Är expansionen intakt eller knäcker deflationen cykeln?

20 jan. 2015
Vi rekommenderar en neutral vikt mot aktiemarknaden. Den globala ekonomiska återhämtningen stöds fortsatt av konjunkturuppgången i USA. Finans- och penningpolitik är stimulativ samtidigt som obalanser kvarstår i främst Europa. De fallande långräntorna och råvarorna skapar en oro för expansionen. I vår temadel gör vi därför en djupdykning i konjunkturcykelns faser och en bedömning vilka indikatorer som är intressanta att bevaka. Vi har en neutral syn på aktiemarknaden och undviker obligationer med långa löptider. Vi gör också bedömningen att det kan finnas mer potential i alternativa investeringar under året.

Den amerikanska ekonomin har fortsatt agerat draglok med en stark utveckling för bland annat sysselsättningen. Samtidigt haltar tillväxten tydligt i Europa och i fokus, förutom de strukturella obalanserna, ligger fortsatt deflationshotet som nu även har blivit mer aktuellt på den amerikanska marknaden. Centralbanker är därför i fortsatt fokus och inom kort väntas ECB presentera kvantitativa lättnader samtidigt som amerikanska Federal Reserve är på väg mot en första räntehöjning. Det kraftiga fallet för långräntor har fortsatt på nästan samtliga marknader. Dollarn har stärkts markant sedan sommaren, samtidigt som ett stort oljeprisfall skapar både möjlighet till ökad tillväxt men också oro för kapitalinvesteringar och andra spridningseffekter.

Bilden av den globala konjunkturen har stärkts under hösten, där framförallt den amerikanska konjunkturen visar en stabil utveckling, medan den europeiska stampar och den japanska trenden är svag. Tillväxtländernas utveckling fortsätter att spreta med en mycket svag utveckling för Ryssland och Brasilien och med en fortsatt avtagande tillväxttakt i Kina. Oljeprisets fall och dollarns appreciering lär ge tydliga avtryck i flera länders framtida tillväxtförutsättningar och inflationseffekter. Söderberg & Partners ledande indikator visar att viss avmattning fortsätter de närmaste månaderna för att därefter stärkas något. Värderingarna på aktiemarknaden är fortsatt höga i takt med att världens börser utvecklas väl, samtidigt fortsätter långa räntor att falla vilket gynnar obligationsinvesteringar. Vinstförväntningarna inför året ser relativt goda ut.

Relativvärderingen av aktier jämfört med obligationsvärderingar är fortsatt attraktiv, men aktiemarknaden har stigit kraftigt och risken för rekyl under det första halvåret har tydligt ökat. Förhoppningarna om kvantitativa lättnader i Europa har inte bidragit till att den europeiska aktiemarknaden stärks relativt den övriga världen och effekterna bör inte riktigt få samma genomslag som i USA. Till Europas fördel talar förutom stimulanserna även en svagare euro och den lägre värderingen på aktiemarknaden, men eftersom vi har en marginellt mindre positiv syn på aktier justerar vi ned regionen. Förutsättningarna för alternativa placeringar har förbättrats, dels i form av ökad volatilitet som bör gynna hedgefonder samtidigt som vi efter råvaruprisnedgången finner sannolikheten stor för en stabilisering. Eftersom vi antar att vi närmar oss en avmattningsfas, vilket också räntekurvan prognostiserar, finns skäl att fortsatt investera i företagsobligationer med hög kreditrating och korta löptider, samtidigt som vi ser möjligheter till selektiva investeringar inom high yield.