Söderberg & Partners Wealth Management AB
Söderberg & Partners Wealth Management AB är en finansiell rådgivare som tror på värdet av att tänka annorlunda och ständigt ifrågasätta, förändra, och utveckla det traditionella arbetssättet i vår bransch. Verksamheten avseende förmögenhetsrådgivning startade 2007 och har sedan dess vuxit i snabb takt.

Vår story
Söderberg & Partners Wealth Management AB etablerades 2007 och sedan dess har bolaget och antal anställda vuxit i snabb takt. Idag erbjuds Söderberg & Partners Wealth Management ABs tjänster runt om i Sverige på många av våra lokala kontor.
Ett axplock ur vår historia
2004 Idén om att göra analysdriven finansiell rådgivning tillgänglig för fler förverkligas och Söderberg & Partners bildas. Finansiell rådgivning till institutioner erbjuds från start.
2006 Verksamheten utökas med SAK- och företagsförsäkringsrådgivning.
2007 Söderberg & Partners Wealth Management AB etableras.
2011 Vår ersättningsmodell Fair Deal kommer till. Läs mer här.
2018 Ett händelserikt år. Catella Wealth Management, Consortum Kapitalförvaltning och Wassum ansluter sig till Söderberg & Partners. Wassum och Söderberg & Partners går samman inom rådgivning till institutionella kapitalägare. Vi klättrar dessutom upp på Kantar Sifo Prosperas ranking över Sveriges bästa Private Banking-bolag och kniper andraplatsen!
2020 Bolaget och verksamheten byter namn till Söderberg & Partners Wealth Management AB.
2022 Vi utses till Sveriges främsta Private Banking-aktör, i Kantar Sifo Prosperas årliga undersökning.
2023 Vi utses till Sveriges främsta Private Banking-aktör för andra året i rad, i Kantar Sifo Prosperas årliga undersökning.
Grunden i vår rådgivning
Personlig rådgivning
Som kund hos oss får du en personlig rådgivare som blir din främsta kontaktperson. Dina unika behov, förutsättningar och mål är utgångspunkten i vårt samarbete och nyckeln för att utveckla den fulla potentialen av ditt kapital.
Öppenhet och transparens
För oss är det viktigt att du förstår råden vi ger dig, varför vi ger dem, och hur vi tar betalt för dem. Därför har vi en enkel och transparent prismodell som innebär att du betalar ett fast arvode för våra tjänster.
Gedigen analys
Vårt viktigaste uppdrag är att du ska känna dig trygg med de råd vi ger och hur ditt kapital investeras. Därför har du som kund tillgång till samma analysunderlag som alla våra råd och rekommendationer bygger på.
Söderberg & Partners har tagit fram en ersättningspolicy som styr hanteringen av rörliga ersättningar till anställda. Genom att policyn bidrar till en sund och effektiv riskhantering och motverkar att anställda tar överdrivna risker gynnas både du som kund och bolagets långsiktiga intresse. Samtliga anställda ska även verka för Bolagets fastställda hållbarhetsmål och agera enligt Bolagets upprättade Policy för hållbarhet i förvaltning och rådgivning. Sedan en tid tillbaka har Bolaget valt att inkludera beaktande av hållbarhetsrisker och -aspekter som ett kriterium som kan komma att påverka ersättningen.
Söderberg & Partners Wealth Management AB är ett bolag med tillstånd från Finansinspektionen att bedriva värdepappersrörelse. Nedan återges information om bolagets styrning (Corporate Governance). Med bolagsstyrning avses ett regelverk för ledning och kontroll av bolag.
Bolagsstämma
Aktieägarnas rätt att besluta i bolagets angelägenheter utövas vid bolagsstämman. Årsstämman, en ordinarie bolagsstämma, utser styrelse och revisorer samt beslutar om arvoden. Årsstämman fastställer också resultat- och balansräkning samt tar ställning till frågan om ansvarsfrihet för styrelsen och verkställande direktören.
Styrelse
Styrelsens övergripande uppgift är att för ägarnas räkning förvalta bolagets angelägenheter.
