Indikatorerna som visar när risken ökar

Analys

Indikatorerna som visar när risken ökar

18 januari · 2018

Söderberg & Partners Marknadsriskindikator hjälper till att identifiera långsiktiga risker på aktiemarknaden

En stor utmaning som många analytiker tampas med är att försöka identifiera indikatorer som kan ge vägledning kring den förväntade makroekonomiska utvecklingen eller förutsättningarna på värdepappersmarknaderna.

-          Vi har därför skapat en indikator som sammanväger flertalet indikatorer från historiska cykelanalyser och kombinerat dessa med ytterligare parametrar som kan fånga upp en långsiktig trend över marknadsrisken och därmed varna för de större risker på aktiemarknaden som uppstår mer sällan, säger Matthias Gietzelt, chef för marknads- och aktieanalys på Söderberg & Partners.

Den grundläggande tanken har varit att skapa en relativt enkel modell som vi har valt att kalla för ”Söderberg & Partners Marknadsriskindikator” (MRI).

Avsikten har varit att testa ett stort antal indikatorer som vi tidigare noterat har ett bra samband med avkastningen på aktiemarknaden. Vi koncentrerat oss på fyra delkomponenter, nedan följer en övergripande beskrivning:

-          Tekniska indikatorer: I akademiska studier har bland annat momentumeffekten påvisat en tydlig överavkastning jämfört med många andra investeringsstrategier. Kort förklarat innebär det att aktiers positiva och negativa avkastningstrend ofta fortsätter längre än vad det fundamentala värdet motsvarar både i uppgångs- och nedgångsfaser. Ofta förklaras detta genom investerares flockbeteende. Tekniska indikatorer kan naturligtvis även innebära olika former av trendstrategier och andra beteendevetenskapliga aspekter.

-          Sentiment: Inom detta segment hamnar bland annat ett antal förtroendeindikatorer, som kan vara både mätningar hos företag, hushåll och investerare. Oftast har dessa starka makroekonomiska samband, men de har samtidigt visat sig ge en viss vägledning för aktiemarknadsrisken. En stor optimism hos investerare har exempelvis ofta inneburit att risken för en rekyl på aktiemarknaden ökar.

-          Räntemarknaden: Historiskt har räntemarknaden gett goda signaler för den makroekonomiska utvecklingen. Det är naturligt då låga räntor är stimulerande för ekonomin och höga räntor är åtstramande. Men för aktiemarknaden kan även nivån vara av vikt, då relativavkastningen i form av obligationsränta jämfört med direktavkastningen i form av utdelningar på aktiemarknaden kan bli hög eller låg. Även signaler från kreditmarknaden kan vara av värde för aktiemarknaden, både vad gäller kreditspreadars utveckling men även exempelvis skillnader i korrelation mot aktiemarknaden för olika segment på kreditmarknaden.

-          Makro: Den makroekonomiska utvecklingen spelar en stor roll för börsbolagen och så länge den ekonomiska aktiviteten tilltar brukar förutsättningarna för aktiemarknaden vara goda. Indikatorerna inom kategorin är många där vi bland annat tidigare har satt stort värde vid arbetsmarknadsdata, men även statistik som mer direkt visar hushållskonsumtion samt företagens investeringsplaner.

Marknadsriskindikatorn i praktiken – amerikanska aktiemarknaden

För att illustrera indikatorns utfall har vi utgått ifrån statistik på den amerikanska marknaden där vi finner tillräckligt lång statistik för att täcka in både större upp- och nedgångsfaser på aktiemarknaden. I studien och beskrivningen framöver ser vi till statistiken under de senaste 25 åren.

Vi kan notera att den sammanviktade indikatorn övergripande ger en mycket god signal för att begränsa nedsidesrisken. Över en längre tidsperiod blir både avkastningen högre, risken lägre och förlustrisken lägre om modellen följs än om investeraren under hela perioden äger ett brett aktiemarknadsindex. Indikatorn ger en trögrörlighet, vilket innebär att en marknadstopp inte prickas in, men att man hinner begränsa nedsidan kraftigt om man följer indikatorn samtidigt som man hinner gå in för att ta del av den efterföljande expansionen. I den likaviktade indikatorn hamnar signalen att sälja aktier i slutet på november år 2000 och i slutet på januari 2008 (långt innan finanskrisen). Vidare så skulle man ha ökat risken igen i juli år 2003 och februari år 2010.

