Veckoanalys | Vecka 29

19 juli · 2021

Rapportperiod, inflation och extremväder

Vi är nu mitt inne i både värmebölja och rapportperiod. Trots att omvända vinstvarningar har ramlat in med ok frekvens samt att en hög andel av bolagen slår förväntningarna har mottagandet från marknaden ej varit enkom positivt. På makrofronten har inflationsdata varit i fokus, trots avvikelser både på upp- och nedsidan har reaktionen från marknaden varit modest. Slutligen har vi åter blivit påminda om hur extremt väder kan påverka människors vardag på ett brutalt sätt.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Som förväntat har bolagsrapporterna generellt kommit in starkt. Detta har dock ej medfört några större kursrörelser på aggregerad nivå, svenska aktier upp ett par procent på veckan medan amerikanska är ned med motsvarande. Förklaringar kan vara att mer positiva nyheter redan funnits inprisade i kurserna jämfört med analytikernas estimat samt att bolagen inte riktigt mäktat med att guida på en nivå som marknaden hade önskat. Vi får även inte underskatta att vi är inne i en lång period med stigande börskurser och att en del investerare helt enkelt kan ha tagit tillfälle i akt att ta hem lite vinst i och med den ökade likviditet en rapportperiod medför. På räntemarknaden är det sommarstiltje, amerikansk inflationsdata på 13-årshögsta genererade en rörelse för amerikanska 2-åriga statsobligationer på två räntepunkter. Extremt väder i Europa med kraftiga skyfall har i skrivande stund orsakat 125 dödsfall samt över 1000 fortsatt saknade. Trots att det är sekundärt i en pågående tragedi som detta har marknadsreaktionerna hittills varit mycket små trots stora materiella skador. Dock har debatten angående klimatförändringar och dess implikationer för oss människor redan tagit ny fart i tex Tyskland, efterfrågan för olika typer av hållbara investeringar kommer högst troligt att fortsätta öka under överskådlig tid.

USA: KPI och 2-årig amerikansk statsobligation

Makrostatistik

Under veckan fick vi ny inflationsdata från bland annat Sverige och USA, utfallen visar tydligt på skillnader mellan regioner dels vad gäller strategier för hantering av pandemin men också hur konsumtionsmönster, mätt i KPI-korgar, skiljer sig åt. Hemmavid sjönk inflationen åter under Riksbankens mål, mätt som KPIF, från 2,1 % till 1,6 %. Fallet var förväntat och tillsammans med senaste Riksbanksprotokollet som publicerades i veckan förstärks bilden av en fortsatt penninngpolitik i linje med den som förs idag. I USA överraskade inflationen rejält på uppsidan och kom in på hela 5,4 % mätt i årstakt. En bidragande faktor som fått en hel del publicitet senaste kvartalet är kraftigt stigande priser på begagnade bilar. Trots detta var reaktionerna på aktie- och obligationsmarknaderna tämligen modesta vilket signalerar att marknaden fortsatt ej ser de höga talen som varaktiga utan mer som följdeffekter av den pågående pandemin.

Begagnade bilpriser i USA

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Rapporter

Assa Abloy (kl 8.00), Boule Diagnostics (kl 8.30), Indutrade (kl 9.30), Nobia (kl 12.00), Corem Property, Zetadisplay

Utl. rapporter

Orion (kl 11.00), IBM (prel datum), Manpower (prel datum)

Övrigt

Stämmor:  Endomines (extra), Seatwirl (extra), Sprint Bioscience (extra) Exklusive utdelning: - Dividend Sweden (0:25 SEK extra, andra del utav 0:50 SEK)

Tisdag

Rapporter

Billerud Korsnäs (kl 7.00), Bonava (kl 7.00), SKF (kl 7.00), Stendörren (kl 7.00), Tieto Evry (kl 7.00), Cellavision (kl 7.20), Volvo (kl 7.20), Alfa Laval (kl 7.30), Nordic Paper (kl 7.30), Qliro (kl 7.30), Lindab (kl 7.40), Alimak (kl 8.00), Arise (kl 8.00), Electrolux (kl 8.00), Nordic Waterproofing (kl 8.00), Swedish Match (kl 8.15), Eniro (ändrat datum) (kl 8.30), Pricer (kl 8.30), Epiroc (kl 11.30), MTG (kl 14.00), Nolato (kl 14.00), Vattenfall (kl 8.00)

Utl. rapporter

Atria (kl 7.00), Telenor (kl 7.00), Oriola (kl 7.30), Wärtsilä (kl 7.30), Kone (kl 11.30), Pareto Bank, BHP (operativ uppdatering), Coca-Cola (prel datum), Lockheed Martin (prel datum), Netflix (efter USA-börsernas stängning), UBS

Onsdag

Rapporter

Nordea (ca kl 6.30), Telia (kl 7.00), NCC (kl 7.10), Evolution (kl 7.30), Hoist (kl 7.30), Saab (kl 7.30), SSAB (kl 7.30), Stora Enso (kl 7.30), Thule (kl 7.45), Concentric (kl 8.00), Sobi (kl 8.00), Prevas (kl 8.30), Addnode (kl 10.30), Studsvik (kl 11.30)

Utl. rapporter

Alma Media (kl 7.00), SRV Yhtiöt (kl 7.30), Acerinox (prel datum), ASML, Coca-Cola (före USA-börsernas öppning), Daimler, Novartis, Texas Instruments (prel datum), Verizon

Övrigt

Stämmor: Brighter, Jondetech (extra)

Rapporter

ABB (kl 7.00), BHG (kl 7.00), Fingerprint Cards (kl 7.00), Intrum (kl 7.00), Betsson (kl 7.30), NCAB (kl 7.30), Nent (kl 7.30), Resurs (kl 7.30), Actic (kl 7.45), Boliden (kl 7.45), Annehem (kl 8.00), Attendo (kl 8.00), CTT (kl 8.00), ELUX PRO (kl 8.00), Karo Pharma (kl 8.00), Micro Systemation (kl 8.00), Midsona (kl 8.00), Invisio (kl 8.30), VBG (kl 11.00), Trelleborg (kl 13.00), EQT m.fl

Utl. rapporter

REC Silicon (kl 7.00), TGS (kl 7.00), Huhtamäki (kl 7.30), PGS (kl 8.00), UPM-Kymmene (kl 8.30-9.00), Valmet (ca kl 13.00)Abbott Labs, AT&T, Dow (prel datum), Freeport-Mcmoran (prel datum), Nucor (prel datum), Roche, Snap (efter USA-börsernas stängning), Twitter, Unilever, Whirlpool

Övrigt

Stämmor: - Fractal (extra), Exklusive utdelning: Cibus (0:07 EUR månadsvis)

Övrigt: Tokyobörsen stängd

Fredag

Rapporter

Ambea (kl 7.00), Poolia (kl 7.00), Kindred (kl 7.30), Skanska (kl 7.30), Medicover (kl 7.45), Bilia (kl 8.00), Loomis (kl 8.00), Nordnet (kl 8.00), SCA (kl 8.00), Infrea (kl 8.30), Moment Group (kl 8.30), Veoneer (kl 12.00), Fenix

Utl. rapporter

Stockmann (kl 7.00), Danske Bank (kl 7.30), Kesko (kl 8.00), Neles (ca kl 8.00), Tikkurila (kl 8.00), Norsk Hydro, American Express (ca kl 13.00), Amazon (prel datum), American Express (prel datum), Honeywell (prel datum), Intel (prel datum), Kimberly-Clark, Komatsu (prel datum), Vodafone (operativ uppdatering)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.