Kombinera tjänsteresa med privat skidsemester?

Följer familjen med på tjänsteresan i vinter?

21 november · 2019

När man åker på en tjänsteresa är det inte helt ovanligt att man passar på att lägga årets skid- eller solsemester i anslutning till tjänsteresan. Som vi tidigare skrivit om täcker många hemförsäkringar inte semester i anslutning till tjänsteresa, vilket kan ställa till problem om man inte är vaksam på olika försäkringsgivares villkor.

Reser du en del i ditt arbete kan det vara praktiskt att lägga årets skidresa i anslutning till din tjänsteresa. Med vår nya försäkringslösning PlusTjänsteresa får du och din familj fullt försäkringsskydd i upp till 45 dagar om ni väljer att kombinera tjänsteresan med en privat semester.

Vad är en tjänstereseförsäkring?

En tjänstereseförsäkring ger ett skydd när du på uppdrag av din arbetsgivare åker på en resa i tjänsten. Det krävs inte ens att du lämnar staden du befinner dig i för att en resa ska utgöra en tjänsteresa, vilket gör att även kundbesök inom samma stad kan vara en tjänsteresa.

Vad är viktigt att tänka på?

Det är viktigt att försäkringen täcker de risker du utsätts för när du reser för företagets räkning, allt från borttappat bagage till olycksfall eller krissituationer bör omfattas av försäkringsskyddet. För oss är det också viktigt att mindre företag ska kunna ta del av de bästa villkoren till en bra premie. Det är därför vi på Söderberg & Partners har använt den gemensamma kraften av många små bolag för att kunna skapa en försäkringslösning med goda villkor som gäller både för dig och din familj.

Styrkor i PlusTjänsteresa

Vid en tjänsteresa är marginalerna ofta små och schemat fullspäckat, vilket gör att det inte finns utrymme för krångel. På en skidsemester har man ofta bagaget fullpackat med diverse utrustning som är oumbärlig för den stundande resan. Blir bagaget försenat, skadat, stulet eller förlorat är det viktigt att försäkringen täcker detta. Förutom att ge en hög ersättning för både personlig egendom och arbetsgivarens egendom samt ett generöst avbeställningsskydd om ni inte kan åka, erbjuder vi fördelaktiga villkor som andra aktörer inte inkluderar.

Många tjänstereseförsäkringar undantar riskaktiviteter, så som offpistskidåkning, medan andra kräver närvaro av certifierad guide för att detta ska omfattas av försäkringen. Med PlusTjänsteresa väljer du själv om du vill hålla dig till pisten eller om du vill åka offpist. Detta innebär att du kan ta med hela familjen ut i backen utan att behöva oroa dig för vart respektive familjemedlem väljer att åka.

PlusTjänsteresa erbjuder också ett trygghetspaket för mer extrema situationer som ger ersättning vid kidnappning, gisslantagning, kapning och evakuering ur krigs- och högriskområde. Skyddet gäller även ersättning för merkostnader vid karantän, naturkatastrofer och myndighetsavspärrningar.

Med vår lösning är hjälpen bara ett telefonsamtal bort och du får tillgång till flera servicekontor runt om i hela världen där personalen är skandinavisktalande och har lokalkännedom samt medicinsk expertis.

Kontinuerlig kvalitetssäkring

För att du som kund ska känna dig trygg i att du alltid är försäkrad i en riktigt bra försäkringslösning konkurrensutsätts PlusTjänsteresa löpande. I detta arbete utvärderas hela marknaden avseende villkor, pris och service. Genom detta arbetssätt säkerställer Söderberg & Partners att du som kund alltid har en försäkringslösning av högsta kvalitet.

Lösningen riktar sig till svenskbaserade företag och företagskoncerner med upp till 600 anställda. Tanken bakom konceptet är att små och medelstora företag ska kunna dra nytta av en gemensam upphandlingskraft och på så vis erhålla fördelarna med att tillhöra en stor grupp och samtidigt kunna göra val som passar det enskilda företagets behov.

