Makrokommentar: Federal Reserve lämnar styrräntan oförändrad

18 september · 2015

Igår kväll var det äntligen dags för det besked som vi så ivrigt väntat på och som har debatterats flitigt under en längre tid, och Federal Reserve med Janet Yellen i spetsen bekräftade att man lämnar styrräntan oförändrad vid denna tidpunkt. Men var utfallet väntat? Både ja och nej. Medan marknaderna hade prisat in en senare räntehöjning så var det många stora aktörer som fortfarande bibehöll sin ståndpunkt om att det var just septembermötet som skulle bära med sig den första räntehöjningen på över nio år. Man fick också känslan att de flesta faktiskt hoppades på en räntehöjning, om inte annat för att för första gången på länge slippa den osäkerheten som råder kring hela proceduren. Så blev alltså inte fallet, och styrräntan kommer tillsvidare att ligga kvar i spannet 0,00-0,25 procent.

Man blev inte heller klokare av den efterföljande presskonferensen som många hade hoppats kanske skulle ge en förbättrad bild av det ekonomiska läget, och tydligare öppna upp för en decemberhöjning. I denna presskonferens kvarstår man i mångt och mycket med sin ståndpunkt att man kommer att vara beroende av inkommande data i sitt beslut, och uppenbarligen är man då inte tillräckligt säkra på att det man hittills har sett räcker. Arbetsmarknadssiffrorna har ju som bekant sett väldigt bra ut den senaste tiden, men samtidigt poängterar Yellen det vi nämnde i vår senaste strategirapport, nämligen att arbetslöshetssiffran kanske inte till fullo ger en rättvis bild av hur det faktiskt ser ut på arbetsmarknaden. Vad gäller inflationen så ser läget mer oklart ut, och man nämner bland annat den senaste tidens fall i energipriser som en nedåtpressande kraft, samtidigt som den stora dollarförstärkningen tär på både exporten och genererar lägre importpriser som i sin tur har en hämmande effekt på inflationen. Precis som det spekulerades i lägger Fed även vikt på externa oroligheter i detta beslut, och framförallt då utvecklingen i Kina. I viss mån tar man alltså inofficiellt på sig ett nytt mandat, global stabilitet. Vi får alltså egentligen ingen ny information som guidar oss framledes, utan det har snarare tillkommit fler aspekter som behöver falla på plats innan bollen ska sättas i rullning.

Som bekant är valutakurserna starkt kopplade till den divergens som råder kring penningpolitiken mellan Fed å ena sidan, och å andra sidan exempelvis ECB och Riksbanken. Detta besked kommer säkerligen sätta käppar i hjulet för de två sistnämnda centralbankerna, vars penningpolitik i allra största grad hänger på svaga valutor för att få fart på exporten och generera ett ökat inflationstryck. Riksbanken är mer beroende av vad ECB:s agerande än vad Fed gör, men då ECB har öppnat för ytterligare stimulanser är det högst sannolikt att katt och råtta-leken fortsätter inom snar framtid. Om dollarn i det kortare perspektivet tappar mark så innebär det även en välbehövd lättnad för tillväxtmarknader, även om den osäkerhet som råder i sig inte är nyttig.

Faktum kvarstår att ju längre tiden går, desto mindre kontroll kommer Fed att ha. För vem vet hur läget kommer att se ut om en månad, i december, eller till och med nästa år? Det är risken de tar med ett beslutsfattande som är databeroende. Just en oktoberhöjning känns nu inte vidare troligt, då det är alldeles för tidigt att få en klarare bild i de frågor Yellen & Co anser vara viktiga. Decembermötet ligger fortfarande i korten, och känns i dagsläget mest troligt, då vi en längre tid sagt att en höjning kommer i år. Även Fed-direktionen är av den åsikten, även om deras egen tro också har skjutits framåt en del. Det var till och med så att en ledamot faktiskt förespråkade negativ ränta. Men precis som för oktobermötet kanske det är för tidigt för att effekterna av de oroligheter som nämns ska ha fått genomslag eller sett en förbättring. Det återstår att se, men det är viktigt att förstå att en initial räntehöjning mer har ett symbolvärde än faktiska ekonomiska konsekvenser. Man försökte under presskonferensen avdramatisera ”the liftoff”, och man understryker att räntehöjningstakten är än mer viktig. Det är tydligt att man tar det säkra före det osäkra, vilket i sig inte är fel. Då det inte finns någon risk för överhettning av den amerikanska ekonomin så är det lättare och mer försvarbart att höja vid ett senare skede, än att vid en för tidig tidpunkt höja räntorna för att sedan behöva backa tillbaka och sänka igen. Följetongen fortsätter med andra ord, och vi lär med största säkerhet få anledning att återkomma i ämnet framöver.

