Förändrat betyg på tillgångsklasserna i Söderberg & Partners investeringsindikator

12 mars · 2017

• Aktiemarknaden sänks till gult betyg
• Räntemarknaden höjs till gult betyg
• High Yield sänks till gult betyg
• Statsbobligationer höjs till gult betyg

Under en lång tid har vi haft en positiv rekommendation på aktiemarknaden och en negativ rekommendation på räntemarknaden. Kortfattat har detta grundats i den attraktiva relativvärderingen till aktiers fördel och bristen på andra placeringsalternativ. Utmaningarna har varit många och hela föregående år kantades av oro, bland annat för terrorattentat och stor politisk turbulens. Trots kortsiktiga negativa reaktioner kvarstod vi med vårt gröna betyg och världens börser noterade tydliga uppgångar. Även inledningen på detta år har varit god och vi ser en alltmer tilltagande optimism hos investerare. Detta, i kombination med andra faktorer som vi redogör för nedan, är ett av skälen till att vi nu väljer att inta en mer neutral ställning mellan tillgångsklasserna.

Bakgrund

Finanskrisen innebar en kraftig men kortsiktig inbromsning av den globala ekonomiska aktiviteten. Centralbankerna lyckades dock att med en mycket stimulativ penningpolitik snabbt öka förtroendet igen, vilket bland annat ledde till en relativt snabb återhämtning för kredittillväxten. Även om den underliggande efterfrågan inte har tagit fart förrän nu har lågräntemiljön bland annat bidragit till stora aktieåterköp av de amerikanska börsbolagen, vilket har drivit vinstutvecklingen. Börserna har dock stigit i snabbare takt, vilket har lett till att värderingarna har blivit allt högre. Söderberg & Partners syn har under det senaste året varit att vi befinner oss sent i konjunkturcykeln, men att Europa är i ett tidigare stadie. För att bedöma cykelns längd, hur tillgångsklasser reagerar vid olika cykelfaser- och sekvenser har vi gjort en rad analyser. Kortsiktigt har dessa landat i att förutsättningarna är goda för aktiemarknaden, men att vi allt snabbare närmar oss ett senare skede i cykeln med ett ökat risktagande. Vår bedömning har också alltid varit att det är av största vikt att undvika stora nedgångar och sett till historiken brukar en sådan ske åtminstone varje decennium. Vi har därför länge haft ett vakande öga på eventuella varningssignaler.

Hur ser förutsättningarna ut idag?

De makroekonomiska förutsättningarna är alltjämt goda. Globala tillväxtprognoser pekar på en stärkt tillväxttakt under innevarande och nästa år medan ledande indikatorer såsom inköpschefsindex fortsatt pekar på expansion. Samtidigt finns en stor oro för den ekonomiska politiken. I USA har den nya presidenten hittills inte kunnat klargöra för en del av de tillväxtvänliga utfästelserna samtidigt som oron för ett splittrat EU med efterföljande låst politiskt läge och dämpad efterfrågan kvarstår.

Värderingarna på aktiemarknaden är fortsatt högre än det historiska snittet. Beroende på nyckeltal är den amerikanska aktiemarknaden cirka 20-30 procent högre värderad än snittet medan premievärderingen inte är lika avskräckande i Europa. I Japan och på tillväxtmarknaderna är värderingen mer i linje med snittet. Vår bedömning är att dessa nivåer i sig inte är ett hinder för börsens uppgång, då det sällan är värdering på helheten som leder till en nedgång. Inte heller har vi en situation liknande den under teknologibubblan då det fanns en tydligt övervärderad sektor. Till aktiemarknadens fördel talar fortsatt relativvärderingen mot räntemarknaden, där det alltjämt är svårt att finna avkastningsmöjligheter utanför kreditmarknaden. Vår bedömning är dock att det framförallt är vinstprognoserna som är avgörande och efter flera års nedrevideringar från den initialt förväntade vinstnivån i inledningen av de senaste åren så ser vi fortsatt samma trend. Det är svårt att tro att det kan ske stora marginalförbättringar härifrån och ser inte att det finns ytterligare utrymme i vinstmultiplarna om inte efterfrågan skulle ta fart mer än väntat.

Förtroendet hos investerare är alltjämt starkt och den tekniska bilden visar på fortsatt stabila trender. Ett flertal index noterar rekordhöga nivåer och för amerikansk del uppvisar det breda indexet S&P 500 en närmast parabolisk utveckling.

