Strategirapport- ”Påverkan från demografisk motvind”

21 januari · 2016

Söderberg & Partners lanserar idag årets första strategirapport. I denna görs en genomgång av de konjunkturella förutsättningar och utsikterna för de olika värdepappersmarknaderna samt en bedömning av vilka placeringar som är mest intressanta just nu.  Rapporten ägnas även åt att finna samband mellan befolkningsstrukturen och ekonomiska indikatorer samt värdepappersmarknader.

Långsiktigt talar fortsatt mycket för en positiv syn på aktie- relativt räntemarknaden, där vi anser att riskerna på räntemarknaden är historiskt höga. Alternativa tillgångar är den tillgångsklass vi har starkast tro på till följd av lågräntemiljön och möjligheten till diversifiering. Vi har kommit långt i konjunkturcykeln men expansionen sker långsamt och över längre tid, vilket innebär att vi inte räknar med någon större avmattning på flera av de utvecklade marknaderna. Räntehöjningscykeln i USA har precis inletts, vilket historiskt inte har lett till en snabbt efterföljande recession. Den kinesiska avmattningen har dessutom inte det stora genomslag i andra ekonomier som prisas in idag.

Demografiska effekter på ekonomi och värdepappersmarknader har främst en långsiktig påverkan, där konjunkturcykler, politiska förutsättningar, råvarupriser, valutakursutvecklingar, aktiemarknadsvärderingar och andra faktorer kortsiktigt spelar en större roll. Som tidigare studier visat är korrelationen mellan aktiemarknadens avkastning och befolkningsstrukturen relativt liten. Vi vill dock ändå i denna temadel redogöra för några av sambanden som kan finnas. Störst samband finner vi mellan den nominella BNP-tillväxten och förändringen av personer i arbetsför ålder relativt personer utanför. En tydlig motvind finns främst i Asien, men även i Europa och USA står vi en större andel försörjningsbörda. Om historiska samband gäller väntas därför en tydligt lägre tillväxttakt globalt under de närmaste decennierna. För Sveriges del har vi även sett på effekten av flyktingströmmen och givet våra antaganden bedömt att cirka 75 000 asylsökande varje år är en breakeven-nivå för att motverka de demografiska motvindarna givet att vi kan integrera alla personer.

Läs hela rapporten här

För mer information:
Nathalie Håkansson, marknadsprojektledare, Söderberg & Partners
Nathalie.hakansson@soderbergpartners.se
08- 451 50 58

Matthias Gietzelt, ansvarig för marknads- och aktieanalys, Söderberg & Partners
Matthias.gietzelt@soderbergpartners.se
08- 451 50 34

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med Nordens största fristående analysavdelning. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.

Söderberg & Partners utser finansbranschens bästa aktörer 2017

7 mars · 2018

Skandia, Vanguard och Swedbank Robur vinnare i Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport

Idag utsåg Söderberg & Partners 2017 års bäst presterande aktörer i den svenska finansbranschen. Resultatet baseras på Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport som innehåller analyser av hela den svenska sparmarknaden och sammanställs för att hålla sparare informerade om hur leverantörerna av finansiella tjänster och produkter presterar.

Priset delas ut i kategorierna ”Årets livförsäkringsbolag”, ”Årets fondbolag”, ”Årets fondförsäkringsbolag”, och ”Årets hållbara aktör”. Vinnarna är:

Årets livförsäkringsbolag 2017 - Skandia

Skandia utses till Årets livförsäkringsbolag då de fortsätter att leverera en bra och stabil riskjusterad avkastning. Bolaget är finansiellt starkt och har en intressant diversifierad portfölj. Skandia ligger dessutom i framkant med sitt hållbarhetsarbete som belönats med grönt hållbarhetsbetyg.

Årets fondbolag 2017 - Vanguard

Det fondbolag som under 2017 hade störst andel gröna fondbetyg är Vanguard Asset Management med 80 procent gröna fondbetyg. Därefter följer AMF Fonder med 70 procent och sedan Lannebo Fonder med 63 procent. Alliance Bernstein och Janus Henderson hamnar på fjärde och femte plats.

Årets fondförsäkringsbolag 2017 - Skandia

Skandia har utsetts till Årets fondförsäkringsbolag 2017. Bolaget har höga betyg inom både fondselektering och utbud under 2017, och de har även stärkt sin position relativt övriga bolag under året. Skandia har dessutom fått ett grönt hållbarhetsbetyg tack vare ett genomtänkt sätt att utvärdera och följa upp fonders hållbarhetsarbete.

Årets hållbara aktör 2017 – Swedbank Robur

Swedbank Robur utses till Årets hållbara aktör. Swedbank Robur förstår vikten av att ”är man stor och stark, måste man också vara snäll”. De påverkar bolag att bli bättre inom hållbarhet både genom att göra sin röst hörd på bolagsstämmor och i styrelserummen. Swedbank bedriver även ett utmärkande arbete i valberedningar, som bedöms ha en stor möjlighet att göra skillnad.

