Almega Serviceföretagen
Almega Serviceföretagen har, tillsammans med Söderberg & Partners, tagit fram en skräddarsydd företagsförsäkring för städ- och serviceföretag. Skrolla ner för att läsa mer om försäkringserbjudandet.
Fördelarna
Tre goda skäl att välja Almega Serviceföretagens egna försäkring
- Omfattande grundskydd
- Anpassad till er verksamhet
- Konkurrenskraftig premie tack vare Almega Serviceföretagens storlek

Kort beskrivning av försäkringens omfattning:
- Egendom
- Biltransport
- Maskin
- Avbrott
- Ansvar
- Omhändertagen egendom
- Rättsskydd
- Besöksolycksfall
- Terapi
- Överfall
- Förmögenhetsbrott
- VD- och styrelseansvar
Valbara tilläggsförsäkringar:
- Kollektiv olycksfallsförsäkring
- Tjänstereseförsäkring
- Avbrottsförsäkring vid arbetsoförmåga
För att underlätta ifyllandet av offertunderlaget har följande sammanställning gjorts över vanliga försäkringstekniska begrepp.
Självrisk: Självrisk är den del av skadebeloppet som försäkringstagaren enligt försäkringsvillkoren själv får svara för och som alltså alltid dras av från försäkringsersättningen.
Grundsjälvrisk: Grundsjälvrisk är den lägsta självrisk som utgår om inte försäkringsvillkoren anger annat. Företaget har möjlighet att välja mellan följande grundsjälvrisker:
- 0,2 basbelopp (10 500 kr)
- 0,5 basbelopp (26 250 kr)
- 1 basbelopp (52 500 kr)
Basbelopp: Det prisbasbelopp som fastställs enligt lagen om allmän försäkring.
- 2023 är prisbasbeloppet 52 500 kr
- 2024 är prisbasbeloppet 57 300 kr
Årsomsättning: Med årsomsättning avses försäljningsvärdet för senast avslutat räkenskapsår för såld, levererad vara eller utförda tjänster. Årsomsättningen redovisas exklusive mervärdesskatt (moms). Vid nystartad verksamhet anges den uppskattade/budgeterade årsomsättningen.
Försäkringsställe: Den plats som anges i försäkringsbrevet med gatuadress, kvartersnummer, fastighetsbeteckning där försäkrad egendom förvaras. Flera försäkringsställen kan uppges.
Sjukavbrott: (Avbrott vid arbetsoförmåga). Försäkringen ersätter företagets fasta kostnader om någon nyckelperson drabbas av arbetsoförmåga. Försäkringen gäller för angiven person och med uppgivet belopp. Namn och personnummer samt önskat försäkringsbelopp uppges i offertförfrågan samt kommer att anges i försäkringsbeviset.
Allrisk special: Försäkringen tecknas för egendom som medföres på resor, till exempel bärbara datorer eller annan dyrbar utrustning. I offertförfrågan uppges värdet på utrustningen som också sedan kommer att anges i försäkringsbeviset.
Skador
Vid skadeärenden kontaktas försäkringsbolaget Moderna Försäkringar
Telefon (kontorstid): 0770-160 230
Telefon (efter kontorstid): 0771-77 10 00
E-post: skador.almega@dina.se
Hemsida: https://www.dina.se/
Vid skadeanmälan ange försäkringsnummer: 393383550 samt ert organisationsnummer.
Om du är missnöjd med skaderegleringen?
Det är av yttersta vikt att föreningen känner att de har fått rätt skadereglering. Därför har försäkringsgivaren tillsammans med Almega Serviceföretagen och Söderberg & Partners har en försäkringskommitté bildats. I kommittén kommer bland annat skador behandlas om företag inte är nöjda eller önskar ett klargörande av regleringen. Vid anmälan till försäkringskommittén kontakta Söderberg & Partners.
Söderberg & Partners
Fredsgatan 12, 1tr
111 52 Stockholm
Kontakt
Söderberg & Partners handhar all administration för Almega Serviceföretagens företagsförsäkring.
Vid frågor beträffande omfattning, villkor, premier, hjälp vid ifyllande av underlaget med mera vänligen kontakta oss:
Söderberg & Partners
Fredsgatan 12, 1tr
111 52 Stockholm
Tel: 08–700 51 70
E-post: fredsgatan@soderbergpartners.se