Är detta något för dig och ditt företag? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.

Vi har Sveriges nöjdaste kunder – för nionde året i rad!

17 november · 2020

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) årliga undersökning kring kundnöjdhet inom försäkringsbranschen visar att Söderberg & Partners är den aktör som har mest nöjda kunder inom förmedlarbranschen – för nionde året i rad. Nöjdheten hos Söderberg & Partners kunder har dessutom ökat under det senaste året jämfört med föregående år.

– Vår viktigaste uppgift är att våra kunder ska känna sig nöjda och trygga med de råd och den hjälp de får av oss, och vi vill alltid infria och överträffa våra kunders förväntningar. I en bransch som rör sig mot automatiserade lösningar står vi fast vid att också erbjuda det personliga mötet, allt för att våra kunder ska ha möjlighet att välja den rådgivning som passar bäst för just deras behov. Därför är vi otroligt glada att våra kunder har sagt sitt och är nöjdast i branschen – i år igen! Jag vill rikta ett stort tack till alla våra kunder för förtroendet, vi lovar att ödmjukt och ambitiöst förvalta det vidare, säger Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef, Söderberg & Partners.

Hantering av covid-19 påverkar kundernas nöjdhetsbetyg

I undersökningen framgår det att förmedlarbranschens kunder är nöjdare än de som har en direktkontakt med försäkringsbolag och att försäkringsförmedlarbranschens totala kundnöjdhetsbetyg ökar jämfört med föregående år. En ökning som sannolikt delvis beror på situationen kring covid-19 och branschens position att kunna hjälpa kunderna hantera deras oro kring ekonomin och framtiden. En annan faktor som kan bidra till ökningen är att relationen mellan hållbarhet och kundnöjdhet är särskilt stark i just denna bransch.

– När vi tittar på hur covid-19 påverkat kundupplevelsen inom denna bransch ser vi bland annat att proaktivitet och information från företagen till kunderna haft en stor inverkan på nöjdheten i stort. Vi ser också i alla våra studier – oavsett bransch - att kundernas krav på hållbarhet ökar, men här är det extra tydligt att en fråga som ”bidrar till utveckling av ett bättre samhälle” starkt påverkar hur nöjda kunderna är, säger Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex.

Det senaste året har inneburit stora utmaningar för många människor. Det är ofta under sådana tider som behovet av hjälp och stöd är som störst. I årets undersökning bad SKI därför Sveriges försäkringsförmedlingskunder att svara på en fråga om hur de upplever att deras leverantörer hanterat turbulensen kring coronapandemin. I denna frågekategori sticker Söderberg & Partners kunder ut som klart mest nöjda med den hjälp och stöd som de fått under året.

* enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) undersökning kring kundnöjdhet inom försäkringsbranschen 2020
**enligt Kantar Sifo Prosperas undersökning av Sveriges private banking-aktörer för 2020

Ökade risker för företagsledningen – så skyddar ni er

17 november · 2020

Personer i företagsledningar tar ekonomiska risker då de kan bli skadeståndsskyldiga och personligt betalningsansvariga för företagets skulder. För att minimera riskerna kan därför en vd- och styrelseförsäkring vara ett bra alternativ. Om ditt företag redan har tecknat en sådan försäkring – har ni koll på vilka risker den täcker nu under pandemin?

Företagsledningens ansvar

I ett företag har vd och styrelsemedlemmar en viktig roll i att leda affärsverksamheten. Deras positioner medför även en stor ekonomisk risk då de kan bli skadeståndsskyldiga och personligt betalningsansvariga för företagets skulder. Dessa risker aktualiseras om ledningen inte sköter företaget enligt de lagar och regler som gäller, och därigenom skadar bolaget eller andra intressenter.

Risk och riskhantering i samband med covid-19

Den pågående pandemin har slagit hårt mot företag och det ekonomiska bortfallet kan i regel inte ersättas genom företagsförsäkringar. Det finns två områden som är extra viktiga för en ledning att se över och säkerställa under en krissituation.

