Hur fungerar gröna obligationer?

15 december · 2015

Jag skrev nyligen en artikel i Nordisk Försäkringstidskrift om gröna obligationer . Artikeln blev ganska teknisk, så jag tänkte jag gör en blogg av några valda delar från den artikeln, och ett par tips på hur man som sparare kan investera i gröna obligationer.

Visste ni att den första gröna obligationen togs fram 2008 i ett samarbete mellan Världsbanken och SEB? Bakgrunden var att ett antal institutionella investerare efterfrågade en obligation med hög kreditvärderighet och som stödjer klimatprojekt. Dessa key investors var Länsförsäkringar, Skandia och andra och tredje AP-fonderna. Sedan dess har Världsbanken emitterat gröna obligationer för ungefär 8,5 miljarder USD, som har finansierat cirka 70 klimat- och miljöprojekt i utvecklingsländer. Marknaden för gröna obligationer har vuxit sedan dess; flera aktörer emitterar nu olika former av gröna obligationer och sedan i år finns det till och med gröna obligationsfonder för småsparare. Men vad är egentligen en grön obligation och gör de verkligen någon skillnad?

Vad är en grön obligation?

En grön obligation är en obligation där kapitalet är öronmärkt åt olika former av miljöprojekt. Det finns olika former av gröna obligationer, med avseende på hur pengarna används, hur obligationen är granskad, typ av säkerhet och kupongens utformning. De flesta obligationer har samma kreditbetyg som övriga skuldinstrument som utgivaren har gett ut.

Figuren visar emitterad volym av gröna obligationer åren 2008 – 2014, baserat på en analys från Världsbanken. Källa: Världsbanken, What are Green Bonds

Hur kan man spara i gröna obligationer?

Många av pensionsbolagen investerar delar av sitt ränteinnehav i gröna obligationer, även om andelen är liten. Så har du en traditionell pensionsförsäkring hos exempelvis Alecta, SEB, Skandia eller SPP är chansen stor att du har en liten del av ditt kapital i gröna obligationer. Men, det finns sedan i år också möjlighet för privatsparare att investera i två fonder som investerar i gröna obligationer. SPP Grön Obligationsfond finns tillgänglig i Söderberg & Partners depå, är valbar inom premiepensionssystemet, hos SPP själva och inom ytterligare ett par plattformar. SEB Green Bond Fund finns tillgänglig hos SEB och även den är valbar inom premiepensionssystemet.

Vilken Avkastning får man?

Eftersom det vanligaste är att organisationen som ger ut obligationen ställer ut den med hela sin balansräkning som säkerhet, får den gröna obligationen samma kreditbetyg och därmed avkastning som motsvarande ”vanliga” obligationer som organisationen ställer ut. Eftersom många gröna obligationer handlar om en riskmitigation, är tanken att risken i emittenten genom projektet ska bli lägre, och därmed bör obligationen bli en attraktiv investering.

Illikvid marknad, trots explosionsartad utveckling

De senaste åren har marknaden för gröna obligationer vuxit explosionsartat. Från att ha legat på volymer under 5 miljarder dollar fram till 2012, emitterades över 10 mdr dollar under 2013 och över 35 mdr under 2014. Allt tyder på att trenden fortsätter, eftersom efterfrågan från investerare är mycket stor. Efterfrågan från investerare är så stor att många vittnar om att andrahandsmarknaden är i princip obefintlig; alla vill fortsätta vara ägare till de obligationer de äger.

Krav och certifieringar

En annan effekt av att efterfrågan på gröna obligationer är så stor är att branschen upplever ett behov av någon slags certifiering eller definition. För klimatobligationer (se nedan) finns sedan 2011 en certifiering tack vare Climate Bonds Initiative länk: https://www.climatebonds.net/  (”CBI”). CBI har satt upp kriterier för olika typer av klimatprojekt och skapat en märkning, ”Climate Bond Certified”, med speciellt utsedda kontrollörer.

Inom andra typer av gröna obligationer har standardiseringen inte kommit lika långt. Ett stort framsteg gjordes 2014, när 13 internationella banker enades om ”the Green Bond Principles”, förkortade ”GBP”. De fyra principerna behandlar följande områden:

1. Användningsområden. Hur emissionslikviden används ska dokumenteras i obligationens juridiska dokument.
  2. Process för utvärdering och val av projekt. Emittenten ska beskriva beslutsprocessen för att bedöma om ett projekt kan använda kapital från den gröna obligationen.
  3. Emissionslikviden ska placeras i ett separat konto eller hanteras så att det är tydligt att pengarna från obligationen går till de specificerade projekten.

