Förändrat betyg på tillgångsklasserna i Söderberg & Partners investeringsindikator

12 mars · 2017

• Aktiemarknaden sänks till gult betyg
• Räntemarknaden höjs till gult betyg
• High Yield sänks till gult betyg
• Statsbobligationer höjs till gult betyg

Under en lång tid har vi haft en positiv rekommendation på aktiemarknaden och en negativ rekommendation på räntemarknaden. Kortfattat har detta grundats i den attraktiva relativvärderingen till aktiers fördel och bristen på andra placeringsalternativ. Utmaningarna har varit många och hela föregående år kantades av oro, bland annat för terrorattentat och stor politisk turbulens. Trots kortsiktiga negativa reaktioner kvarstod vi med vårt gröna betyg och världens börser noterade tydliga uppgångar. Även inledningen på detta år har varit god och vi ser en alltmer tilltagande optimism hos investerare. Detta, i kombination med andra faktorer som vi redogör för nedan, är ett av skälen till att vi nu väljer att inta en mer neutral ställning mellan tillgångsklasserna.

Bakgrund

Finanskrisen innebar en kraftig men kortsiktig inbromsning av den globala ekonomiska aktiviteten. Centralbankerna lyckades dock att med en mycket stimulativ penningpolitik snabbt öka förtroendet igen, vilket bland annat ledde till en relativt snabb återhämtning för kredittillväxten. Även om den underliggande efterfrågan inte har tagit fart förrän nu har lågräntemiljön bland annat bidragit till stora aktieåterköp av de amerikanska börsbolagen, vilket har drivit vinstutvecklingen. Börserna har dock stigit i snabbare takt, vilket har lett till att värderingarna har blivit allt högre. Söderberg & Partners syn har under det senaste året varit att vi befinner oss sent i konjunkturcykeln, men att Europa är i ett tidigare stadie. För att bedöma cykelns längd, hur tillgångsklasser reagerar vid olika cykelfaser- och sekvenser har vi gjort en rad analyser. Kortsiktigt har dessa landat i att förutsättningarna är goda för aktiemarknaden, men att vi allt snabbare närmar oss ett senare skede i cykeln med ett ökat risktagande. Vår bedömning har också alltid varit att det är av största vikt att undvika stora nedgångar och sett till historiken brukar en sådan ske åtminstone varje decennium. Vi har därför länge haft ett vakande öga på eventuella varningssignaler.

Hur ser förutsättningarna ut idag?

De makroekonomiska förutsättningarna är alltjämt goda. Globala tillväxtprognoser pekar på en stärkt tillväxttakt under innevarande och nästa år medan ledande indikatorer såsom inköpschefsindex fortsatt pekar på expansion. Samtidigt finns en stor oro för den ekonomiska politiken. I USA har den nya presidenten hittills inte kunnat klargöra för en del av de tillväxtvänliga utfästelserna samtidigt som oron för ett splittrat EU med efterföljande låst politiskt läge och dämpad efterfrågan kvarstår.

Värderingarna på aktiemarknaden är fortsatt högre än det historiska snittet. Beroende på nyckeltal är den amerikanska aktiemarknaden cirka 20-30 procent högre värderad än snittet medan premievärderingen inte är lika avskräckande i Europa. I Japan och på tillväxtmarknaderna är värderingen mer i linje med snittet. Vår bedömning är att dessa nivåer i sig inte är ett hinder för börsens uppgång, då det sällan är värdering på helheten som leder till en nedgång. Inte heller har vi en situation liknande den under teknologibubblan då det fanns en tydligt övervärderad sektor. Till aktiemarknadens fördel talar fortsatt relativvärderingen mot räntemarknaden, där det alltjämt är svårt att finna avkastningsmöjligheter utanför kreditmarknaden. Vår bedömning är dock att det framförallt är vinstprognoserna som är avgörande och efter flera års nedrevideringar från den initialt förväntade vinstnivån i inledningen av de senaste åren så ser vi fortsatt samma trend. Det är svårt att tro att det kan ske stora marginalförbättringar härifrån och ser inte att det finns ytterligare utrymme i vinstmultiplarna om inte efterfrågan skulle ta fart mer än väntat.

Förtroendet hos investerare är alltjämt starkt och den tekniska bilden visar på fortsatt stabila trender. Ett flertal index noterar rekordhöga nivåer och för amerikansk del uppvisar det breda indexet S&P 500 en närmast parabolisk utveckling.