1. Välinformerad om företagets ekonomiska ställning
För att hantera riskerna bör företagsledningen, särskilt vid krissituationer, hålla sig välinformerad om företagets ekonomiska ställning. Det gör det möjligt att efterleva de regler som riskerar att leda till personligt betalningsansvar. Aktiebolagslagen kräver nämligen att styrelsen ska upprätta en kontrollbalansräkning när företagets ekonomi har nått en viss kritisk punkt. Annars kan det bli aktuellt att styrelsen blir personligt betalningsansvariga för de skulder som uppkommer därefter. Dessutom kan felaktiga ekonomiska beslut leda till att skadeståndsanspråk riktas mot ledningspersonerna i bolaget. Det kan handla om såväl aktiva beslut som uteblivna beslut som skadar aktieägare eller andra borgenärer.

2. Säkerställa arbetsmiljön
I krissituationen som pandemin medfört har även nya risker kring företagens arbetsmiljö uppkommit. I USA har flera arbetsrättsliga krav riktats mot företag, exempelvis har Walmart stämts för brister i tillhandahållningen av skyddsutrustning. Några liknande fall har ännu inte förekommit i Sverige än, men om och när det uppkommer, kan det leda till ekonomiska krav mot ledningen.

Enligt Arbetsmiljöverket ska arbetsgivarna nu under pandemin arbeta som vanligt med sitt systematiska arbetsmiljöarbete och riskbedömning, men ta särskild hänsyn till de speciella risker som uppstår på grund av coronaviruset. Om det till exempel finns personal som tillhör en riskgrupp måste en särskild riskbedömning göras, vilket kan leda till att man behöver justera personalens arbetssituation och dess arbetsuppgifter för att minimera riskerna. En utarbetad plan för krishanteringen av arbetsmiljön och hur man anpassar verksamheten efter rådande situation är därför viktigt.

Vd- och styrelseansvarsförsäkring minskar riskerna

De ekonomiska svårigheter som pandemin medför ökar alltså riskerna för personligt ansvar för ledningen samt skadeståndsanspråk från aktieägare, kunder, leverantörer eller andra borgenärer. En vd- och styrelseansvarsförsäkring kan i dessa fall ersätta utredningskostnader, rättegångskostnader samt det eventuella skadeståndet.

Vid upptäckt av brister i arbetsmiljön relaterat till covid-19 har Arbetsmiljöverket möjlighet att belägga företaget med en sanktionsavgift, och i undantagsfall straffrättsliga böter. Om en anställd blir smittad på arbetsplatsen kan dessutom ersättningskrav för personskada komma att aktualiseras. De vd- och styrelseansvarsförsäkringar som har bredare omfattning täcker i dessa fall kostnader för utredningen kring arbetsmiljön samt försvarskostnaderna i samband med kravet.

En annan aspekt är att ekonomiska felhandlingar eller arbetsmiljöbrister kan medföra att företaget får en negativ bild hos allmänheten. En heltäckande vd- och styrelseförsäkring omfattar styrelsens krishanteringskostnader samt möjlighet att få experthjälp från PR-konsulter för att rädda bolagets anseende i ett sådant läge.

Säkerställ ert skydd

En bra vd- och styrelseansvarsförsäkring ger ett gott skydd för vd och styrelsemedlemmar som hamnar i olika svårigheter, framförallt nu under pandemin. Har ni en försäkring sedan tidigare – säkerställ hur omfattande försäkringen är och om den skyddar mot brister avseende covid-19.

Vill du se över er befintliga vd-och ledningsförsäkring, teckna en ny försäkring, eller bara ställa några frågor? Vi hjälper er gärna! Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för vidare dialog.

Så påverkas försäkringsmarknadens skaderesultat av pandemin

17 november · 2020

Just nu är vi inne i en historisk förändring av försäkringsmarknaden i världen. I början av hösten gick Lloyds of London, den viktigaste försäkringsmarknaden i Europa, ut med att den förväntade skademassan till följd av pandemin förväntas bli uppåt 4 miljarder GBP. Så vad kan vi förvänta oss inför årsskiftets försäkringsförnyelser? Hur skall vi agera när något inte går att försäkra?

