Förändrat betyg på tillgångsklasserna i Söderberg & Partners investeringsindikator

12 mars · 2017

• Aktiemarknaden sänks till gult betyg
• Räntemarknaden höjs till gult betyg
• High Yield sänks till gult betyg
• Statsbobligationer höjs till gult betyg

Under en lång tid har vi haft en positiv rekommendation på aktiemarknaden och en negativ rekommendation på räntemarknaden. Kortfattat har detta grundats i den attraktiva relativvärderingen till aktiers fördel och bristen på andra placeringsalternativ. Utmaningarna har varit många och hela föregående år kantades av oro, bland annat för terrorattentat och stor politisk turbulens. Trots kortsiktiga negativa reaktioner kvarstod vi med vårt gröna betyg och världens börser noterade tydliga uppgångar. Även inledningen på detta år har varit god och vi ser en alltmer tilltagande optimism hos investerare. Detta, i kombination med andra faktorer som vi redogör för nedan, är ett av skälen till att vi nu väljer att inta en mer neutral ställning mellan tillgångsklasserna.

Bakgrund

Finanskrisen innebar en kraftig men kortsiktig inbromsning av den globala ekonomiska aktiviteten. Centralbankerna lyckades dock att med en mycket stimulativ penningpolitik snabbt öka förtroendet igen, vilket bland annat ledde till en relativt snabb återhämtning för kredittillväxten. Även om den underliggande efterfrågan inte har tagit fart förrän nu har lågräntemiljön bland annat bidragit till stora aktieåterköp av de amerikanska börsbolagen, vilket har drivit vinstutvecklingen. Börserna har dock stigit i snabbare takt, vilket har lett till att värderingarna har blivit allt högre. Söderberg & Partners syn har under det senaste året varit att vi befinner oss sent i konjunkturcykeln, men att Europa är i ett tidigare stadie. För att bedöma cykelns längd, hur tillgångsklasser reagerar vid olika cykelfaser- och sekvenser har vi gjort en rad analyser. Kortsiktigt har dessa landat i att förutsättningarna är goda för aktiemarknaden, men att vi allt snabbare närmar oss ett senare skede i cykeln med ett ökat risktagande. Vår bedömning har också alltid varit att det är av största vikt att undvika stora nedgångar och sett till historiken brukar en sådan ske åtminstone varje decennium. Vi har därför länge haft ett vakande öga på eventuella varningssignaler.

Hur ser förutsättningarna ut idag?

De makroekonomiska förutsättningarna är alltjämt goda. Globala tillväxtprognoser pekar på en stärkt tillväxttakt under innevarande och nästa år medan ledande indikatorer såsom inköpschefsindex fortsatt pekar på expansion. Samtidigt finns en stor oro för den ekonomiska politiken. I USA har den nya presidenten hittills inte kunnat klargöra för en del av de tillväxtvänliga utfästelserna samtidigt som oron för ett splittrat EU med efterföljande låst politiskt läge och dämpad efterfrågan kvarstår.

Värderingarna på aktiemarknaden är fortsatt högre än det historiska snittet. Beroende på nyckeltal är den amerikanska aktiemarknaden cirka 20-30 procent högre värderad än snittet medan premievärderingen inte är lika avskräckande i Europa. I Japan och på tillväxtmarknaderna är värderingen mer i linje med snittet. Vår bedömning är att dessa nivåer i sig inte är ett hinder för börsens uppgång, då det sällan är värdering på helheten som leder till en nedgång. Inte heller har vi en situation liknande den under teknologibubblan då det fanns en tydligt övervärderad sektor. Till aktiemarknadens fördel talar fortsatt relativvärderingen mot räntemarknaden, där det alltjämt är svårt att finna avkastningsmöjligheter utanför kreditmarknaden. Vår bedömning är dock att det framförallt är vinstprognoserna som är avgörande och efter flera års nedrevideringar från den initialt förväntade vinstnivån i inledningen av de senaste åren så ser vi fortsatt samma trend. Det är svårt att tro att det kan ske stora marginalförbättringar härifrån och ser inte att det finns ytterligare utrymme i vinstmultiplarna om inte efterfrågan skulle ta fart mer än väntat.

Förtroendet hos investerare är alltjämt starkt och den tekniska bilden visar på fortsatt stabila trender. Ett flertal index noterar rekordhöga nivåer och för amerikansk del uppvisar det breda indexet S&P 500 en närmast parabolisk utveckling.

