Förändrat betyg på tillgångsklasserna i Söderberg & Partners investeringsindikator

12 mars 2017
  • Aktiemarknaden sänks till gult betyg

• Räntemarknaden höjs till gult betyg

• High Yield sänks till gult betyg

• Statsobligationer höjs till gult betyg

Under en lång tid har vi haft en positiv rekommendation på aktiemarknaden och en negativ rekommendation på räntemarknaden. Kortfattat har detta grundats i den attraktiva relativvärderingen till aktiers fördel och bristen på andra placeringsalternativ. Utmaningarna har varit många och hela föregående år kantades av oro, bland annat för terrorattentat och stor politisk turbulens. Trots kortsiktiga negativa reaktioner kvarstod vi med vårt gröna betyg och världens börser noterade tydliga uppgångar. Även inledningen på detta år har varit god och vi ser en alltmer tilltagande optimism hos investerare. Detta, i kombination med andra faktorer som vi redogör för nedan, är ett av skälen till att vi nu väljer att inta en mer neutral ställning mellan tillgångsklasserna.

Bakgrund

Finanskrisen innebar en kraftig men kortsiktig inbromsning av den globala ekonomiska aktiviteten. Centralbankerna lyckades dock att med en mycket stimulativ penningpolitik snabbt öka förtroendet igen, vilket bland annat ledde till en relativt snabb återhämtning för kredittillväxten. Även om den underliggande efterfrågan inte har tagit fart förrän nu har lågräntemiljön bland annat bidragit till stora aktieåterköp av de amerikanska börsbolagen, vilket har drivit vinstutvecklingen. Börserna har dock stigit i snabbare takt, vilket har lett till att värderingarna har blivit allt högre. Söderberg & Partners syn har under det senaste året varit att vi befinner oss sent i konjunkturcykeln, men att Europa är i ett tidigare stadie. För att bedöma cykelns längd, hur tillgångsklasser reagerar vid olika cykelfaser- och sekvenser har vi gjort en rad analyser. Kortsiktigt har dessa landat i att förutsättningarna är goda för aktiemarknaden, men att vi allt snabbare närmar oss ett senare skede i cykeln med ett ökat risktagande. Vår bedömning har också alltid varit att det är av största vikt att undvika stora nedgångar och sett till historiken brukar en sådan ske åtminstone varje decennium. Vi har därför länge haft ett vakande öga på eventuella varningssignaler.

Hur ser förutsättningarna ut idag?

De makroekonomiska förutsättningarna är alltjämt goda. Globala tillväxtprognoser pekar på en stärkt tillväxttakt under innevarande och nästa år medan ledande indikatorer såsom inköpschefsindex fortsatt pekar på expansion. Samtidigt finns en stor oro för den ekonomiska politiken. I USA har den nya presidenten hittills inte kunnat klargöra för en del av de tillväxtvänliga utfästelserna samtidigt som oron för ett splittrat EU med efterföljande låst politiskt läge och dämpad efterfrågan kvarstår.

Värderingarna på aktiemarknaden är fortsatt högre än det historiska snittet. Beroende på nyckeltal är den amerikanska aktiemarknaden cirka 20-30 procent högre värderad än snittet medan premievärderingen inte är lika avskräckande i Europa. I Japan och på tillväxtmarknaderna är värderingen mer i linje med snittet. Vår bedömning är att dessa nivåer i sig inte är ett hinder för börsens uppgång, då det sällan är värdering på helheten som leder till en nedgång. Inte heller har vi en situation liknande den under teknologibubblan då det fanns en tydligt övervärderad sektor. Till aktiemarknadens fördel talar fortsatt relativvärderingen mot räntemarknaden, där det alltjämt är svårt att finna avkastningsmöjligheter utanför kreditmarknaden. Vår bedömning är dock att det framförallt är vinstprognoserna som är avgörande och efter flera års nedrevideringar från den initialt förväntade vinstnivån i inledningen av de senaste åren så ser vi fortsatt samma trend. Det är svårt att tro att det kan ske stora marginalförbättringar härifrån och ser inte att det finns ytterligare utrymme i vinstmultiplarna om inte efterfrågan skulle ta fart mer än väntat.

