Att välja mellan aktivt förvaltade fonder

22 nov. 2016

Om skillnaderna i avkastning mellan olika indexfonder är stora (som jag skrev om i mitt förra blogginlägg), så är skillnaderna i avkastning mellan olika aktivt förvaltade ännu större;

Grafen nedan till höger visar avkastning för olika Sverigefonder vid 1 års historik och 3 års historik, där avkastningen för aktivt förvaltade Sverigefonder (blå prickar) har varierat med över 30% de senaste tre åren beroende på vilken fond du som sparare har valt.

Välja fonder utifrån avkastning

Aktivt förvaltade Sverigefonder är de som har gett den högsta avkastningen vid 3 års historik och 1 års historik. Men det gäller att välja rätt fond. Det är inte en enskild fond som vid varje given tidpunkt har haft den högsta avkastningen och eftersom skillnaderna kan vara stora och föränderliga kräver aktivt förvaltade fonder aktivare kunder, givet att du vill maximera din avkastning. Det är därför en klok idé att se över din portfölj med jämna mellanrum, så du inte riskerar att vara investerad i fjolårets raketfonder.

Men vilka fonder ska du då investera i? Om du har närmare 50 olika aktivt förvaltade Sverigefonder att välja på och ditt enda verktyg är att kolla på historisk avkastning, så är det lätt att det känns överväldigande. Du behöver dock inte göra allt jobb själv, både finansiella verktyg (exempelvis Fund Finder, Proaktiv Bevakning) och rådgivare hjälper dig gärna.

Sen finns det såklart massor av andra saker än avkastning som är bra att tänka på vid valet fonder, exempelvis risk, förvaltningsavgift eller hur man ska agera vid förvaltarbyte. Mer om detta i ett annat blogginlägg!