Varningssignaler

Trots stor optimism finns dock en rad varningssignaler och historiskt sett är det just en överdriven optimism som ofta har skådats i slutet på en stark börscykel. Att inte se några alternativ till aktier är ett av de främsta argumenten för en stark börs idag och även om vi håller med om att relativvärderingen mot främst statsobligationer talar för aktier bör argumentet ses över när obligationsräntorna nu har stigit. Som tidigare skrivet ser vi inte värderingen som orimligt ansträngd, men det finns tydliga segment inom exempelvis onoterade bolag som indikerar alltför stor optimism hos investerare. Men även på makronivå finns ett antal varningssignaler som är relaterade till optimism hos hushåll och företag. Sett över en lång tidsperiod är det sällan långt kvar till en recession när exempelvis den amerikanska arbetslösheten har bottnat eller när konsumentförtroendet är på topp. Samma gäller exempelvis den svenska Konjunkturbarometern som hade toppar år 2000, 2007 och 2011. Även om sambandet med den svenska tillväxten är god vet vi att åren ovan följdes av större nedgångar på börserna. Ovanstående indikatorer befinner sig idag inte långt ifrån nivåer som har noterats tidigare. Även mer kortsiktiga index som exempelvis mäter hur väl utfallet i makrostatistik är relativt prognoser pekar på nivåer som tidigare har inneburit åtminstone en kortsiktig sättning på aktiemarknaden.

Varför sänker vi inte aktiemarknaden till rött betyg?
Vi befinner oss i en situation där vi har haft en stark börsutveckling, men där alternativen fortsatt är få. Många av våra kunder har idag en god allokeringsvinst och vi finner dagens nivåer intressanta för att ta hem en del av dessa vinster. Det innebär att vi rekommenderar att inneha en fördelning i portföljen som motsvarar den strategiskt uppsatta baserad på risknivå. Vi ser en del varningssignaler och finner därför tillsvidare en god balans i ett gult betyg.

Påverkas våra regionbedömningar?
Nej, vi kvarstår med fortsatt övervikt mot något mer sencykliska tillväxtmarknader relativt utvecklade marknader där vi ser en attraktiv relativvärdering, ett stöd från stigande råvarupriser och bättre förutsättningar avseende exempelvis möjligheter att stimulera penningpolitiskt. Vi rekommenderar fortsatt en undervikt på den amerikanska marknaden, där värderingarna är som högst, medan vi ser att Europa är något senare i konjunkturcykeln och har större potential via exempelvis kostnadsbesparingar i börsbolagen. Historiskt har även den amerikanska aktiemarknaden börjat utvecklas sämre relativt när Federal Reserve har börjat höja räntan.

Påverkas den rekommenderade fördelningen inom ränteplaceringar?
Ja. Vi har under en längre tid haft en positiv syn på kreditmarknaden och varit försiktiga till övriga obligationsinvesteringar och rekommenderat att hålla en kort duration. Det har varit en bra strategi då långräntor har stigit kraftigt samtidigt som företagsobligationer har gynnats av lägre kreditspreadar. Dessa är nu lägre än det historiska snittet och avkastningspotentialen har minskat. Bäst avkastning har segmentet High Yield haft och korrelationen med aktiemarknaden har varit stigande. Skulle en rekyl ske på aktiemarknaden kommer även detta segment att påverkas negativt och vi finner det därför naturligt att även sänka detta betyg till gult från tidigare grönt. Statsobligationer höjs samtidigt till gult betyg, vilket återspeglar vår bedömning om att det är rimligt med en paus i den relativa kraftiga ränteuppgång som har skett på flertalet marknader.

Analys

Bolagen som klarar sig bäst på börsen över sommaren

24 juni · 2019

Det är inte bara vi människor som tar semester under sommaren. Även kapitalet på börsen brukar historiskt sett slå av på tempot under sommarmånaderna och bjuda på en något mer blygsam avkastning under denna period jämfört med resten av året. Men, det finns sektorer och bolag som tenderar att prestera betydligt bättre än marknaden i stort under sommaren.

