Söderberg & Partners Marielle Ramel är Årets Hållbara Förmedlare

Söderberg & Partners Marielle Ramel är Årets Hållbara Förmedlare

27 oktober · 2017

2017 års vinnare av SPPs utmärkelse ”Årets Hållbara Förmedlare” är Marielle Ramel, Pensionsrådgivare på Söderberg & Partners.

Priset delas ut varje år till den rådgivare eller förmedlare som gjort störst insats för att driva hållbarhetsfrågor genom sitt rådgivnings- eller förmedlingsarbete.

Juryns motivering till att utse Marielle Ramel lyder:

-          En förmedlare som arbetar mycket nära sina kundföretag med att utveckla pensionspolicys som återspeglar företagens hållbarhetsprofil i allt från försäkringsskal till vald förvaltningsform.

Marielle Ramel arbetar som pensionsrådgivare och gläds åt att uppmärksammas för sina hållbarhetsinsatser.

-          Jag är så glad och hedrad över att få denna utmärkelse! Vi måste alla ta vårt ansvar för att styra utvecklingen av samhället och världen i den riktning vi vill att det ska gå. Ju större organisation, desto större inverkan och kraft får alla beslut som organisationen fattar. Därför är det oerhört viktigt att se på alla beslut ur ett hållbarhetsperspektiv och försöka hitta en lösning som har en positiv inverkan på omvärlden, säger Marielle Ramel.

Söderberg & Partners invests in APC Forsikringsmæglere A/S

7 maj · 2020

Söderberg & Partners, a Nordic market leader in pension advice and corporate insurance services, is today announcing their acquisition of a substantial minority shareholding in the founder-led pension broker APC Forsikringsmæglere A/S. APC founder and CEO Peter Lindblad will remain as the majority shareholder.

APC Forsikringsmæglere A/S is the largest B2C pension broker in Denmark and one of the leading fintech developers in the industry, a position that Söderberg & Partners hopes to help APC strengthen even further through cooperation around fintech development capabilities.

Gustaf Rentzhog, founder and CEO of Söderberg & Partners, says:

- We are very excited to invest in APC Forsikringsmæglere A/S. Their strong position in the Danish B2C pension broker market is built on local presence across the country where the clients actually live, work, and subsequentially retire. That strong connection to the clients is a fundamental value in our firm and something we look for in all companies we choose to invest in.

Gustaf Rentzhog continues:

- Söderberg & Partners is one of the leading players in the Nordic corporate pension market. Adding one of the leading players in the Danish consumer pension market to our investment portfolio broadens and supplement our business group in a very valuable way.

Peter Lindblad, Founder and CEO of APC Forsikringsmæglere A/S, says,

- I am extremely pleased to welcome Söderberg & Partners as a significant shareholder to support APC moving to the next growth phase. This enhances not only the position of, and possibilities for, APC, but I also believe it will significantly enhance the products and services we are able to deliver to our customers

For more information, please contact:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Head of Information, Söderberg & Partners Group
Email Rasmus
Mobile: +46 76-149 50 05

Peter Lindblad, CEO and founder, APC Forsikringsmæglere A/S
pld@apc.dk
Mobile: +45 21 39 02 70

Brief Facts about Söderberg & Partners

Söderberg & Partners was founded in 2004 and is today a leading non-bank provider of wealth management and corporate insurance services in the Nordic region and the Netherlands. Söderberg & Partners has in 15 years achieved a market leading position with regards to customer satisfaction and market presence within all segments in which it is active. For additional information about Söderberg & Partners, please visit Söderberg & Partners’ website at www.soderbergpartners.nl.

About APC Forsikringsmæglere A/S
APC Forsikringsmæglere A/S is with its 150 employees spread on five offices by far the largest and leading BtC Pension Broker in Denmark. Founded in 2007 by CEO Peter Lindblad, the business has seen consistent growth in AUM. APC is also widely known and recognized as the leading Fintech developer in the industry developing state of the art and ISAE 3000 certified comparison Fintech (IPSS) for individual clients.

