Nytt ställningstagande kring förmånsbeskattning av sjukvårdsförsäkring

24 juni · 2019

Sedan den 1 juli 2018 gäller bestämmelser som innebär att förmånen av en sjukvårdsförsäkring som betalas av arbetsgivaren ska värderas till ett belopp som motsvarar premien som arbetsgivaren betalar för försäkringen. I bestämmelserna berörs även att om en sjukvårdsförsäkring omfattar både skattepliktiga och skattefria insatser, vilket nästan alltid är fallet, ska premien proportioneras på en skattepliktig och en skattefri del.

Försäkringsbolagen gjorde inför införandet av bestämmelserna, med stöd av Skatteverket, egna uppskattningar om denna proportionering och många kom fram till att drygt 70% av premien var skattepliktig. Både högre och lägre procentsatser förekom.

Den 10:e juni 2019 publicerade Skatteverket ett nytt ställningstagande i frågan om förmånsbeskattning av sjukvårdsförsäkring. Det nya ställningstagandet har drivits fram genom en begäran från Svensk Försäkring och branschrepresentanter mot bakgrund av de sedan 1 juli 2018 gällande bestämmelserna.

I Skatteverkets ställningstagande konstateras att den skattepliktiga förmånen (”förmånsvärdet”) av en sjukvårdsförsäkring kan beräknas till 60% av försäkringspremien. Det nya ställningstagandet anger ingen tidpunkt från när den nya nivån ska gälla. Eftersom tidpunkt inte är angiven i ställningstagandet konstaterar bland annat branchorganisationen Svensk Försäkring att det nya beräkningsunderlaget kan gälla retroaktivt från och med när bestämmelsen trädde i kraft under fjolåret.

Tänkbar skatteeffekt för medarbetare och arbetsgivare

Om vi utgår från att 70% av premien hittills varit föremål för förmånsbeskattning och antar att en anställd medarbetare per den första juli 2018 hade en årspremie om 4 200 kr och marginalskatt om 30%, beräknades dennes förmånsvärde till 2 940 kr och en total förmånsskatt om 882 kr. Givet det nya ställningstagandet beräknas istället förmånsvärdet till 2 520 kr och den totala förmånsskatten landar på 756 kr.

Mer information?

För specifika frågor gällande skatter i allmänhet eller förmånsbeskattningen av sjukvårdsförsäkring bör frågor riktas direkt till en skatteexpert och/eller Skatteverket.

För generella frågor, eller frågor om just er försäkring, kontakta din rådgivare.

Egenföretagare: 5 tips för högre pension

15 november · 2019

Många tycker att det är svårt och krångligt med pensionen och skjuter det gärna på framtiden. Vi delar med oss av 5 snabba tips på hur du som egenföretagare kan få högre pension. För den som agerar för sent kan alternativen vara begränsade – så se till att agera nu!

Här delar vi med oss av 5 snabba tips som kan förbättra din situation både idag och i framtiden.

1. Säkerställ att du har tjänstepension

Tjänstepensionen är viktig även för dig som egenföretagare. Många egenföretagare glömmer lätt bort tjänstepensionen och riskerar då att bli framtidens fattigpensionärer. Ju tidigare du får koll på din pension – desto större möjlighet har du att påverka den. Som ett första steg gå igenom hur din pension ser ut idag för att skapa en bra bild över din framtida pension.

2. Få ut pengar ur bolaget till så låg kostnad som möjligt

Vill du få ut så mycket pengar som möjligt till en låg kostnad är tjänstepension ett bra alternativ. Till skillnad från lön så utgår inga sociala avgifter på pensionsavsättningar utan istället betalar man in en särskild löneskatt som är ca 6% lägre än sociala avgifter.

3. Se över ditt försäkringsskydd

Vad händer om jag blir sjukskriven? Vem får mina pengar om jag går bort? Försäkringar mot sådana händelser är ofta kopplade till pensionen. Väldigt få vet vad dessa försäkringar innebär trots att de kan vara helt avgörande för ens framtid om något händer. Det kan också vara så att man betalar stora summor i onödan, så säkerställ att du verkligen har rätt skydd utifrån dina förutsättningar.

4. Se över avgifterna i ditt pensionssparande

Många aktörer på pensionsmarknaden tar ut en avgift som dras på det totala beloppet på ditt pensionskonto varje år, trots utebliven service. Vid första anblick kan det se ut som småbelopp men över tid slår det ofta hårt på pensionen man får ut. Får du verkligen den service du betalar för? Med tydliga arvoden vet du priset på rådgivningen och avgör själv om du vill koppla på eller bort den.

5. Skapa förutsättningar för bra avkastning

Se till att du har förutsättningar för en så hög riskjusterad avkastning som möjligt. När du konstaterat vilken långsiktig risk du är bekväm med, se då till att de investeringsalternativ du har att välja på är väl analyserade. Om du inte har tid, intresse eller möjlighet, se till att hitta en pålitlig aktör som hjälper dig att vara proaktiv gällande dina placeringar.