Den gamla börsdevisen ”Sell in May and go away” påstås vara ett flera hundra år gammalt uttryck som härstammar från slutet av 1600-talets England. Det sägs att förmögna investerare i London sålde sina aktier över sommarmånaderna eftersom de inte kunde övervaka sina positioner under semestern. Säljtrycket på aktier resulterade ofta en i svag börsutveckling under denna period och konsekvensen var att man råddes att hålla sig borta.

Även om finansmarknaderna ser fundamentalt annorlunda ut idag lyckas det klassiska uttrycket alltjämt hålla sig relevant. Historiskt har Stockholmsbörsen genererat en genomsnittlig negativ avkastning under sommarmånaderna och avkastningen tenderar, generellt sett, vara svagare då i förhållande till resterande delen av året. Trots det förekommer det historiskt sett fler sommarperioder med positiv avkastning än negativa.

En förklaring till de historiskt svaga sommarperioderna är att handelsvolymerna på börsen minskar under denna period. Den tunna handeln gör dessutom marknaden något mer överkänslig för politiska och ekonomiska nyheter. Det är också vid denna tidpunkt som många investerare börjar ifrågasätta bolagens helårsprognoser. En avslutad utdelningssäsong kan också bidra till ett allmänt svalt intresse för aktier under sommarmånaderna.

Stark start på året – stark sommar

En positiv börsutveckling i inledningen på året har historiskt ofta följts av en positiv börsutveckling även under sommarmånaderna. Historiken talar således för att vi mycket väl kan få se en positiv börsutveckling även under sommaren 2019.

Defensiva sektorer och storbolag har utvecklats bättre

Historiskt sett kan vi konstatera att sektorer av mer defensiv karaktär överlag haft en något bättre utveckling över fler sommarperioder än sektorer av mer cyklisk karaktär. Samtidigt har genomsnitt- och medianavkastningen i många fall också varit bättre bland defensiva sektorer. Bland annat kan vi se att den mer offensiva teknologisektorn i genomsnitt genererat en negativ avkastning över sommaren medan hälsovårdssektorn, som kan anses vara av mer defensiv karaktär, i genomsnitt utvecklats positivt.

Vid jämförelse av stora respektive små bolag kan vi se att de större bolagen oftare utvecklas positivt under sommarmånaderna. Men när börsen väl går upp, är det småbolagen som tagit täten och genererat en högre genomsnittlig avkastning under sommarmånaderna. Säsongsmönstret speglar alltså till viss del börsen generellt, där storbolagen ofta utgör en tryggare investering men där den som söker mer risk med fördel kan investera i de mindre bolagen och över tid erhålla en högre avkastning.

Bolag som historiskt presterat bra över sommarmånaderna

Av bolagen som vi bevakar inom OMXS30 har vi tagit fram de bolag som historiskt har utvecklats bäst, både i förhållande till resten av året men också i förhållande till index. Filtrerat på andelen av somrar med positiv utveckling relativt index, framgår det att defensiva bolag, över tid, har presterat bättre under sommarmånaderna än mer cykliska aktier. I tabellen nedan finns en sammanställning över de parametrar vi tittat på och de bolag som vi analyserat under sommarmånaderna.

Perioden som ligger till grund för analysen är baserad på tillgänglig index- och kursdata som sträcker sig från 1996 (indexnivå) och 2001 (sektornivå).

Om du vill veta mer om analysen och hur börsen brukar bete sig under sommaren kan du lyssna på en längre intervju med vår investeringsstrateg Dick Ingvarsson i Ekonomiekot här.

Analys

Indikatorerna som visar när risken ökar

18 januari · 2018

Söderberg & Partners Marknadsriskindikator hjälper till att identifiera långsiktiga risker på aktiemarknaden

En stor utmaning som många analytiker tampas med är att försöka identifiera indikatorer som kan ge vägledning kring den förväntade makroekonomiska utvecklingen eller förutsättningarna på värdepappersmarknaderna.

-          Vi har därför skapat en indikator som sammanväger flertalet indikatorer från historiska cykelanalyser och kombinerat dessa med ytterligare parametrar som kan fånga upp en långsiktig trend över marknadsrisken och därmed varna för de större risker på aktiemarknaden som uppstår mer sällan, säger Matthias Gietzelt, chef för marknads- och aktieanalys på Söderberg & Partners.

Den grundläggande tanken har varit att skapa en relativt enkel modell som vi har valt att kalla för ”Söderberg & Partners Marknadsriskindikator” (MRI).