Veckoanalys | Vecka 43

25 oktober · 2021

Starka rapporter fortsätter driva börsen

Rapportsäsongen är i full gång och framför allt i USA så fortsätter bolag efter bolag att överträffa förväntningarna vilket driver börsen uppåt. Samtidigt börjar Feds novembermöte krypa allt närmare, och under veckan presenterades Fed:s sista Beige Book inför mötet, som kan komma att bli ett viktigt beslutsunderlag.

Finansiella marknader

Både i Sverige och globalt fortsatte börserna uppåt under veckan efter att fokus skiftade från de orosmoment som vi diskuterat de senaste veckorna till rådande rapportsäsongen. Överlag har rapporterna som kommit in varit starka och för omkring 84 procent av företagen i S&P 500, som hittills har rapporterat, har vinsterna slagit de samlade förväntningarna. Under onsdagen kom den senaste upplagan av Fed:s Beige Book som är en sammanställning av de 12 olika Fed-distriktens syn på de ekonomiska förhållandena. Beige Book bjöd inte på några sensationella nyheter, utan upprepade budskapen om att ekonomin växer i en måttlig men avtagande takt som hålls tillbaka av problem i försörjningskedjorna, brist på arbetskraft och osäkerhet kring Deltavarianten. Det mest anmärkningsvärda var att många av distrikten rapporterade en robust lönetillväxt, men trots detta rådde det delade meningar om huruvida den höga inflationstakten skulle bestå över de kommande tolv månaderna. Den mest anmärkningsvärda nyheten på bolagsfronten kom under torsdagsmorgonen svensk tid då det annonserades att USA:s ex-president Donald Trump via en SPAC ska börsnotera ett mediabolag, vilket fick Digital World Acquisition Corp, som SPAC-bolaget heter, att rusa med 357 procent under torsdagen.

S&P 500 index

Makrostatistik

Veckan som gått inleddes med att vi fick ta del av statistik över amerikansk industriproduktion för september, som förväntades öka med 0,2 procent men som istället minskade med 1,3 procent jämfört med föregående månad. Detta kan framför allt kopplas till den brist på halvledare och andra komponenter som råder, men även till svårigheterna som en del bolag har att hitta personal. Under onsdagen fick vi sedan brittisk inflationsdata där KPI ökade med 3,1 procent på årsbasis, vilket var strax under förväntningarna på 3,2 procent. Torsdagen bjöd på statistik över svensk arbetslöshet, som minskat till 8,2 procent under september från 8,5 procent i augusti. På temat arbetslöshet fick vi även siffror på antalet nya arbetslösa i USA, som var 290 000 under föregående vecka, ner från 300 000 veckan innan. Detta är den lägsta siffran sedan pandemin började. Vi fick även se en sänkning av den turkiska reporäntan med hela 2 procentenheter, från 18 till 16 procent, vilket fick den turkiska liran att tappa kraftigt i värde. Veckan avslutades med inköpschefsindex från bland annat USA och Eurozonen, där inköpscheferna inom tillverkning i USA och servicesektorn i Tyskland och Eurozonen hade en lite mer negativ framtidsbild än väntat, men som ändock visade på en överlag positiv framtidssyn.