Söderberg & Partners investerar i Linder & Partners

17 april · 2020

- Förvärvar en minoritetsandel i pensionsrådgivningsbolaget

Söderberg & Partners investerar i pensionsrådgivningsbolaget Linder & Partners och förvärvar en minoritetsandel. Ägarmajoriteten i Linder & Partners förblir dock hos bolagets grundare och medarbetare, och Linder & Partners kommer att fortsätta bedriva verksamheten under sitt eget varumärke och fortsätta att utveckla sitt individuella erbjudande.

- Linder & Partners är ett mycket kvalitativt och välskött bolag med en stark position på den svenska pensionsrådgivningsmarknaden. Vi är alltid på jakt efter bra och framgångsrika företag att investera i, och Linder & Partners kompletterar och breddar vår övriga bolagsportfölj mycket väl, säger Gustaf Rentzhog, vd Söderberg & Partners.

Linder & Partners kommer delvis att utnyttja investeringen till mer resurser för att växla upp digitaliseringen av verksamheten och utveckla nya produkter och verktyg.

- Vi är väldigt glada att få in en så pass erfaren investerare som Söderberg & Partners i vårt bolag med stor kunskap och erfarenhet inom pensionsområdet och som förstår vår affärsmodell och erbjudande, säger Magnus Linder, vd Linder & Partners,

- De har en lång historia av att backa framgångsrika företag med starka affärsmodeller – även om de delvis konkurrerar om samma kunder i vissa segment. Genom denna affär kan vi fortsätta utveckla vår verksamhet i den riktning vi själva väljer, men med en stabil investerare i ryggen, fortsätter Magnus Linder.

För mer information, kontakta:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners

Maila Rasmus

Tel: 076- 149 50 05

Magnus Linder, Vd, Linder & Partners

Maila Magnus

Söderberg & Partners sätter hållbarhetsbetyg på sakförsäkringar

6 mars · 2020

If, Länsförsäkringar och Gjensidige får alla grönt betyg i den första svenska analysen av sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete

Söderberg & Partners lanserar idag den första svenska analysen av sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen undersöker hur tjugo utvalda sakförsäkringsbolag verksamma i Sverige arbetar med hållbarhetsfrågor, och syftet är att hjälpa kunder som vill att välja en mer hållbar sakförsäkring.

Analysen bedömer hur sakförsäkringsbolagen tar hänsyn till hållbarhet i skadereglering, upphandling av leverantörer, kapitalförvaltning, samt hur de ökar kunders och anställdas medvetenhet om sakskadors miljöpåverkan och effekter på hållbar utveckling.

Stor variation bland de analyserade bolagen

Resultatet visar på en stor variation bland sakförsäkringsbolagen gällande deras förhållningssätt till hållbarhet och hur aktivt de arbetar med hållbarhetsfrågor. Tre bolag, Gjensidige, Länsförsäkringar Sak och If Skadeförsäkring, har fått grönt hållbarhetsbetyg och integrerar hållbarhet genomgående i sin verksamhet.

AIG, Trygg Hansa, Protector, QBE Insurance och Zurich Insurance Group tar hänsyn till hållbarhetaspekter i skadereglering och har fått ett gult betyg. Övriga bolag har relativt de gröna och gula bolagen ett mindre etablerat hållbarhetsarbete eller saknar hållbarhetshänsyn i vissa bedömningsparametrar och erhåller därför rött betyg.

- Med en hållbarhetsanalys av sakförsäkringsbolag vill vi uppmärksamma aktörerna på klimatförändringarnas påverkan på branschen och de möjligheter bolagen har för att säkerställa en hållbar och trygg framtid, säger Lingyi Lu, ansvarig för hållbarhetsanalys och ESG-investeringar på Söderberg & Partners.

Branschen kan göra skillnad

Den totala ekonomiska kostnaden för naturkatastrofer globalt mellan 2005–2015 uppskattas till uppåt 1,3 trillioner dollar. Dessa extrema händelser är ofta svåra att förutspå, vilket medför en stor risk för sakförsäkringsbolagen. Försäkringsbranschen kan göra ett samhälle mer motståndskraftigt genom att underlätta miljöanpassningar och därigenom minimera skaderisk. Om en skada mot förmodan skulle ske kan försäkringsförmedlaren också minska skadans effekter på miljön och samhället genom att återanvända befintliga resurser till skadereparationen

Du kan läsa hela analysen här.

För mer information, kontakta:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Rasmus