Europas val – låg risk för börsturbulens

Europas val – låg risk för börsturbulens

7 juni · 2017

Fokuseringen på den politiska osäkerheten i Europa är överdriven. De makroekonomiska faktorerna väger tyngre, och dessa är överlag positiva för de europeiska ekonomierna. Men de höga värderingarna gör att det ändå kan finnas skäl för placerare att inta viss försiktighet.

Många är de analytiker som vill höja ett varningens finger för den politiska osäkerheten i Europa, och vad denna osäkerhet kan tänkas få för följd för de finansiella marknaderna. Hamnar resultaten ”fel” i ett eller flera av de politiska val som hålls på flera håll i Europa under 2017, så väntar kaos på marknaden, lyder resonemanget.

Men Matthias Gietzelt, ansvarig för marknads- och aktieanalys på rådgivningsfirman Söderberg & Partners, tonar ned de politiska valens betydelse för aktiemarknaden.

– De makroekonomiska förutsättningarna är betydligt viktigare. Och dessa ser faktiskt bra ut i flertalet europeiska länder, säger Gietzelt, som anser att det också är detta som haft störst genomslag på marknaden.

Hög tillväxt och starka resultat

– Europa befinner sig i en högkonjunktur med hög tillväxt. Detta påverkar naturligtvis bolagsresultaten, vilket vi också sett i de överlag starka resultatrapporterna, säger Gietzelt, som menar att de senaste åren starka europeiska börsutveckling därför inte är svår att motivera.

– De låga räntorna har naturligtvis bidragit, fortsätter han.

Överdriver den politiska osäkerheten

Matthias Gietzelt tror också att många bedömare inte bara överskattar den politiska orons betydelse för marknaden, utan att de också i viss mån överdriver den politiska osäkerheten i sig.

– EU-motståndet är trots allt inte allt för utbrett i de flesta länder. Dessutom är de konservativa och socialdemokratiska partierna, som i de här frågorna oftast står på samma sida, sammantaget ofta betydligt större än de populistiska partierna, menar han, och pekar på det nyligen genomförda presidentvalet i Frankrike som exempel.

Där blev det i slutomgången en tämligen klar förlust för Marine Le Pen från EU-kritiska och populistiska Nationella fronten mot mittenpolitikern Emmanuel Macron.

Men håll ögonen på Italien

Det finns emellertid ett europeiskt val som Gietzelt ser som viktigt – Italiens.

– Tillväxten i Italien är låg och statsskulden hög. Ekonomiska reformer är nödvändiga, och om populistiska partier och politiker får ökat stöd kan reformerna dröja ytterligare, säger Gietzelt.

Men trots att Matthias Gietzelt ser positivt på ekonomin i Europa och även vill tona ned den politiska risken så menar han att det ändå kan finnas skäl för placerare att inta en viss försiktig position.

Värderingarna har dragit iväg

Värderingarna har på många marknader kommit upp på ganska höga nivåer.

– De relativa värderingarna är till följd av de låga räntorna fortfarande inte oroväckande, men de absoluta värderingarna, mätt som vinstmultiplar, ligger över sina historiska genomsnitt, säger Gietzelt, som menar att detta också gäller för den svenska marknaden.

På Stockholmsbörsen ligger det genomsnittliga P/E-talet på17, vilket kan jämföras med det historiska 10-årssnittet på 14-15. I Europa sammantaget ligger det aktuella genomsnittliga P/E-talet på 15 mot 10-årssnittet kring 13.

Känsligare för negativa nyheter

Gietzelt poängterar att höga värderingar isolerat sällan orsakar rejäla nedgångar på börserna. Så länge räntorna är på låga nivåer så är sannolikheten istället stor att momentum på aktiemarknaden kan fortsätta.

– Men höga värderingar gör börsen mer känslig för negativa nyheter, säger Gietzelt, som menar att negativa konjunktursignaler från USA kan vara en sådan negativ nyhet

Därför kan det vara läge för placerare att inta en något mer försiktig position.

– Framförallt kan de vara en klok strategi att dra ned något på de mest konjunkturkänsliga industriaktierna, säger Gietzelt

Analys

Bolagen som klarar sig bäst på börsen över sommaren

24 juni · 2019

Det är inte bara vi människor som tar semester under sommaren. Även kapitalet på börsen brukar historiskt sett slå av på tempot under sommarmånaderna och bjuda på en något mer blygsam avkastning under denna period jämfört med resten av året. Men, det finns sektorer och bolag som tenderar att prestera betydligt bättre än marknaden i stort under sommaren.

