Skatt - What's cooking

Marknadsbrev

Skatt - What's cooking

7 juni · 2017

Regeringen har i vårpropositionen redovisat sin bedömning av det ekonomiska läget och inriktning för finanspolitiken inför budgeten för 2018. De skatteförslag som är aktuella till årets höstbudget är helt naturligt ett resultat av det parlamentariska läget: En del grön skatteväxling, en del sänkt skatt för pensionärer och sjukskrivna, en ordentlig omgång med höjda skatter för alla andra samt några magra förslag för att underlätta för nystartade företag.

De gröna skatteförslagen i sammandrag är att det införs flygskatt, att miljöanpassade fordon med låga utsläpp av koldioxid premieras vid inköpstillfället medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt vilket även påverkar bilförmånsvärdena, indexering av miljöskatter på så sätt att de kopplas till bl. a. KPI, obligatorisk inblandning av biobränsle i bensin och diesel, m.m. Dyrare att resa med flyg och billigare med miljöanpassad bil – för den som har råd.

Höjning av grundavdraget finansierar pensionärernas skattesänkning

Skattesänkningen för pensionärer – och som fyllt 65 år – är tänkt att åstadkommas genom höjning av grundavdraget för de med inkomster upp till 360 000 kr per år. För de med sjukersättning är förslaget en skattereduktion istället, ett slags sjukskatteavdrag. Men det var skattesänkningarna det.

Höjd skatt blir det mest härefter; allt ifrån skattebeläggning av sjukvårdsförsäkringar till utebliven uppräkning av skiktgränserna. 2,6 miljarder räknar regeringen få in på att begränsa uppräkningen av den nedre och den övre skiktgränsen för statlig inkomstskatt, nedre skiktgränsen beräknas uppgå till 445 400 kr och den övre till 647 900 kr.

Om det verkligen blir en skatteintäkt på 2,6 miljarder återstår att se då regeringen kan ha underskattat effekten av ändrat beteende hos skattebetalarna, att en större del väljer att t ex byta höjd lön mot ökad pensionsavsättning.

Nya 3:12-bestämmelser innebär höjd skatt

För delägare i fåmansbolag är förändringarna av de s.k. 3:12-bestämmelserna mer omfattande. Effekten är höjd skatt på utdelning från bolaget. Dels genom att beräkningen av gränsbeloppet försämras och dels genom att skatten på utdelning – som ryms inom gränsbeloppet – höjs från 20 till 25 procent. Vidare ska en större andel av utdelning och vinst kunna beskattas som lön, från nuvarande 5,5 miljoner kronor till 7,4 miljoner.

Regeringen har dock presenterat två förslag vars uttalade syfte är att förbättra förutsättningarna för mindre och nystartade företag. Det ena är att det införs en rabatt på arbetsgivaravgiften när aktiebolag anställer en första person och nedsättningen av avgiften kan som mest bli ca 5 000 kr per månad i ett år.

Skattegynnad personaloption

Det andra är att förmån av personaloption i vissa fall inte ska beskattas som lön utan beskattning sker i kapital när den aktie som köpts genom utnyttjande av personaloptionen säljs. En sådan skattegynnad personaloption ska tillhandahållas av ett mindre företag som inte bedrivit verksamhet i mer än 10 år och som mest har 50 anställda. Företagets omsättning eller balansomslutning får inte heller överstiga 80 miljoner kronor. Rent allmänt låter det som ett förslag i positiv riktning men vanligen hamnar de aktier det här är frågan om i de s.k. 3:12-bestämmelserna. Med andra ord; det regeringen så att säga tar igen på gungorna förloras i karusellen.

Och de som betalar SINK-skatt kan vänta sig en höjning av skatten från 20 till 25 procent. SINK-skatt betalas vanligen av t ex svenska pensionärer som flyttat utomlands och utomlands bosatta som arbetar i Sverige en kortare period. Även om 20 eller 25 procent skatt med svenska mått mät kan låta billigt får det antas att inkomsten beskattas även i mottagaren bosättningsland och att skatten där är högre.

Svenskar som flyttat till Portugal kan få höjd skatt

En mer påtaglig skattehöjning torde vänta för de svenska pensionärer som flyttat till Portugal då finansministern har meddelat sin avsikt att omförhandla skatteavtalet med just Portugal. Effekten av nu gällande skatteavtal – i kombination med Portugals egna bestämmelser – är att pensionen inte alls blir beskattad. Ett uppskattat resultat men eventuellt snart historia.

Andra som har nya förutsättningar att se fram emot är skatterådgivare då regeringen vill att denna yrkeskategori ska rapportera sina råd till Skatteverket. Syftet med en sådan skyldighet för skatterådgivare behöver nog inte närmare förklaras. Finansministerns största oro med utformningen av sådana bestämmelser är att Skatteverket ska få så mycket information att de inte hinner med att hantera den.

Av: Kent Andersson

Marknadsbrev

Barn till Ensamma Mammor fyller tio år

7 juni · 2017

Föreningen Barn till Ensamma Mammor har sedan 2007 arbetat för att skapa härliga barndomsminnen och oförglömliga upplevelser för barn som lever med sin ensamstående mamma under ekonomisk eller social utsatthet. Genom regelbundna träffar erbjuds medlemmarna olika aktiviteter och stöd, och framförallt en ovärderlig gemenskap.

