Bransch: Tillverkningsindustrin
Antal anställda: Cirka 170 st
Var finns företaget: Jönköping (huvudsäte), Götene, Ystad, Levanger (Norge) och Taastrup (Danmark).
Omsättning: 320 MSEK (2019)
När coronaviruset slog till förändrades allt. Men genom en rekordsnabb omställning från tillverkning mot fordonsindustrin till sjukvården har Prototal lyckats hålla sin verksamhet flytande samtidigt som de bidrar med skyddsmaterial som det råder akut brist om. Den ursprungliga tanken att hjälpa närstående få en tryggare arbetssituation inom vården har växt till en storskalig produktion av 20 000 ansiktsvisir om dagen och skapat ett helt nytt affärsområde för bolaget.
Prototal är en av Skandinaviens ledande aktörer inom 3D-printing och plastgjutning. Det Jönköpingsbaserade bolaget tillverkar både enskilda delar och hela prototyper till kunder som exempelvis står inför storskalig industritillverkning av en produkt och först vill testa olika lösningar i mindre produktionsserier. De kan också stoltsera med att de var väldigt tidiga med att ge sig in i 3D-printing.
- Vår första printer, som hade serienummer #2 var den allra första i hela Europa. Den levererades redan 1988 till den del av svenska Electrolux som dagens Prototal bröts ut ur för att bli ett eget bolag, säger Henrik Lundell, vd för Prototal.
Före Coronakrisen levererade Prototal plastdetaljer och plastprototyper till bland annat fordonsindustrin och IT- och telekomindustrin. Allt detta förändrades när Coronavirusets spridning i Sverige och världen tilltog i början av året.
Bransch: Tillverkningsindustrin
Antal anställda: Cirka 170 st
Var finns företaget: Jönköping (huvudsäte), Götene, Ystad, Levanger (Norge) och Taastrup (Danmark).
Omsättning: 320 MSEK (2019)
Vi kunde leverera snabbt och brydde oss inte om lönsamheten. Det viktiga var att hjälpa släkt och vänner som varje dag gick till jobbet för att hjälpa de som drabbats av viruset.
- Allt startade när vi fick höra om bristen på skyddsutrustning för sjukvårdspersonal. Jag och flera andra kollegor har nära och kära som arbetar inom vården och vi ville göra vad vi kunde för att bidra till en säkrare och tryggare arbetsmiljö för dem. Ansiktsskydd var en av de största bristvarorna inom sjukvården och vi kom ganska snabbt fram till att vi kunde använda vår maskinpark till att tillverka bågar till ansiktsskydd, säger Henrik Lundell.
Det började relativt småskaligt. Prototypen togs fram snabbt, därefter åkte Henrik tillsammans med några kollegor upp till intensivvårdsavdelningen på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping för att presentera prototypen för personalen på avdelningen. Några justeringar gjordes baserat på önskemål från personalen på sjukhuset och Länsstyrelsen. Därefter kunde de sätta igång sina 3D-printers och börja producera bågarna i mindre serier.
- Den första ordern var på 2000 bågar. Vi kunde leverera snabbt och brydde oss inte om någon lönsamhet, målet var att hjälpa släkt och vänner som gick till jobbet varje dag för att hjälpa de som drabbats av viruset. Men, när vi förstod att det vi tillverkade faktiskt kunde göra skillnad för människors hälsa fattade vi ett drastiskt beslut. Vi ställde om merparten av vår storskaliga produktionskapacitet genom formsprutning till att tillverka bågar, säger Henrik Lundell.
För att förstå detta beslut är det relevant att berätta hur tillverkning i en 3D-printer kontra formsprutning fungerar.
Tillverkning via 3D-printing går snabbt att starta igång. Allt som behövs är en CAD-fil med rätt information om design till 3D-printern, sedan är det bara att börja printa. Själva printingen är dock mer tidskrävande och det kan produceras max 200–300 bågar per dygn.
