Jacob Thulin till Söderberg & Partners

Jacob Thulin till Söderberg & Partners

3 juli · 2019

Lämnar SPP för att bli ny Growth Manager för Söderberg & Partners tjänstepensionsverksamhet

Söderberg & Partners har rekryterat Jacob Thulin till posten som ny Growth Manager för koncernens svenska tjänstepensionsverksamhet. Han kommer närmast från rollen som Försäljningsansvarig Extern Försäljning på SPP Pension & Försäkring.

- Jacob har lång erfarenhet av förmedlarmarknaden och gedigen kunskap och kännedom om försäkrings, - och finansbranschen. Förmedlarmarknaden står inför en tid av konsolidering, pådriven av ökad reglering och ökade krav från kunderna, och Jacob är helt rätt person att driva vårt tillväxtarbete genom detta landskap, säger Anders Bäckström, vd för Söderberg & Partners Insurance Consulting AB.

I sin tidigare roll som Försäljningsansvarig Extern Försäljning på SPP har Jacob Thulin haft nära kontakt med Söderberg & Partners, vilket gett honom en mycket god insikt och förståelse för organisationen.

- Mitt nära samarbete med Söderberg & Partners har gett mig en bred förståelse för deras verksamhet. Jag ser nu fram emot att bli en del av dem och genom det få arbeta med att både förädla deras befintliga affär samt expandera verksamheten med nya förmedlare. Hela förmedlarbranschen står inför stora förändringar och för mig kändes valet av Söderberg & Partners helt naturligt givet deras attraktiva och transparanta kunderbjudande, säger Jacob Thulin, tillträdande Growth Manager på Söderberg & Partners Insurance Consulting AB

Jacob Thulin tillträder sin nya tjänst på Söderberg & Partners den 29 augusti.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners

Pressmeddelande

Ny rapport: Alternativa investeringar stor hållbarhetsutmaning för pensionsbolag

19 november · 2019

Söderberg & Partners senaste analys av pensionsbolagens hållbarhetsarbete visar att alternativa investeringar ökar samtidigt som hållbarhetsstyrningen släpar efter

Idag släpper Söderberg & Partners för sjätte året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Årets tema fokuserar på hur pensionsbolagen arbetar för att ta hänsyn till hållbarhet i alternativa investeringar.

Rapporten kommer bland annat fram till följande:

• Mellan år 2009 - 2018 har andelen alternativa investeringar i svenska pensionsbolag ökat med från 14 procent till 22 procent, men utvecklingen reflekteras inte i hållbarhetsarbetet.
  • Datatillgänglighet kan vara en orsak till den bristande hållbarhetsintegreringen, vilket leder till att många pensionsbolag själva undersöker och bedömer alternativa investeringar utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

En övergripande slutsats är att bolagens hållbarhetsarbete kring alternativa investeringar inte håller samma kvalitet som deras hållbarhetsarbete kring traditionella tillgångsslag.

- Våra slutsatser är att pensionsbolagen tar viss hänsyn till hållbarhet vid investeringar i alternativa tillgångsslag, men att metoderna och processerna dessvärre ännu är otillräckliga för att säkerställa en gedigen genomlysning och hantering av alla potentiella hållbarhetsrisker. Med andra ord, alla gör något men ingen gör allt., säger Lingyi Lu, Hållbarhetsanalytiker på Söderberg & Partners.

Två bolag får höjda betyg – två sänks

I årets rapport är det två pensionsbolag som höjer sitt hållbarhetsbetyg, från rött till gult respektive från gult till grönt. Två andra pensionsbolag har fått sänkt betyg. I övrigt är totalbetygen oförändrade.

Vad är alternativa investeringar?

Alternativa investeringar är ett samlingsbegrepp för alla tillgångsklasser som ligger utanför de traditionella tillgångsslagen aktier och räntor. Exempel på alternativa tillgångar är hedgefonder, fastigheter och Private equity (direktinvesteringar i onoterade bolag). Genom att lägga till alternativa tillgångsslag i sin portfölj kan investeraren sprida risk och öka diversifieringen. Detta beror på att alternativa tillgångar är mer eller mindre oberoende av hur aktie- och räntemarknaderna utvecklas.

