Vi måste lära oss av Silicon Valley- del 1

18 dec. 2015
Walter Nuñez
Produktutvecklingschef

Vi lever i en unik tidsålder: För första gången i modern historia är det konsumenterna som leder mass-anammandet av ny teknik – och företagen hänger inte med! När de första mobiltelefonerna kom så var det företagsanvändarna som tog till sig tekniken och banade vägen för konsumenterna. Samma sak gäller internet, email, molnet, och många andra tjänster och tekniker som nu blivit standard även för konsumenter.

Nu händer något spektakulärt. I takt med att priset för ny teknik och nya tjänster sjunker så vågar fler och fler testa nya saker snabbare. Nu har man därför många gånger tillgång till mer avancerad teknik och bättre tjänster hemma i sitt vardagsrum och i mobilen, än på sin arbetsplats. Och ju fler 90-talister som kommer ut på arbetsmarknaden desto tydligare kommer det att bli. Som konsumenter har vi vant oss att titta på TV on-demand, beställa taxi genom en app och veta exakt var bilen befinner sig, ladda ner den senaste boken direkt till läsplattan, ha ständig tillgång till hela världens musikbibliotek, och så vidare…

Vi har i grunden förändrat hur vi lever tack vare den nya tekniken och alla de möjligheter som finns. Men hur mycket har vi förändrat våra arbetssätt, våra rutiner, processer? I princip inte alls. Fond-ordrar faxas fortfarande (för er under 25 så kan ni läsa mer om vad en fax är här), vi fyller i interna beställningsblanketter, vi jagar in kunders fysiska signaturer, man lämnar röstmeddelanden på telefonsvararen. Allt detta är förlegat och det finns hundra bättre lösningar på alla de behoven. Det enda som faktiskt förändrats är att man nu får Twittra på arbetstid.

Det är en handfull företag, varav de flesta knappt existerade för 10 år sedan som driver denna utveckling i konsumentbeteende. Och de gör det i raketfart. Många av dem har sina huvudkontor i Silicon Valley, vissa i Stockholm, och ingen av dem har någon respekt för status quo. Det som alla har gemensamt är att de har anpassat sina arbetssätt till framtiden, genom att bemäktiga sina medarbetare och skapa de förutsättningar som krävs för att ta fram morgondagens standardprodukter.

De organisationer som vill ha en ärlig chans att hänga med måste växla upp. IT och teknikorganisationer inom de flesta företag måste förnya sina arbetssätt och om de inte vill ta kommandot, så måste de åtminstone hänga med i utvecklingen som deras egna medarbetare driver.

Tjänstesektorn är på god väg mot en fullständig globalisering och oberoende av vilken marknad man själv har som hemmamarknad, så ska man vara beredd på att inom kort konkurrera med de som är världsbäst. Inget annat kommer att duga för konsumenten.

Läs även Del 2Del 3 och Del 4 i denna bloggserie!

Låt oss hjälpa dig vidare

Vi erbjuder personlig rådgivning och kapitalförvaltning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital. Fyll i formuläret, så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig!

Valfritt