Söderberg & Partners lanserar en ny upphandlingsplattform för företagsförsäkring

Försäkringsnytt

22 juni · 2016

Söderberg & Partners kan genom sin nya tjänst Samordnad Upphandling ge er möjlighet att dra nytta av stordrift och volym hos Sveriges största förmedlare inom sak- och företagsförsäkring.

Traditionellt upphandlar försäkringsförmedlare sina kunders försäkringar en och en. På så sätt kan man tillgodose varje kunds unika behov av försäkringsuppbyggnad. Processen blir samtidigt väldigt resurskrävande och utnyttjar inte fördelarna av att hantera flera kunder samtidigt. Söderberg & Partners, med Sveriges största volym av förmedlad företagsförsäkring, har därför skapat tjänsten Samordnad Upphandling. Den nya tjänsten drar nytta av att hantera flera upphandlingar på en gång, men bibehåller samtidigt möjligheten att tillgodose varje kunds individuella behov.

Framgången med tjänsten Samordnad Upphandling ligger i den samlade volymen av premier, vilket har gjort att upphandlingen blivit en strategisk fråga för försäkringsbolagen. Därmed förändras Söderberg & Partners förhandlingsmöjligheter, vilket skapat en ökad konkurrens mellan försäkringsbolagen. Vid en samordnad upphandling gör försäkringsbolagen en enskild riskbedömning och lämnar därefter en individuell offert för varje kund. Storleken på upphandlingen gör att försäkringsbolagen kan prioritera riskbedömningen och få större samordningsvinster. Tillsammans ger dessa effekter ett bättre erbjudande till våra kunder.

Upphandlingen inleds med att Söderberg & Partners jurister skriver detaljerade kravspecifikationer. Genom kraven kvalitetssäkras grundvillkoren på mer än 200 villkorspunkter. Därutöver skapar vi också specialskrivna villkor, som de flesta försäkringsbolag inte har i sitt ordinarie utbud. Fokus ligger på att ge varje kund ett mer omfattande skydd.

Till upphandlingen bjuds över 25 försäkringsbolag in, vilket i stort sett är samtliga aktörer på den nordiska försäkringsmarknaden. Alla inkomna anbud analyseras av Söderberg & Partners analytiker och jurister. I analysen betygssätts villkoren enligt trafikljusmodellen, med grönt, gult och rött betyg beroende på vilket skydd försäkringsvillkoren erbjuder. De slutliga anbuden sammanställs i en unik utvärderingsrapport för varje kund. Söderberg & Partners går sedan igenom utvärderingsrapporten tillsammans med varje kund och presenterar resultatet av upphandlingen samt lämnar en tydlig rekommendation. Rapporten redovisar försäkringsbolagens anbud jämförda på över 200 punkter. Det gör att ni som kund får ett bra, konkret och välanalyserat beslutsunderlag.

Vill ni veta mer eller ha era försäkringar upphandlade genom tjänsten Samordnad Upphandling?

Kontakta er rådgivare på Söderberg & Partners.

Undvik semesterfällan på påsklovet

20 februari · 2019

Ska du kombinera tjänsteresan med en privat resa? Då bör du tänka till en extra gång eftersom hemförsäkringen vanligtvis inte täcker semester i anslutning till tjänsteresa.

Högsäsongen för skidresor är igång och många väljer att tillbringa lovveckorna i skidbacken. För anställda som reser i tjänsten är det ofta lockande att planera skidsemestern i anknytning till en tjänsteresa då man ändå är ute på resande fot eller planerat sin konferens i närheten av en trevlig skidort. Om man väljer att kombinera tjänsteresan med en privat semester bör man tänka till en extra gång. Det normala är att hemförsäkringen inte täcker semester i anknytning till tjänsteresa utan endast resor som utgår från bostaden. För att undvika en sådan situation är det därför viktigt att välja en tjänstereseförsäkring som omfattar den anslutande semestern.

Är det stora skillnader i försäkringsskyddet?

Söderberg & Partners tjänstereseanalys visar att det finns stora skillnader i det försäkringsskydd som ges vid anknytande semester. De flesta tjänstereseförsäkringarna ger skydd för ett specificerat antal semesterdagar medan vissa försäkringsbolag inte täcker skada under den anknytande semestern överhuvudtaget.