- Det är tydligt att vi ser en bransch i förändring, det är både spännande och roligt. Vi har både hållbarhetsområdet, som fortsätter att växa, och en debatt om aktiv eller passiv förvaltning som är mer nyanserad än tidigare. En annan intressant trend är att många fondförsäkringsbolag ser över sitt utbud och erbjudande ur ett bredare perspektiv, säger Kajsa Brundin, chef för produktanalys och hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Du hittar hela trafikljusrapporten här.

Söderberg & Partners går in i Learnster

14 februari · 2018

Söderberg & Partners tar ytterligare ett steg i arbetet med att bredda sitt erbjudande inom digitala verktyg för personalhantering och personalutveckling. Denna gång genom att gå in som delägare i Learnster, som erbjuder digitala utbildningsportaler.

Learnsters lösningar används av flera företag i internutbildningssyften för att skapa och administrera utbildningar på ett enkelt, pedagogiskt och kostnadseffektivt sätt som hjälper både företaget och den anställde att nå målen med utbildningen.

- Vi är naturligtvis väldigt glada över att Söderberg & Partners väljer att investera i Learnster. Det är ytterligare ett bevis på att våra innovativa lösningar för utbildning och kompetensutveckling efterfrågas. Med Söderberg & Partners får vi en långsiktig ägare som vi kan växa tillsammans med och som dessutom sitter på ett stort kunnande om behoven som finns på marknaden, säger Mikael Larsson, vd för Learnster.

En del av affären innebär att Söderberg & Partners börjar använda Learnsters lösningar till all internutbildning för sin personal. Söderberg & Partners ambition med investeringen är också att på sikt kunna erbjuda Learnsters lösningar som en del i leveransen till sina egna kunder.

- Vi ser en stor potential i vårt samarbete med Learnster och vad vi kan uppnå tillsammans. Kontinuerlig kunskapsutveckling är en fundamental del i att hantera pensionsutmaningen kopplad till att vi blir äldre och behöver jobba längre upp i åren. Vi tror att fler och fler företag kommer att efterfråga denna typ av lösningar framöver, säger Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners.

Learnster kommer att fortsätta verka under sitt eget varumärke.

Kortfakta om Learnster

Learnster är den första end-to-end tjänsten för utbildningskonsulter och för internutbildning på företag. Med Learnsters smarta lösningar kan företag bland annat effektivisera on-boarding och kompetensutveckling och samtidigt öka effekten av lärandet.

Mer information om Learnster hittar du här.

Söderberg & Partners förvärvar performance management-företag

8 januari · 2018

Breddar erbjudandet inom digitala tjänster för löne- och förmånshantering genom att förvärva en del av företaget Heartpace.

Söderberg & Partners fortsätter sin satsning inom digitalisering av rådgivning och löpande hantering av pensioner, förmåner och löner genom att förvärva en del av performance management-företaget Heartpace, som är en ledande aktör inom digitalisering av målstyrning och utvärdering av medarbetare.  För Söderberg & Partners är förvärvet ett ytterligare steg i att kunna erbjuda sina kunder en komplett palett av digitaliserade tjänster inom löne- och förmånshantering.

Heartpace arbetar med webbaserat stöd till företagsledning och chefer som har ansvar för medarbetarsamtal och målstyrning.

- Vi vet att väl genomförda samtal ger ökat engagemang bland medarbetarna och det i sin tur är en av de viktigaste egenskaperna för att göra företag framgångsrika. Företag som är ledande i sin bransch visar sig nästan alltid ha mer engagerade medarbetare än sina konkurrenter säger Henrik Dannert, vd och en av grundarna av Heartpace.

För Söderberg & Partners är förvärvet ytterligare ett steg för att bredda sitt utbud av rådgivning och stödverktyg till kunder inom området pensioner, löner och förmåner.

- Heartpace har ett webbaserat system för arbetsgivare och chefer som passar in bland de tjänster vi erbjuder. Med Heartpace kommer vi kunna hjälpa företag från ax till limpa. Vi kan bistå med att utveckla en väl genomtänkt strategi, implementera den, och följa upp den. Allt för ofta fallerar en väl genomtänkt strategi i att det saknas bra verktyg för att realisera den på individnivå. Med de kompletta digitala tjänster vi nu kan erbjuda inom allt från pensioner, förmåner, performace management och löner kan vi verkligen möta våra kunders behov, säger Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef för Söderberg & Partners.

Förvärvet i Heartpace sker genom en aktieemission. Heartpace blir i och med förvärvet en del av Söderberg & Partners affärsområde S&P Compensation & Benefits Consulting och breddar kunderbjudandet till att även omfatta performance management. Affärsområdet S&P Compensation & Benefits Consulting etablerades i början av 2017 och erbjuder sedan starten konsulttjänster, resursstöd och verktyg inom Pensions- & försäkringsförmåner, kontroll av personalkostnader och anställningsbarhet.

Mer information om Heartpace hittar du här.