Styrelsens sammansättning
Styrelsen består av fem ledamöter. Av dessa fem är fyra styrelseledamöter oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledningen. Det förekommer inga arbetstagarrepresentanter i bolagets styrelse.
Styrelsens arbete och ansvar
Styrelsen i Söderberg & Partners Wealth Management AB ansvarar för bolagets organisation. Styrelsen åstadkommer detta genom att utfärda instruktioner och policys vilka implementeras i organisationen. Styrelsen kontrollerar verksamheten genom att ta del av och kritiskt granska rapporter från verksamheten och de olika kontrollorgan som finns i Söderberg & Partners Wealth Management AB.
Styrelsen har fastställt en arbetsordning som reglerar styrelsens roll och arbetsformer liksom särskilda instruktioner för styrelsens kommittéer. Styrelsen har det övergripande ansvaret för den verksamhet som bedrivs i bolaget och har bland annat följande uppgifter:
-
beslutar om verksamhetens art och inriktning (strategi) samt ramar och mål för detta,
-
följer regelbundet upp och utvärderar verksamheten utifrån de av styrelsen bestämda målen och riktlinjerna,
-
har ansvaret för att se till att verksamheten är organiserad på ett sådant sätt att redovisningen och de finansiella förhållandena i övrigt kontrolleras på ett betryggande sätt och att riskerna i verksamheten är identifierade och definierade samt mäts, följs upp och kontrolleras, allt i överensstämmelse med externa och interna regler, inklusive bolagsordningen
-
beslutar om större förvärv och avyttringar liksom andra större investeringar och
-
utser och entledigar verkställande direktören, bolagets riskansvarig, bolagets complianceansvarig och samt beslutar om ersättningen till dessa.
Styrelseordföranden organiserar och leder styrelsens arbete. Verkställande direktören och vice verkställande direktören deltar vid alla styrelsesammanträden utom i ärenden där hinder på grund av jäv föreligger. Andra medlemmar i ledningen deltar när så krävs för att tillhandahålla styrelsen information eller på anmodan från styrelsen eller verkställande, eller vice verkställande, direktören.
Krav på styrelsen och verkställande direktören
Söderberg & Partners Wealth Management AB styrelse, styrelseledamöter och verkställande direktörer är tillsatta utifrån dess erfarenhet, utbildning och anseende. Söderberg & Partners Wealth Management AB ska verka för mångfald vid sin tillsättning av ledamöter i styrelsen. Bolaget har därför en mångfalds- och lämplighetspolicy. Mångfalds- och lämplighetspolicyn omfattar även krav vid rekrytering.
Den verkställande direktörens insatser och kunskap, insikt, erfarenhet och lämplighet utvärderas minst årligen av styrelsen. Utvärderingen regleras av styrelsens arbetsordning. Det är styrelsen som tillsätter och entledigar verkställande direktör i Söderberg & Partners Wealth Management AB.
Revisorer
Bolagsstämman utser externa revisorer. Årsstämman har utsett PricewaterhouseCoopers i Sverige AB.
Bolagsordning
Söderberg & Partners Wealth Management AB bolagsordning anger bl a vilken verksamhet bolaget får bedriva, styrelsens storlek och aktieägarnas rättigheter.
Riskhantering och kontrollfunktioner
Bolagets modell för hantering och kontroll av risker kan beskrivas som tre försvarslinjer. Den första linjen ansvarar för och hanterar risker och även regelefterlevnad medan den andra linjen svarar för övervakning av risker och regelefterlevnad. Den tredje försvarslinjen är den del av verksamheten som ansvarar för att det utförs en oberoende granskning och tillsyn av arbetet inom såväl första som andra försvarslinjen. Mer om bolagets kontrollorganisation, riskhantering och risker finns i bolagets publikation Riskhantering. I publikationen offentliggör bolaget även information och avse förhållanden på balansdagen, 31 december, för den årliga rapporteringen enligt CRR och FFFS 2014:12. Styrelsens riskförklaring och riskdeklaration återfinns även i publikationen liksom övergripande information om bolagets riskstrategi, riskaptit och riskprofil.
