Hög tid att teckna cyberförsäkring

Försäkringsnytt

Hög tid att teckna cyberförsäkring

18 maj · 2015

Söderberg & Partners har genomfört Nordens första villkorsanalys av försäkringar relaterade till cyberrisker. Cyberförsäkringen är ett tydligt komplement till bolagets övriga försäkringar, till exempel egendoms- och ansvarsförsäkringar som inte omfattar dessa risker i tillräcklig utsträckning.

– Framförallt cybercrime är ett växande problem. I USA, där tillförlitlig statistik finns, visar fakta att 45 procent av alla bolag utsattes för minst ett cyberbrott under 2013. Troligen är antalet betydligt fler då mörkertalet är stort, säger Victor Sundh, analytiker på Söderberg & Partners.

Han berättar att mediankostnaden för en attack i USA uppgår till 415 000 dollar och att det i genomsnitt tar 18 dagar att utreda och återställa verkningarna av ett intrång. Enligt försäkringsbolaget Allianz riskbarometer för 2015 hamnar cyberbrott på de globala företagens lista över de tio främsta riskerna.

– Här i Sverige är riskmedvetandet långt ifrån lika utbrett trots att det har skett ett flertal allvarliga attacker. Överbelastningsattackerna mot Telias servrar precis före jul är bara ett exempel, berättar Victor Sundh.

Andra uppmärksammade attacker är övertagandet av Sony Pictures hemsida i samband med att filmen ”The Interview” skulle ha premiär och hackerattacken mot Sony Playstation Network. I det senare fallet läckte kreditkortsuppgifter ut från hundratusentals användare.

Cyberförsäkring ny produkt i Norden

Cyberförsäkringar är en relativt ny produkt i Norden och fler aktörer håller på att ta fram en försäkringslösning. För den svenska marknaden har Victor Sundh och hans kollegor analyserat försäkringsvillkoren hos fem bolag: Ace, AIG, Allianz, CNA och Zürich. Åt Söderberg & Partners danska samarbetspartner Dahlbergs har bolaget granskat fyra försäkringsbolag: Ace, AIG, CNA och Chubb.

Vilka företag ska teckna en cyberförsäkring?

– Framför allt handlar det om bolag som har omfattande ansvarsexponering, till exempel företag som sköter andra bolags IT-infrastruktur. Samma sak gäller för bolag som har onlineförsäljning samt bolag som är beroende av att nätverket fungerar, säger Victor Sundh och fortsätter:

– I Danmark ser vi en tydlig ökning att små bolag utan egen IT-avdelning tecknar cyberförsäkring. Det är klokt eftersom dessa bolag inte har resurser för att upptäcka om de har utsatts för till exempel en cyberattack, säger han.

Nytt EU-direktiv värt att hålla ögonen på

Ett nytt EU-direktiv som är under beredning, Dataskyddsdirektivet, kan leda till skärpt ansvar för bland annat behandling av personuppgifter på internet. Direktivet föreslår till exempel en notifieringsskyldighet för företag som har drabbas av ett intrång. Företagen kan bli skyldiga att notifiera, meddela, alla som kan tänkas ha fått sina uppgifter stulna inom 24 timmar från att attacken ägde rum. Det föreslagna vitet ligger på 100 – 300 000 euro för mindre brott och 100 000 – 1 000 000 euro, eller 5 procent av bolagets globala omsättning för grövre brott.

Därtill föreslår direktivet att drabbade privatpersoner ska kunna begära skadestånd om personuppgifter har läckt ut.

– Europa närmar sig den amerikanska modellen med fler och större skadeståndsanspråk.  Dagens svenska system bygger på att den personuppgiftsansvarige ska vidta rättelse medan det nya förslaget har en klart mer straffsanktionerad prägel. Om direktivet går igenom kommer det med all säkerhet att leda till att många företag kommer att få betala vite och även skadestånd till privatpersoner. Dessa kostnader täcks normalt av en cyberförsäkring, säger Victor Sundh.

Du som vill veta mer om cyberförsäkringar är välkommen att kontakta Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig sakförmedling på tomas.ohlin@soderbergpartners.se

PlusKonsult – en omfattande och smidig konsultförsäkring

16 september · 2019

Söderberg & Partners har utvecklat PlusKonsult som är en företagsförsäkring för konsulter med en omsättning upp till 15 MSEK. PlusKonsult är utvecklad med fokus på att vara enkel att förstå och lätt att teckna samtidigt som produkten erbjuder ett omfattande skydd.

Varför ska du välja PlusKonsult?

Det finns olika risker som behöver försäkras beroende på vilken bransch du är verksam inom. Som konsult kan det därför vara svårt att hitta en försäkringslösning som är anpassad efter just din verksamhet. PlusKonsult förenklar processen att hitta en bra försäkring genom ett system där du som kund endast behöver uppge omsättning och antal anställda för att få ett försäkringsskydd som är anpassat för branschen där bolaget är verksamt.