Varningssignaler

Trots stor optimism finns dock en rad varningssignaler och historiskt sett är det just en överdriven optimism som ofta har skådats i slutet på en stark börscykel. Att inte se några alternativ till aktier är ett av de främsta argumenten för en stark börs idag och även om vi håller med om att relativvärderingen mot främst statsobligationer talar för aktier bör argumentet ses över när obligationsräntorna nu har stigit. Som tidigare skrivet ser vi inte värderingen som orimligt ansträngd, men det finns tydliga segment inom exempelvis onoterade bolag som indikerar alltför stor optimism hos investerare. Men även på makronivå finns ett antal varningssignaler som är relaterade till optimism hos hushåll och företag. Sett över en lång tidsperiod är det sällan långt kvar till en recession när exempelvis den amerikanska arbetslösheten har bottnat eller när konsumentförtroendet är på topp. Samma gäller exempelvis den svenska Konjunkturbarometern som hade toppar år 2000, 2007 och 2011. Även om sambandet med den svenska tillväxten är god vet vi att åren ovan följdes av större nedgångar på börserna. Ovanstående indikatorer befinner sig idag inte långt ifrån nivåer som har noterats tidigare. Även mer kortsiktiga index som exempelvis mäter hur väl utfallet i makrostatistik är relativt prognoser pekar på nivåer som tidigare har inneburit åtminstone en kortsiktig sättning på aktiemarknaden.

Varför sänker vi inte aktiemarknaden till rött betyg?
Vi befinner oss i en situation där vi har haft en stark börsutveckling, men där alternativen fortsatt är få. Många av våra kunder har idag en god allokeringsvinst och vi finner dagens nivåer intressanta för att ta hem en del av dessa vinster. Det innebär att vi rekommenderar att inneha en fördelning i portföljen som motsvarar den strategiskt uppsatta baserad på risknivå. Vi ser en del varningssignaler och finner därför tillsvidare en god balans i ett gult betyg.

Påverkas våra regionbedömningar?
Nej, vi kvarstår med fortsatt övervikt mot något mer sencykliska tillväxtmarknader relativt utvecklade marknader där vi ser en attraktiv relativvärdering, ett stöd från stigande råvarupriser och bättre förutsättningar avseende exempelvis möjligheter att stimulera penningpolitiskt. Vi rekommenderar fortsatt en undervikt på den amerikanska marknaden, där värderingarna är som högst, medan vi ser att Europa är något senare i konjunkturcykeln och har större potential via exempelvis kostnadsbesparingar i börsbolagen. Historiskt har även den amerikanska aktiemarknaden börjat utvecklas sämre relativt när Federal Reserve har börjat höja räntan.

Påverkas den rekommenderade fördelningen inom ränteplaceringar?
Ja. Vi har under en längre tid haft en positiv syn på kreditmarknaden och varit försiktiga till övriga obligationsinvesteringar och rekommenderat att hålla en kort duration. Det har varit en bra strategi då långräntor har stigit kraftigt samtidigt som företagsobligationer har gynnats av lägre kreditspreadar. Dessa är nu lägre än det historiska snittet och avkastningspotentialen har minskat. Bäst avkastning har segmentet High Yield haft och korrelationen med aktiemarknaden har varit stigande. Skulle en rekyl ske på aktiemarknaden kommer även detta segment att påverkas negativt och vi finner det därför naturligt att även sänka detta betyg till gult från tidigare grönt. Statsobligationer höjs samtidigt till gult betyg, vilket återspeglar vår bedömning om att det är rimligt med en paus i den relativa kraftiga ränteuppgång som har skett på flertalet marknader.

Förändrat betyg på tillgångsklasserna

20 oktober · 2017
  • Aktiemarknaden sänks till oranget betyg
  • Räntemarknaden höjs till ljusgrönt betyg
  • High Yield sänks till oranget betyg
  • Korta räntor höjs till gult betyg

Bakgrund betygsättning tillgångsklasser

I mitten på mars detta år valde vi att sänka vår rekommendation för aktier som tillgångsklass från ett grönt till ett gult betyg. Det vi såg efter en stark inledning på året var bland annat signaler om överoptimism, en tro om att vi är relativt sent i konjunkturcykeln och att vi såg en ökad risk för en rekyl på aktiemarknaden. Det visade sig att sänkningen var något tidig och börsen, mätt som världsindex i svenska kronor, fortsatte den goda utvecklingen ytterligare några månader. Under sommaren noterades dock en mindre rekyl drivet av bland annat något svaga bolagssiffror och en ökad geopolitisk oro. När vi nu summerar utvecklingen från det att vi drog ned vårt betyg har världsindex ökat med 0,8 procent mätt i svenska kronor.

