Vi måste lära oss av Silicon Valley - del 6

4 maj 2017
Walter Nuñez
Walter Nuñez 
Produktutvecklingschef

I Sofokles drama Antigone sägs det att “Imorgon är imorgon, framtida problem har framtida lösningar och vi måste fokusera på det som sker idag”. Aldrig har Sofokles resonemang känts mer inaktuellt! Idag är imorgon och framtida problem löste vi helst igår. Alla vill vara innovatörer, men vad är egentligen innovation och varför har det kommit att bli så viktigt för oss?

Låt oss börja med ’vad’: Innovation som substantiv är idéer till förändring eller förnyelse av produkter, tjänster eller processer som leder till ett ökat värdeskapande.

Vi kan vidare kategorisera innovation som inkrementell, radikal eller disruptiv – där förändringen i samma ordning stegvis blir mer komplex. Den första kategorin kan innebära förändring i pris eller distribution, den andra förändrar våra förväntningar på hur något ska vara och den tredje är sådan att när den introduceras så förändras också status quo. Den sista typen, disruptiv innovation, är den som på kort tid strömmat ur Silicon Valley och som orsakat stor oro i styrelserum världen över.

Idag etablerar sig allt fler globala företag i Silicon Valley för att dra nytta av dalens unika tillgångar; närvaro av teknologijättar (Google, Apple, Facebook m.fl.), tillförsel av human kapital från toppuniversitet (Stanford m.fl.) och ett överflöd av riskkapital i kombination med en extremt konkurrenspräglad men samtidigt samarbetsdriven kultur som hyllar både risktagande och misslyckanden.

Detta ekosystem ger Silicon Valley vad akademiker inom internationell ekonomi och handel kallar en komparativ fördel gällande innovation, det vill säga en lägre marginalkostnad för ”produktionen” av innovation. En stor del av denna komparativa fördel kan härledas till det faktum att innovation smittar! Företag som etablerar sig i dalen blir en del av dess ekosystem och nya branschöverskridande samarbeten skapar lösningar och betjänar marknader på sätt som är utom räckhåll för den enskilda aktören som står utanför.

Innovation har även blivit nördarnas revansch (på riktigt den här gången!). Filmen som myntade uttrycket hade premiär för drygt 30 år sedan, men genomslaget drog ut på tiden. Idag verkar dock antalet skimrande internetsuccéer där grundarna kan sola sig i strålglansen vara oändligt och allting bygger i grunden på den amerikanska framgångssagan. Unga och kreativa idealister kan med hjälp av intelligens och envishet komma att tjäna mer än både VDar och bankirer. Den stora frågan är hur länge ideologin kan hålla emot de frestelser i form av pengar, makt och fame som lockar dagens IT-miljardärer.

Mitt i denna hype har dock syftet med innovation hamnat i skymundan, nämligen ökat värdeskapande. Idag råder en skenande inflation i innovation – allt är innovativt oavsett vilket värde som idéerna tillför. Innovation har kommit att bli ett självändamål och ett mått på framgång, trots att det som i slutändan borde räknas inte är hur många förändringar som genomförs, utan vilken effekt de haft.