Söderberg & Partners Wealth Management AB, organisationsnummer 556674-7456, har tillstånd från Finansinspektionen att bedriva värdepappersrörelse.
Kapitaltäckning
Bolaget offentliggör årsvis information avseende förhållanden på balansdagen för den årliga rapporteringen enligt förordningen nr 575/2013 om tillsynskrav för kreditinstitut och värdepappersföretag, CRR, och Finansinspektionens föreskrifter om tillsynskrav och kapitalbuffertar, FFFS 2014:12.
Likviditetsrisk
Bolaget offentliggör kvartalsvis information om likviditetsrisk i enlighet med Föreskrifter om hantering av likviditetsrisker för kreditinstitut och värdepappersbolag, FFFS 2010:7.
Kreditinformation för värdepappersbelåning
Söderberg & Partners Wealth Management AB har möjlighet att till sina kunder lämna kredit för genomförande av transaktioner med finansiella instrument, s.k. värdepappersbelåning. Nedan följer en översikt över gällande villkor.
Räntevillkor:
-
Nominell ränta: 4,50 %
-
Effektiv ränta: 4,594 %
Räntan är rörlig och det kostar ingenting att ha ett outnyttjat belåningsavtal. Bolaget tar alltså inte ut några avgifter i samband med belåningen, såsom uppläggningsavgift. Det är först när du nyttjar belåningsmöjligheten som du börjar betala ränta. En förutsättning för ett värdepapperslån är att du lånar på dina värdepapper. För de värdepapper som säkerställer ett värdepapperslån har bolaget olika belåningsgrader beroende på värdepapperstyp.
För mer information kontakta din rådgivare.
Söderberg & Partners Wealth Management AB org. nr. 556674-7456, har tillstånd från Finansinspektionen att bedriva värdepappersrörelse. Nedan återges information om bolagets kontrollfunktioner.
Hanna Dickman - Compliance Officer
Född 1990
Anställd i Söderberg & Partnerskoncernen sedan 2016
Compliance Officer sedan 2022
Utbildning: Jurist
Bakgrund: Har tidigare arbetat på Finansinspektionen med både tillsyn och värdepappersrätt. Har även producerat utbildningsmaterial till InsureEd.
Maria Wejdmark - Riskansvarig
Född 1985
Anställd i Söderberg & Partnerskoncernen sedan 2011
Riskansvarig sedan Årsskiftet 2022/2023
Utbildning: Civilekonom
Bakgrund: Tidigare senior risk manager inom Söderberg & Partnernskoncernen samt rådgivare och kapitalförvaltare för institutionella kunder
Söderberg & Partners Wealth Management AB org. nr. 556674-7456, bedriver tillståndspliktig verksamhet i form av värdepappersrörelse och försäkringsdistribution. Verksamheten regleras därför bland annat av lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution, finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2017:2) om värdepappersrörelse samt finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2018:10) om försäkringsdistribution. I enlighet med bolagets riktlinjer ska bolaget offentliggöra information om styrelsen, styrelseledamöterna och den verkställande direktören.
Dan Johnson - Verkställande direktör
Född 1965
Anställd hos Söderberg & Partners Wealth Management sedan 1 juli 2023
Verkställande direktör sedan 11 september 2023
Utbildning: Civilekonom
Bakgrund: Tidigare vd för Aktieinvest, Partner på CapMan Buyout, FSN Capital och Boston Consulting Group.
Söderberg & Partners Wealth Management AB org. nr. 556674-7456, är en del av Söderberg & Partnerskoncernen. Bolaget bedriver tillståndspliktig verksamhet i form av värdepappersrörelse och försäkringsdistribution. Verksamheten regleras därför bland annat av lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution, finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2017:2) om värdepappersrörelse samt finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2018:10) om försäkringsdistribution. I enlighet med bolagets riktlinjer ska bolaget offentliggöra information om styrelsen, styrelseledamöterna och den verkställande direktören. Nedan redovisas bolagets styrelse.
