Fem franska fond-favoriter inför valet

2 maj · 2017

På söndag den 7 maj avgör det franska folket slutligen om det blir Marine Le Pen eller Emmanuelle Macron som ska få förtroendet att leda landet de kommande åren. För den som vill investera i den franska marknaden inför denna politiska nagelbitare har vi valt ut fem starka Europafonder med hög exponering mot Frankrike.

Samtliga fonder har fått grönt betyg i Söderberg & Partners fondanalys, vilket innebär att vi rekommenderar dem och att deras kostnader är rimliga. Procentandelen anger exponeringen mot Frankrike.

Topp -5 Europafonder med hög exponering mot Frankrike
AXA Rosenberg Eurobloc Equity Alpha 29% Frankrike
Invesco Continental European Small Cap Eq 27% Frankrike
T. Rowe Price Continental Eurpean Equites 25% Frankrike
Fidelity European Dynamic Growth 25% Frankrike
AMF Aktiefond Europa 22% Frankrike

Beroende på vilken av kandidaterna som går segrande ur valet kan vi förvänta oss delvis olika reaktioner från marknaderna:

–    Generellt sett ser vi att en seger i andra omgången för Macron skulle vara positivt för franska risktillgångar. Detsamma kan inte sägas om en slutgiltig seger för Le Pen, där en kombination av EU-skepticism och motvillighet till ekonomiska reformer på kort sikt skulle skaka om marknaderna rejält. Skulle Frexit bli aktuellt innebär det inte nödvändigtvis att man bör hålla sig borta från franska aktier. En nyintroducerad franc skulle devalveras kraftigt, vilket ur konkurrenshänseende skulle vara mycket positivt för de stora multinationella bolagen som utgör en betydande del av CAC 40 och har majoriteten av sin försäljning utomlands, Säger Sina Kazemi, analytiker på Söderberg & Partners.

För mer information, kontakta:
Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med en av Nordens största fristående analysavdelningar. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för sjätte året i rad

13 november · 2017

I dag publicerade Svenskt Kvalitetsindex (SKI) resultatet av sin årliga undersökning kring kundnöjdhet inom försäkringsbranschen. Undersökningen visar att Söderberg & Partners är den aktör som har mest nöjda kunder inom förmedlarbranschen – för sjätte året i rad.

I årets undersökning kring hur försäkringskunder upplever kvalitet hos sina leverantörer får Söderberg & Partners det högsta betyget av alla försäkringsförmedlare.

- Det här är det enskilt viktigaste betyget för hela vår organisation, och vi är oerhört glada att våra kunder uppskattar och värdesätter den hjälp och den service vi ger dem varje dag.

Vi ser också att nöjdheten hos våra kunder ökat i år jämfört med förra året, och vi kommer att göra allt vi kan för att våra kunder ska fortsätta bli ännu mer nöjda med oss under 2018, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef, Söderberg & Partners.

Av undersökningen framgår även att de kunder som fått hjälp och råd kring sina försäkringar av en förmedlare generellt sett är mer nöjda än de kunder som köper försäkringar direkt av försäkringsbolagen, vilket illustrerar vilka mervärden rådgivningen skapar för kunderna.

Försäkringsbranschen får bra betyg överlag

I en situation där kundnöjdheten i många branscher som SKI analyserat tappat betydligt de senaste åren så har försäkringsbranschen totalt sett klarat sig bra. I rapporten konstaterar SKI att ett övergripande branschbetyg på 68,3 i nöjdhet på skalan 0-100 är att betrakta som klart godkänt och är betydligt bättre än både bank och telekombranschen. SKI konstaterar även att försäkringsbranschen är bättre på proaktivitet och initiativförmåga än flera andra branscher.

- Även om detta är en utmaning även för försäkringsbranschen tycks man ligga före många andra i de branscher som vi mäter, berättar Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex. I en i övrigt passiv kund- och leverantörsrelation har försäkringsbranschen lyckats hitta så kallade behovspunkter hos sina kunder som ligger utanför det vi traditionellt förknippar med försäkring, det vill säga skadehantering och ersättningar, säger Johan Parmler.

