Bransch: Idrottsverksamhet
Antal anställda: 66 anställda, plus ett stort antal arvoderade och ideella medarbetare som bland annat jobbar på klubbens matcharrangemang.
Var finns företaget: Örebro
När beskedet om att folksamlingar över 500 personer skulle stoppas var det tydligt att den allsvenska fotbollssäsongen skulle behöva skjutas upp på obestämd tid. För Örebro SK skulle det innebära en stor intäktsförlust samt en utebliven samlingsplats för fans och spelare. För att hålla klubben vid liv och framförallt stötta de äldre i samhället behövde man tänka om – lösningen blev en telefonjour dit alla som känner sig ensamma kan vända sig.
ÖSK, eller Örebro SK Fotbollsklubb som klubben heter, har förutom en bred barn- och ungdomsverksamhet även sitt lag representerat i fotbollsallsvenskan. I mer än 100 år har staden och laget levt i symbios och stöttat varandra i vått och torrt. Supportrar och företag i Örebro står för en stor del av klubbens intäkter i form av biljettförsäljning och sponsoravtal. I gengäld kämpar laget för nya segrar att fira och underhållning till stadens invånare och supportrar varje match.
- Vi har varit en del av Örebro i över 100 år. Laget och staden har verkligen växt ihop under alla dessa år och flera av våra mest trogna fans har varit med på läktarna i decennier, säger Simon Åström, vd för ÖSK.
När ÖSK spelar hemmamatch på Behrn Arena samlas i snitt 8 000 supportrar och intresserade för att se stadens stolthet kämpa om nya poäng. Förutom att vara en samlingspunkt för örebroarna, utgör matcherna även en viktig del av det finansiella maskineri som gör att klubben går runt. Klubbens intäkter kommer främst just från biljettförsäljning, TV-rättigheter till matcher och sponsorintäkter där exponering främst sker i samband med hemmamatcherna.
- Det är helt avgörande för vår verksamhet att kunna visa för våra sponsorer att deras investeringar också betalar igen sig genom exempelvis den exponering vi tillsammans får, både lokalt och i landet. När vi inte kan göra det tappar vi såklart sponsorintäkter och i värsta fall kan vi bli återbetalningsskyldiga om vi inte uppfyller den exponeringskvot som en sponsor betalat för, säger Simon Åström.
Bransch: Idrottsverksamhet
Antal anställda: 66 anställda, plus ett stort antal arvoderade och ideella medarbetare som bland annat jobbar på klubbens matcharrangemang.
Var finns företaget: Örebro
Vi insåg väldigt snabbt att vi som samhällsaktör inte bara kan rå om oss själva när det är så många andra som drabbas hårdare av situationen än vad vi gör.
Simon Åström minns dagen i början av mars när beskedet om att folksamlingar över 500 personer skulle stoppas i Sverige. En direkt konsekvens av detta blev att alla allsvenska fotbollsmatcher sköts upp på obestämd tid.
- Som person försöker jag hålla mig ganska lugn och samla så mycket information som möjligt när jag hamnar i en osäker situation. Tyvärr fanns det inte så mycket mer information att hämta i det läget. Det enda som var säkert var att förutsättningarna för hela vår verksamhet förändrades fullständigt, säger Simon Åström.
Efter beskedet började ÖSK genast titta på vad de kunde göra för att bromsa bortfallet av intäkter och behålla så mycket aktivitet som möjligt i organisationen.
- Till en början handlade allt om att hantera vår egen ekonomi för att säkerställa klubbens överlevnad. Vi insåg dock väldigt snabbt att vi som samhällsaktör inte bara kan rå om oss själva när det är så många andra som drabbas hårdare av situationen än vad vi gör, säger Simon Åström.
ÖSKs lösning på samhällsutmaningen – och delvis även sina egna finansiella utmaningar – blev något så oväntat som en telefonjour dit äldre och ensamma kan vända sig för att få sällskap under den sociala distanseringen. Klubbens spelare och anställda stod för bemanningen av jouren.
- Coronaviruset slår extra hårt mot de äldre. Ensamhet bland äldre är dessutom en av våra största folksjukdomar i Sverige så när isoleringen trädde i kraft insåg vi att situationen för de äldre skulle försämras drastiskt. Många av våra mest trogna medlemmar och supporters är äldre som plötsligt förlorade en naturlig plats för umgänge när matcherna ställdes in. Vi ville helt enkelt ge både dem och laget en ny mötesplats, säger Simon Åström.
Initiativet togs emot med öppna armar av örebroarna. Först ut att bemanna jouren var klubbens tränare Axel Kjäll och lagkapten Nordin Gerzic som båda blev helt överväldigade av hur många som ville ringa och prata.
