KAN BREXIT FÖRSTÄRKA DEN EUROPEISKA BANKKRISEN?

14 juli · 2016

Vi har under de senaste veckorna fokuserat mycket på Brexit och de eventuella spridningseffekter som kan uppstå. Under veckan har oron tilltagit för främst de italienska bankerna, en sektor som har utvecklats mycket svagt redan tidigare under året.

Det grundläggande problemet ligger i att bankerna har många osäkra/dåliga lån till följd av en mycket svag ekonomisk utveckling i landet under de senaste åren. Som andel av Eurozonens totala lånestock är dessa drygt en tredjedel och mätt i form av ”Texaskvoten” (enkelt uttryckt hur stor andelen osäkra lån är i förhållande till befintligt eget kapital och reserven för kreditförluster) så hör de italienska bankerna till Europas mest riskfyllda medan de svenska bankerna ligger på en mycket stabil nivå. Dessutom missgynnas de italienska bankerna av samma press på räntenettot som andra europeiska banker i takt med att de låga räntorna består. Efter något sämre tillväxtutsikter i samband med Brexitomröstningen har räntor fortsatt att falla, varför förutsättningarna alltjämt är svaga.

Sammantaget handlar mycket om att bedöma spridningseffekter. Brexitomröstningen har hittills inneburit mindre sådana där vi inte har sett någon större förändring i exempelvis kreditspreadar. Den italienska bankoron ger dock fortsatt en negativ effekt på den europeiska banksektorns värdering. Banker är nu mycket lågt värderade både avseende vinstmultiplar och i förhållande till justerat bokfört värde. I de italienska bankerna är dessa kvoter ännu lägre och vår bedömning är att marknaden redan har diskonterat större kreditförluster.

Risken är fortsatt hög, men i takt med att andra banker faller på grund av sektorns lägre värdering uppstår även möjligheter. Svenska banker är välkapitaliserade, lågt värderade och har en mycket attraktiv direktavkastning samtidigt som det alltid finns en risk i form av förändrat regelverk och fallande låneefterfrågan.  Så länge utlåningen dock håller sig på hög nivå samtidigt som börsen inte faller mer så anser vi att risken man tar vid en investering borde vara relativt låg i förhållande till avkastningspotentialen. Inom kort påbörjas rapportsäsongen och förväntningarna på de svenska bankerna har justerats ned något till följd av ränteutvecklingen. Men statistik visar också att banker under den senaste månaden har ökat bolånemarginalerna och vår bedömning är att de flesta svenska bankerna både kan kompensera sig relativt väl för de fallande räntenivåerna samtidigt som det finns ytterligare kostnadsbesparingar att göra.

Analys

Indikatorerna som visar när risken ökar

18 januari · 2018

Söderberg & Partners Marknadsriskindikator hjälper till att identifiera långsiktiga risker på aktiemarknaden

En stor utmaning som många analytiker tampas med är att försöka identifiera indikatorer som kan ge vägledning kring den förväntade makroekonomiska utvecklingen eller förutsättningarna på värdepappersmarknaderna.

-          Vi har därför skapat en indikator som sammanväger flertalet indikatorer från historiska cykelanalyser och kombinerat dessa med ytterligare parametrar som kan fånga upp en långsiktig trend över marknadsrisken och därmed varna för de större risker på aktiemarknaden som uppstår mer sällan, säger Matthias Gietzelt, chef för marknads- och aktieanalys på Söderberg & Partners.

Den grundläggande tanken har varit att skapa en relativt enkel modell som vi har valt att kalla för ”Söderberg & Partners Marknadsriskindikator” (MRI).

Avsikten har varit att testa ett stort antal indikatorer som vi tidigare noterat har ett bra samband med avkastningen på aktiemarknaden. Vi koncentrerat oss på fyra delkomponenter, nedan följer en övergripande beskrivning:

-          Tekniska indikatorer: I akademiska studier har bland annat momentumeffekten påvisat en tydlig överavkastning jämfört med många andra investeringsstrategier. Kort förklarat innebär det att aktiers positiva och negativa avkastningstrend ofta fortsätter längre än vad det fundamentala värdet motsvarar både i uppgångs- och nedgångsfaser. Ofta förklaras detta genom investerares flockbeteende. Tekniska indikatorer kan naturligtvis även innebära olika former av trendstrategier och andra beteendevetenskapliga aspekter.