Nytt tvåårslägsta för antalet nya arbetslösa i USA

image2ngzb.png

Finansiella marknader

Den nordiska rapportsäsongen drog igång på allvar under förra veckan och väntas tillta ytterligare under denna vecka, med inte mindre än 246 nordiska bolag som väntas bekänna färg. Generellt sett har storbolagens försäljningstillväxt inte riktigt nått upp till marknadens förväntningar, medan vinsten varit i stort sett som förväntat samtidigt som orderingången inom industrin återigen överraskat positivt. Med andra ord ser storbolagen, även denna gång, ut att ha lyckats försvara sina marginaler genom att skjuta över kostnadsökningar ut mot kund. Samtidigt väcker den fortsatt starka orderingången inom industrin en del frågor. Under rådande omständigheter kan det dock vara svårt att urskilja vad som i själva verket är faktiskt efterfrågan och vad som är lageruppbyggnad. Problemen kring logistik- och leveransproblemen väntas fortsätta framöver och en förklaring kan vara att en del bolag beställer mer för att säkerställa framtida leveranser. Men trots storbolagens förmåga att bibehålla sina marginaler, under starkt kostnadstryck, har kursreaktionerna inte följt vinstutvecklingen vilket vittnar om hur svåranalyserade niomånadersrapporterna är. Utöver rapportfloden väntas Volvo Cars börsnotering på torsdag bli veckans stora höjdpunkt. Framför allt efter att storägaren Geely lättat på kontrollen genom att konvertera sina röststarka A-aktier till B-aktier. Något som väntas blidka marknadens, till en början, minst svagt svala intresse för börs-noteringen.

imagea7dll.png

Makrostatistik

Veckan inleds med en riktig temperaturmätare över det tyska näringslivet, i form av det tyska IFO-indexet, där såväl nuläget och utsikter väntas fortsätta mattas av efter att ha fallit flera månader i streck. Dagen därpå väntas nya siffror över det amerikanska konsumentförtroendet från Conference Board, vilket väntas bli intressant eftersom det är den första månaden efter den sista statliga bidragsutbetalningen i september. På torsdag respektive fredag får vi även en rad preliminära BNP-siffror för det tredje kvartalet, däribland från USA, Eurozonen och Sverige. Utöver det väntas både Bank of Japan och ECB lämna sina räntebesked på torsdag. Några större överraskningar är inte att vänta och ECB kommer sannolikt inte att göra några ändringar vad gäller framtida tillgångsköp, vilket det väntas beslutas om först i december. Däremot kan ECB:s ordförande Christine Lagarde komma att tona ner den senaste tidens ränteuppgång genom att stå fast vid att inflationen fortsatt är övergående, vilket flertalet av hennes direktionsledamöter misslyckats med på sistone. Något som kan komma att stå henne dyrt då inflationen väntas fortsätta stiga framöver och fredagens inflationssiffra lär knappast bli något undantag.

Energipriser väntas fortsatt driva upp inflationen inom EU

imageip9cd.png

Rapporter

Ratos (ca kl 7.00), SSAB (kl 7.30)

AMD, Facebook, HSBC, Joyson (prel datum), Kimberly-Clark, Microsoft

Övrigt

Stämmor: Betsson (extra),Tobii (extra)

Rapporter

Tieto Evry (kl 7.00), Alfa Laval (kl 7.30), Betsson (kl 7.30), Volati (kl 7.45), SKF (kl 8.00)

Utl. rapporter

Kemira (kl 7.30), Finnair (kl 8.00), Ponsse (kl 8.00), Zwipe (kl 8.00), UPM (kl 8.30-9.00), Valmet (ca kl 12.00), DSV (före börsöppning), Norsk Hydro, Alphabet, Paccar, Texas Instruments, Twitter

Övrigt

Stämmor: Poolia (extra), Sinch (extra)

Exklusive utdelning: Bilia (3:00 SEK halvårsvis)

Rapporter

Trelleborg (kl 7.45), Assa Abloy (kl 8.00), Electrolux (kl 8.00), Leo Vegas (kl 8.00), Peab (kl 8.00), Swedish Match (kl 8.15)

Ford (kl 22.05), Banco Santander, Coca-Cola, Deutsche Bank, McDonalds, Spotify

Övrigt

Exklusive utdelning: Epiroc (1:25 SEK, halvårsvis), Kemira (0:29 EUR halvårsvis, prel datum), Telia (1:00 SEK, andra del utav totalt 2:00 SEK)

Rapporter

Ica (kl 7.00), Evolution (kl 7.30),Indutrade (ca kl 7.30), Scandic Hotels (kl 7.30), Skanska (kl 7.30), Hexagon (kl 8.00),Vattenfall

