterat i rapporten ”Pensionsmakt – En opinionsrapport om en maktförskjutning inom tjänstepensionssparandet”.

– Undersökningen visar att svenskar vill kunna använda sin tjänstepension för att spara hållbart. Men tyvärr är den möjligheten i dag starkt begränsad, berättar Kajsa Brundin, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Så vill svenskarna att pensionen ska placeras

I undersökningen fick svenska folket svara på hur de vill att deras tjänstepensionskapital ska användas.

Bland det som framför allt prioriterades var att kapitalet ska placeras i bolag som inte använder barnarbete. Många vill även att deras pensionskapital ska placeras i företag som betalar skatt i Sverige och som bidrar till att jobb skapas här.

– Vi anser att pensionsbolagen definitivt bör lyssna på sina kunder, det vill säga spararna.  Som systemet ser ut i dag kan inte pensionsspararna använda sitt kapital till att påverka i någon större utsträckning och det vill vi ändra på, slår Kajsa Brundin fast.

Bot och bättring önskas

Det sparare i dag – i bästa fall – kan göra är att välja en fond med hållbarhetsprofil. Men spararna kan inte logga in på till exempel AMF Pension och be om att 10 procent av hens pensionspengar ska riktas till företag som betalar skatt i Sverige eller som är jämställda.

Söderberg & Partners anser att privatpersoner ska få styra över 15 procent av sitt kapital i tjänstepensionen.

– Ett tak på ungefär 15 procent är rimligt. På så sätt kan man motverka att sparare fattar beslut som leder till dålig diversifiering och alltför hög risk, berättar Kajsa Brundin.

Kan välja mellan flera påverkansprofiler

Hur ska då kapitalförvaltarna få reda på vad deras sparare vill rikta sitt tjänstepensionskapital mot? Söderberg & Partners föreslår ett antal påverkansprofiler (investeringsprofiler) som varje sparare kan välja mellan.

Här kan du se vilka investeringsprofiler påverkansprofiler som finns

Utökad flytträtt önskas och Riksdagen nästa

Den största utmaningen för att ge pensionsmakten till spararna är den begränsade flytträtten och Svenskt Näringslivs och fackförbundens ovilja att förändra dagens system, enligt Kajsa Brundin.

– Att övertyga dessa parter är troligen svårare än att vinna stöd bland sparare och politiker, berättar Kajsa Brundin.

Under Almedalsveckan höll Söderberg & Partners ett seminarium om pensionsmakt där bland annat riksdagsledamoten Per Åsling (C) medverkade. Därefter fick Söderberg & Partners en inbjudan från Per Åsling att arrangera ett seminarium på temat pensionsmakt i Riksdagen under hösten.