Tillverkning genom formsprutning, alltså plastgjutning i en fast form, har en längre uppstartssträcka. Vanligtvis tar det 3–4 veckor, då gjutformar behöver tillverkas och maskiner anpassas. När väl förberedelserna är klara kan det produceras drygt 20 000 bågar per dygn. Givet den stora bristen på skyddsutrustning för vårdpersonal blev beslutet att prioritera den storskaliga produktionen av bågar och mer eller mindre arbeta dygnet runt tills de var igång med tillverkningen. Resultatet blev att de lyckades korta ner uppstartsfasen för formsprutning från 3–4 veckor till endast 4 dagar.
- Vid detta tillfälle hade vi inte några stora beställningar på fler bågar, men vi såg att behovet var stort och brådskande så vi satte igång att tillverka så många bågar vi bara kunde trots att vi inte visste om någon skulle vilja ha dem. Målet var inte lönsamhet för Prototal utan säkerhet för vårdpersonalen i Sverige, säger Henrik Lundell.
Det visade sig dock att bågarna till ansiktsskydden skulle gå åt snabbare än vad Prototal kunde tillverka dem. Idag, några månader in i krisen, har Prototal levererat nära en halv miljon bågar till flera sjukhus och regioner runt om i Sverige där spridningen av Coronaviruset är som störst. Utöver bågarna till ansiktsskydden har de även börjat tillverka komponenter till nya respiratorer. Sjukvård och medicinteknik har blivit ett helt nytt affärssegment för bolaget.
Prototal ser dock fortfarande leveranserna till sjukvården i första hand som ett bidrag till att trygga arbetsmiljön för sjukvårdspersonalen. Lönsamheten är inte en viktig variabel, däremot har den strida strömmen av beställningar på bågar hjälpt Prototal att hålla igång sin verksamhet och sysselsätta sina anställda.
- Alla företag påverkas av den här krisen. Våra leveranser till sjukvården har däremot hjälpt oss att delvis kompensera inkomstbortfallet från vår primära kundbas som dragit ned sin aktivitet. Tack vare detta kan vi både bidra till samhället och hålla vår verksamhet flytande genom dessa tuffa tider, avslutar Henrik Lundell.
- Allt startade när vi fick höra om bristen på skyddsutrustning för sjukvårdspersonal. Jag och flera andra kollegor har nära och kära som arbetar inom vården och vi ville göra vad vi kunde för att bidra till en säkrare och tryggare arbetsmiljö för dem. Ansiktsskydd var en av de största bristvarorna inom sjukvården och vi kom ganska snabbt fram till att vi kunde använda vår maskinpark till att tillverka bågar till ansiktsskydd, säger Henrik Lundell.
Det började relativt småskaligt. Prototypen togs fram snabbt, därefter åkte Henrik tillsammans med några kollegor upp till intensivvårdsavdelningen på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping för att presentera prototypen för personalen på avdelningen. Några justeringar gjordes baserat på önskemål från personalen på sjukhuset och Länsstyrelsen. Därefter kunde de sätta igång sina 3D-printers och börja producera bågarna i mindre serier.
- Den första ordern var på 2000 bågar. Vi kunde leverera snabbt och brydde oss inte om någon lönsamhet, målet var att hjälpa släkt och vänner som gick till jobbet varje dag för att hjälpa de som drabbats av viruset. Men, när vi förstod att det vi tillverkade faktiskt kunde göra skillnad för människors hälsa fattade vi ett drastiskt beslut. Vi ställde om merparten av vår storskaliga produktionskapacitet genom formsprutning till att tillverka bågar, säger Henrik Lundell.
För att förstå detta beslut är det relevant att berätta hur tillverkning i en 3D-printer kontra formsprutning fungerar.
Tillverkning via 3D-printing går snabbt att starta igång. Allt som behövs är en CAD-fil med rätt information om design till 3D-printern, sedan är det bara att börja printa. Själva printingen är dock mer tidskrävande och det kan produceras max 200–300 bågar per dygn.
Tillverkning genom formsprutning, alltså plastgjutning i en fast form, har en längre uppstartssträcka. Vanligtvis tar det 3–4 veckor, då gjutformar behöver tillverkas och maskiner anpassas. När väl förberedelserna är klara kan det produceras drygt 20 000 bågar per dygn. Givet den stora bristen på skyddsutrustning för vårdpersonal blev beslutet att prioritera den storskaliga produktionen av bågar och mer eller mindre arbeta dygnet runt tills de var igång med tillverkningen. Resultatet blev att de lyckades korta ner uppstartsfasen för formsprutning från 3–4 veckor till endast 4 dagar.