Veckoanalys | Vecka 30

26 juli · 2021

Ökad osäkerhet och rapportflod

Vi är mitt i en spännande rapportsäsong samtidigt som smittspridningen på nytt väcker oro. Rapportmottagandena är något spretiga, men underliggande syns ett gott efterfrågeläge.

Finansiella marknader

En händelserik vecka, som inleddes med nedgångar men avslutades i mer positiva tongångar, ligger nu bakom oss. Den ökade osäkerheten tillskrevs i första hand den hastiga framfarten av deltavarianten av coronaviruset, vilken riskerar att medföra sänkt fart i världens ekonomiska återhämtning. Rapportsäsongen är i full gång och bidrar även den till rörelse. Under veckan kom exempelvis delårsrapporter från en rad svenska storbolag, däribland Volvo och Nordea. Volvo föll något, i grund och botten kopplat till brist på kapacitet och insatsvaror samt högre råvarupriser, men återhämtade sig senare under veckan. Nordea, som var sist ut bland de svenska storbankerna, överträffade genomgående marknadens förväntningar och steg närmare fyra procent på rapportdagen. Ser vi till rapportskörden i sin helhet hittills kan vi konstatera att efterfrågeläget i många bolag är starkt, men att fortsatta problem på utbudssidan bromsar och ger avtryck i marginalerna. Runt hälften av bolagen har stigit på rapport. I övrigt enades OPEC+ förra söndagen om att öka produktionen av olja då efterfrågan väntas öka i spåren av att pandemin lättar. Det fick oljepriset på fall, men även här syntes senare återhämtning.

Hastig nedgång följdes av återhämtning
MSCI ACWI (ink utdelningar, SEK)

Makrostatistik

När det gäller mer makroekonomiskt betonade händelser och indikatorer var veckan desto lugnare. Den europeiska centralbanken ECB lämnade räntebesked där det framgick att de som väntat håller fast vid sin penningpolitik och i sin skriftliga kommunikation framgår nu tydligare att inflationen varaktigt ska ligga över två procent för att de ska höja räntan. Vi fick också ta del av preliminära inköpschefsindex från framför allt USA och eurozonen. De visar att humöret bland inköpscheferna fortsätter att vara gott och bättre än föregående månad i eurozonen, men marginellt mindre optimistiskt månad över månad i USA. Under innevarande vecka väntar desto mer datapunkter så som tyska IFO-index, en del amerikansk husmarknadsstatistik och den svenska konjunkturbarometern. I första hand är dock blickarna riktade mot amerikanska centralbanken Fed och deras räntebesked på onsdag. Inflationsoron har mildrats då allt fler uppfattar den högre inflationen som tillfällig, men marknaden fortsätter naturligtvis att leta signaler beträffande den eventuellt kommande nedtrappningen av stimulanser.

Tyskland: Affärsklimat
Tyskt affärsklimat har starkt samband med BNP-tillväxt

Lockheed Martin, Philips, Ryanair, Tesla

Rapporter

Eltel (ca kl 8.00), Hexagon (kl 8.00), Hanza (ca kl 8.30)

Utl. rapporter

Uponor (kl 7.00), Neste (ca kl 8.00), 3M (före USA-börsernas öppning), AMD (prel datum), Amgen (prel datum), BP (prel datum), Juniper Networks, LVMH (prel datum), McDonalds (prel datum), Microsoft, Paccar (prel datum), Starbucks (efter USA-börsernas stängning), Stryker, Telecom Italia

Rapporter

Lundin Energy (kl 7.30), Traton (kl 8.00), VNV Global (kl 8.00), Arion Banki (efter börsöppning), Lundin Mining (efter kl 22)

Utl. rapporter

Subsea 7 (kl 6.00), Equinor (kl 7.00), Konecranes (kl 7.30), Sanoma (kl 7.30), Metsä Board (kl 11.00), Cargotec (kl 12.30), Banco Santander, Barclays, British American Tobacco, Deutsche Bank, Ford, General Motors (prel datum), Hitachi Construction (prel datum), MAN, Paypal (prel datum), Pfizer, Qualcomm, Rockwell (prel datum), Smurfit Kappa, Vale

