Hög tid att teckna cyberförsäkring

Försäkringsnytt

Hög tid att teckna cyberförsäkring

18 maj · 2015

Söderberg & Partners har genomfört Nordens första villkorsanalys av försäkringar relaterade till cyberrisker. Cyberförsäkringen är ett tydligt komplement till bolagets övriga försäkringar, till exempel egendoms- och ansvarsförsäkringar som inte omfattar dessa risker i tillräcklig utsträckning.

– Framförallt cybercrime är ett växande problem. I USA, där tillförlitlig statistik finns, visar fakta att 45 procent av alla bolag utsattes för minst ett cyberbrott under 2013. Troligen är antalet betydligt fler då mörkertalet är stort, säger Victor Sundh, analytiker på Söderberg & Partners.

Han berättar att mediankostnaden för en attack i USA uppgår till 415 000 dollar och att det i genomsnitt tar 18 dagar att utreda och återställa verkningarna av ett intrång. Enligt försäkringsbolaget Allianz riskbarometer för 2015 hamnar cyberbrott på de globala företagens lista över de tio främsta riskerna.

– Här i Sverige är riskmedvetandet långt ifrån lika utbrett trots att det har skett ett flertal allvarliga attacker. Överbelastningsattackerna mot Telias servrar precis före jul är bara ett exempel, berättar Victor Sundh.

Andra uppmärksammade attacker är övertagandet av Sony Pictures hemsida i samband med att filmen ”The Interview” skulle ha premiär och hackerattacken mot Sony Playstation Network. I det senare fallet läckte kreditkortsuppgifter ut från hundratusentals användare.

Cyberförsäkring ny produkt i Norden

Cyberförsäkringar är en relativt ny produkt i Norden och fler aktörer håller på att ta fram en försäkringslösning. För den svenska marknaden har Victor Sundh och hans kollegor analyserat försäkringsvillkoren hos fem bolag: Ace, AIG, Allianz, CNA och Zürich. Åt Söderberg & Partners danska samarbetspartner Dahlbergs har bolaget granskat fyra försäkringsbolag: Ace, AIG, CNA och Chubb.

Vilka företag ska teckna en cyberförsäkring?

– Framför allt handlar det om bolag som har omfattande ansvarsexponering, till exempel företag som sköter andra bolags IT-infrastruktur. Samma sak gäller för bolag som har onlineförsäljning samt bolag som är beroende av att nätverket fungerar, säger Victor Sundh och fortsätter:

– I Danmark ser vi en tydlig ökning att små bolag utan egen IT-avdelning tecknar cyberförsäkring. Det är klokt eftersom dessa bolag inte har resurser för att upptäcka om de har utsatts för till exempel en cyberattack, säger han.

Nytt EU-direktiv värt att hålla ögonen på

Ett nytt EU-direktiv som är under beredning, Dataskyddsdirektivet, kan leda till skärpt ansvar för bland annat behandling av personuppgifter på internet. Direktivet föreslår till exempel en notifieringsskyldighet för företag som har drabbas av ett intrång. Företagen kan bli skyldiga att notifiera, meddela, alla som kan tänkas ha fått sina uppgifter stulna inom 24 timmar från att attacken ägde rum. Det föreslagna vitet ligger på 100 – 300 000 euro för mindre brott och 100 000 – 1 000 000 euro, eller 5 procent av bolagets globala omsättning för grövre brott.

Därtill föreslår direktivet att drabbade privatpersoner ska kunna begära skadestånd om personuppgifter har läckt ut.

– Europa närmar sig den amerikanska modellen med fler och större skadeståndsanspråk.  Dagens svenska system bygger på att den personuppgiftsansvarige ska vidta rättelse medan det nya förslaget har en klart mer straffsanktionerad prägel. Om direktivet går igenom kommer det med all säkerhet att leda till att många företag kommer att få betala vite och även skadestånd till privatpersoner. Dessa kostnader täcks normalt av en cyberförsäkring, säger Victor Sundh.

Du som vill veta mer om cyberförsäkringar är välkommen att kontakta Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig sakförmedling på tomas.ohlin@soderbergpartners.se

Vinterfällor för bilister – hur och när gäller försäkringen?

15 februari · 2021

Vintern och det kalla klimatet med frost och snö kombinerat med mörker och minskad sikt skapar ökade risker för Sveriges bilister. Vet du när din försäkring gäller, vad som händer vid en viltolycka, och vilken roll dina vinterdäck spelar? Vi listar våra bästa tips för att minimera vinterfällorna.

Vinterdäckens påverkan på säkerhet och försäkring

I Sverige är det enligt lag krav på vinterdäck under perioden 1 december till 31 mars om det är vinterväglag, och dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april. Det finns dock undantag som du kan läsa mer om på Transportstyrelsens hemsida.