Utl. rapporter

Norwegian (kl 7.00), XXL (kl 7.00), Carlsberg (operativ uppdatering) (kl 8.00), Pareto Bank, Sparebank 1 SR-Bank, Telenor, Amazon (efter USA-börsernas stängning), Apple (efter USA-börsernas stängning), Samsung, Sanofi, Shell, Sony (prel datum), Starbucks, Volkswagen

Övrigt

Stämmor: H&M (extra), Nordnet (extra), SSAB (extra), Swedbank (extra)

Volvo Cars: beräknad första dag för handel på Stockholmsbörsen

Rapporter

Academedia (kl 8.00), Cloetta (kl 8.00), Momentum (kl 8.00), Nordnet (kl 8.00), SCA (kl 8.00), AAK (kl 13.00), Securitas (kl 13.00), Genova Property (före börsöppning),

Fiskars (kl 7.30), Danske Bank, Air France-KLM, BNP Paribas

Övrigt

Exklusive utdelning: Diös (1:65 SEK, halvårsvis), H&M (6:50 SEK extra), Swedbank (7:30 SEK), Wallenstam (0:60 SEK, halvårsvis)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 42

18 oktober · 2021

Amerikanska banker draglok för börsen

Föregående vecka uppvisade ett glatt börshumör där torsdagen bjöd på den största uppgången för den amerikanska börsen sedan i mars, där bland annat kvartalsrapporter från bankerna överträffade förväntningarna och agerade draglok. Vi fick även ta del av både nordisk och amerikansk inflationsdata, samt IMF:s prognos för de globala tillväxtutsikterna. Under veckan drar den svenska rapportsäsongen igång på allvar där Sandvik är först ut bland de större bolagen.

Finansiella marknader

Efter en svajig inledning på hösten klättrade börsen uppåt under veckan och återhämtade sig något. Detta drevs på av att antalet nya arbetssökande i USA sjönk till årslägsta och att USA:s producentpriser ökade mindre än väntat, samtidigt som de amerikanska bankerna överlag överträffade förväntningarna. Framför allt levererade bankernas investment banking-avdelningar rekordsiffror, vilket visar på en hög förvärvsaktivitet i marknaden. Den tioåriga amerikanska statsobligationsräntan föll något under veckan, och även detta gynnade börsen i allmänhet, och tillväxtbolagen i synnerhet. Som ett kvarliggande orosmoln har dock oljepriserna fortsatt uppåt och börjar nu närma sig de högsta noteringarna på sju år. Under veckan presenterades även protokollet från FED:s septembermöte som visar att de överväger att inleda sin minskning av tillgångsköpen under nästa månad. Minskningen skulle utgöras av 10 miljarder dollar i statsobligationer och 5 miljarder dollar i bostadsobligationer per månad, vilket är i linje med vår tidigare bedömning.

Globalt börsindex
Stark inledning på rapportsäsongen lyfte börserna

imageoawv.png

Makrostatistik

Ur makrosynpunkt har marknadens fokus framför allt legat på inflationssiffrorna, med bland annat amerikansk KPI som rapporterades i onsdags och svensk KPI som kom i torsdags. Den amerikanska inflationen steg i september till 5,4 procent på årsbasis jämfört med 5,3 procent i augusti, vilket var marginellt högre än förväntningarna om 5,3 procent även i september. Kärninflationen, justerat för mat och energipriser kom dock in på väntade 4,0 procent, vilket tydligt visar vilken effekt de höga energipriserna i dagsläget har. För svensk del kom KPIF, som mäter inflation med fast ränta och är det mått Riksbanken använder sig av, in på 2,8 procent vilket är högre än föregående månads 2,4 procent men lägre än förväntningarna om 3,0. Detta är den högsta svenska inflationen sedan oktober 2008, men även här ser vi en stor påverkan av de höga energipriserna. KPIF exklusive energi landade i september på 1,5 procent. Utöver inflationssiffror bjöds vi i tisdags på IMF:s World Economic Outlook, som kommunicerar IMF:s syn på utsikterna för den globala tillväxten. Den globala tillväxten väntas landa på 5,9 procent 2021, vilket är en nedrevidering från tidigare prognostiserade 6,0 procent, men fortfarande en hög siffra. Den globala prognosen för 2022 ligger kvar på 4,9 procent. Utsikterna för USA:s tillväxt 2021 togs ned från 7,0 till 6,0 procent, vilket sker till följd av något mer deppiga konsumenter, stigande energipriser och problem med stimulanspaketen.

