Strategirapport- ”Påverkan från demografisk motvind”

21 januari · 2016

Söderberg & Partners lanserar idag årets första strategirapport. I denna görs en genomgång av de konjunkturella förutsättningar och utsikterna för de olika värdepappersmarknaderna samt en bedömning av vilka placeringar som är mest intressanta just nu.  Rapporten ägnas även åt att finna samband mellan befolkningsstrukturen och ekonomiska indikatorer samt värdepappersmarknader.

Långsiktigt talar fortsatt mycket för en positiv syn på aktie- relativt räntemarknaden, där vi anser att riskerna på räntemarknaden är historiskt höga. Alternativa tillgångar är den tillgångsklass vi har starkast tro på till följd av lågräntemiljön och möjligheten till diversifiering. Vi har kommit långt i konjunkturcykeln men expansionen sker långsamt och över längre tid, vilket innebär att vi inte räknar med någon större avmattning på flera av de utvecklade marknaderna. Räntehöjningscykeln i USA har precis inletts, vilket historiskt inte har lett till en snabbt efterföljande recession. Den kinesiska avmattningen har dessutom inte det stora genomslag i andra ekonomier som prisas in idag.

Demografiska effekter på ekonomi och värdepappersmarknader har främst en långsiktig påverkan, där konjunkturcykler, politiska förutsättningar, råvarupriser, valutakursutvecklingar, aktiemarknadsvärderingar och andra faktorer kortsiktigt spelar en större roll. Som tidigare studier visat är korrelationen mellan aktiemarknadens avkastning och befolkningsstrukturen relativt liten. Vi vill dock ändå i denna temadel redogöra för några av sambanden som kan finnas. Störst samband finner vi mellan den nominella BNP-tillväxten och förändringen av personer i arbetsför ålder relativt personer utanför. En tydlig motvind finns främst i Asien, men även i Europa och USA står vi en större andel försörjningsbörda. Om historiska samband gäller väntas därför en tydligt lägre tillväxttakt globalt under de närmaste decennierna. För Sveriges del har vi även sett på effekten av flyktingströmmen och givet våra antaganden bedömt att cirka 75 000 asylsökande varje år är en breakeven-nivå för att motverka de demografiska motvindarna givet att vi kan integrera alla personer.

Läs hela rapporten här

Nathalie Håkansson, marknadsprojektledare, Söderberg & Partners
Nathalie.hakansson@soderbergpartners.se
08- 451 50 58

Matthias Gietzelt, ansvarig för marknads- och aktieanalys, Söderberg & Partners
Matthias.gietzelt@soderbergpartners.se
08- 451 50 34

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med Nordens största fristående analysavdelning. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.

Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för sjunde året i rad

12 november · 2018

Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för sjunde året i rad. Det framgår av den årliga undersökning som Svenskt Kvalitetsindex (SKI) publicerade idag.

I årets SKI-undersökning om hur kunderna upplever den kvalitet som leverantörer inom försäkringsförmedling erbjuder, får Söderberg & Partners det högsta betyget. För sjunde året i rad.

- Vi är oerhört stolta och glada över att återigen få detta fina betyg. Det är ju det enskilt viktigaste omdömet vi kan få. Jag och hela vår organisation gläds över att våra kunder i så hög grad uppskattar och värdesätter vår kompetens och service.  Men vi lutar oss inte tillbaka, helt nöjda är vi inte förrän alla våra kunder ger oss högsta betyg. Så vi strävar mot ett ännu bättre resultat för 2019, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef, Söderberg & Partners.

Enligt undersökningen värnar försäkringsbranschen i större utsträckning än många andra branscher om sina kunder och har betydligt bättre resultat än exempelvis bank- och telekombranscherna, vars resultat presenterades tidigare under hösten.

Av undersökningen framgår även att de kunder som i en personlig kontakt fått direkt rådgivning generellt sett är mer nöjda än de kunder som köper försäkringar direkt av försäkringsbolagen.

Du kan läsa mer om undersökningen här

Charlotte Näsström Morén, tf Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Charlotte

Mobil: 072- 715 70 50

Söderberg & Partners medarbetare först att bli klimatpositiva

10 oktober · 2018

FN uppmanar till fördubblade ansträngningar för att hålla nere den globala uppvärmningen. Samtidigt meddelas att William D. Nordhaus får Nobels ekonomipris för att ha integrerat klimatförändringar i långsiktig makroekonomisk analys. Söderberg & Partners vill möta den allt viktigare frågan om framtidens klimat och valde alldeles nyligen, som det första företaget i svenskt näringsliv, att se till att medarbetarna inte enbart är klimatpositiva i arbetet – de klimatkompenserar även för samtliga medarbetare på hemmaplan och på fritiden i övrigt. Nu utmanar de fler att följa efter.