Varningssignaler

Trots stor optimism finns dock en rad varningssignaler och historiskt sett är det just en överdriven optimism som ofta har skådats i slutet på en stark börscykel. Att inte se några alternativ till aktier är ett av de främsta argumenten för en stark börs idag och även om vi håller med om att relativvärderingen mot främst statsobligationer talar för aktier bör argumentet ses över när obligationsräntorna nu har stigit. Som tidigare skrivet ser vi inte värderingen som orimligt ansträngd, men det finns tydliga segment inom exempelvis onoterade bolag som indikerar alltför stor optimism hos investerare. Men även på makronivå finns ett antal varningssignaler som är relaterade till optimism hos hushåll och företag. Sett över en lång tidsperiod är det sällan långt kvar till en recession när exempelvis den amerikanska arbetslösheten har bottnat eller när konsumentförtroendet är på topp. Samma gäller exempelvis den svenska Konjunkturbarometern som hade toppar år 2000, 2007 och 2011. Även om sambandet med den svenska tillväxten är god vet vi att åren ovan följdes av större nedgångar på börserna. Ovanstående indikatorer befinner sig idag inte långt ifrån nivåer som har noterats tidigare. Även mer kortsiktiga index som exempelvis mäter hur väl utfallet i makrostatistik är relativt prognoser pekar på nivåer som tidigare har inneburit åtminstone en kortsiktig sättning på aktiemarknaden.

Varför sänker vi inte aktiemarknaden till rött betyg?
Vi befinner oss i en situation där vi har haft en stark börsutveckling, men där alternativen fortsatt är få. Många av våra kunder har idag en god allokeringsvinst och vi finner dagens nivåer intressanta för att ta hem en del av dessa vinster. Det innebär att vi rekommenderar att inneha en fördelning i portföljen som motsvarar den strategiskt uppsatta baserad på risknivå. Vi ser en del varningssignaler och finner därför tillsvidare en god balans i ett gult betyg.

Påverkas våra regionbedömningar?
Nej, vi kvarstår med fortsatt övervikt mot något mer sencykliska tillväxtmarknader relativt utvecklade marknader där vi ser en attraktiv relativvärdering, ett stöd från stigande råvarupriser och bättre förutsättningar avseende exempelvis möjligheter att stimulera penningpolitiskt. Vi rekommenderar fortsatt en undervikt på den amerikanska marknaden, där värderingarna är som högst, medan vi ser att Europa är något senare i konjunkturcykeln och har större potential via exempelvis kostnadsbesparingar i börsbolagen. Historiskt har även den amerikanska aktiemarknaden börjat utvecklas sämre relativt när Federal Reserve har börjat höja räntan.

Påverkas den rekommenderade fördelningen inom ränteplaceringar?
Ja. Vi har under en längre tid haft en positiv syn på kreditmarknaden och varit försiktiga till övriga obligationsinvesteringar och rekommenderat att hålla en kort duration. Det har varit en bra strategi då långräntor har stigit kraftigt samtidigt som företagsobligationer har gynnats av lägre kreditspreadar. Dessa är nu lägre än det historiska snittet och avkastningspotentialen har minskat. Bäst avkastning har segmentet High Yield haft och korrelationen med aktiemarknaden har varit stigande. Skulle en rekyl ske på aktiemarknaden kommer även detta segment att påverkas negativt och vi finner det därför naturligt att även sänka detta betyg till gult från tidigare grönt. Statsobligationer höjs samtidigt till gult betyg, vilket återspeglar vår bedömning om att det är rimligt med en paus i den relativa kraftiga ränteuppgång som har skett på flertalet marknader.

Veckoanalys | Vecka 31

2 augusti · 2021

Tongivande globala rapporter och nya tillväxtprognoser

Rapportsäsongen är fortsatt intensiv och veckan bjöd bland annat på resultaten från tongivande amerikanska teknologibolag. IMF justerade sina tillväxtprognoser med anledning av skillnader i vaccinationstakt och ökande smittspridning i olika delar av världen.

Finansiella marknader

Finansmarknaderna fortsätter att uppvisa en viss slagighet, vilket dock brukar vara fallet under rapportsäsongen. Stora rörelser i enskilda bolag i samband med rapporter i kombination med både räntebesked från Fed och oro för kinesisk regleringsrisk präglade föregående veckas globala marknadsutveckling. Apple, Microsoft, Google, Facebook och Amazon tillhörde de rapporterande bolagen i veckan och generellt var både omsättning och vinstutvecklingen för de största bolagen riktigt starka. En viss tveksamhet, både från bolagen och marknaden, råder dock kring fortsättningen efter den explosiva efterfrågeökningen de senaste kvartalen. Av kursreaktionerna att döma var också förväntansbilden uppskruvad inför rapporterna och fallande kurser har varit ett faktum i samband med offentliggörandet trots starka resultat. Kinesiska myndigheter fortsätter att skapa oro för en allmänt hårdare regleringsvåg, hårda nedslag inom exempelvis utbildningssektorn föregående vecka fick marknaderna att reagera med ett omfattande säljtryck på börserna i Kina och Hongkong under inledningen av veckan. Kortsiktigt kan sannolikt osäkerheten bestå men samtidigt bedömer vi att de långsiktiga tillväxtutsikterna för regionen bör vara fortsatt gynnsamma.