Amerikansk inflation
CPI

imageq91gc.png

Finansiella marknader

Sandvik är ett av de första OMXS30-bolagen att rapportera och bland de 10 största verkstadsbolagen är förväntansbilden en total resultattillväxt på drygt 30 procent i år, cirka 10 procent under 2022 och 2023, vilket skulle räcka långt om det förverkligas. Tillfälliga flaskhalsar som påverkar årets kvartal kan accepteras men alltför försiktiga framåtblickande kommentarer kommer tas emot negativt. Vi befinner oss i ett starkt konjunkturläge där efterfrågan generellt är stark just nu vilket väntas bli tydligt i orderingången för byggbolagens rapporter. Vi får även svenska bankrapporter där marknaden knappast lär ha överseende med negativa överraskningar efter årets starka kursutveckling. Intressant blir att se hur mycket överskottskapital de har och hur det ska distribueras. SEB har tidigare sagt att återköp ska prioriteras och Nordea, som redan delat ut 7,3 kronor per aktie efter utdelningsrestriktionerna drogs tillbaka, har fått godkänt av ECB att göra återköp på drygt 20 miljarder kronor. Ett kvartal av stigande långräntor har gynnat bankerna, vars marginaler förbättras men det motsatta gäller för fastighetsbolagen som också rapporterar i veckan. För tillväxtbolagen spelar värdering allt större roll när räntorna stiger, varför högt värderade tillväxtbolag måste leverera en fortsatt fin tillväxt under Q3 och framförallt i utsikterna för kommande kvartal. Annars är risken stor att marknaden kan bli besviken och värderingsmultiplarna pressas.

Värdering sektorer Sverige
P/E (12m framåtblickande)

Makrostatistik

Under natten till måndag fick vi viktig statistik från Kina i form av BNP-siffror för det tredje kvartalet, industriproduktion och detaljhandelssiffror för september. Minskade investeringar i fastigheter och stigande energipriser, vilket tvingat produktion att stänga ned, pressade BNP som växte med 4,9 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Det kan sättas i relation till 7,9 procent under det andra kvartalet och analytikernas förväntningar på 5,2 procent. Inbromsningen i industriproduktionen för september visar att avmattningen tilltog under det tredje kvartalet. Samtidigt fortsätter dock detaljhandeln öka i god takt i september med 16,4 procent i årstakt. Data över industriproduktionen i USA får vi även ta del av under måndagen där förväntansbilden indikerar en försiktig förbättring jämfört med föregående månad, trots industrins leverantörsproblem och stigande kostnader för insatsvaror. Vi väntar oss att komponentbristen och flaskhalsproblemen kommer att bestå en bra bit in i 2022, vilket gör att produktiviteten inom industrin riskerar att fortsatt hamna under press. Signaler om framtiden inom industrin får vi även ta del av i form av preliminära inköpschefsindex för USA, Eurozonen, Japan och Australien under veckan. Efter förra veckans inflationsfokus följs den upp av septemberstatistik från Eurozonen som väntas komma in på 3,4 procent i årstakt. Europas energiförsörjningskris med skenande energipriser bör inte fullt ut vara representerade i septembers siffror. Veckan bjuder även på arbetslöshetssiffror från Sverige för september.

Industriproduktion
Flaskhalsar inom industrin dämpar produktiviteten

Rapporter

TF Bank (kl 7.00), Avanza (kl 7.45), Sandvik (kl 11.30), Investor (ca kl 12.00)

Philips

Övrigt

Exklusive utdelning: Sectra (första dag för handel utan rätt till inlösenprogram 0:90 SEK/aktie efter split)

Ericsson (kl 7.00), Tele2 (kl 7.00), Castellum (kl 8.00),

Utl. rapporter

Basware (kl 7.45), Entra, BHP (operativ uppdatering), Johnson & Johnson, Netflix, Procter & Gamble