Rapportering. Emittenten ska minst en gång om året tillhandahålla en lista med projekt som obligationen har finansierat till investerarna

GBP rekommenderar också att man använder sig av en extern part för att bekräfta att obligationen följer de fyra principerna. Man uppmanar också till en oberoende revision av framförallt hur emittenten följer princip nummer tre, dvs hanteringen och spårbarheten i likviden.

Skillnaden mellan gröna obligationer och klimatobligationer (climate bonds)

Den viktigaste skillnaden hörs egentligen på namnet, det vill säga att klimatobligationer fokuserar på projekt som adresserar klimatfrågan. Exempel på projekt som ryms i den kategorin kan vara inom förnyelsebar energi och klimatsmart infrastruktur. Men även projekt som adresserar effekterna av klimatförändringar omfattas, exempelvis att bygga förstärkningar mot havet i en stad som riskerar att drabbas av en höjning av havsnivån skulle kunna finansieras av en klimatobligation. Gröna obligationer är ett bredare begrepp, där obligationerna kan finansiera även miljöprojekt som inte direkt har med klimatet att göra. Klimatobligationer är alltså en slags grön obligation. Begreppet klimatobligation är vanligare internationellt, då benämnt ”climate bonds”. I sverige är det vanligare att använda begreppet gröna obligationer, även för renodlade klimatobligationer.

Den andra stora skillnaden är att det finns ett system för att certifiera klimatobligationerna, genom CBI och märkningen ”Climate Bond Certified”.En förklaring till detta kan vara att klimat är ett enklare område att definiera, och därmed även enklare att räkna på. GBP är ett steg i rätt riktning för att skapa trovärdighet och standarder för alla gröna obligationer.

Vilken påverkan har det?

Jag är ju obsessed med faktisk förändring och allergisk mot greenwashing, så det här tycker jag är en viktig punkt. Gröna obligationer har fått viss kritik för att de finansierar projekt som ändå skulle genomföras, och att företagets eller organisationens övriga kapital istället styrs om till att finansiera de ”icke-gröna” projekten. Idag finns det en poäng i det påståendet, eftersom tillgången på kapital just nu är stor. Detta behöver dock inte vara fallet framöver, och då kan det spela roll för organisationer att det finns investerare som hellre investerar i gröna projekt. Sedan ska man inte heller underskatta signalvärdet och den påverkanseffekt som gröna obligationer har. Om kapitalägare ser ett stort värde i att vara ägare till gröna obligationer ökar synligheten av gröna projekt, och enligt mig även efterfrågan på dessa.

Har dina anställda rätt skydd vid hemarbete?

30 april · 2020

I rådande situation jobbar många hemifrån. Därför har vi undersökt hur och när TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) gäller vid hemarbete, och här har vi upptäckt flera luckor. I detta blogginlägg delar jag därför med mig hur du ska tänka som anställd och arbetsgivare, så rätt skydd finns om olyckan är framme!

Fredagen den 13:e mars var startskottet för utökat hemarbete för många svenskar. Nu har det gått ett tag och många av oss längtar tillbaka till kontoret, till kollegorna, och till vanliga rutiner. Men rekommenderat hemarbete är såklart ett litet pris att betala för att fördröja smittspridning.

Flera tror dock att vi kommer att få se betydligt mer hemarbete även efter pandemin. Detta innebär att behoven och arbetssituationen för såväl anställda som arbetsgivare kanske har förändrats för en längre tid framöver.

Funderingar kring arbetsmiljö- och arbetsgivaransvar, hur försäkringar täcker de anställda vid hemarbete har aktualiserats, inte bara under denna exceptionella situation men också för personal som normalt sett utgår från hemmet.

Vi har bett AFA Försäkring besvara hur TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) gäller och TFA gäller bland annat för skador som orsakats av:

• olycksfall i arbetet
  • färdolycksfall, dvs. skador som har inträffat på väg till eller från arbetet
  • arbetssjukdom som varar mer än 90 dagar

Med utgångspunkt i att många jobbar hemifrån, har vi upptäckt att det finns en del luckor. Se bild nedan:

imagew7nbd.png

AFA Försäkring svarar bland annat att TFA inte gäller om en anställd som arbetar hemifrån råkar ut för en skada när den till exempel tar en paus och går ut och tar en nypa frisk luft. TFA gäller inte heller vid toalettbesök eller vid påtår av kaffet. Vem säger att inte olyckan är framme just då?

