Europas val – låg risk för börsturbulens

7 juni 2017
Fokuseringen på den politiska osäkerheten i Europa är överdriven. De makroekonomiska faktorerna väger tyngre, och dessa är överlag positiva för de europeiska ekonomierna. Men de höga värderingarna gör att det ändå kan finnas skäl för placerare att inta viss försiktighet.

Många är de analytiker som vill höja ett varningens finger för den politiska osäkerheten i Europa, och vad denna osäkerhet kan tänkas få för följd för de finansiella marknaderna. Hamnar resultaten ”fel” i ett eller flera av de politiska val som hålls på flera håll i Europa under 2017, så väntar kaos på marknaden, lyder resonemanget.

Men Matthias Gietzelt, ansvarig för marknads- och aktieanalys på rådgivningsfirman Söderberg & Partners, tonar ned de politiska valens betydelse för aktiemarknaden.

– De makroekonomiska förutsättningarna är betydligt viktigare. Och dessa ser faktiskt bra ut i flertalet europeiska länder, säger Gietzelt, som anser att det också är detta som haft störst genomslag på marknaden.

Hög tillväxt och starka resultat

– Europa befinner sig i en högkonjunktur med hög tillväxt. Detta påverkar naturligtvis bolagsresultaten, vilket vi också sett i de överlag starka resultatrapporterna, säger Gietzelt, som menar att de senaste åren starka europeiska börsutveckling därför inte är svår att motivera.

– De låga räntorna har naturligtvis bidragit, fortsätter han.

Överdriver den politiska osäkerheten

Matthias Gietzelt tror också att många bedömare inte bara överskattar den politiska orons betydelse för marknaden, utan att de också i viss mån överdriver den politiska osäkerheten i sig.

– EU-motståndet är trots allt inte allt för utbrett i de flesta länder. Dessutom är de konservativa och socialdemokratiska partierna, som i de här frågorna oftast står på samma sida, sammantaget ofta betydligt större än de populistiska partierna, menar han, och pekar på det nyligen genomförda presidentvalet i Frankrike som exempel.

Där blev det i slutomgången en tämligen klar förlust för Marine Le Pen från EU-kritiska och populistiska Nationella fronten mot mittenpolitikern Emmanuel Macron.

Men håll ögonen på Italien

Det finns emellertid ett europeiskt val som Gietzelt ser som viktigt – Italiens.

– Tillväxten i Italien är låg och statsskulden hög. Ekonomiska reformer är nödvändiga, och om populistiska partier och politiker får ökat stöd kan reformerna dröja ytterligare, säger Gietzelt.

Men trots att Matthias Gietzelt ser positivt på ekonomin i Europa och även vill tona ned den politiska risken så menar han att det ändå kan finnas skäl för placerare att inta en viss försiktig position.

Värderingarna har dragit iväg

Värderingarna har på många marknader kommit upp på ganska höga nivåer.

– De relativa värderingarna är till följd av de låga räntorna fortfarande inte oroväckande, men de absoluta värderingarna, mätt som vinstmultiplar, ligger över sina historiska genomsnitt, säger Gietzelt, som menar att detta också gäller för den svenska marknaden.

På Stockholmsbörsen ligger det genomsnittliga P/E-talet på17, vilket kan jämföras med det historiska 10-årssnittet på 14-15. I Europa sammantaget ligger det aktuella genomsnittliga P/E-talet på 15 mot 10-årssnittet kring 13.

Känsligare för negativa nyheter

Gietzelt poängterar att höga värderingar isolerat sällan orsakar rejäla nedgångar på börserna. Så länge räntorna är på låga nivåer så är sannolikheten istället stor att momentum på aktiemarknaden kan fortsätta.

– Men höga värderingar gör börsen mer känslig för negativa nyheter, säger Gietzelt, som menar att negativa konjunktursignaler från USA kan vara en sådan negativ nyhet

Därför kan det vara läge för placerare att inta en något mer försiktig position.

– Framförallt kan de vara en klok strategi att dra ned något på de mest konjunkturkänsliga industriaktierna, säger Gietzelt

Låt oss hjälpa dig vidare

Vi erbjuder personlig rådgivning och kapitalförvaltning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital. Fyll i formuläret, så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig!

Valfritt