Rapporter

SEB (ca kl 7.00), Fabege (kl 7.30), Husqvarna (ca kl 7.30), Getinge (kl 8.00), Kinnevik (kl 8.00),

Utl. rapporter

Elisa (kl 7.30), Orion (kl 11.00), Gjensidige Forsikring, Nattopharma, REC Silicon, Yara, IBM (prel datum), Roche (försäljningssiffror), Tesla (efter USA-börsernas stängning), Verizon

Rapporter

Nordea (ca kl 6.30), ABB (kl 7.00), Axfood (kl 7.00), Swedbank (kl 7.00), Telia (kl 7.00), Volvo (kl 7.20), 0), Lime (kl 7.50), Atlas Copco (kl 12.00)

Utl. rapporter

Barclays (kl 8.00), AT&T (före USA-börsernas öppning), Freeport-Mcmoran, Goodyear (prel datum), Intel, Nucor, Snap, Unilever (operativ uppdatering)

Övrigt

Stämmor: Kinnevik (extra), SHB (extra)

Exklusive utdelning: Cibus (0:08 EUR månadsvis)

Rapporter

Essity (kl 7.00), Knowit (kl 7.30), Lifco (kl 7.30), Saab (kl 7.30), Boliden (kl 7.45), Volati (kl 7.45), Wallenstam (kl 8.00), Autoliv (kl 12.00), Holmen (lunchtid)

Utl. rapporter

American Express, Honeywell, Whirlpool (före USA-börsens öppning)

Övrigt

Stämmor: Odd Molly (extra)

Exklusive utdelning: Atlas Copco (3:65 SEK, halvårsvis), SHB (A-aktier i Industrivärden, motsvarande cirka 4:42 SEK per aktie i Handelsbanken)

Veckoanalys | Vecka 41

11 oktober · 2021

Skuldtaksoro i USA gav svajig börs

Börsen öppnade i oktober lika svajigt som den stängde i september, med stora dagliga rörelser. En stigande långränta och oroligheter kring skuldtaket i USA har lett till att globala börser sett rött under veckan, men en lösning under torsdagen lyfte marknaden. Fredagen levererade även amerikansk sysselsättningsdata för september månad, med enbart 194 000 nya jobb skapade, mot väntade 500 000.

Finansiella marknader

Under veckan har stort fokus legat på diskussionerna kring det amerikanska skuldtaket, där USA:s finansminister Janet Yellen pratat alarmistiskt om vad ett misslyckande att möta sina obligationer från USA:s sida skulle leda till. Oron kring detta färgade börser världen över i början av veckan och späddes på av att den amerikanska tioåriga statsobligations-räntan rörde sig upp på den högsta nivån sedan i juni. Även oljepriserna ökade och nådde treårshögsta efter att OPEC kommunicerat att de står fast vid sin planerade gradvisa ökning av oljeutbudet. Många oljeimportörer hade efterfrågat en snabbare ökning av utbudet och prisökningen adderade till oron för inflationstrycket. Goda nyheter kom dock under torsdagen i form av hopp om en ökad energitillgång i Europa, efter att Rysslands president Vladimir Putin antytt att ryska Gazprom skulle kunna öka sitt gasutbud för att stävja en europeisk energikris. Vad gäller den svenska aktiemarknaden är en av de största nyheterna offentliggörandet av att Volvo Cars kommer att börsnoteras. Någon värdering är ännu inte fast-ställd, men det ryktas om att detta kan komma att bli den största börsnoteringen någonsin i Sverige.