Amerikanska IT-jättar uppvisar en stark utveckling

Makrostatistik

Av de makroekonomiskt betonade händelserna under veckan tilldrog sig Federal reserves räntebesked som vanligt stort marknadsintresse. Budskapet från tidigare möten upprepades, tillgångsköpen fortsätter och inflationen bedöms vara övergående. Den svenska KI-barometern visade på nytt en ny högstanivå vilket var tredje månaden i rad. Utfallet på 122,4 kan jämföras med föregående månads nivå på 119,8 och är framförallt drivet av en tillverkningsindustri på högvarv. Amerikansk husmarknadsstatistik visade på en fortsatt mycket stark prisutveckling under våren. IMF presenterade nya tillväxtprognoser, där i första hand enskilda länders prognostiserade tillväxt justerades beroende på vaccinations- och smittspridningsutveckling. Global tillväxt bedöms bli goda 6,0 procent i år vilket är oförändrat mot föregående prognos i april. Tillväxtprognosen för nästa år, revideras upp med 0,5 procent, till 4,9 procent. Denna vecka presenteras bland annat inköpschefsindex för tillverkningsindustrin och tjänstesektorn i de större ekonomierna. För amerikanska ISM prognostiseras industrins utfall falla tillbaka något, till 60,5, från föregående månads utfall på 60,6. Tjänstesektorn bedöms dock förbättras till 60,2 mot föregående månads utfall på 60,1. En nivå överstigande 50 indikerar en förbättring mot föregående månad.

KI-barometern på rekordnivå

Linc

Utl. rapporter

Talenom, HSBC, Ingersoll-Rand, Kennametal (prel datum), Take Two (prel datum)

Övrigt

Stämmor: Citycon (extra), Feelgood (extra)

Övrigt: Torontobörsen stängd

Rapporter

IPC (kl 7.30), Adapteo (kl 8.00)

Utl. rapporter

Nokian Renkaat (kl 13.00), Activision Blizzard (prel datum), Arconic, Bayer (prel datum), BMW, Cummins (prel datum), Eli Lilly, Nippon Steel (prel datum), Pfeiffer Vacuum, Schaeffler (prel datum), Société Générale, Square (prel datum)

Mildef (kl 8.00)

Utl. rapporter

Metso Outotec (kl 8.00), Sampo (kl 8.30-9.00), General Motors (prel datum) (ca kl 13.30), Air France-KLM (prel datum), Barclays (prel datum), BP (prel datum), Commerzbank, Electronic Arts (efter USA-börsernas stängning), Lending Club (prel datum), Meritor (prel datum), Moderna (prel datum), Next (operativ uppdatering), Nyrstar (prel datum), Sony (prel datum), Voestalpine

Stämmor: Infrea (extra)

Exklusive utdelning: Akelius (0:025 EUR i D-aktie kvartalsvis), Volati (10:00 SEK i preferensaktie, kvartalsvis)

Torsdag

Active Biotech (kl 8.30)

Utl. rapporter

Caverion (kl 7.00), Novo Nordisk (kl 7.30), Citycon (kl 8.00), Outokumpu (kl 8.00), Revenio (kl 8.00), Zalando (kl 7.00), Aurubis, Axa Group (prel datum), British American Tobacco (prel datum), Continental, Credit Agricole (prel datum), Deutsche Telekom, Glencore, Lufthansa, Mondi, Nintendo, Prosieben, Sappi, Siemens (prel datum), Teva (prel datum), Toyota (prel datum), Unicredit

Övrigt

Stämmor: Real Heart (extra)

Rapporter

Xspray (kl 8.00), Etrion (kl 8.05)

Utl. rapporter

Digia (kl 7.00), QT Group (kl 7.00), Maersk, Scanfil, Allianz, Bridgestone (prel datum), Draftkings, Marathon Oil (prel datum), Sumitomo Metal

Övrigt

Stämmor: Cellink (extra), Sydsvenska Hem (extra)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 30

26 juli · 2021

Ökad osäkerhet och rapportflod

Vi är mitt i en spännande rapportsäsong samtidigt som smittspridningen på nytt väcker oro. Rapportmottagandena är något spretiga, men underliggande syns ett gott efterfrågeläge.