- Det ringde oerhört mycket i början och samtalen fortsätter att rulla in dagligen. Många av samtalen är från gamla trogna fans som vill prata fotboll och speltaktik men det är också många som bara behöver någon att prata med om allt möjligt. Vi försöker även hålla koll på om människor som ringt ofta plötsligt slutar ringa. Då ringer vi upp dem för att kolla läget och frågar om de behöver hjälp med något. Det var till exempel så jag fick kontakt med en kvinna som jag nu hjälper att handla varje vecka, säger Simon Åström.
Telefonjouren har inte bara gett klubben en meningsfull sysselsättning under matchstoppet. Arbetet med jouren har genererat väldigt mycket positiv uppmärksamhet och exponering för klubben i såväl lokal som nationell media. Något som i sin tur bidragit till att ÖSK kunnat behålla en del av sina sponsorintäkter och till och med lyckats förlänga vissa sponsoravtal.
- Vi har fått oerhört mycket positiva reaktioner och uppmärksamhet för telefonjouren och allt vårt arbete runt den. Det viktigaste för många av våra sponsorer är att vi syns, står för rätt värden och är bra förebilder. Trots att vi inte har spelat en enda match i serien under året har vi lyckats bra med det, avslutar Simon Åström.
Tre tips till andra företag som ni vill dela med er av?
”Kommunicera så mycket det bara går, såväl internt som externt. Osäkra tider med många intressenter kräver en fullt transparent och löpande kommunikation. Att kommunicera ”just nu är det inget nytt” kan vara minst lika viktigt som att ha konkreta saker att kommunicera i ett sådant här läge.”
”Hitta samarbeten och hjälp varandra. Många delar liknande problem just nu och istället för att alla ska lösa samma utmaningar kan man hjälpas åt. Vi har exempelvis jobbat tätare än någonsin mellan de allsvenska klubbarna. Vi har också byggt lokala- och branschöverskridande samarbeten där vi hjälper varandra med produktutveckling, kundflöden och affärer."
”Ta ansvar för det svåra läget i samhället. Även om ditt företag är under hård press, hitta något sätt där du kan bidra till det tuffa läget. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Det kommer bidra till intern stolthet och en mer empatisk bild av ert varumärke.”
Tre tips till andra företag som ni vill dela med er av?
”Kommunicera så mycket det bara går, såväl internt som externt. Osäkra tider med många intressenter kräver en fullt transparent och löpande kommunikation. Att kommunicera ”just nu är det inget nytt” kan vara minst lika viktigt som att ha konkreta saker att kommunicera i ett sådant här läge.”
”Hitta samarbeten och hjälp varandra. Många delar liknande problem just nu och istället för att alla ska lösa samma utmaningar kan man hjälpas åt. Vi har exempelvis jobbat tätare än någonsin mellan de allsvenska klubbarna. Vi har också byggt lokala- och branschöverskridande samarbeten där vi hjälper varandra med produktutveckling, kundflöden och affärer."
”Ta ansvar för det svåra läget i samhället. Även om ditt företag är under hård press, hitta något sätt där du kan bidra till det tuffa läget. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Det kommer bidra till intern stolthet och en mer empatisk bild av ert varumärke.”
Träffa Victor Kindbom som är rådgivare på Söderberg & Partners i Örebro. Victor berättar om samarbetet med ÖSK och svarar på tre snabba frågor.
Träffa Victor Kindbom som är rådgivare på Söderberg & Partners i Örebro. Victor berättar om samarbetet med ÖSK och svarar på tre snabba frågor.
Louise Hagsten, marknadschef på Söderberg & Partners, bjuder in utvalda gäster för intressanta och inspirerande samtal. Här har vi samlat tidigare sända webinar att ta del av.
Oavsett om vi är företagsledare, egenföretagare eller medarbetare har vi alla drabbats och påverkats av Coronakrisen. Vi har samlat tre viktiga insikter kring företagsledning och personalvård i kristider – ta del av dem här!
Louise Hagsten, marknadschef på Söderberg & Partners, bjuder in utvalda gäster för intressanta och inspirerande samtal. Här har vi samlat tidigare sända webinar att ta del av.
Oavsett om vi är företagsledare, egenföretagare eller medarbetare har vi alla drabbats och påverkats av Coronakrisen. Vi har samlat tre viktiga insikter kring företagsledning och personalvård i kristider – ta del av dem här!
När coronaviruset slog till förändrades allt. Men genom en rekordsnabb omställning från tillverkning mot fordonsindustrin till sjukvården har Prototal lyckats hålla sin verksamhet flytande samtidigt som de bidrar med skyddsmaterial som det råder akut brist om.
När andra bolag började permittera personal och dra ned på sin aktivitet under Coronakrisen bestämde sig Optidev för att nyanställa och investera resurser i Pro Bono-projekt. – Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke, säger bolagets vd Fredrik Logenius.
Regeringens beslut att stänga alla gymnasieskolor innebar en enorm utmaning för många skolor, men för Campeon Frigymnasium blev utmaningen en lärorik resa för såväl eleverna som lärarna.