- Vid detta tillfälle hade vi inte några stora beställningar på fler bågar, men vi såg att behovet var stort och brådskande så vi satte igång att tillverka så många bågar vi bara kunde trots att vi inte visste om någon skulle vilja ha dem. Målet var inte lönsamhet för Prototal utan säkerhet för vårdpersonalen i Sverige, säger Henrik Lundell.
Det visade sig dock att bågarna till ansiktsskydden skulle gå åt snabbare än vad Prototal kunde tillverka dem. Idag, några månader in i krisen, har Prototal levererat nära en halv miljon bågar till flera sjukhus och regioner runt om i Sverige där spridningen av Coronaviruset är som störst. Utöver bågarna till ansiktsskydden har de även börjat tillverka komponenter till nya respiratorer. Sjukvård och medicinteknik har blivit ett helt nytt affärssegment för bolaget.
Prototal ser dock fortfarande leveranserna till sjukvården i första hand som ett bidrag till att trygga arbetsmiljön för sjukvårdspersonalen. Lönsamheten är inte en viktig variabel, däremot har den strida strömmen av beställningar på bågar hjälpt Prototal att hålla igång sin verksamhet och sysselsätta sina anställda.
- Alla företag påverkas av den här krisen. Våra leveranser till sjukvården har däremot hjälpt oss att delvis kompensera inkomstbortfallet från vår primära kundbas som dragit ned sin aktivitet. Tack vare detta kan vi både bidra till samhället och hålla vår verksamhet flytande genom dessa tuffa tider, avslutar Henrik Lundell.
Tre tips till andra företag som ni vill dela med er av?
”Våga satsa”
”Involvera er egen personal för ökat engagemang"
”Se affärsmöjligheten som en kompetenshöjande åtgärd för den egna organisationen”
Tre tips till andra företag som ni vill dela med er av?
”Våga satsa”
”Involvera er egen personal för ökat engagemang"
”Se affärsmöjligheten som en kompetenshöjande åtgärd för den egna organisationen”
Träffa Karl-Johan Hübsch som är rådgivare på Söderberg & Partners i Jönköping. Karl-Johan Hübsch berättar om samarbetet med Prototal och svarar på tre snabba frågor.
Träffa Karl-Johan Hübsch som är rådgivare på Söderberg & Partners i Jönköping. Karl-Johan berättar om samarbetet med Prototal och svarar på tre snabba frågor.
Louise Hagsten, marknadschef på Söderberg & Partners, bjuder in utvalda gäster för intressanta och inspirerande samtal. Här har vi samlat tidigare sända webinar att ta del av.
Oavsett om vi är företagsledare, egenföretagare eller medarbetare har vi alla drabbats och påverkats av Coronakrisen. Vi har samlat tre viktiga insikter kring företagsledning och personalvård i kristider – ta del av dem här!
Louise Hagsten, marknadschef på Söderberg & Partners, bjuder in utvalda gäster för intressanta och inspirerande samtal. Här har vi samlat tidigare sända webinar att ta del av.
Oavsett om vi är företagsledare, egenföretagare eller medarbetare har vi alla drabbats och påverkats av Coronakrisen. Vi har samlat tre viktiga insikter kring företagsledning och personalvård i kristider – ta del av dem här!
När isoleringen trädde i kraft insåg ÖSK att de äldres situation skulle försämras drastiskt. Många äldre medlemmar och supporters skulle förlora en viktig social funktion när matcherna ställdes in. Man ville helt enkelt ge både dem och laget en ny mötesplats.
När andra bolag började permittera personal och dra ned på sin aktivitet under Coronakrisen bestämde sig Optidev för att nyanställa och investera resurser i Pro Bono-projekt. – Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke, säger bolagets vd Fredrik Logenius.
Regeringens beslut att stänga alla gymnasieskolor innebar en enorm utmaning för många skolor, men för Campeon Frigymnasium blev utmaningen en lärorik resa för såväl eleverna som lärarna.