Finansiella marknader

En händelserik vecka, som inleddes med nedgångar men avslutades i mer positiva tongångar, ligger nu bakom oss. Den ökade osäkerheten tillskrevs i första hand den hastiga framfarten av deltavarianten av coronaviruset, vilken riskerar att medföra sänkt fart i världens ekonomiska återhämtning. Rapportsäsongen är i full gång och bidrar även den till rörelse. Under veckan kom exempelvis delårsrapporter från en rad svenska storbolag, däribland Volvo och Nordea. Volvo föll något, i grund och botten kopplat till brist på kapacitet och insatsvaror samt högre råvarupriser, men återhämtade sig senare under veckan. Nordea, som var sist ut bland de svenska storbankerna, överträffade genomgående marknadens förväntningar och steg närmare fyra procent på rapportdagen. Ser vi till rapportskörden i sin helhet hittills kan vi konstatera att efterfrågeläget i många bolag är starkt, men att fortsatta problem på utbudssidan bromsar och ger avtryck i marginalerna. Runt hälften av bolagen har stigit på rapport. I övrigt enades OPEC+ förra söndagen om att öka produktionen av olja då efterfrågan väntas öka i spåren av att pandemin lättar. Det fick oljepriset på fall, men även här syntes senare återhämtning.

Hastig nedgång följdes av återhämtning
MSCI ACWI (ink utdelningar, SEK)

Makrostatistik

När det gäller mer makroekonomiskt betonade händelser och indikatorer var veckan desto lugnare. Den europeiska centralbanken ECB lämnade räntebesked där det framgick att de som väntat håller fast vid sin penningpolitik och i sin skriftliga kommunikation framgår nu tydligare att inflationen varaktigt ska ligga över två procent för att de ska höja räntan. Vi fick också ta del av preliminära inköpschefsindex från framför allt USA och eurozonen. De visar att humöret bland inköpscheferna fortsätter att vara gott och bättre än föregående månad i eurozonen, men marginellt mindre optimistiskt månad över månad i USA. Under innevarande vecka väntar desto mer datapunkter så som tyska IFO-index, en del amerikansk husmarknadsstatistik och den svenska konjunkturbarometern. I första hand är dock blickarna riktade mot amerikanska centralbanken Fed och deras räntebesked på onsdag. Inflationsoron har mildrats då allt fler uppfattar den högre inflationen som tillfällig, men marknaden fortsätter naturligtvis att leta signaler beträffande den eventuellt kommande nedtrappningen av stimulanser.

Tyskland: Affärsklimat
Tyskt affärsklimat har starkt samband med BNP-tillväxt

Lockheed Martin, Philips, Ryanair, Tesla

Rapporter

Eltel (ca kl 8.00), Hexagon (kl 8.00), Hanza (ca kl 8.30)

Utl. rapporter

Uponor (kl 7.00), Neste (ca kl 8.00), 3M (före USA-börsernas öppning), AMD (prel datum), Amgen (prel datum), BP (prel datum), Juniper Networks, LVMH (prel datum), McDonalds (prel datum), Microsoft, Paccar (prel datum), Starbucks (efter USA-börsernas stängning), Stryker, Telecom Italia

Rapporter

Lundin Energy (kl 7.30), Traton (kl 8.00), VNV Global (kl 8.00), Arion Banki (efter börsöppning), Lundin Mining (efter kl 22)

Utl. rapporter

Subsea 7 (kl 6.00), Equinor (kl 7.00), Konecranes (kl 7.30), Sanoma (kl 7.30), Metsä Board (kl 11.00), Cargotec (kl 12.30), Banco Santander, Barclays, British American Tobacco, Deutsche Bank, Ford, General Motors (prel datum), Hitachi Construction (prel datum), MAN, Paypal (prel datum), Pfizer, Qualcomm, Rockwell (prel datum), Smurfit Kappa, Vale

Stämmor: MTG (extra)

Torsdag

Rapporter

Nokia (kl 7.00), Astra Zeneca (kl 8.00), Atvexa (kl 8.00), Millicom (kl 12.00), Bergs Timber (kl 13.00), Securitas (kl 13.00), C-Rad (före börsöppning)