Olle Claeson - Styrelseordförande
Född 1954
Invald 2016
Andra uppdrag: Oberoende konsult och rådgivare till institut och företag inom den finansiella sektorn. Styrelseordförande i Söderberg & Partners Insurance Consulting AB.
Utbildning: Civilekonom
Bakgrund: Mer än trettiofem års erfarenhet från den finansiella sektorn inom Sverige och internationellt. Tidigare Partner och grundare av KPMG Financial Sector Consulting och ansvarig för Stora Företag inom KPMG Sverige. Senare även grundare av Omeo Financial Consulting AB samt företagets VD och styrelseordförande under en rad år. Styrelseledamot Ikano Bank AB samt ordförande i bankens Risk & Capital Committee samt Compliance & Audit Committee.
Antal styrelseuppdrag: 3
Joel Grönberg - Verkställande direktör
Född 1977
Anställd i Söderberg & Partnerskoncernen sedan 2004
Verkställande direktör sedan 2013
Utbildning: Civilekonom
Bakgrund: Ett antal tidigare positioner inom Söderberg & Partnerskoncernen, senast som affärsområdesansvarig Institutions.
Andra styrelseuppdrag: 2
Pernilla Oldmark - Styrelseledamot
Född 1969
Invald 2016
Andra uppdrag: General Manager Northern Europe Transcom
Utbildning: Juristexamen
Bakgrund: Tjugo års erfarenhet från telecombranschen inom försäljning, product management, kommunikation och marknadsföring, bland annat som som Kommunikations- och marknadsdirektör Tele2 Sverige. Senast Chief Communication and Commercial Officer på Cabonline Group.
Antal styrelseuppdrag: 9
Margareta Nylén - Styrelseledamot
Född 1955
Invald 2017
Andra uppdrag: Inga andra uppdrag
Utbildning: Civilekonom
Bakgrund: Mer än 30 års erfarenhet från finansbranschen, bland annat som Chief Operating Officer (COO) inom SEB Internrevision med ansvar för riskbedömning, revision och rapportering inom SEB internationellt.
Antal styrelseuppdrag: 2
Johan Vallin - Styrelseledamot
Född 1977
Invald 2020
Andra uppdrag: Gloabal Head of AI Execution, Ericsson AB
Utbildning: Civilingenjör
Bakgrund: Bakgrund inom artificiell intelligens och teknologi inom försvar, telekommunikation, tillverkningsindustri och flera andra branscher. Verkar även som rådgivare, partner och i vissa fall grundare för startups med teknologi och data i kärnan av verksamheten.
Antal styrelseuppdrag: 4
Bolaget bedriver tillståndspliktig verksamhet enligt de tillstånd som Bolaget har fått beviljade. Bolagets erhållna tillstånd medför att en del krav ställs på Bolaget och dess anställda vid tillhandahållande av investeringstjänster. Dessa krav är bland annat att anställda ska ha relevant kunskap inom juridik och ekonomi, ha en god förståelse för gällande regler samt praktisk erfarenhet. Samtliga rådgivare inom Bolaget har genomgått adekvata utbildningar och genomför årliga kunskapsuppdateringar.
Anknutna ombud
Söderberg & Partners Wealth Management AB har träffat avtal med flera anknutna ombud enligt lagen om värdepappersmarknaden. Dessutom biträder de anknutna ombuden bolaget vid förmedling av livförsäkringar. De anknutna ombuden har ingått avtal med bolaget, i vilka förhållandet dem emellan regleras. Bolaget gör ingen skillnad på anställda i anknutna ombud och anställda i bolaget då det kommer till arbetssätt, styrning, uppföljning och kontroll.
Bolaget har ett antal anknutna ombud. Mer information om vilka det är går att hitta på Bolagsverkets hemsida. Bolaget har även ett anknutet ombud med hemvist i Finland, Suomen Sijoituskumppani Oy, 3280156 6.