För att försäkringen ska gälla fullt ut och för att minska riskerna för skada under vinterhalvåret bör du kontrollera att dina vinterdäck uppfyller lagkraven. Det gör du genom att mäta mönsterdjupen på däcken. Mönsterdjupet på vinterdäcken ska vara minst 3 millimeter och på tunga fordon som bussar och lastbilar ska det vara minst 5 millimeter.

Det är även viktigt att säkerställa att vinterdäcken har rätt sorts märkning. Från och med den 1 juni 2019 ska däcken ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller vara dubbade och uppfylla kraven för dubbdäck. Tidigare skulle vinterdäcken vara märkta med M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller Mud and Snow. Dessa däck får fortfarande användas som vinterdäck under en övergångsperiod fram till den 30 november 2024.

Det gäller vid dikeskörning och viltolycka

När väglaget är halt ökar riskerna för dikeskörning. För att få ersättning vid dikeskörning måste din bil ha vagnskadeförsäkring (s.k. helförsäkring) eller vagnskadegaranti. Detta gäller även vid bärgning av din bil efter dikeskörning, vilket då ersätts även om din bil inte skadats.

Även viltolyckor är vanligare under vinterhalvåret, främst på grund av mörkret och att stoppsträckan förlängs av ett halt väglag. En viktig sak att ha i åtanke är att en trafikförsäkring inte ersätter dig i samband med viltolycka. En vanlig uppfattning är att halvförsäkring med djurkollisionstillägg ger ett fullvärdigt skydd, men i regel innebär det endast en självriskreducering. För att få full ersättning vid viltolyckor är istället en helförsäkring med djurkollisionstillägg att rekommendera. Ett sådant skydd innebär att försäkringsbolaget även står för hela självrisken utöver de kostnader som redan täcks.

8 snabba tips för att minimera vinterns risker

• Använd de bästa däcken bak. De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade bak på bilen för att minska risken för sladd vid inbromsning och i svängar. Detta gäller för både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

• Förvara dina bildäck svalt, torrt och mörkt. Då ökar kvalitén och livslängden på bildäcken.

• Säkerställ att du har rätt däcktryck. Fel däcktryck kan påverka köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens livslängd. Vilket däcktryck din bil ska ha hittar du i bilens instruktionsbok.

• Frostskydda sprinkler och kylvätska upp till minst 25–35 minusgrader. När vätska som kylvätska och tvättvätska fryser på vintern expanderar den, vilket kan innebära att bilens rör och behållare går sönder.

• Kontrollera bilens batteri. Se över batteriets kapacitet och att det är laddat. Du kan vanligtvis nöja dig med ett batteri på 50–70 % laddning, men på vintern krävs mer av batteriet, till exempel när det gäller värme, lampor, el fönster, vindrutetorkare och liknande.

• Kontrollera vindrutetorkarna och byt till mer robusta vindrutetorkare vid behov. Vinterväder kan tära på vindrutetorkare, särskilt gamla, och halvslitna torkare med hårt gummi är inte optimalt för vinterkylan.

• Smörj bilens lås och lister. Både lås och lister blir lätt slitna och smutsiga, och genom att rengöra och smörja dem med låsolja respektive silikonfett kan du undvika att bildörrarna fryser på vintern.

• Reparera stenskott i vindrutan omgående. Det är högre sannolikhet att ett stenskott kommer att spricka i frostigt väder, vilket då innebär att hela rutan måste bytas ut.

Behöver du hjälp att se över ditt skydd?

Vi på Söderberg & Partners ser gärna över ditt försäkringsskydd och säkerställer att din försäkring är rätt anpassad för just dig. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig omgående.

Varför anlita en försäkringsförmedlare?

15 februari · 2021

Försäkringsförmedlare är ett gammalt yrke. Redan på 1200-talet kan man läsa från Marco Polos anteckningar om försäkringsmäkleri. I anteckningarna berättar han att den växande världsomspännande handeln underlättades betydligt om skeppslaster kunde försäkras och att man för detta ändamål anlitade mäklare för att hitta personer som var villiga att stå risken att lasten skulle komma fram till sina mottagare oskadd. Och så fungerar det än idag, bortsett från att en mängd kringtjänster och försäkringsprodukter tillkommit.

Försäkring som produkt möjliggör att man kan ta ekonomiska risker

Försäkring som produkt är ett smörjmedel för den globala ekonomin. Utan det skulle många verksamheter inte kunna växa lika snabbt, eller kanske inte startats på grund av de ekonomiska riskerna.

Försäkring som produkt är en förhållandevis abstrakt och komplex företeelse där kunden som köper direkt av producenten ofta inte har den kompetens som krävs för att förstå produktens innehåll fullt ut. Det är här vi försäkringsförmedlare kommer in i bilden. Nog om makroperspektivet och historiken.