Stämmor: MTG (extra)

Torsdag

Rapporter

Nokia (kl 7.00), Astra Zeneca (kl 8.00), Atvexa (kl 8.00), Millicom (kl 12.00), Bergs Timber (kl 13.00), Securitas (kl 13.00), C-Rad (före börsöppning)

Utl. rapporter

Fiskars (kl 7.30), DNO, DSV Panalpina, Acerinox, Airbus (prel datum), Airbus, Alphabet (prel datum), Altria, Amazon, Arcelor Mittal, Baxter, Boston Scientific (prel datum), Bristol-Myers Squibb (prel datum), BT Group, BT Group, Credit Suisse, Drägerwerk, Facebook (prel datum), Int Paper (prel datum), Joyson (prel datum), L´Oreal (prel datum), LG Electronics (prel datum), Merck, Sanofi, Shell, Spotify (prel datum), Stanley Black & Decker (prel datum), Telefonica (prel datum), Terex (prel datum), US Steel (efter USA-börsernas stängning), Volkswagen

Övrigt

Exklusive utdelning: Fastpartner (1:25 SEK i stamaktie D kvartalsvis), NP3 (0:50 SEK i preferensaktie, kvartalsvis), TGS (USD 0,14)

Cavotec (kl 7.00), Medcap

Utl. rapporter

YIT (ca kl 8.00), Air France-KLM, Berkshire Hathaway (prel datum), British American Tobacco, Caterpillar (prel datum), Chevron (prel datum), Exxon Mobil (prel datum), Fresenius Medical Care, Goodyear (prel datum), IAG, Japan Tobacco, Samsung (prel datum), Schneider Electric, Stellantis (prel datum)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 29

19 juli · 2021

Rapportperiod, inflation och extremväder

Vi är nu mitt inne i både värmebölja och rapportperiod. Trots att omvända vinstvarningar har ramlat in med ok frekvens samt att en hög andel av bolagen slår förväntningarna har mottagandet från marknaden ej varit enkom positivt. På makrofronten har inflationsdata varit i fokus, trots avvikelser både på upp- och nedsidan har reaktionen från marknaden varit modest. Slutligen har vi åter blivit påminda om hur extremt väder kan påverka människors vardag på ett brutalt sätt.

Finansiella marknader

Som förväntat har bolagsrapporterna generellt kommit in starkt. Detta har dock ej medfört några större kursrörelser på aggregerad nivå, svenska aktier upp ett par procent på veckan medan amerikanska är ned med motsvarande. Förklaringar kan vara att mer positiva nyheter redan funnits inprisade i kurserna jämfört med analytikernas estimat samt att bolagen inte riktigt mäktat med att guida på en nivå som marknaden hade önskat. Vi får även inte underskatta att vi är inne i en lång period med stigande börskurser och att en del investerare helt enkelt kan ha tagit tillfälle i akt att ta hem lite vinst i och med den ökade likviditet en rapportperiod medför. På räntemarknaden är det sommarstiltje, amerikansk inflationsdata på 13-årshögsta genererade en rörelse för amerikanska 2-åriga statsobligationer på två räntepunkter. Extremt väder i Europa med kraftiga skyfall har i skrivande stund orsakat 125 dödsfall samt över 1000 fortsatt saknade. Trots att det är sekundärt i en pågående tragedi som detta har marknadsreaktionerna hittills varit mycket små trots stora materiella skador. Dock har debatten angående klimatförändringar och dess implikationer för oss människor redan tagit ny fart i tex Tyskland, efterfrågan för olika typer av hållbara investeringar kommer högst troligt att fortsätta öka under överskådlig tid.