Innehållet i försäkringen är utarbetat genom omfattande villkorsanalyser och ett nära samarbete med Moderna Försäkringar. Till exempel innehåller den enskilt viktigaste försäkringen ’konsultansvarsförsäkringen’ via PlusKonsult flera tillägg som Söderberg & Partners identifierat som viktiga för att ge konsulter ett extra starkt skydd. Konsultansvarsförsäkringen är en ansvarsförsäkring för rena förmögenhetsskador som skyddar företaget vid skadeståndsskyldighet och kostnader som kan uppkomma på grund av felaktigt utförda tjänster.

Vem vänder sig PlusKonsult till?

PlusKonsult vänder sig till konsultbolag med en omsättning upp till 15 MSEK. Produkten möter det växande behovet av en omfattande konsultförsäkring som är lätt att både förstå och teckna. Alla bolag drar dessutom nytta av en gemensam upphandlingskraft som erbjuder bättre villkor till en konkurrenskraftig premie. Vissa konsultgrupper är dock exkluderade från lösningen då de anses vara särskilt riskfyllda. Exempel på dessa är konsulter som ägnar sig åt juridisk rådgivning, skatterådgivning, revision, finansiell rådgivning och patentrådgivning.

Play

Tre paket som är anpassade efter dina behov

PlusKonsult finns i tre storlekar som är anpassade efter dina behov och vilka risker ditt bolag utsätts för. Vilken försäkringsnivå passar dig?

Small – För konsultföretag som behöver ett grundläggande skydd

Small ger ett brett skydd för skador som har samband med din rådgivande verksamhet. Som konsult kan försummade tjänster eller felaktiga råd leda till såväl ekonomiska som fysiska skador för dina kunder som du kan bli ansvarig för. Paketet ger skydd för dessa skador samt eventuella skadestånd och rättstvister som kan uppstå i samband med dem. Paketet täcker även ekonomiska skador som drabbar ditt företag om någon anställd begår brott i tjänsten. Det kan handla om exempelvis stöld av pengar, förskingring eller dataintrång.

Försäkringar som ingår: Konsultansvarsförsäkring, Ansvarsförsäkring för sak- och personskada, Förmögenhetsbrottsförsäkring och Rättsskyddsförsäkring.

Medium – För konsultföretag med tillägg för egendom och tjänsteresa

Medium skyddar, förutom din rådgivande verksamhet, även den egendom som du använder i ditt arbete. Det här paketet rekommenderas om du har ett kontor eftersom du då kan drabbas av både egendomsskador och verksamhetsavbrott till följd av exempelvis en brand, ett inbrott eller någon annan oförutsedd händelse. Dessutom skyddas du mot plötsliga och oförutsedda fysiska skador på datorer och surfplattor som du använder i din verksamhet.

Paketet innehåller även en tjänstereseförsäkring vilket innebär att den här lösningen lämpar sig för dig som reser mycket mellan uppdrag. Det här skyddet omfattar tjänsteresor i hela världen. Dessutom ger paketets olycksfallsförsäkring skydd för dig och dina anställda vid olycksfall under arbetstid samt under färd till och från arbetet.

Försäkringar som ingår (utöver försäkringar som ingår i Small): Egendomsförsäkring, Avbrotts- och extrakostnadsförsäkring, Tjänstereseförsäkring, Allriskförsäkring för dator och surfplatta och Kollektiv olycksfallsförsäkring.

Large – Ett omfattande skydd för konsultföretag med tillägg för cyberförsäkring

Large rekommenderas främst för data- och IT-konsulter. I dagens digitaliserade samhälle har dock de flesta företag någon form av exponering som kan skyddas av ett cybertillägg vilket innebär att även andra konsultgrupper kan behöva tillägget. Det gäller främst dig som bedriver mycket av din verksamhet online och framförallt om du hanterar känslig information som exempelvis personuppgifter.

Försäkring som ingår (utöver försäkringar som ingår i Medium): Cyberförsäkring.

PlusKonsult håller högsta kvalitét

För att du som kund ska vara trygg i att du är kontinuerligt försäkrad i en marknadsledande försäkringslösning konkurrensutsätter Söderberg & Partners PlusKonsult löpande. I detta arbete utvärderas villkor, priser och service på hela konsultförsäkringsmarknaden för att säkerställa att PlusKonsult hela tiden håller högsta kvalitet och ger dig som kund bästa möjliga skydd.

Är du intresserad av att veta mer om PlusKonsult? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Blogg

Hållbarhet inom globala försäkringsprogram och riskingenjörstjänster

19 juni · 2019

När du som köpare av riskingenjörstjänster ser över era leverantörer, utvärderar du då försäkringsbolagens hållbarhetsarbete?

Söderberg & Partners sakförsäkringar analyserar löpande olika försäkringsbolag och lösningar för att alltid veta vad som passar just din verksamhet bäst. I den här bloggen kommer jag att fokusera på frågor gällande företagsförsäkringar inom industrisegmentet.

I april 2019 släppte Söderberg & Partners rapporten Hållbara sakförsäkringar om sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete, där vi analyserar hållbarhet i skadereglering och upphandling av leverantörer.