Vad bidrar försäkringsförmedlare med?

I Sverige introducerades försäkringsförmedlare på 80-talet, och var på den tiden koncentrerad till att pressa premier och var inte ett välansett yrke. Bara för de riktigt stora kunderna gjordes djupdykningar i försäkringsvillkoren och anpassningar utformade efter kundens specifika riskexponering.

Idag, efter lagregleringar och marknadsanpassningar, arbetar försäkringsförmedlare med en mer holistisk syn på risk och ser även till det som traditionellt sett inte är försäkringsbart. Förmedlare kan idag vara med i det skadeförebyggande arbetet, till exempel hantering av avtalsrisker eller framtagandet av riskrapporter på en industris tillverkande enheter. Förmedlare kan också vara med och skräddarsy försäkringsprodukter anpassade för en speciell kundgrupp eller ta fram egna särskilda lösningar s.k. portföljprogram eller faciliteter där kunder går ihop och har volym- och villkorsfördelar genom att man upphandlar försäkringar i grupp. Detta leder ofta till att kunderna får lägre premier och förbättrade villkor jämfört med om de hade valt att köpa sin företagsförsäkring direkt från ett försäkringsbolag.

Sju fördelar med att anlita en försäkringsförmedlare

• Säkerställer att hela riskexponeringen synliggörs och att produkten som väljs är anpassad efter kundens behov
  • Är skadestöd vid skador
  • Arbetar skadeförebyggande
  • Kan sänka premiekostnader betydligt
  • Utvärderar försäkringsbolagens hållbarhetsarbete och skaderegleringsrenommé
  • Hittar kapacitet för risker som är svåra att försäkra
  • Säkerställer att specifika lagkrav följs i alla länder som kunden är verksam i

Vill du veta mer försäkringsförmedlare och hur vi kan hjälpa er?

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig omgående.

Vi har Sveriges nöjdaste kunder – för nionde året i rad!

17 november · 2020

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) årliga undersökning kring kundnöjdhet inom försäkringsbranschen visar att Söderberg & Partners är den aktör som har mest nöjda kunder inom förmedlarbranschen – för nionde året i rad. Nöjdheten hos Söderberg & Partners kunder har dessutom ökat under det senaste året jämfört med föregående år.

– Vår viktigaste uppgift är att våra kunder ska känna sig nöjda och trygga med de råd och den hjälp de får av oss, och vi vill alltid infria och överträffa våra kunders förväntningar. I en bransch som rör sig mot automatiserade lösningar står vi fast vid att också erbjuda det personliga mötet, allt för att våra kunder ska ha möjlighet att välja den rådgivning som passar bäst för just deras behov. Därför är vi otroligt glada att våra kunder har sagt sitt och är nöjdast i branschen – i år igen! Jag vill rikta ett stort tack till alla våra kunder för förtroendet, vi lovar att ödmjukt och ambitiöst förvalta det vidare, säger Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef, Söderberg & Partners.

Hantering av covid-19 påverkar kundernas nöjdhetsbetyg

I undersökningen framgår det att förmedlarbranschens kunder är nöjdare än de som har en direktkontakt med försäkringsbolag och att försäkringsförmedlarbranschens totala kundnöjdhetsbetyg ökar jämfört med föregående år. En ökning som sannolikt delvis beror på situationen kring covid-19 och branschens position att kunna hjälpa kunderna hantera deras oro kring ekonomin och framtiden. En annan faktor som kan bidra till ökningen är att relationen mellan hållbarhet och kundnöjdhet är särskilt stark i just denna bransch.

– När vi tittar på hur covid-19 påverkat kundupplevelsen inom denna bransch ser vi bland annat att proaktivitet och information från företagen till kunderna haft en stor inverkan på nöjdheten i stort. Vi ser också i alla våra studier – oavsett bransch - att kundernas krav på hållbarhet ökar, men här är det extra tydligt att en fråga som ”bidrar till utveckling av ett bättre samhälle” starkt påverkar hur nöjda kunderna är, säger Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex.

Det senaste året har inneburit stora utmaningar för många människor. Det är ofta under sådana tider som behovet av hjälp och stöd är som störst. I årets undersökning bad SKI därför Sveriges försäkringsförmedlingskunder att svara på en fråga om hur de upplever att deras leverantörer hanterat turbulensen kring coronapandemin. I denna frågekategori sticker Söderberg & Partners kunder ut som klart mest nöjda med den hjälp och stöd som de fått under året.

* enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) undersökning kring kundnöjdhet inom försäkringsbranschen 2020
**enligt Kantar Sifo Prosperas undersökning av Sveriges private banking-aktörer för 2020