USA: KPI och 2-årig amerikansk statsobligation

Makrostatistik

Under veckan fick vi ny inflationsdata från bland annat Sverige och USA, utfallen visar tydligt på skillnader mellan regioner dels vad gäller strategier för hantering av pandemin men också hur konsumtionsmönster, mätt i KPI-korgar, skiljer sig åt. Hemmavid sjönk inflationen åter under Riksbankens mål, mätt som KPIF, från 2,1 % till 1,6 %. Fallet var förväntat och tillsammans med senaste Riksbanksprotokollet som publicerades i veckan förstärks bilden av en fortsatt penninngpolitik i linje med den som förs idag. I USA överraskade inflationen rejält på uppsidan och kom in på hela 5,4 % mätt i årstakt. En bidragande faktor som fått en hel del publicitet senaste kvartalet är kraftigt stigande priser på begagnade bilar. Trots detta var reaktionerna på aktie- och obligationsmarknaderna tämligen modesta vilket signalerar att marknaden fortsatt ej ser de höga talen som varaktiga utan mer som följdeffekter av den pågående pandemin.

Begagnade bilpriser i USA

Rapporter

Assa Abloy (kl 8.00), Boule Diagnostics (kl 8.30), Indutrade (kl 9.30), Nobia (kl 12.00), Corem Property, Zetadisplay

Utl. rapporter

Orion (kl 11.00), IBM (prel datum), Manpower (prel datum)

Övrigt

Stämmor:  Endomines (extra), Seatwirl (extra), Sprint Bioscience (extra) Exklusive utdelning: - Dividend Sweden (0:25 SEK extra, andra del utav 0:50 SEK)

Rapporter

Billerud Korsnäs (kl 7.00), Bonava (kl 7.00), SKF (kl 7.00), Stendörren (kl 7.00), Tieto Evry (kl 7.00), Cellavision (kl 7.20), Volvo (kl 7.20), Alfa Laval (kl 7.30), Nordic Paper (kl 7.30), Qliro (kl 7.30), Lindab (kl 7.40), Alimak (kl 8.00), Arise (kl 8.00), Electrolux (kl 8.00), Nordic Waterproofing (kl 8.00), Swedish Match (kl 8.15), Eniro (ändrat datum) (kl 8.30), Pricer (kl 8.30), Epiroc (kl 11.30), MTG (kl 14.00), Nolato (kl 14.00), Vattenfall (kl 8.00)

Utl. rapporter

Atria (kl 7.00), Telenor (kl 7.00), Oriola (kl 7.30), Wärtsilä (kl 7.30), Kone (kl 11.30), Pareto Bank, BHP (operativ uppdatering), Coca-Cola (prel datum), Lockheed Martin (prel datum), Netflix (efter USA-börsernas stängning), UBS

Rapporter

Nordea (ca kl 6.30), Telia (kl 7.00), NCC (kl 7.10), Evolution (kl 7.30), Hoist (kl 7.30), Saab (kl 7.30), SSAB (kl 7.30), Stora Enso (kl 7.30), Thule (kl 7.45), Concentric (kl 8.00), Sobi (kl 8.00), Prevas (kl 8.30), Addnode (kl 10.30), Studsvik (kl 11.30)

Utl. rapporter

Alma Media (kl 7.00), SRV Yhtiöt (kl 7.30), Acerinox (prel datum), ASML, Coca-Cola (före USA-börsernas öppning), Daimler, Novartis, Texas Instruments (prel datum), Verizon

Övrigt

Stämmor: Brighter, Jondetech (extra)

Rapporter

ABB (kl 7.00), BHG (kl 7.00), Fingerprint Cards (kl 7.00), Intrum (kl 7.00), Betsson (kl 7.30), NCAB (kl 7.30), Nent (kl 7.30), Resurs (kl 7.30), Actic (kl 7.45), Boliden (kl 7.45), Annehem (kl 8.00), Attendo (kl 8.00), CTT (kl 8.00), ELUX PRO (kl 8.00), Karo Pharma (kl 8.00), Micro Systemation (kl 8.00), Midsona (kl 8.00), Invisio (kl 8.30), VBG (kl 11.00), Trelleborg (kl 13.00), EQT m.fl

Utl. rapporter

REC Silicon (kl 7.00), TGS (kl 7.00), Huhtamäki (kl 7.30), PGS (kl 8.00), UPM-Kymmene (kl 8.30-9.00), Valmet (ca kl 13.00)Abbott Labs, AT&T, Dow (prel datum), Freeport-Mcmoran (prel datum), Nucor (prel datum), Roche, Snap (efter USA-börsernas stängning), Twitter, Unilever, Whirlpool