Förtroendet hos investerare är alltjämt starkt och den tekniska bilden visar på fortsatt stabila trender. Ett flertal index noterar rekordhöga nivåer och för amerikansk del uppvisar det breda indexet S&P 500 en närmast parabolisk utveckling.

Varningssignaler

Trots stor optimism finns dock en rad varningssignaler och historiskt sett är det just en överdriven optimism som ofta har skådats i slutet på en stark börscykel. Att inte se några alternativ till aktier är ett av de främsta argumenten för en stark börs idag och även om vi håller med om att relativvärderingen mot främst statsobligationer talar för aktier bör argumentet ses över när obligationsräntorna nu har stigit. Som tidigare skrivet ser vi inte värderingen som orimligt ansträngd, men det finns tydliga segment inom exempelvis onoterade bolag som indikerar alltför stor optimism hos investerare. Men även på makronivå finns ett antal varningssignaler som är relaterade till optimism hos hushåll och företag. Sett över en lång tidsperiod är det sällan långt kvar till en recession när exempelvis den amerikanska arbetslösheten har bottnat eller när konsumentförtroendet är på topp. Samma gäller exempelvis den svenska Konjunkturbarometern som hade toppar år 2000, 2007 och 2011. Även om sambandet med den svenska tillväxten är god vet vi att åren ovan följdes av större nedgångar på börserna. Ovanstående indikatorer befinner sig idag inte långt ifrån nivåer som har noterats tidigare. Även mer kortsiktiga index som exempelvis mäter hur väl utfallet i makrostatistik är relativt prognoser pekar på nivåer som tidigare har inneburit åtminstone en kortsiktig sättning på aktiemarknaden.

Varför sänker vi inte aktiemarknaden till rött betyg?

Vi befinner oss i en situation där vi har haft en stark börsutveckling, men där alternativen fortsatt är få. Många av våra kunder har idag en god allokeringsvinst och vi finner dagens nivåer intressanta för att ta hem en del av dessa vinster. Det innebär att vi rekommenderar att inneha en fördelning i portföljen som motsvarar den strategiskt uppsatta baserad på risknivå. Vi ser en del varningssignaler och finner därför tillsvidare en god balans i ett gult betyg.

Påverkas våra regionbedömningar?

Nej, vi kvarstår med fortsatt övervikt mot något mer sencykliska tillväxtmarknader relativt utvecklade marknader där vi ser en attraktiv relativvärdering, ett stöd från stigande råvarupriser och bättre förutsättningar avseende exempelvis möjligheter att stimulera penningpolitiskt. Vi rekommenderar fortsatt en undervikt på den amerikanska marknaden, där värderingarna är som högst, medan vi ser att Europa är något senare i konjunkturcykeln och har större potential via exempelvis kostnadsbesparingar i börsbolagen. Historiskt har även den amerikanska aktiemarknaden börjat utvecklas sämre relativt när Federal Reserve har börjat höja räntan.

Påverkas den rekommenderade fördelningen inom ränteplaceringar?

Ja. Vi har under en längre tid haft en positiv syn på kreditmarknaden och varit försiktiga till övriga obligationsinvesteringar och rekommenderat att hålla en kort duration. Det har varit en bra strategi då långräntor har stigit kraftigt samtidigt som företagsobligationer har gynnats av lägre kreditspreadar. Dessa är nu lägre än det historiska snittet och avkastningspotentialen har minskat. Bäst avkastning har segmentet High Yield haft och korrelationen med aktiemarknaden har varit stigande. Skulle en rekyl ske på aktiemarknaden kommer även detta segment att påverkas negativt och vi finner det därför naturligt att även sänka detta betyg till gult från tidigare grönt. Statsobligationer höjs samtidigt till gult betyg, vilket återspeglar vår bedömning om att det är rimligt med en paus i den relativa kraftiga ränteuppgång som har skett på flertalet marknader.

Låt oss hjälpa dig vidare

Vi erbjuder personlig rådgivning och kapitalförvaltning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital. Fyll i formuläret, så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig!

Valfritt