Många anställda har dock ofta en privat olycksfallsförsäkring som gäller dygnet runt, vilket är ett bra komplement, men långt ifrån alla har detta skydd. Vi är regel bättre på att försäkra våra barn än oss själva när det kommer till skydd vid olycksfall, vilket är förståeligt – men det kan vara läge att även se över ditt eget skydd nu!

Checklista för dig som anställd

• Undersök så att din privata olycksfallsförsäkring gäller dygnet runt

Saknar du skydd och önskar mer information? Hör gärna av dig till ditt försäkringbolag eller till din rådgivare på Söderberg & Partners.

Har du som arbetsgivare behov av att komplettera ert olycksfallsskydd vid distansarbete?

• kanske för en viss kategori anställda,
  • en viss period, eller
  • för personal som även i normala tider utgår från hemmet?

Vi på Söderberg & Partners har efter att ha uppmärksammat brister tagit fram en lösning som gäller vid olycksfall under distansarbete och som täcker olycksfallsskador när TFA inte gör det. Är du intresserad av att veta mer? Om du är kund – hör av dig till din rådgivare. Fyll annars i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

5 råd när börsen åker berg- och dalbana

20 april · 2020

Alla pratar om coronaviruset och aktiebörsernas tvära kast där värden hoppar upp och ner 5–10 % på en dag. Det är lätt att börja fundera på vad man ska göra med sina investeringar i dessa tider. Här kommer några av mina främsta råd som jag samlat på mig under åren:

1. När ska du använda pengarna?

Hur går börsen idag? Vad ska jag köpa? Ska jag sälja nu? Kommer det gå ner mer? Alla dessa frågor som många ställer sig just nu är bra frågor, men fråga nummer 1 som du alltid behöver ha svaret på innan du tar dina investeringsbeslut är ”När ska jag använda mina pengar?”. Är det kapital som är långsiktigt, ja då kan du tänka på ett sätt. Då behöver du inte bry dig om kortsiktiga nedgångar, du kanske vågar investera och ändå riskera att åka med på en nedgång. Är det kapital som du ska använda för att köpa ett hus till hösten, då kan det vara läge att sälja och sätta slantarna på bankkontot. Innan du funderar på köp eller sälj, behöver du bestämma dig för när du ska använda dina pengar då sparhorisonten är extremt viktig.

2. Försök inte tajma marknaden

Tro inte att du kan tajma marknaden, det kan ingen. Det är jättesvårt, för att inte säga omöjligt att veta när börsen vänder på botten eller toppen. Antingen investerar du vid fel tidpunkt eller så investerar du inte alls vilket gör att du tappar värdefull avkastning över tid. Efter börsnedgångar brukar det dock vara ett fåtal dagar som står för en stor del av återhämningen när börsen går upp. Missar du dessa dagar så missar du också mycket avkastning. Skapa därför en långsiktig strategi och håll dig till den. Här kan en rådgivare hjälpa dig med att sätta upp en strategi utifrån dina behov och önskemål. Med en långsiktig strategi är det också mycket lättare att följa mitt nästa råd i punkt 3.

3. Agera inte känslomässigt

Det är väldigt lätt att vilja sälja när det går ner och vilja köpa mer när det går upp. Flera undersökningar visar att fondernas utveckling är bättre än den avkastning som den genomsnittlige spararen får på sina investeringar. Detta beror till stor del på att investeraren köper och säljer vid fel tillfällen för att man agerar känslomässigt, det vill säga säljer vid nedgång och köper vid uppgång. Effekten av att agera känslomässigt blir att den genomsnittlige investeraren får lägre avkastning över tid än fondens avkastning som man investerar i.

4. Investera i många olika fonder

En klyscha – men du ska alltid sprida dina risker! Investera i en bred portfölj med flera olika typer av tillgångar som också finns på olika geografiska marknader. Att inte lägga alla ägg i samma korg är fortfarande ett väldigt bra råd, inte minst i dessa tider.

5. Stirra dig inte blind på fonder som gått bäst senaste tiden

Detta är ett bra råd, speciellt när det gäller räntefonder. De fonder som har gått bäst det senaste året är oftast de som går sämst nu i nedgången. Bakgrunden till det är ganska enkelt, den som tog högst risk tjänade mest i uppgången men har också förlorat mest nu när marknaden gått ner. Det finns ingen ”dagsform” på fonder som det finns på hästarna på V75.