Aktuella förutsättningar

Börstrenden och den makroekonomiska statistiken har alltjämt pekat på ytterligare expansion, där framförallt industriproduktionen nu visar positiva tillväxttal efter en lång svacka. Vår bedömning är att rapportsäsongen som precis har inletts bör visa på en ordentlig förbättring för många börsbolag. Däremot kvarstår premievärderingen relativt de historiska snitten på de flesta aktiemarknaderna och ser vi till vinstprognoser är vår bedömning att potentialen till upprevideringar är liten. I kombination med att sentimentsindikatorer har fortsatt noteras på allt högre nivåer ser vi en något begränsad uppsida och potentialen till alltför stora överraskningar som liten. Dessa indikatorer har ett starkt samband med den ekonomiska tillväxten, men om vi ser tillbaka så har tidigare toppar i dessa snarare varit en varningssignal sett till börsutvecklingen.

Vi sänker aktier ytterligare ett steg till oranget betyg

Vi väljer att sänka vår rekommendation för aktier som tillgångsklass ytterligare ett steg i vår investeringsindikator, vilket är den näst lägsta nivån och innebär att vi förväntar oss en sämre utveckling än på räntemarknaden. Anledningen till detta är flerfaldig, men framförallt ser vi en ökad risk för en rekyl. Ser vi till årets utveckling på exempelvis den amerikanska börsen har det största fallet från en topp endast varit kring 3 procent att jämföra med ett normalår då en rekyl på cirka 10-12 procent inträffar. I kombination med att svängningarna på aktiemarknaden är ytterst små så ser vi en stor risk för att en potentiell nedgång kan ske snabbt. Vi vill poängtera att vi idag inte ser någon större fara för en större ekonomisk nedgång, men samtidigt att det historiska sambandet mellan makroekonomi och börsutveckling inte är alltför starkt. Tidigare börsnedgångar har inte sällan skett då optimismen varit som högst och vi ser idag många indikatorer som pekar på just överoptimism, både från företags-, hushålls- och investerarperspektiv.

Innebär detta att vi förväntar oss ett stort börsfall?

Nej, med ovan sagt så är det främst en rekyl vi är oroliga för. Även om vi ser ett antal indikatorer som befinner sig på nivåer som tidigare har inneburit att det inte är avlägset med en recession så finner vi också skäl att lyfta fram de skillnader som vi ser idag. Bland annat noterar vi att räntekurvans lutning ännu inte pekar på nivåer där det tidigare har uppstått en recession och med hänsyn taget till dagens låga räntor finns fortsatt goda skäl för en attraktiv relativvärdering på aktier samt en inte särskilt åtstramande miljö för hushåll och företag. Men det är samtidigt värt att notera att skuldsättningen i många segment är på alarmerande nivåer och inte sällan är det just en ohållbar kredittillväxt som är inledningen till större kriser. Vi väntar oss inte heller samma stöd från återköp och företagstransaktioner framgent.

Påverkas vår regionbedömning?

Nej. I samband med vår strategirapport för en månad sedan valde vi att vikta ned tillväxtmarknader något samtidigt som vi kvarstod med ett grönt betyg för Europa och Sverige samt ett oranget betyg för Nordamerika. Vi ser idag ingen anledning att ändra denna betygsättning då vi alltjämt ser att uppsvinget i den globala handeln gynnar Europa mer samtidigt som värderingen är mer attraktiv än på den amerikanska börsen.

Påverkas den rekommenderade ränteallokeringen?

Ja, vi lyfter vårt betyg för räntemarknaden till ett ljusgrönt betyg i vår investeringsindikator, vilket innebär att vi rekommenderar investerare att placera den vinsthemtagning som sker på aktiemarknaden i räntor. Vi gör även en förändring inom vår rekommenderade ränteallokering. Eftersom vår bedömning är att det finns en ökad risk för rekyl på aktiemarknaden ser vi också att High Yield-marknaden med nedtryckta kreditspreadar och en hög korrelation med aktiemarknaden kan stå inför en sämre utveckling. Vi sänker därför detta segment av kreditmarknaden till ett oranget betyg, medan vi kvarstår med ett ljusgrönt betyg på segmentet Investment Grade. Då vi alltjämt ser en risk för ett något förhöjt ränteläge ser vi ingen anledning att placera mer än strategiskt uppsatt allokeringsnivå i statsobligationer utan rekommenderar istället att placera likviden från försäljningar på aktie- och high-yield-marknaden i korta räntor. Dessa höjs från oranget till gult betyg.