Söderberg & Partners utgår från FN:s statistik som visar en genomsnittspersons klimatpåverkan. Utifrån denna har Söderberg & Partners valt att ha goda marginaler – de har dubblat klimatkompensationen per medarbetare utifrån statistiken. Certifieringen sker enligt “We Don’t Have Time Climate Positive Employees™”.

- Det är glädjande och jag är stolt när nu alla medarbetare på Söderberg & Partners i Sverige, Danmark, Norge, Nederländerna, Spanien och Luxemburg - nästan 1900 personer - är klimatpositiva. Vi har arbetat i flera år med hållbarhetsanalyser och att integrera hållbarhet i våra råd. Vår svenska verksamhet är ISO-certifierad i miljö sedan 2016 och nu tog vi ett strategiskt beslut att satsa ännu mer, säger Kajsa Brundin som är chef för produktanalyser och hållbarhet på Söderberg & Partners.

Syftet med We Don’t Have Time är att bygga världens största sociala nätverk kring klimatfrågan för att få makthavarna att förstå att vi inte har tid att vänta. De har hittat ett unikt sätt att inte bara klimatkompensera för människors livsstil utan även samtidigt ta bort en betydande mängd av de utsläppsrätter från marknaden som hotar klimatet - och samtidigt visa att detta går hand i hand med ekonomisk utveckling.

"Helst bör vi alla i Sverige och den rika delen av världen minska våra växthusgasutsläpp med 10-15 procent per år."

Genom att stötta Söderberg & Partners i målet att göra sina medarbetare klimatpositiva kommer We Don’t Have Time årligen att köpa klimateffektiva projekt för Söderberg & Partners motsvarande minst 27 000 ton CO2 och annullera de utsläppsrätter som erhålls från marknaden.

- Syftet är att både göra direkt klimatnytta och driva på den frivilliga klimatkompensationen och i förlängningen driva upp marknadspriset i handeln med utsläppsrätter. Helst bör vi alla i Sverige och den rika delen av världen minska våra växthusgasutsläpp med 10-15 procent per år. Förutom Söderberg & Partners tjänsteresor kommer en betydande klimatpåverkan till stor del från medarbetarnas privata livsstil vilket vi nu tar höjd för, säger Mårten Thorslund, marknadschef och hållbarhetsansvarig på We Don’t Have Time.

Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef på Söderberg & Partners, uppmanar nu fler aktörer i branschen att följa efter.

- Vi ville ta ett större grepp än enbart våra kontors klimatpåverkan och därför valde vi att fokusera på våra medarbetare ur ett bredare perspektiv. Medarbetarna blir inte enbart klimatpositiva i sitt arbete utan vi kompenserar även för deras hem och fritid. Förhoppningen är att vår klimatcertifiering inspirerar alla i företaget att även ta egna initiativ för att minska sin totala klimatpåverkan. Inte minst hoppas jag att fler aktörer inspireras att följa oss, säger Gustaf Rentzhog.

Mer information om hur beräkningar gjorts finns på We Don't Have Times hemsida

Charlotte Näsström Morén, tf Informationschef, Söderberg & Partners

Maila Charlotte
Mobil: 072- 715 70 50

Kajsa Brundin, Chef Produktanalyser och hållbarhet, Söderberg & Partners

Maila Kajsa

Mårten Thorslund, Marknadschef och hållbarhetsansvarig, We Don’t Have Time

Marten.Thorslund@wedonthavetime.org

Söderberg & Partners rekryterar Joakim Bornold

4 oktober · 2018

Joakim Bornold värvas som Sparekonom till Söderberg & Partners. Han kommer närmast från en liknande roll på Nordnet och innan dess arbetade han på Nasdaq och Skandia.

På Söderberg & Partners får Joakim Bornold rollen som Sparekonom och kommer arbeta med frågor som rör sparande, investeringar, pension och rådgivning.

- Jag ser fram emot att fortsätta analysera, kommentera och förklara börsen och vår ekonomiska omvärld. Jag vill även i hög grad belysa frågor som är viktiga för det långsiktiga sparandet och där är pensionssparandet med dess utmaningar och möjligheter en oerhört viktig beståndsdel, säger Joakim Bornold.

Joakim Bornold börjar på Söderberg & Partners den 15 december i år.

- Det är väldigt roligt att vi får stärka upp Söderberg & Partners med ytterligare en mycket erfaren medarbetare. Vi har ett flertal experter och analytiker inom investeringar och tanken är att Joakim Bornold ska komplettera med ett brett grepp om frågor som rör människors ekonomi och framtid, säger Gustaf Rentzhog, koncernchef på Söderberg & Partners.

För mer information, kontakta:
Louise Hagsten, marknadschef på Söderberg & Partners, tel: 076-149 50 17

Joakim Bornold, tel: 070- 099 02 99