Den gamla börsdevisen ”Sell in May and go away” påstås vara ett flera hundra år gammalt uttryck som härstammar från slutet av 1600-talets England. Det sägs att förmögna investerare i London sålde sina aktier över sommarmånaderna eftersom de inte kunde övervaka sina positioner under semestern. Säljtrycket på aktier resulterade ofta en i svag börsutveckling under denna period och konsekvensen var att man råddes att hålla sig borta.

Även om finansmarknaderna ser fundamentalt annorlunda ut idag lyckas det klassiska uttrycket alltjämt hålla sig relevant. Historiskt har Stockholmsbörsen genererat en genomsnittlig negativ avkastning under sommarmånaderna och avkastningen tenderar, generellt sett, vara svagare då i förhållande till resterande delen av året. Trots det förekommer det historiskt sett fler sommarperioder med positiv avkastning än negativa.

En förklaring till de historiskt svaga sommarperioderna är att handelsvolymerna på börsen minskar under denna period. Den tunna handeln gör dessutom marknaden något mer överkänslig för politiska och ekonomiska nyheter. Det är också vid denna tidpunkt som många investerare börjar ifrågasätta bolagens helårsprognoser. En avslutad utdelningssäsong kan också bidra till ett allmänt svalt intresse för aktier under sommarmånaderna.

Stark start på året – stark sommar

En positiv börsutveckling i inledningen på året har historiskt ofta följts av en positiv börsutveckling även under sommarmånaderna. Historiken talar således för att vi mycket väl kan få se en positiv börsutveckling även under sommaren 2019.

Defensiva sektorer och storbolag har utvecklats bättre

Historiskt sett kan vi konstatera att sektorer av mer defensiv karaktär överlag haft en något bättre utveckling över fler sommarperioder än sektorer av mer cyklisk karaktär. Samtidigt har genomsnitt- och medianavkastningen i många fall också varit bättre bland defensiva sektorer. Bland annat kan vi se att den mer offensiva teknologisektorn i genomsnitt genererat en negativ avkastning över sommaren medan hälsovårdssektorn, som kan anses vara av mer defensiv karaktär, i genomsnitt utvecklats positivt.

Vid jämförelse av stora respektive små bolag kan vi se att de större bolagen oftare utvecklas positivt under sommarmånaderna. Men när börsen väl går upp, är det småbolagen som tagit täten och genererat en högre genomsnittlig avkastning under sommarmånaderna. Säsongsmönstret speglar alltså till viss del börsen generellt, där storbolagen ofta utgör en tryggare investering men där den som söker mer risk med fördel kan investera i de mindre bolagen och över tid erhålla en högre avkastning.

Bolag som historiskt presterat bra över sommarmånaderna

Av bolagen som vi bevakar inom OMXS30 har vi tagit fram de bolag som historiskt har utvecklats bäst, både i förhållande till resten av året men också i förhållande till index. Filtrerat på andelen av somrar med positiv utveckling relativt index, framgår det att defensiva bolag, över tid, har presterat bättre under sommarmånaderna än mer cykliska aktier. I tabellen nedan finns en sammanställning över de parametrar vi tittat på och de bolag som vi analyserat under sommarmånaderna.

Perioden som ligger till grund för analysen är baserad på tillgänglig index- och kursdata som sträcker sig från 1996 (indexnivå) och 2001 (sektornivå).

Om du vill veta mer om analysen och hur börsen brukar bete sig under sommaren kan du lyssna på en längre intervju med vår investeringsstrateg Dick Ingvarsson i Ekonomiekot här.

Analys

Indikatorerna som visar när risken ökar

18 januari · 2018

Söderberg & Partners Marknadsriskindikator hjälper till att identifiera långsiktiga risker på aktiemarknaden

En stor utmaning som många analytiker tampas med är att försöka identifiera indikatorer som kan ge vägledning kring den förväntade makroekonomiska utvecklingen eller förutsättningarna på värdepappersmarknaderna.

-          Vi har därför skapat en indikator som sammanväger flertalet indikatorer från historiska cykelanalyser och kombinerat dessa med ytterligare parametrar som kan fånga upp en långsiktig trend över marknadsrisken och därmed varna för de större risker på aktiemarknaden som uppstår mer sällan, säger Matthias Gietzelt, chef för marknads- och aktieanalys på Söderberg & Partners.