Barn till Ensamma Mammor finns idag i Stockholm, Göteborg och Malmö. Förutom att erbjuda ensamstående mammor en kostnadsfri, barnvänlig och inspirerande verksamhet att delta i skapar organisationen en långsiktig samhällsförändring genom att öppna dörrar till arenor som medlemmarna annars exkluderas från. Resultatet blir en mer meningsfull och hanterbar vardag för familjerna samt ett mer naturligt deltagande i samhället.

Socialt ansvar och engagemang har alltid varit viktigt för oss på Söderberg & Partners. Vårt samhällsansvar fokuserar främst på barn och ungdomar, och att alla ska ha rätt till samma chans. Din framtid ska inte bestämmas utifrån vart du kommer utan vart du vill. En devis som går väl hand i hand med det arbete som Barn till Ensamma Mammor bedriver varje dag, året runt.

Vi började stödja Barn till Ensamma Mammor efter vår första kontakt med organisationen 2010. Under vår hittills sju år långa samverkan har vi årligen möjliggjort ett stort barnkalas, fullspäckat med roliga aktiviteter, uppträdanden och inspirerande lekar. Vi deltar också på organisationens så kallade Boomerangträffar två gånger per år, ett tillfälle när mammorna får chans till rådgivning av olika slag samt tillgång till samtalsterapeuter. På dessa träffar bidrar vi med både ekonomisk och juridisk rådgivning.

Vi tror att nyckeln till ett lyckat CSR-arbete är det personliga engagemanget. Det är först då det ger ett större, mer personligt värde. Våra medarbetare som engagerar sig i barnkalaset eller boomerangträffarna kan använda sig av sin CSR-dag, en dag vi erbjuder samtliga medarbetare då en arbetsdag får läggas på ett välgörande projekt. Att göra skillnad för andra människor ser vi som en viktig faktor för att både utvecklas som företag och som medmänniska. Och det fantastiska är att man får så mycket mer tillbaka än vad man ger. Att på barnkalaset se lyckan i barnens ögon när de får testa på de senaste VR-glasögonen, eller när Elsa från Frost kommer på besök – det är mycket värt.

Lisa Johansson

Ps. Vill du stödja Barn till Ensamma Mammors fortsatta arbete? Då går det bra att ge en gåva till Plusgiro 90 02 76-7 eller bankgiro 900-2767. Märk inbetalningen med ”Gåva till Barn till ensamma mammor”. El swisha till nr: 123 275 8621.

Marknadsbrev, HR

Svenskt kvalitetsindex: Söderberg & Partners har nöjdaste kunderna

20 december · 2016

Svenskt Kvalitetsindex, SKI:s, senaste undersökning visar att Söderberg & Partners har nöjdast kunder, samtidigt som förmedlarbranschen som helhet har fått sänkt betyg jämfört med fjolåret

Det är femte året i rad som Söderberg & Partners får bäst betyg av alla försäkringsförmedlare i SKI:s undersökning.

– Ända sedan vi startade för drygt tio år sedan har vi strävat efter att göra våra kunder nöjda genom att leverera bästa möjliga lösningar. Därför känns det bra att få svart på vitt att våra kontinuerliga ansträngningar ger resultat, säger Gustaf Rentzhog, koncernchef på Söderberg & Partners.

– Men vi är långt ifrån nöjda. Både vi och branschen som helhet måste bli bättre på att öka kundnöjdheten, slår han fast.

Förmedlarbranschen backade med 4 procentenheter i årets undersökning. Branschen har tidigare fått mycket höga betyg inom områden som service och proaktivitet, men tappade något i årets undersökning. Johan Parmler på Svenskt Kvalitetsindex kommenterar:

– Förmedlarbranschen bör bli bättre på att ge sina kunder bättre service och mer valuta för pengarna.

I SKI:s undersökning framkom även att förmedlarbranschen skapar mervärde för sina kunder. Till exempel är företagskunder som använder förmedlare mer nöjda än kunder som har direktkontakt med försäkringsbolag.

Marknadsbrev, HR

Rädda Barnen tackar Söderberg & Partners

20 december · 2016

Krig och oroshärdar dominerar världsbilden just nu. Bomber faller över barn, sjukhus och skolor. Vit flagg gäller inte. Det är Jemen, Syrien och nu norra Irak. Rädda Barnen är där, och det är tack vare gåvor som vi kan fortsätta hjälpa barn inne i krigshärjade områden.

Stödet från Söderberg & Partners, tillsammans med er medarbetare och kunder, betyder att fler barn i Syrien får gå i skolan. De barn vi möter i krig och katastrofer vill gå i skolan igen. Att få chansen att fortsätta sin utbildning är en av våra viktigaste insatser i konflikter och det ger barn chansen att kunna få någon form av trygghet och rutin i ett annars rådande kaos.

Utbildning är grunden i varje demokratiskt samhälle och framtida generationers utbildning är helt avgörande för Syriens stabilitet och utveckling när det ska byggas upp igen efter krigets slut.

Tack för ert stöd, tack för ert engagemang, tack för er medmänsklighet och tack för att ni stöttar vårt arbete för barnen i Syrien!

Varma hälsningar,
Elisabeth Dahlin, Generalsekreterare Rädda Barnen

Hur kan vi hjälpa dig?

Namn

Vart i Sverige befinner du dig?

Är du redan kund?

Är du företag eller privatperson?

Personnummer/Organisationsnummer

Meddelande