Utl. rapporter

Fiskars (kl 7.30), DNO, DSV Panalpina, Acerinox, Airbus (prel datum), Airbus, Alphabet (prel datum), Altria, Amazon, Arcelor Mittal, Baxter, Boston Scientific (prel datum), Bristol-Myers Squibb (prel datum), BT Group, BT Group, Credit Suisse, Drägerwerk, Facebook (prel datum), Int Paper (prel datum), Joyson (prel datum), L´Oreal (prel datum), LG Electronics (prel datum), Merck, Sanofi, Shell, Spotify (prel datum), Stanley Black & Decker (prel datum), Telefonica (prel datum), Terex (prel datum), US Steel (efter USA-börsernas stängning), Volkswagen

Övrigt

Exklusive utdelning: Fastpartner (1:25 SEK i stamaktie D kvartalsvis), NP3 (0:50 SEK i preferensaktie, kvartalsvis), TGS (USD 0,14)

Cavotec (kl 7.00), Medcap

Utl. rapporter

YIT (ca kl 8.00), Air France-KLM, Berkshire Hathaway (prel datum), British American Tobacco, Caterpillar (prel datum), Chevron (prel datum), Exxon Mobil (prel datum), Fresenius Medical Care, Goodyear (prel datum), IAG, Japan Tobacco, Samsung (prel datum), Schneider Electric, Stellantis (prel datum)

Veckoanalys | Vecka 29

19 juli · 2021

Rapportperiod, inflation och extremväder

Vi är nu mitt inne i både värmebölja och rapportperiod. Trots att omvända vinstvarningar har ramlat in med ok frekvens samt att en hög andel av bolagen slår förväntningarna har mottagandet från marknaden ej varit enkom positivt. På makrofronten har inflationsdata varit i fokus, trots avvikelser både på upp- och nedsidan har reaktionen från marknaden varit modest. Slutligen har vi åter blivit påminda om hur extremt väder kan påverka människors vardag på ett brutalt sätt.

Finansiella marknader

Som förväntat har bolagsrapporterna generellt kommit in starkt. Detta har dock ej medfört några större kursrörelser på aggregerad nivå, svenska aktier upp ett par procent på veckan medan amerikanska är ned med motsvarande. Förklaringar kan vara att mer positiva nyheter redan funnits inprisade i kurserna jämfört med analytikernas estimat samt att bolagen inte riktigt mäktat med att guida på en nivå som marknaden hade önskat. Vi får även inte underskatta att vi är inne i en lång period med stigande börskurser och att en del investerare helt enkelt kan ha tagit tillfälle i akt att ta hem lite vinst i och med den ökade likviditet en rapportperiod medför. På räntemarknaden är det sommarstiltje, amerikansk inflationsdata på 13-årshögsta genererade en rörelse för amerikanska 2-åriga statsobligationer på två räntepunkter. Extremt väder i Europa med kraftiga skyfall har i skrivande stund orsakat 125 dödsfall samt över 1000 fortsatt saknade. Trots att det är sekundärt i en pågående tragedi som detta har marknadsreaktionerna hittills varit mycket små trots stora materiella skador. Dock har debatten angående klimatförändringar och dess implikationer för oss människor redan tagit ny fart i tex Tyskland, efterfrågan för olika typer av hållbara investeringar kommer högst troligt att fortsätta öka under överskådlig tid.

USA: KPI och 2-årig amerikansk statsobligation

Makrostatistik

Under veckan fick vi ny inflationsdata från bland annat Sverige och USA, utfallen visar tydligt på skillnader mellan regioner dels vad gäller strategier för hantering av pandemin men också hur konsumtionsmönster, mätt i KPI-korgar, skiljer sig åt. Hemmavid sjönk inflationen åter under Riksbankens mål, mätt som KPIF, från 2,1 % till 1,6 %. Fallet var förväntat och tillsammans med senaste Riksbanksprotokollet som publicerades i veckan förstärks bilden av en fortsatt penninngpolitik i linje med den som förs idag. I USA överraskade inflationen rejält på uppsidan och kom in på hela 5,4 % mätt i årstakt. En bidragande faktor som fått en hel del publicitet senaste kvartalet är kraftigt stigande priser på begagnade bilar. Trots detta var reaktionerna på aktie- och obligationsmarknaderna tämligen modesta vilket signalerar att marknaden fortsatt ej ser de höga talen som varaktiga utan mer som följdeffekter av den pågående pandemin.

Begagnade bilpriser i USA

Rapporter

Assa Abloy (kl 8.00), Boule Diagnostics (kl 8.30), Indutrade (kl 9.30), Nobia (kl 12.00), Corem Property, Zetadisplay

Utl. rapporter