Nu tar vi ytterligare ett steg i vårt utvärderingsarbete och tittar specifikt på riskingenjörstjänster. Inom storindustrisegmentet har det sedan gammalt varit vanligt att köpa t.ex. riskbesiktningar av företagets anläggningar av en leverantör i Sverige och sedan låta svenska riskingenjörer besöka de olika dotterbolagen runtom i världen. Ett av de huvudsakliga skälen till detta är att man från Risk Managements sida har kunnat sätta en koncerngemensam standard och få en bättre central kontroll över sina anläggningsrisker. Detta är något som utmärker den svenska försäkringsmarknaden inom storindustrisegmentet.

Under hösten kommer Söderberg & Partners ur både ett hållbarhets- och kostnadsperspektiv titta på hur en traditionellt upphandlad riskingenjörstjänst skiljer sig från en där man använder sig av lokala riskingenjörer som arbetar efter en centralt styrd riskmanagementpolicy. Vi tittar på utsläpp, resekostnader, hållbarhet i skadehantering, skadeförebyggande arbete och regelefterlevnad. Redan nu har vi preliminära resultat som pekar mot stora, positiva hållbarhets- och kostnadseffekter.

I höst kommer vi också som standard att införa ett hållbarhetskriterium i våra offertutvärderingar samt i vår rådgivningsdokumentation till våra kunder inom industrisegmentet. Håll utkik efter mer information om detta i min blogg – fortsättning följer!

Vill du veta mer om hållbara industriförsäkringar och riskingenjörstjänster? Eller har du andra frågor om företagsförsäkringar? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig.

Så fungerar en VD- och styrelseansvars­försäkring

19 juni · 2019

Det finns höga förväntningar och krav på ett företags VD och bolagsstyrelse. De som begår misstag eller agerar felaktigt på dessa positioner kan utkrävas ett personligt betalningsansvar, och det är därför många företag tecknar en VD- och styrelseansvarsförsäkring. Men, hur fungerar försäkringen egentligen?

Företag har idag ett stort antal lagar och regler som de måste följa i sin verksamhetsutövning, och det är företagets VD och styrelse som tillsammans har ansvaret för att detta sker på ett korrekt sätt. Detta innebär också ett personligt ansvar, där individernas privata ekonomi kan sättas på spel vid eventuella fel. Med en VD- och styrelseansvarsförsäkring (VDS) skyddas företagsföreträdarna i de fall krav riktas mot dem, oavsett om kraven är berättigande eller helt ogrundade. Krav kan framställas av företaget självt, aktieägare och andra intressenter, borgenärer och anställda. I korthet täcker en VDS-försäkring en fastställd skadestånds- eller betalningsskyldighet samt försvarskostnader.

Fakta om VD- och styrelseansvars­försäkringar

• Så gott som alla större bolag och börsnoterade företag i Sverige tecknar sedan länge VD- och styrelseansvarsförsäkring. Det är numera mycket vanligt att även små och medelstora företag och organisationer tecknar denna typ av försäkring.
  • Villkoren varierar mellan olika försäkringsbolag, men grundtanken med detta skydd är att skydda den försäkrade personen mot de finansiella följderna av ersättningskrav baserade på faktiskt eller påstått fel eller försummelse vid utförandet av uppdraget som kan åläggas ledande befattningshavare i företaget personligen.
  • Försäkringen omfattar den försäkrades personliga skadestånds- och/eller betalningsskyldighet liksom ombudskostnader för försvar i rättsprocesser.

Hård granskning ökar efterfrågan

Idag granskar allmänheten, media och investerare företagens verksamhet på ett helt annat sätt än tidigare. I Sverige har vi dessutom stränga regler för bolagsföreträdare, vilket innebär att även små misstag eller okunskap kan leda till förödande ekonomiska konsekvenser. På grund av stränga regler och krav är VDS-försäkringar något som efterfrågas allt mer.

Försäkringen kan tecknas och betalas av företag för att skydda personer i företagsledningen mot skadeståndsskyldighet och betalningsansvar. Dessa typer av ansvar faller direkt på de personer som företräder företaget och omfattas inte av företagets vanliga ansvarsförsäkringar.

Trenden visar en hög risk för ledande befattningshavare att drabbas av skadeståndsanspråk som är dyrt att utreda och försvara. Detta trots att anspråken i flesta fall inte leder till fällande dom. Det kan vara fråga om ogrundade anspråk, vilket kan innebära att man blir tvungen att försvara sig trots att misstankarna senare visas vara felaktiga. Rätt VDS-försäkring ger skydd för denna typ av risk.

Stor skillnad på villkoren

Det finns stora skillnader mellan VDS-försäkringar från olika försäkringsbolag. Exempelvis ersätter vissa försäkringar försvarskostnader först efter att domen faller. Detta är viktigt att ha i åtanke då befattningshavaren kan drabbas hårt ekonomiskt eftersom man tvingas försvara sig med personliga medel. Det blir därför viktigt att säkerställa att försäkringen omfattar kostnaderna för försvar från första kronan oavsett om ärendet slutligt avgörs i domstol eller ej.

Om du har ytterligare frågor om VDS-försäkringar får du mer än gärna kontakta oss via formuläret nedan.