-          Sentiment: Inom detta segment hamnar bland annat ett antal förtroendeindikatorer, som kan vara både mätningar hos företag, hushåll och investerare. Oftast har dessa starka makroekonomiska samband, men de har samtidigt visat sig ge en viss vägledning för aktiemarknadsrisken. En stor optimism hos investerare har exempelvis ofta inneburit att risken för en rekyl på aktiemarknaden ökar.

-          Räntemarknaden: Historiskt har räntemarknaden gett goda signaler för den makroekonomiska utvecklingen. Det är naturligt då låga räntor är stimulerande för ekonomin och höga räntor är åtstramande. Men för aktiemarknaden kan även nivån vara av vikt, då relativavkastningen i form av obligationsränta jämfört med direktavkastningen i form av utdelningar på aktiemarknaden kan bli hög eller låg. Även signaler från kreditmarknaden kan vara av värde för aktiemarknaden, både vad gäller kreditspreadars utveckling men även exempelvis skillnader i korrelation mot aktiemarknaden för olika segment på kreditmarknaden.

-          Makro: Den makroekonomiska utvecklingen spelar en stor roll för börsbolagen och så länge den ekonomiska aktiviteten tilltar brukar förutsättningarna för aktiemarknaden vara goda. Indikatorerna inom kategorin är många där vi bland annat tidigare har satt stort värde vid arbetsmarknadsdata, men även statistik som mer direkt visar hushållskonsumtion samt företagens investeringsplaner.

Marknadsriskindikatorn i praktiken – amerikanska aktiemarknaden

För att illustrera indikatorns utfall har vi utgått ifrån statistik på den amerikanska marknaden där vi finner tillräckligt lång statistik för att täcka in både större upp- och nedgångsfaser på aktiemarknaden. I studien och beskrivningen framöver ser vi till statistiken under de senaste 25 åren.

Vi kan notera att den sammanviktade indikatorn övergripande ger en mycket god signal för att begränsa nedsidesrisken. Över en längre tidsperiod blir både avkastningen högre, risken lägre och förlustrisken lägre om modellen följs än om investeraren under hela perioden äger ett brett aktiemarknadsindex. Indikatorn ger en trögrörlighet, vilket innebär att en marknadstopp inte prickas in, men att man hinner begränsa nedsidan kraftigt om man följer indikatorn samtidigt som man hinner gå in för att ta del av den efterföljande expansionen. I den likaviktade indikatorn hamnar signalen att sälja aktier i slutet på november år 2000 och i slutet på januari 2008 (långt innan finanskrisen). Vidare så skulle man ha ökat risken igen i juli år 2003 och februari år 2010.

Du kan läsa mer om Söderberg & Partners Marknadsriskindex i vår senaste strategirapport

Förändrat betyg på tillgångsklasserna

20 oktober · 2017
  • Aktiemarknaden sänks till oranget betyg
  • Räntemarknaden höjs till ljusgrönt betyg
  • High Yield sänks till oranget betyg
  • Korta räntor höjs till gult betyg

Bakgrund betygsättning tillgångsklasser

I mitten på mars detta år valde vi att sänka vår rekommendation för aktier som tillgångsklass från ett grönt till ett gult betyg. Det vi såg efter en stark inledning på året var bland annat signaler om överoptimism, en tro om att vi är relativt sent i konjunkturcykeln och att vi såg en ökad risk för en rekyl på aktiemarknaden. Det visade sig att sänkningen var något tidig och börsen, mätt som världsindex i svenska kronor, fortsatte den goda utvecklingen ytterligare några månader. Under sommaren noterades dock en mindre rekyl drivet av bland annat något svaga bolagssiffror och en ökad geopolitisk oro. När vi nu summerar utvecklingen från det att vi drog ned vårt betyg har världsindex ökat med 0,8 procent mätt i svenska kronor.

Aktuella förutsättningar

Börstrenden och den makroekonomiska statistiken har alltjämt pekat på ytterligare expansion, där framförallt industriproduktionen nu visar positiva tillväxttal efter en lång svacka. Vår bedömning är att rapportsäsongen som precis har inletts bör visa på en ordentlig förbättring för många börsbolag. Däremot kvarstår premievärderingen relativt de historiska snitten på de flesta aktiemarknaderna och ser vi till vinstprognoser är vår bedömning att potentialen till upprevideringar är liten. I kombination med att sentimentsindikatorer har fortsatt noteras på allt högre nivåer ser vi en något begränsad uppsida och potentialen till alltför stora överraskningar som liten. Dessa indikatorer har ett starkt samband med den ekonomiska tillväxten, men om vi ser tillbaka så har tidigare toppar i dessa snarare varit en varningssignal sett till börsutvecklingen.