Om analysen och betygen

Analysen inkluderar de 12 pensionsbolag som omfattas av våra livbolags- och premiegarantiproduktsanalyser, uppdelat i gamla och nya kollektiv vilket resulterar i 14 betyg. Vi har använt oss av publikt tillgängligt material samt skickat ut enkäter till pensionsbolagen med öppna frågor om deras hållbarhetsarbete. I vissa fall har ett möte bokats in för att diskutera svaren. I andra fall har frågorna besvarats via mailkontakt.

De viktigaste och tydligaste skillnaderna i hållbarhetsarbetet bland de undersökta pensionsbolagen är påverkansarbete, ambitioner och värdeskapande inom området, samt processer för hållbara investeringar. Därför utvärderas och betygssätts pensionsbolagen i dessa perspektiv, och slutbetyget är en sammanvägning av betygen inom respektive perspektiv.

Betygen delas ut enligt Söderberg & Partners trafikljussystem med betygen grön, gul, eller röd. Betygsättningen är relativ, vilket innebär att pensionsbolagens hållbarhetsarbete jämförs med varandra i syfte att identifiera de bolag som har bäst strategier och förutsättningar att faktiskt använda kapitalet för att göra världen lite bättre.

Du kan läsa hela rapporten här.

Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för åttonde året i rad

11 november · 2019

I dag publicerade Svenskt Kvalitetsindex (SKI) resultatet av sin årliga undersökning kring kundnöjdhet inom försäkringsbranschen. Undersökningen visar att Söderberg & Partners är den aktör som har mest nöjda kunder inom förmedlarbranschen – för åttonde året i rad.

- Vi strävar ständigt efter att infria och överträffa våra kunders förväntningar på oss. Det är – och har alltid varit - den enskilt viktigaste komponenten i vårt arbete, och det finns inget som betyder mer för oss än att våra kunder uppenbarligen tycker att vi lever upp till detta, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef, Söderberg & Partners.

Försäkringsbranschen sticker ut i kundnöjdhet

Svenskt Kvalitetsindex ser en övergripande trend i att kundnöjdheten ökar generellt inom de flesta branscher de studerar. Den positiva trenden är särskilt tydlig i försäkringsbranschen, som ligger långt över den genomsnittliga kundnöjdhetsnivån i Sverige.

- Försäkringsbranschen kanske uppfattas som trist och byråkratisk, men faktum är att man genomgående får riktigt höga betyg av sina kunder. Jämfört med till exempel bankerna ligger försäkringsbranschen klart högre och flera aktörer har indexnivåer över 75 som vittnar om mycket goda kundrelationer. Man lyckas alltså förmedla viktiga värden som trygghet, stabilitet och god service, säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex.

Söderberg & Partners ökar närvaron i Nederländerna

8 oktober · 2019

Breddar den geografiska täckningen i landet genom förvärvet av försäkringsrådgivaren RIVEZ

Söderberg & Partners har förvärvat en betydande del av den nederländska försäkringsrådgivaren RIVEZ Assurantiën & Risicobeheer B.V. RIVEZ är en mångfasetterad försäkringsrådgivare som hjälper individer, företag, institutioner och kommuner med olika typer av försäkringsprodukter, riskhanteringslösningar, och andra finansiella tjänster. Bolaget grundades 1997 och har sedan dess växt till att ha 70 anställda på fem kontor i den sydöstra delen av Nederländerna.

Förvärvet är en viktig del i Söderberg & Partners arbete med att öka närvaron och den geografiska täckningen i Nederländerna, och spelar väl in i den långsiktiga planen att bygga ett starkt lokalt nätverk inom den nederländska pensions-, finans-, och försäkringsbranschen.

- Jag är väldigt glad att RIVEZ blir en del av vårt växande nätverk i Nederländerna. De är ett lysande exempel på en lokal hjälte – ett väletablerat bolag med gedigen lokal förankring och ett starkt kundfokus. Vi tror på denna typ av bolag och de spelar en viktig roll i vårt arbete med att bygga en organisation med pålitliga rådgivare som täcker hela Nederländerna, säger Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef för Söderberg & Partners.

Utöver RIVEZ består Söderberg & Partners Nederländerna idag av Floreijn, Montae, samt ett Söderberg & Partners-bolag som ansvarar för drift och utveckling av Söderberg & Partners produkter och tjänsteplattform i Nederländerna.