Tycker du fortfarande att det känns komplext med pensionen? Vill du få en pensionslösning på plats eller säkerställa att du får ut så mycket som möjligt av din nuvarande lösning? Då kan det vara läge att ta hjälp av en pensionsrådgivare som är expert på området.

Läs mer om hur vi kan hjälpa dig som egenföretagare!

5 tips för att vässa företagets tjänstepension

15 november · 2019

Är du ansvarig för de anställdas tjänstepension? Oavsett om ni har en pensionslösning på plats eller inte, så bör du alltid utvärdera och se över tjänstepensionslösningen kontinuerligt. Här kommer 5 tips på hur du kan vässa ditt företags tjänstepensionslösning.

1. Enkel och effektiv administration

Se till att du har ett enkelt och effektivt administrationsverktyg för att slippa pappersarbete, onödiga ledtider samt osäkerhet kring om ni sätter av rätt pension. Med ett bra administrationsverktyg kan ni säkerställa så att ni har rätt premier och inte missar att på- och avanmäla nyanställda respektive de som slutar.

2. Ha en uppdaterad pensionspolicy

Har du ansvar för er pensionspolicyn? Säkerställ att ni har en uppdaterad pensionspolicy som stämmer överens med er faktiska pensionslösning samt gällande regelverk. Anställningsavtal hänvisas ofta till företagets pensionspolicy, så det gäller att den är uppdaterad.

3. Bli skicklig på att kommunicera företagets förmåner

Bli en attraktiv arbetsgivare genom att lyfta era förmåner, däribland tjänstepension. Genom att sätta in arbetstagaren i frågan blir det tydligt att arbetsgivaren investerar en hel del pengar i medarbetarnas framtid. Medarbetaren behöver också förstå sin egen möjlighet att påverka det slutliga utfallet, dvs. hur mycket pensionsuttaget blir samt om man har rätt försäkringar kopplade till pensionen.

4. Ha koll på vad du och dina anställda betalar för

Se till att du och dina medarbetare aldrig betalar mer avgifter än vad ni erhåller service för. Avgifter får stor effekt på ens framtida uttag, och många betalar idag avgifter på sitt pensionssparande utan att få något tillbaka. Det är inte ovanligt att man betalar tusentals kronor i pensionsavgifter varje år utan att veta om det.

5. Ta hjälp av en expert

Ha ett bollplank när det dyker upp komplexa frågor kring tjänstepensionen. Se till att ha en personlig kontakt du kan ringa till och maila vid behov. När medarbetarna vänder sig till dig med svåra frågor kan det vara skönt att ha en expert på området att vända sig till.

Nöj dig inte med företagets befintliga lösning utan erbjud dina medarbetare den bästa lösningen på marknaden. Ställ din nuvarande lösning mot vår och jämför avgifter, försäkringar och placeringar.

Tycker du det känns krångligt att jämföra och göra ett eventuellt byte av pensionsplan? Det behöver det inte vara. Med rätt leverantör får du hjälp med bytet och slipper tidskrävande pappersarbete och administration.

Läs mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag med er pensionslösning!

Spara tid med digitala lösningar för er tjänstepension

22 oktober · 2019

Trenden för digitalisering och automatisering av flödet för tjänstepension växer. Söderberg & Partners erbjuder flera olika lösningar för enklare tjänstepensionshantering

Säker administration

Sedan GDPR slog till med full kraft under 2018, har intresset och behovet för säker administration växt. GDPR har lett till högre krav och större företag jobbar för att kvalitetssäkra och automatisera sina processer för tjänstepension. Söderberg & Partners bemöter detta genom att erbjuda flexibla lösningar för att kunna göra integrationer direkt mellan företagets lönesystem och Söderberg & Partners system.

Mindre företag där digitala integrationer inte är möjligt i samma utsträckningar, blir allt noggrannare med att använda digitala e-tjänster istället för pappershandlingar och e-post för att kunna rapportera personaluppgifter på ett säkert sätt. Oavsett vilken lösning som passar er bäst är trenden tydlig gällande ett ökande behov av digitalisering och automatisering av flödet för tjänstepension.

Kostnadsuppföljning på individnivå

Efter lön är pensionskostnaden hos många företag en av de största kostnaderna. Eftersom det är en så pass stor post är den viktig att ha koll på även på individnivå, på samma sätt som lön. För att göra det på ett effektivt sätt så har Söderberg & Partners tagit fram lösningar där vi möjliggör kostnadsuppföljning på individnivå på ett effektivt sätt.

Bokföringstjänst tillgänglig för mindre företag

En nyhet som lanserades precis innan sommaren är att Söderberg & Partners uppskattade bokföringstjänst, som tidigare endast varit tillgänglig för stora företag, nu även är tillgänglig för mindre företag. För att möta våra kunders behov av välfungerande processer, från rapportering till bokföring av tjänstepension, så har vi tagit fram denna digitala tjänst som är tillgänglig i våra nyare pensionsplaner. Har man en gammal plan är det möjligt att ta del av tjänsten om man tecknar ett nytt avtal för vår senaste pensionsplan.

Är du befintlig kund och vill förbättra din process, kontakta din rådgivare. Är du inte kund? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till er.