Hur många dagar gäller skyddet?

Antal dagar som täcks under respektive försäkring varierar i hög utsträckning. Skyddet kan omfatta mellan 3 och 45 dagar vilket gör att valet av försäkringslösning har stor betydelse beroende på hur länge den planerade semestern pågår. Några av villkoren har ingen specificerad tidsbegränsning men begränsar skyddet på andra sätt, exempelvis genom att semestern inte får överstiga halva den förutbestämda tjänsteperioden. Ett annat villkor ger försäkringstagaren möjlighet att själv välja tidsbegränsningen vid avtalstecknande.

Tjänsteresa i Sverige eller utomlands

En viktig skillnad mellan försäkringarna är den geografiska omfattningen. En stor del av de analyserade försäkringsbolagen täcker endast anknytande semester vid tjänsteresor utanför bosättningslandet medan andra även täcker semester i bosättningslandet. Detta är viktigt att tänka på om man funderar på att semestra i de svenska fjällen och inte i alperna.

Täcker försäkringen riskfyllda aktiviteter?

En annan betydande aspekt att ha koll på är att många försäkringslösningar undantar skador som uppstår i samband med riskfyllda aktiviteter, exempelvis vid offpist-åkning. Det kan då stå den anställde dyrt om olyckan är framme och man befinner sig utanför pisten och behöver hämtas med helikopter. En del villkor ersätter dock offpist-åkningen om den sker tillsammans med en guide. Här gäller det att vara uppmärksam på exakt vad försäkringen undantar från skyddsomfattningen. Har man en försäkring som inte täcker offpist-åkning överhuvudtaget kan man på vissa ställen teckna en försäkring på plats som täcker just detta. Ett exempel på en sådan lokal försäkring är det franska Carte Neige som enkelt kan köpas på plats i turistbyråer på skidorten som ett komplement till tjänstereseförsäkringen.

Vill du skaffa en tjänstereseförsäkring eller veta mer? Kontakta oss:

Istappar och snöras ­– Vad är styrelsens ansvar?

14 december · 2018

Snö och is är för många förknippat med roliga vintersporter och ledighet. För bostadsrättsföreningar innebär vinterhalvåret hårt arbete och ansvar.

Att snön ligger vit på taken är i sig inget problem. När temperaturen däremot skiftar och snön smälter bildas tunga isblock och istappar som förr eller senare kan släppa och riskera att rasa mot marken i hög fart. Om en bil står parkerad intill fastigheten eller någon passerar förbi vid fel tidpunkt kan det bli en obehaglig överraskning. Vad har styrelsen för ansvar och vad kan de göra för att förebygga eventuella skador?

Vilket ansvar har bostadsrättsföreningen under vintern?

Hantering av det löpande underhållet av fastigheten är en av de mest tidskrävande och betydande uppgifterna för styrelsen – men sköts inte alltid som det borde. Synpunkter om brister i underhåll är ett av de vanligaste klagomålen från medlemmar i bostadsrättsföreningar.

Enligt ordningslagen ska bostadsrättsföreningen, i egenskap av fastighetsägare, röja undan snö och is som kan rasa ned och skada personer och egendom på offentlig plats.

Skulle olyckan vara framme vilar ofta ett tungt ansvar på styrelsen i bostadsrättföreningen. Styrelsens ledamöter har i många fall ett gemensamt ansvar, men föreningens ordförande kan också kan bli ensamt ansvarig om bristfälligt underhåll har orsakat skada på person eller egendom.

Som boende i en bostadsrättsförening har man möjlighet att påverka arbetet i föreningen utan att bära hela ansvaret för dess handlande. Föreningens framgång gällande underhåll och ekonomi beror till stor del på hur styrelsen sköter sitt jobb. Ett väl utfört styrelsearbete inkluderar rätt försäkringsskydd för att skydda föreningens ekonomi.

Tips på vad föreningen bör tänka på i vintertid

• Det lönar sig sällan att chansa! Teckna ett avtal om skottning av tak med en plåtslagare som är van att arbeta på tak och har rätt skyddsutrustning.