Vi sänker aktier ytterligare ett steg till oranget betyg

Vi väljer att sänka vår rekommendation för aktier som tillgångsklass ytterligare ett steg i vår investeringsindikator, vilket är den näst lägsta nivån och innebär att vi förväntar oss en sämre utveckling än på räntemarknaden. Anledningen till detta är flerfaldig, men framförallt ser vi en ökad risk för en rekyl. Ser vi till årets utveckling på exempelvis den amerikanska börsen har det största fallet från en topp endast varit kring 3 procent att jämföra med ett normalår då en rekyl på cirka 10-12 procent inträffar. I kombination med att svängningarna på aktiemarknaden är ytterst små så ser vi en stor risk för att en potentiell nedgång kan ske snabbt. Vi vill poängtera att vi idag inte ser någon större fara för en större ekonomisk nedgång, men samtidigt att det historiska sambandet mellan makroekonomi och börsutveckling inte är alltför starkt. Tidigare börsnedgångar har inte sällan skett då optimismen varit som högst och vi ser idag många indikatorer som pekar på just överoptimism, både från företags-, hushålls- och investerarperspektiv.

Innebär detta att vi förväntar oss ett stort börsfall?

Nej, med ovan sagt så är det främst en rekyl vi är oroliga för. Även om vi ser ett antal indikatorer som befinner sig på nivåer som tidigare har inneburit att det inte är avlägset med en recession så finner vi också skäl att lyfta fram de skillnader som vi ser idag. Bland annat noterar vi att räntekurvans lutning ännu inte pekar på nivåer där det tidigare har uppstått en recession och med hänsyn taget till dagens låga räntor finns fortsatt goda skäl för en attraktiv relativvärdering på aktier samt en inte särskilt åtstramande miljö för hushåll och företag. Men det är samtidigt värt att notera att skuldsättningen i många segment är på alarmerande nivåer och inte sällan är det just en ohållbar kredittillväxt som är inledningen till större kriser. Vi väntar oss inte heller samma stöd från återköp och företagstransaktioner framgent.

Påverkas vår regionbedömning?

Nej. I samband med vår strategirapport för en månad sedan valde vi att vikta ned tillväxtmarknader något samtidigt som vi kvarstod med ett grönt betyg för Europa och Sverige samt ett oranget betyg för Nordamerika. Vi ser idag ingen anledning att ändra denna betygsättning då vi alltjämt ser att uppsvinget i den globala handeln gynnar Europa mer samtidigt som värderingen är mer attraktiv än på den amerikanska börsen.

Påverkas den rekommenderade ränteallokeringen?

Ja, vi lyfter vårt betyg för räntemarknaden till ett ljusgrönt betyg i vår investeringsindikator, vilket innebär att vi rekommenderar investerare att placera den vinsthemtagning som sker på aktiemarknaden i räntor. Vi gör även en förändring inom vår rekommenderade ränteallokering. Eftersom vår bedömning är att det finns en ökad risk för rekyl på aktiemarknaden ser vi också att High Yield-marknaden med nedtryckta kreditspreadar och en hög korrelation med aktiemarknaden kan stå inför en sämre utveckling. Vi sänker därför detta segment av kreditmarknaden till ett oranget betyg, medan vi kvarstår med ett ljusgrönt betyg på segmentet Investment Grade. Då vi alltjämt ser en risk för ett något förhöjt ränteläge ser vi ingen anledning att placera mer än strategiskt uppsatt allokeringsnivå i statsobligationer utan rekommenderar istället att placera likviden från försäljningar på aktie- och high-yield-marknaden i korta räntor. Dessa höjs från oranget till gult betyg.

Förändrat betyg på tillgångsklasserna

20 oktober · 2017
  • Aktiemarknaden sänks till oranget betyg
  • Räntemarknaden höjs till ljusgrönt betyg
  • High Yield sänks till oranget betyg
  • Korta räntor höjs till gult betyg

Bakgrund betygsättning tillgångsklasser

Aktuella förutsättningar

Vi sänker aktier ytterligare ett steg till oranget betyg

Innebär detta att vi förväntar oss ett stort börsfall?

Påverkas vår regionbedömning?

Påverkas den rekommenderade ränteallokeringen?