Stigande amerikanska räntor skapar börsoro

Makrostatistik

Veckan bjöd inledningsvis på statistik om den amerikanska tillverkningsindustrins orderingång. Orderingången ökade med 1,2 procent för augusti månad, vilket är bättre än estimaten om en ökning på 1,0 procent, och ger en signal om att efterfrågan fortsatt är stark inom industrin. Därefter följde presentationer av inköpschefsindex för tjänstesektorn, där både USA och Eurozonen överträffade de redan högt ställda förväntningarna. Eurozonens tjänste-PMI kom in på 56,4 och det amerikanska på hela 61,9. Dessa siffror indikerar att tjänstesektorn kommer igång rejält nu när allt fler restriktioner släpps. Detaljhandeln i Eurozonen gav ett svagare intryck då den endast växte med 0,3 procent jämfört med föregående månad, ställt mot estimaten på 0,8 procent. Än sämre var siffrorna över den tyska industrins orderingång för augusti, som kom in hela 7,7 procent lägre än föregående månad, vilket var långt sämre än den förväntade minskningen om 2,1 procent. Detta var den största nedgången i tyska industrins orderingång sedan april 2020. Avslutningsvis presenterades statistik över amerikansk sysselsättning för september i fredags. Den visade på att 194 000 nya arbeten skapats, vilket går att jämföra med förväntningarna på 500 000 nya jobb och siffran för föregående månad på 235 000. En låg siffra till trots så var påverkan liten på både aktie- och räntemarknaden och vi bedömer inte att detta kommer att få Fed att skjuta upp sina planer på att minska tillgångsköpen i november.

Global tillväxt fortsätter mattas av till mer normala nivåer
Sammansatt inköpschefsindex

Finansiella marknader

I och med att problemen med USA:s skuldtak skjuts på framtiden och att Europas energikris ser ut att få åtminstone en tillfällig lösning, om än från oönskat håll, så undanröjs två stora orosmoln för de finansiella marknaderna. Osäkerheten kring stigande långräntor och inflation kan dock fortsatt oroa marknaderna. Med det sagt så vidhåller vi vår syn om att den relativt höga inflationen är övergående, vilket talar för en fortsatt övervikt av aktier. Rapportsäsongen drar igång rejält under veckan där stort fokus ligger på de amerikanska bankerna som gynnas av högre räntor och snabbare lånetillväxt. Hittills har antalet vinstvarningar i Sverige varit modesta, med undantag för Nolato och Scandi Standard, där den sistnämnde visat sig ha det svårt att föra vidare kostnadsökningar ut mot kund. Kostnadsökningar som till stor del kommer prägla tredje kvartalets rapportsäsong i stort, i spåren av den pågående komponentsbristen. Huruvida det kommer att påverka bolagens marginaler, återstår givetvis att se men samtidigt är problemen välkända varför framåtblickande kommentarer kommer hamna i fokus. Vi väntar oss en fortsatt stark rapportsäsong men räknar samtidigt inte med lika breda positiva överraskningar likt tidigare kvartal. Efterfrågan är fortsatt stark, men det ansträngda läget kring komponenter innebär att högre vinster skjuts på framtiden, vilket ännu inte syns i prognoserna enligt vår bedömning.

Komponentbristen skjuter högre vinster på framtiden
Vinsttillväxt kalenderår MSCI AC World

Makrostatistik

Till att börja med kommer vi få ta del av kinesisk kredittillväxt under veckan, som möjligtvis skulle kunna ge en anvisning på huruvida den senaste avmattningen i ekonomin följts av ökade stimulanser. Ett samband som historiskt talat för kinesiska aktier (graf). Marknadens fokus kommer annars kretsa kring all inflationsstatistik som presenteras under veckan, inte minst den amerikanska KPI-statistiken som annonseras på onsdag. Även om amerikansk inflation befinner sig klart över målet, samtidigt som ett beslut kring tapering väntas kommuniceras under novembermötet, så kan septembersiffran ändå ge lite mer insyn kring hur varaktig den höga inflationen rentav är. På torsdag får vi motsvarande siffra från Sverige som väntas landa på hela 3 procent. Det skulle i så fall innebära den högsta inflationstakten sedan 2009, där inte minst energi-komponenten väntas utgöra en stor del av ökningen. Något som eventuellt skulle kunna få Riksbanken att justera upp sina inflationsprognoser framöver ifall de ser risker för spridningseffekter. Veckan avslutas med amerikansk detaljhandels-statistik och konsumentförtroende, där den förstnämnda väntas fortsätta mattas av i linje med det svaga konsument-förtroendet under augusti och september. Ett svagare utfall än väntat skulle ge antydan om en allt svagare amerikansk BNP-tillväxt under tredje kvartalet då konsumtionen idag utgör uppemot 80 procent av USA:s årliga BNP.

Ökade stimulanser kan ge stöd åt kinesiska aktier

imagegg5z5.png

Rapporter

Industrivärden (kl 7.30), Öresund (kl 8.00)