• Spärra av gångbanor och trottoarer om det finns risk för ras av istappar eller snö.

• Som fastighetsägare ansvarar man både för de som vistas på taket och de som befinner sig under det. Besiktning av taksäkerheten bör finnas med i underhållsplanen från styrelsen.

• Se till att det finns rätt egendomsförsäkring för fastigheten och bra ansvarsförsäkring för styrelsen.

Går det att försäkra sig mot ansvaret?

Det finns möjlighet att till viss del försäkra sig mot ansvaret. Det är däremot ett välkänt fenomen att flera försäkringsbolag undantar skador som uppstår genom snötryck eller snöras då vintern är en skadedrabbad årstid. I vissa fall tillämpas en särskild, extra tilltagen, självrisk.

I ordningslagen är det formulerat att snöröjning ska ske ”utan oskäligt dröjsmål”. Vissa försäkringsbolag föreskriver att snöröjning ska ske vid ”första möjliga tillfälle”. Vad detta faktiskt innebär kan upplevas som otydligt och svårt att följa eftersom snöovädret ofta slår till plötsligt och det snabbt kan ligga ett tjockt lager av snö på taken. Vid denna tidpunkt vill alla föreningar ha hjälp samtidigt och snöskottarna blir upptagna, vilket gör det svårt att fullfölja sina skyldigheter som fastighetsägare.

Det är snårigt att välja rätt när det kommer till försäkringar och det kan därför vara klokt att få professionell hjälp av rådgivare för att skräddarsy en lösning efter specifika behov. En rådgivare kan vara vägledande vid osäkerhet kring vilket skydd man bör ha eller hur långt ens ansvar som fastighetsägare stäcker sig.

Vill du veta mer om försäkringsskyddet för din bostadsrättsförening? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.

Försäkringsnytt

Rättsprocessen kring HQ Bank – ur ett försäkringsperspektiv

13 december · 2017

Den 14 december kommer domen i den utdragna rättsprocessen kring HQ Bank. Efter en friande dom i brottmålet pågår nu en process där bolaget kräver den tidigare bankledningen på över 3 miljarder kronor i skadestånd. Processer som rör styrelseansvar tar ofta lång tid och riskerar därför att bli mycket kostsamma.

Vid årsskiftet genomförde Söderberg & Partners en omfattande analys av marknadens VD- och styrelseansvarsförsäkringar och har därefter bevakat ett antal pågående tvister som blivit medialt uppmärksammade. Trenden visar en hög risk för ledande befattningshavare att drabbas av skadeståndsanspråk, som är dyra att utreda och försvara. Detta trots att anspråken många gånger inte leder till fällande dom.

- Fallet med HQ är ett exempel på när processer blir långdragna och kostsamma. Många gånger kan det vara en fråga om ogrundade anspråk och man kan därför bli tvungen att försvara sig trots att misstankarna senare visas vara felaktiga. Rätt VD- och styrelseansvarsförsäkring täcker denna typ av risk, säger Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig hos Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners analys av marknadens VD- och styrelseansvarsförsäkringar visar att flera försäkringsprodukter ersätter försvarskostnader först efter att en dom avkunnats. Beroende på vem som riktar anspråk kan därför en befattningshavare drabbas hårt ekonomiskt, då denne med personliga medel kan tvingas försvara sig mot en resursstark kravställare. Det därför av yttersta vikt att en VD- och styrelseansvarsförsäkring omfattar kostnaderna för försvar från första kronan fram till dess att domen faller.

Kortfakta om VD- och styrelseansvarsförsäkringar

• Majoriteten av alla större bolag och börsnoterade företag i Sverige har en VD- och styrelseansvarsförsäkring.
  • Villkoren varierar mellan olika försäkringar, men grundtanken med detta skydd är att täcka det personliga  betalningsansvaret för personer i ledande befattningar.
  • Grundelementen i försäkringen är tänkta att täcka advokatkostnader för försvar i rättsprocesser och även täcka ett skadeståndsbelopp om en fällande dom leder till skadeståndsskyldighet. Det är dock vanligast att skadeståndsbeloppet har ett tak.