Övrigt

Stämmor: - Fractal (extra), Exklusive utdelning: Cibus (0:07 EUR månadsvis)

Övrigt: Tokyobörsen stängd

Rapporter

Ambea (kl 7.00), Poolia (kl 7.00), Kindred (kl 7.30), Skanska (kl 7.30), Medicover (kl 7.45), Bilia (kl 8.00), Loomis (kl 8.00), Nordnet (kl 8.00), SCA (kl 8.00), Infrea (kl 8.30), Moment Group (kl 8.30), Veoneer (kl 12.00), Fenix

Utl. rapporter

Stockmann (kl 7.00), Danske Bank (kl 7.30), Kesko (kl 8.00), Neles (ca kl 8.00), Tikkurila (kl 8.00), Norsk Hydro, American Express (ca kl 13.00), Amazon (prel datum), American Express (prel datum), Honeywell (prel datum), Intel (prel datum), Kimberly-Clark, Komatsu (prel datum), Vodafone (operativ uppdatering)

Veckoanalys | Vecka 28

12 juli · 2021

Fallande räntor och viss nervositet inför rapportperioden

Högre volatilitet på marknaderna blev ett faktum då lite svagare makrostatistik och ett Fed-protokoll visade på oenighet kring tillgångsköpsprogrammen. Rapportperioden drar nu igång och en viss nervositet finns som vanligt bland marknadens aktörer. Hur hårt slår störningarna från komponentbrist och prisuppgångar från insatsråvaror på vinsterna?

Finansiella marknader

Rapportperioden drar de kommande veckorna igång på allvar och i samband med att ny information presenteras förväntar vi oss också större kursrörelser för enskilda bolag. Rapportutfallen bör bli väldigt starka vid en jämförelse med föregående år, som var mitt under de kanske mest lamslagna pandemimånaderna. Samtidigt är marknaden framåtblickande och letar efter signaler på om förbättringarna kan fortsätta eller om en utplaning är att vänta. Räntor med längre löptider har de senaste veckorna återigen vänt ner en hel del, vilket på nytt gynnat kursutvecklingen inom tillväxtsektorer, exempelvis IT. Ränteutvecklingen kan tolkas som att marknaden nu bedömer att tillväxttakten redan toppat eller att en stramare penningpolitik, med ett svagare konjunkturförlopp som följd, är att vänta. Vår bedömning är att penningpolitiken kommer vara stöttande och att kommande åtstramningar sker försiktigt och varsamt. Efter en betydande marknadsuppgång ökar dock känsligheten för stigande osäkerhet och även starka börsperioder har historiskt inneburit att rekyler på cirka 10 procent vid ett eller flera tillfällen under ett år är att betrakta som ett normalt mönster.

Fallande räntor ger förnyat stöd för tillväxtsektorer

imagepoqd.png

Makrostatistik

Veckans större marknadspåverkande makrohändelser var dels det svagare utfallet från de amerikanska inköpscheferna i tjänsteindustrin, ISM non-manufactoring, och dels protokollet från det senaste Fed-mötet. Förväntansbilden var en viss avmattning för den viktiga tjänstesektorn i USA men det svagare utfallet, 60,1 mot väntade 63,5, fick marknaderna att reagera med kurspress på sektorer med mer konjunkturkänslig verksamhet och fortsatt fallande räntor för obligationer med längre löptider. Protokollet från det senaste Fed-mötet visade på viss oenighet huruvida när en nedtrappning av det pågående tillgångsköpsprogrammen ska påbörjas. Vi och marknaden förväntar oss mer vägledning under sommaren med konferensen i Jackson Hole mellan den 26:e till 28:e augusti är ett potentiellt viktigt datum för klargörande. Fed har samtidigt kommunicerat att de kommer att invänta data för utvecklingen innan de fattar beslut vilket innebär att marknadens fokus sannolikt är fortsatt mycket stort på inkommande makrostatistik.

USA: ISM

imagezl0fb.png

Rapporter

Wihlborgs (kl 7.30), Kinnevik (kl 8.00), Micro Systemation (kl 8.00), Itab (kl 13.00)