Du kan läsa mer om undersökningen här.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef,

Säkra-kontor ansluter till Söderberg & Partners

9 november · 2017

Säkragruppens verksamheter i Kinna, Kungälv och på Vasagatan 7 i Göteborg blir en del av Söderberg & Partners

Under oktober anslöt tre kontor från Säkragruppen till Söderberg & Partners. Kontoren ligger i Kinna, Kungälv och i Göteborg på Vasagatan 7.

Denna anslutning innebär bland annat att Söderberg & Partners etablerar verksamhet i Kinna för första gången och utökar antalet kontor i Göteborg till fem stycken.

-          Vi är väldigt glada att ytterligare befästa vår redan starka position i regionen i och med denna bolagsanslutning. Tillsammans kommer vi kunna leverera ett av marknadens bästa och mest konkurrenskraftiga erbjudanden inom liv-, sakförsäkring, och förvaltning  till ännu fler kunder, säger Johan Zethraeus, Growth Manager på Söderberg & Partners.

-          Genom detta samarbete tar vi ett rejält kliv framåt när det gäller teknisk utveckling och compliance-frågor. Vi och våra kunder får dessutom tillgång till ett produktutbud i toppklass, säger Owe Berndtsson, förmedlare inom LIV och placeringsrådgivare på Söderberg & Partners i Göteborg och på det nya kontoret i Kinna.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef.

Söderberg & Partners släpper ny rapport om hållbara pensionsbolag

2 november · 2017

Söderberg & Partners publicerar idag rapporten: Hållbara Pensionsbolag 2017 – Ansvarsfull ägarstyrning. Rapporten handlar om svenska pensionsbolags hållbarhetsarbete och inflytande i valberedningar, och innehåller även en rankning av 13 pensionsbolag utifrån deras hållbarhetsarbete.

I rapporten presenteras bland annat en omfattande kartläggning och analys av de valberedningar som pensionsbolagen har varit representerade i de senaste åtta åren. Framförallt har vi bedömt bolagsstyrelsernas kompetens inom hållbarhet och tittat på styrelsesammansättningen för varje givet år, samt om hållbarhet har varit en anledning till att valberedningen har föreslagit en ny styrelseledamot. Kartläggningen visar bland annat att:

• 6 av 10 pensionsbolag skriver i sin ägarstyrningspolicy att hållbarhetsfrågor är styrelsens ansvar
  • 79% av de bolagsstyrelser som pensionsbolagen har nominerat saknar hållbarhetskompetens
  • Endast 2% av de undersökta valberedningarna nämner hållbarhet som en avgörande faktor vid nominering av en ny styrelseledamot

Betyg på hållbarhetsarbetet

Rapporten innehåller även en betygsättning av 13 olika pensionsbolag/kollektiv baserad på hur väl de presterar i sitt hållbarhetsarbete. Betygen följer Söderberg & Partners trafikljussystem, som innehåller betygsnivåerna röd, gul, och grön.

- Vi ser att de bolag som fått röda betyg tidigare år är mer angelägna att förbättra sitt hållbarhetsarbete och få ett högre betyg. Vi ser också att de bolag som under längre perioder tilldelats gröna betyg tenderar att ”luta sig tillbaka” och nu hamnar på efterkälken i några av de perspektiv som vi tittar på i vår analys. Hela branschen utvecklas väldigt snabbt inom detta område, och det är därför viktigt att fortsätta ligga i framkant och leda utvecklingen för att kunna behålla ett grönt betyg, säger Victoria Lidén.

Du hittar hela rapporten här.

Hur kan vi hjälpa dig?

Namn

Vart i Sverige befinner du dig?

Är du redan kund?

Är du företag eller privatperson?

Personnummer/Organisationsnummer

Meddelande