Den grundläggande tanken har varit att skapa en relativt enkel modell som vi har valt att kalla för ”Söderberg & Partners Marknadsriskindikator” (MRI).

Avsikten har varit att testa ett stort antal indikatorer som vi tidigare noterat har ett bra samband med avkastningen på aktiemarknaden. Vi koncentrerat oss på fyra delkomponenter, nedan följer en övergripande beskrivning:

-          Tekniska indikatorer: I akademiska studier har bland annat momentumeffekten påvisat en tydlig överavkastning jämfört med många andra investeringsstrategier. Kort förklarat innebär det att aktiers positiva och negativa avkastningstrend ofta fortsätter längre än vad det fundamentala värdet motsvarar både i uppgångs- och nedgångsfaser. Ofta förklaras detta genom investerares flockbeteende. Tekniska indikatorer kan naturligtvis även innebära olika former av trendstrategier och andra beteendevetenskapliga aspekter.

-          Sentiment: Inom detta segment hamnar bland annat ett antal förtroendeindikatorer, som kan vara både mätningar hos företag, hushåll och investerare. Oftast har dessa starka makroekonomiska samband, men de har samtidigt visat sig ge en viss vägledning för aktiemarknadsrisken. En stor optimism hos investerare har exempelvis ofta inneburit att risken för en rekyl på aktiemarknaden ökar.

-          Räntemarknaden: Historiskt har räntemarknaden gett goda signaler för den makroekonomiska utvecklingen. Det är naturligt då låga räntor är stimulerande för ekonomin och höga räntor är åtstramande. Men för aktiemarknaden kan även nivån vara av vikt, då relativavkastningen i form av obligationsränta jämfört med direktavkastningen i form av utdelningar på aktiemarknaden kan bli hög eller låg. Även signaler från kreditmarknaden kan vara av värde för aktiemarknaden, både vad gäller kreditspreadars utveckling men även exempelvis skillnader i korrelation mot aktiemarknaden för olika segment på kreditmarknaden.

-          Makro: Den makroekonomiska utvecklingen spelar en stor roll för börsbolagen och så länge den ekonomiska aktiviteten tilltar brukar förutsättningarna för aktiemarknaden vara goda. Indikatorerna inom kategorin är många där vi bland annat tidigare har satt stort värde vid arbetsmarknadsdata, men även statistik som mer direkt visar hushållskonsumtion samt företagens investeringsplaner.

Marknadsriskindikatorn i praktiken – amerikanska aktiemarknaden

För att illustrera indikatorns utfall har vi utgått ifrån statistik på den amerikanska marknaden där vi finner tillräckligt lång statistik för att täcka in både större upp- och nedgångsfaser på aktiemarknaden. I studien och beskrivningen framöver ser vi till statistiken under de senaste 25 åren.

Vi kan notera att den sammanviktade indikatorn övergripande ger en mycket god signal för att begränsa nedsidesrisken. Över en längre tidsperiod blir både avkastningen högre, risken lägre och förlustrisken lägre om modellen följs än om investeraren under hela perioden äger ett brett aktiemarknadsindex. Indikatorn ger en trögrörlighet, vilket innebär att en marknadstopp inte prickas in, men att man hinner begränsa nedsidan kraftigt om man följer indikatorn samtidigt som man hinner gå in för att ta del av den efterföljande expansionen. I den likaviktade indikatorn hamnar signalen att sälja aktier i slutet på november år 2000 och i slutet på januari 2008 (långt innan finanskrisen). Vidare så skulle man ha ökat risken igen i juli år 2003 och februari år 2010.

Du kan läsa mer om Söderberg & Partners Marknadsriskindex i vår senaste strategirapport

Marknadsbrev

Söderberg & Partners Strategirapport

18 januari · 2018

Sedan vår senaste betygsförändring i november har läget förblivit relativt oförändrat. Makroekonomiskt pekar statistiken fortsatt på expansion och sentimentet är mycket optimistiskt.

Vårt huvudscenario är en fortsatt god, men utplanande makroekonomisk utveckling, en inflation som förblir måttlig och centralbanker som minskar de penningpolitiska stimulanserna genom att agera med syfte att bibehålla ekonomisk stabilitet. De större riskerna vi ser är framförallt en inflation som stiger snabbare än väntat, geopolitisk chock av något slag, såsom ökade spänningar relaterade till Nordkorea eller tilltagande oro i Mellanöstern alternativt att skuldsituationen i Kina blir mer akut.

Läs mer här