Avsikten har varit att testa ett stort antal indikatorer som vi tidigare noterat har ett bra samband med avkastningen på aktiemarknaden. Vi koncentrerat oss på fyra delkomponenter, nedan följer en övergripande beskrivning:

-          Tekniska indikatorer: I akademiska studier har bland annat momentumeffekten påvisat en tydlig överavkastning jämfört med många andra investeringsstrategier. Kort förklarat innebär det att aktiers positiva och negativa avkastningstrend ofta fortsätter längre än vad det fundamentala värdet motsvarar både i uppgångs- och nedgångsfaser. Ofta förklaras detta genom investerares flockbeteende. Tekniska indikatorer kan naturligtvis även innebära olika former av trendstrategier och andra beteendevetenskapliga aspekter.

-          Sentiment: Inom detta segment hamnar bland annat ett antal förtroendeindikatorer, som kan vara både mätningar hos företag, hushåll och investerare. Oftast har dessa starka makroekonomiska samband, men de har samtidigt visat sig ge en viss vägledning för aktiemarknadsrisken. En stor optimism hos investerare har exempelvis ofta inneburit att risken för en rekyl på aktiemarknaden ökar.

-          Räntemarknaden: Historiskt har räntemarknaden gett goda signaler för den makroekonomiska utvecklingen. Det är naturligt då låga räntor är stimulerande för ekonomin och höga räntor är åtstramande. Men för aktiemarknaden kan även nivån vara av vikt, då relativavkastningen i form av obligationsränta jämfört med direktavkastningen i form av utdelningar på aktiemarknaden kan bli hög eller låg. Även signaler från kreditmarknaden kan vara av värde för aktiemarknaden, både vad gäller kreditspreadars utveckling men även exempelvis skillnader i korrelation mot aktiemarknaden för olika segment på kreditmarknaden.

-          Makro: Den makroekonomiska utvecklingen spelar en stor roll för börsbolagen och så länge den ekonomiska aktiviteten tilltar brukar förutsättningarna för aktiemarknaden vara goda. Indikatorerna inom kategorin är många där vi bland annat tidigare har satt stort värde vid arbetsmarknadsdata, men även statistik som mer direkt visar hushållskonsumtion samt företagens investeringsplaner.

Marknadsriskindikatorn i praktiken – amerikanska aktiemarknaden

För att illustrera indikatorns utfall har vi utgått ifrån statistik på den amerikanska marknaden där vi finner tillräckligt lång statistik för att täcka in både större upp- och nedgångsfaser på aktiemarknaden. I studien och beskrivningen framöver ser vi till statistiken under de senaste 25 åren.

Vi kan notera att den sammanviktade indikatorn övergripande ger en mycket god signal för att begränsa nedsidesrisken. Över en längre tidsperiod blir både avkastningen högre, risken lägre och förlustrisken lägre om modellen följs än om investeraren under hela perioden äger ett brett aktiemarknadsindex. Indikatorn ger en trögrörlighet, vilket innebär att en marknadstopp inte prickas in, men att man hinner begränsa nedsidan kraftigt om man följer indikatorn samtidigt som man hinner gå in för att ta del av den efterföljande expansionen. I den likaviktade indikatorn hamnar signalen att sälja aktier i slutet på november år 2000 och i slutet på januari 2008 (långt innan finanskrisen). Vidare så skulle man ha ökat risken igen i juli år 2003 och februari år 2010.

Du kan läsa mer om Söderberg & Partners Marknadsriskindex i vår senaste strategirapport

Marknadsbrev

Söderberg & Partners Strategirapport

18 januari · 2018

Sedan vår senaste betygsförändring i november har läget förblivit relativt oförändrat. Makroekonomiskt pekar statistiken fortsatt på expansion och sentimentet är mycket optimistiskt.

Vårt huvudscenario är en fortsatt god, men utplanande makroekonomisk utveckling, en inflation som förblir måttlig och centralbanker som minskar de penningpolitiska stimulanserna genom att agera med syfte att bibehålla ekonomisk stabilitet. De större riskerna vi ser är framförallt en inflation som stiger snabbare än väntat, geopolitisk chock av något slag, såsom ökade spänningar relaterade till Nordkorea eller tilltagande oro i Mellanöstern alternativt att skuldsituationen i Kina blir mer akut.

Läs mer här