Söderberg & Partners lanserar en ny upphandlingsplattform för företagsförsäkring

22 juni 2016
Söderberg & Partners kan genom sin nya tjänst Samordnad Upphandling ge er möjlighet att dra nytta av stordrift och volym hos Sveriges största förmedlare inom sak- och företagsförsäkring.

Traditionellt upphandlar försäkringsförmedlare sina kunders försäkringar en och en. På så sätt kan man tillgodose varje kunds unika behov av försäkringsuppbyggnad. Processen blir samtidigt väldigt resurskrävande och utnyttjar inte fördelarna av att hantera flera kunder samtidigt. Söderberg & Partners, med Sveriges största volym av förmedlad företagsförsäkring, har därför skapat tjänsten Samordnad Upphandling. Den nya tjänsten drar nytta av att hantera flera upphandlingar på en gång, men bibehåller samtidigt möjligheten att tillgodose varje kunds individuella behov.

Framgången med tjänsten Samordnad Upphandling ligger i den samlade volymen av premier, vilket har gjort att upphandlingen blivit en strategisk fråga för försäkringsbolagen. Därmed förändras Söderberg & Partners förhandlingsmöjligheter, vilket skapat en ökad konkurrens mellan försäkringsbolagen. Vid en samordnad upphandling gör försäkringsbolagen en enskild riskbedömning och lämnar därefter en individuell offert för varje kund. Storleken på upphandlingen gör att försäkringsbolagen kan prioritera riskbedömningen och få större samordningsvinster. Tillsammans ger dessa effekter ett bättre erbjudande till våra kunder.

Upphandlingen inleds med att Söderberg & Partners jurister skriver detaljerade kravspecifikationer. Genom kraven kvalitetssäkras grundvillkoren på mer än 200 villkorspunkter. Därutöver skapar vi också specialskrivna villkor, som de flesta försäkringsbolag inte har i sitt ordinarie utbud. Fokus ligger på att ge varje kund ett mer omfattande skydd.

Till upphandlingen bjuds över 25 försäkringsbolag in, vilket i stort sett är samtliga aktörer på den nordiska försäkringsmarknaden. Alla inkomna anbud analyseras av Söderberg & Partners analytiker och jurister. I analysen betygssätts villkoren enligt trafikljusmodellen, med grönt, gult och rött betyg beroende på vilket skydd försäkringsvillkoren erbjuder. De slutliga anbuden sammanställs i en unik utvärderingsrapport för varje kund. Söderberg & Partners går sedan igenom utvärderingsrapporten tillsammans med varje kund och presenterar resultatet av upphandlingen samt lämnar en tydlig rekommendation. Rapporten redovisar försäkringsbolagens anbud jämförda på över 200 punkter. Det gör att ni som kund får ett bra, konkret och välanalyserat beslutsunderlag.

Vill ni veta mer eller ha era försäkringar upphandlade genom tjänsten Samordnad Upphandling?

Kontakta er rådgivare på Söderberg & Partners.