Så hjälper vi dig

Sitter du hemma och oroar dig för ditt kapital eller vill sätta en långsiktig strategi framåt? Då kan det vara läge att ta hjälp av en rådgivare som sätter upp en plan utifrån dina förutsättningar och önskemål. I dessa tider är det extra skönt att ha ett bra bollplank att kunna ringa till vid behov.

På Söderberg & Partners tror vi på det personliga mötet och eftersom läget är som det är nu, så erbjuder vi även digitala face-to-face möten eller telefonmöten, beroende på vad du föredrar.

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Personlig rådgivning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital.

S&P Hälsa

Arbetsmiljö på distans

17 april · 2020

Arbetslivet påverkas stort av den rådande coronapandemin och gör att många nu jobbar hemifrån. I mitt blogginlägg delar jag med mig av tips på vad man kan tänka på vid hemarbete gällande både ergonomi och den sociala biten.

Om en medarbetare behöver arbeta hemifrån för att minimera spridningen av covid-19 har du som arbetsgivare fortfarande ett ansvar för att medarbetarens arbetsmiljö är säker.

Men tanke på att hemarbetet ser ut att dra ut på tiden, gäller det att fundera igenom detta ordentligt. Några dagar har blivit till veckor och det är ovisst hur länge till det kan bli. Säkerställ att medarbetarna har rätt utrustning, information och förutsättningar för att göra sitt jobb ordentligt. Ergonomi, belysning och att ta regelbundna pauser för att röra på sig är viktigt för att inte riskera att arbetsmiljön påverkar medarbetarens hälsa negativt.

Ha en god ergonomi

En bra arbetsmiljö omfattar bland annat god ergonomi. Ergonomi handlar om att arbeta och använda kroppen på ett sätt som gör att man undviker belastningsskador. Se därför till att medarbetarna kan ta med sig rätt utrustning hem och att de skapar en bra arbetsplats att sitta vid.

Här kommer tips på vad man kan tänka på vid hemarbete:

• Ta med datorskärmen hem om möjligt så att du kan titta rakt fram. Då undviker du att sitta böjd över din laptop, vilket belastar både nacke och ögon. Ta även hem datormus och tangentbord för att minska belastning för arm, axlar och händer
  • Se till att ha bra belysning vid din arbetsplats
  • Sitt i en lugn miljö så att du kan fokusera
  • Variera mellan att sitta och stå. Ett hemmaknep är att använda strykbrädan som skrivbord när du ska stå upp och arbeta
  • Undvik långvarigt statiskt arbete. Ta regelbundna pauser, helst var 30:e minut. Rör på armar, axlar och ben för att få igång blodcirkulationen. Gå också gärna ut på promenader, t.ex. vid lunch
  • Bestäm när du skall börja och avsluta arbetsdagen så att du skiljer på arbete och fritid
  • Skapa rutiner genom att göra dig i ordning och klä dig för dagen så att du inte blir sittandes i pyjamasen hela arbetsdagen

Det är inte bara ergonomi och dom praktiska delarna som påverkar arbetsmiljön. En annan faktor som behöver undersökas och åtgärdas, är eventuell oro som medarbetaren känner i dessa tider. Se till att gå ut med tydlig information vad som gäller för ert företag för att undvika osäkerhet. Ha också gärna någon på arbetsplatsen som är dedikerad åt detta som medarbetarna kan höra av sig till för frågor om corona, arbetsmiljö osv.

Var social – på riktigt

En annan faktor att väga in är avsaknaden av den sociala biten och samhörigheten som man får på ett kontor. Många känner sig nu ensamma, vilket bör tas i beaktning. Se till att ha gemensamma avstämningar med medarbetarna, ta en digital fika och se till att uppmuntra till pauser och promenader.

Håller du dig hemma för att inte smitta eller bli smittad? Använd de kanaler för kommunikation du har tillgängliga bortom skärmen:

• Ring familj, vänner, kollegor och kunder
  • Träffas ute och promenera tillsammans
  • Träna ute tillsammans
  • Ta en fika eller picknick
  • Walk and talk-möten med kunder, kollegor och vänner

Precis som alltid betyder en bra arbetsmiljö en lönsam och långsiktig investering i personalens hälsa. Så vilket ansvar tar du som arbetsgivare för dina medarbetares arbetsmiljö?