Vilken typ av skador har man sett mest av?

Framförallt så är det avbrottsskador som återfinns i alla branscher, men främst inom hotell-, restaurang- och eventbranschen samt alla näringsgrenar som kan kopplas till dessa branscher. Man kan även se skador inom alla typer av tillverkande industri världen över som inte haft tillräckligt med personal, fått leva med hårda restriktioner och har haft kunder som inte kunnat leverera slutprodukten till slutkund.

Till saken hör att det bara är en bråkdel av de här försäkringstagarna som har haft en försäkring som omfattar s.k. epidemiavbrott. Just nu pågår ett stort antal processer på grund av att försäkringstagare anser att egendomsförsäkringen borde omfattas av avbrott till följd av covid-19, utan ett tillägg för epidemiavbrott. Detta innebär att totalskadan, dvs det avbrott som inte ersätts ur försäkringar och förlusten hos försäkringstagarna är långt mycket större än vad vi vet idag.

Andra försäkringsformer där vi ur ett globalt perspektiv ser ett stort antal skador är;

• Arbetsskadeförsäkring. Främst inom Life Science-sektorn.
  • Cyberförsäkring. Stressade organisationer har inte prioriterat säkerhetsarbete och det stora antalet hemarbetande som innebär en risk.
  • Vd- och styrelseansvarsförsäkring. Krav riktas mot företagsledningar för att de inte vidtagit nödvändiga åtgärder för att skydda sina anställda och därmed äventyrat bl.a. aktieägarnas intressen.
  • Tjänstereseförsäkringen.
  • Ansvars- och produktansvarsförsäkringen. Krav på grund av att man inte iakttagit länders restriktioner och därmed varit vållande till smittspridning.
  • Transportförsäkringen. Olika typer av krav såsom avbrott och kontamination m.m.

Försäkringsgivarna garanterar en viss summa pengar i händelse av skador hos försäkringstagarna vilket driver premiekostnader. Försäkringsbolagen är därför mycket noga med att bedöma de risker man kommer att ställas inför framöver – och därmed hur mycket premier man kommer att behöva ta ut inför framtida behov. För att minska effekterna av dessa faktorer krävs det att mer arbete läggs ner vid varje försäkringsförnyelse. Både av oss som försäkringsförmedlare, försäkringsgivare, och av er som kund.

Andra faktorer som påverkar försäkringsmarknaden är;

• Förändring av Ogden-räntan. Ogdens diskonteringsränta är en beräkning som används för att bestämma hur mycket pengar försäkringsföretag ska betala som ersättning till personer som har fått livsförändrande skador så att de täcker alla deras förutspådda framtida förluster. Det överenskomna avräkningsbeloppet syftar till att återspegla den sökandes framtida inkomstförlust samt täcka eventuella vårdkostnader.
  • Låga räntor. Historiskt sett har vi de lägsta/negativa räntorna över hela världen.
  • Solvens II. Försäkringsgivare behöver mer pengar i sina reserver vilket leder till mindre pengar för investeringar.
  • Allvarliga förluster de senaste åren från orkansäsonger, bränder i USA/ Australien och stora jordbävningar.

Det här innebär också att alla måste börja tänka på risk i en vidare bemärkelse eftersom stora delar av företagens risker inte kommer kunna gå att försäkra. Arbetet med företagens kontinuitetsplanering (Business Continuity Management) och riskidentifiering/riskkvantifiering och alternativ risktransferering kommer därför få en mycket viktig roll i framtiden.

En annan viktig insats på denna marknad är skadeförebyggande arbete samt kvalificerat skadestöd. Söderberg & Partners industriförmedlare har mångårig erfarenhet av det här arbetet och kan hjälpa er med motståndskraft och värdering av risker som inte går att försäkra. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.