Förändrat betyg på tillgångsklasserna

20 oktober · 2017
  • Aktiemarknaden sänks till oranget betyg
  • Räntemarknaden höjs till ljusgrönt betyg
  • High Yield sänks till oranget betyg
  • Korta räntor höjs till gult betyg

Bakgrund betygsättning tillgångsklasser

Aktuella förutsättningar

Vi sänker aktier ytterligare ett steg till oranget betyg

Innebär detta att vi förväntar oss ett stort börsfall?

Påverkas vår regionbedömning?

Påverkas den rekommenderade ränteallokeringen?

Analys

Europas val – låg risk för börsturbulens

7 juni · 2017

Fokuseringen på den politiska osäkerheten i Europa är överdriven. De makroekonomiska faktorerna väger tyngre, och dessa är överlag positiva för de europeiska ekonomierna. Men de höga värderingarna gör att det ändå kan finnas skäl för placerare att inta viss försiktighet.

Många är de analytiker som vill höja ett varningens finger för den politiska osäkerheten i Europa, och vad denna osäkerhet kan tänkas få för följd för de finansiella marknaderna. Hamnar resultaten ”fel” i ett eller flera av de politiska val som hålls på flera håll i Europa under 2017, så väntar kaos på marknaden, lyder resonemanget.

Men Matthias Gietzelt, ansvarig för marknads- och aktieanalys på rådgivningsfirman Söderberg & Partners, tonar ned de politiska valens betydelse för aktiemarknaden.

– De makroekonomiska förutsättningarna är betydligt viktigare. Och dessa ser faktiskt bra ut i flertalet europeiska länder, säger Gietzelt, som anser att det också är detta som haft störst genomslag på marknaden.

Hög tillväxt och starka resultat

– Europa befinner sig i en högkonjunktur med hög tillväxt. Detta påverkar naturligtvis bolagsresultaten, vilket vi också sett i de överlag starka resultatrapporterna, säger Gietzelt, som menar att de senaste åren starka europeiska börsutveckling därför inte är svår att motivera.

– De låga räntorna har naturligtvis bidragit, fortsätter han.

Överdriver den politiska osäkerheten

Matthias Gietzelt tror också att många bedömare inte bara överskattar den politiska orons betydelse för marknaden, utan att de också i viss mån överdriver den politiska osäkerheten i sig.

– EU-motståndet är trots allt inte allt för utbrett i de flesta länder. Dessutom är de konservativa och socialdemokratiska partierna, som i de här frågorna oftast står på samma sida, sammantaget ofta betydligt större än de populistiska partierna, menar han, och pekar på det nyligen genomförda presidentvalet i Frankrike som exempel.

Där blev det i slutomgången en tämligen klar förlust för Marine Le Pen från EU-kritiska och populistiska Nationella fronten mot mittenpolitikern Emmanuel Macron.

Men håll ögonen på Italien

Det finns emellertid ett europeiskt val som Gietzelt ser som viktigt – Italiens.

– Tillväxten i Italien är låg och statsskulden hög. Ekonomiska reformer är nödvändiga, och om populistiska partier och politiker får ökat stöd kan reformerna dröja ytterligare, säger Gietzelt.

Men trots att Matthias Gietzelt ser positivt på ekonomin i Europa och även vill tona ned den politiska risken så menar han att det ändå kan finnas skäl för placerare att inta en viss försiktig position.

Värderingarna har dragit iväg

Värderingarna har på många marknader kommit upp på ganska höga nivåer.

– De relativa värderingarna är till följd av de låga räntorna fortfarande inte oroväckande, men de absoluta värderingarna, mätt som vinstmultiplar, ligger över sina historiska genomsnitt, säger Gietzelt, som menar att detta också gäller för den svenska marknaden.

På Stockholmsbörsen ligger det genomsnittliga P/E-talet på17, vilket kan jämföras med det historiska 10-årssnittet på 14-15. I Europa sammantaget ligger det aktuella genomsnittliga P/E-talet på 15 mot 10-årssnittet kring 13.

Känsligare för negativa nyheter

Gietzelt poängterar att höga värderingar isolerat sällan orsakar rejäla nedgångar på börserna. Så länge räntorna är på låga nivåer så är sannolikheten istället stor att momentum på aktiemarknaden kan fortsätta.

– Men höga värderingar gör börsen mer känslig för negativa nyheter, säger Gietzelt, som menar att negativa konjunktursignaler från USA kan vara en sådan negativ nyhet

Därför kan det vara läge för placerare att inta en något mer försiktig position.

– Framförallt kan de vara en klok strategi att dra ned något på de mest konjunkturkänsliga industriaktierna, säger Gietzelt

Hur kan vi hjälpa dig?

Namn

Vart i Sverige befinner du dig?

Är du redan kund?

Är du företag eller privatperson?

Personnummer/Organisationsnummer

Meddelande