Makrokommentar: Ingves lämnar reporäntan oförändrad

29 april · 2015

Under morgonen överraskade Riksbanken återigen genom sin kommunikation gällande reporäntan, men den här gången låg överraskningsmomentet i att den lämnades oförändrad. Den kommer med andra ord fortsatt ligga på -0,25 procent, medan de flesta inför dagens besked hade räknat med ytterligare en sänkning till -0,35 procent. Vissa trodde till och med på en större sänkning än så, och med den förväntansbilden i åtanke är det förvånande att räntan lämnas orörd. Klart är dock att Riksbanken senaste tiden varit bra på att överraska marknaden, vilket understryker uttalanden om att man när som helst kan utföra ytterligare åtgärder.

Trots bristen av agerande gällande reporäntan var dagens besked inte någon ickehändelse. Man utökade precis som väntat tillgångsköpen, och kommer att köpa statsobligationer för ytterligare 40-50 miljarder kronor. Dessa köp kommer att genomföras under perioden maj till och med september, och omfattar löptider upp till 25 år. Tillsammans med de tidigare tillgångsköpen är man efter dagens besked uppe i totalt 80-90 miljarder kronor. Allra viktigast är kanske ändå att man sänker räntebanan kraftigt jämfört med tidigare revideringar, och Ingves med kollegor räknar inte med att höja räntan förrän andra halvåret 2016. Från det läget kommer man sedan att höja reporäntan långsamt, men man är fortsatt öppna för att när som helst presentera ytterligare sänkningar, och även andra åtgärder så som valutainterventioner och köp av andra värdepapper än statsobligationer. Man säger sig även vara redo att lansera ett program för utlåning till företag via banker.

Vad gäller de ekonomiska utsikterna förtäljer pressmeddelandet om en osäker konjunkturutveckling i omvärlden, dock med en återhämtning i euroområdet som ser stabilare ut. På hemmaplan ser man en arbetsmarknad som är under förbättring, samt en god tillväxt. Tidigare i år har man flera gånger nämnt att inflationen ska ha bottnat, vilket det även finns stöd för i makrostatistiken senaste tiden. Det ska dock nämnas att vi fortfarande talar om väldigt låga nivåer, där en förändrad omvärld snabbt skulle kunna skapa problem. De förbättringar vi har sett härrör främst från en allt svagare krona som bland annat leder till högre importpriser, och på samma sätt kan en oväntad förstärkning av valutan få motsatt effekt.

Man får känslan av att Riksbanken är nöjda med de effekter de tidigare åtgärderna har gett, men att man nu har blivit mer avvaktande. Samtidigt är man fortsatt öppna till att göra ytterligare vid behov, men man vill inte föregå dessa. För en Riksbank som ständigt vill vara på tå och kunna parera händelser på marknaden och i ekonomin finns det helt klart ett värde i att inte lägga alla sina kort på bordet på en gång. Med det sagt såg vi efter beskedet en klar förstärkning av kronan, bland annat gentemot dollarn och euron. Ironiskt nog skulle dagens besked i sig kunna leda till ytterligare åtgärder, och då ser vi en ytterligare räntesänkning som mest trolig.

Veckoanalys | Vecka 38

20 september · 2021

Dystert septemberfacit och överraskande inflationssiffror

Börsutvecklingen har fortsatt på inslagen linje med en negativ avkastning för veckan. September ser med andra ord ut att leva upp till sitt historiskt svaga facit så här långt. Trots den svaga utvecklingen i Kina på sistone ställer vi oss fortsatt positiva till Tillväxtmarknader med stöd av en attraktivare värdering och ökade chanser för nya stimulanser.

Finansiella marknader

Börserna ser ut att fortsätta leva upp till sitt svaga septemberrykte. Med data som sträcker sig ända tillbaks till år 1945 har september månad visat upp ett dystert facit sett till historiken. Avkastningsmönstret verkar onekligen vara mer regel än undantag och historien ser så här långt ut att upprepa sig även i år. Det är i synnerhet tillväxtmarknaderna, med Kina i spetsen, som fortsätter tynga världsindex. Den kinesiska kredittillväxten har som bekant mattats av från fjolårets historiskt sett höga nivåer samtidigt som vågen av regleringsinitiativ, från den kommunistiska regimen i Kina, fortsätter avlösa varandra. Dessutom har det kommit allt fler indikationer på att den kinesiska fastighetsjätten Evergrande Group står inför den största rekonstruktionen i historien efter att ha ställt in utestående räntebetalningar. Värderingsmässigt har säljtrycket medfört att många asiatiska marknader nu handlas i linje med sina tioårssnitt, klart lägre än utvecklade marknader. Regleringsrisken bedömer vi kvarstår och motiverar en rabatt, men de långsiktiga utsikterna är fortsatt goda samtidigt som en tydligare avmattning i den kinesiska ekonomin kan öppna upp för nya finans- och penningpolitiska stimulanser framgent.

Fortsatt avmattning kan öppna upp för stimulanser

Makrostatistik

Veckan bjöd på en hel del inflationsstatistik, inte minst från USA men även på hemmaplan. Till att börja med kom amerikansk inflation ut något svagare än vad marknaden hade befarat vilket bidrog till viss inflationslättnad på mark-naderna. Utfallet kom efter flera månader av starkare inflation än väntat och även om det är för tidigt att dra långgående slutsatser bidrog trendbrottet sannolikt till en viss lättandes suck för Fed-direktionens tes om att den höga inflationen trots allt är övergående. De svenska inflationssiffrorna för augusti gick däremot på tvärs emot de amerikanska och landade på beskedliga 2,4 procent mot Riksbankens prognostiserade 1,43 procent. Justerat för energipriser (KPIF ex energi) steg däremot inflationen från 0,5 till 1,4 procent. Det är alltför tidigt att dra några slutsatser, men den överraskande starka siffran kan delvis bero på högre internationella priser, delvis på att normala säsongsmönster har förändrats över tid. I övrigt kom amerikansk detaljhandelsförsäljning ut starkare än väntat under augusti och visade inte på någon särskild avmattning till följd av ökad smittspridning eller flaskhalsar som marknaden i viss mån hade räknat med på förhand.

Amerikansk inflation kom ut svagare än väntat
CPI

Finansiella marknader

Räntemarknaderna fortsätter att präglas av artificiellt låga räntor då centralbankerna, genom sina enorma tillgångsköps-program, önskar hålla nere marknadsräntorna för att ytterligare stimulera ekonomierna. Vi väntar oss att realräntor börjar stiga under hösten vilket i sin tur även får räntan på nominella obligationer att stiga. Med stigande obligationsräntor (fallande kurser på obligationer) ser vi det fortsatt som meningsfullt att ha en lägre durations-/ränterisk i räntedelen av portföljen. Både för företag med bättre bedömd kreditkvalitet (Investment grade) som för de med sämre kreditkvalitet (High yield) är kreditspreadarna idag nere på historiskt mycket låga nivåer. Om och när Fed minskar sina stödköp kan förstås oroa vad gäller investeringar mot företagsobligationer och då särskilt inom investment grade där den underliggande räntan är en klart större del av den totala räntan som ges inom segmentet. Däremot borde inte kreditspreadarna påverkas allt för mycket då en minskning av balansräkningen bara kommer att göras under perioder med goda ekonomiska utsikter, varför vi inte oroas allt för mycket av stigande kreditspreadar trots dagens mycket låga nivåer.

Kreditspreadarna är idag på lägre nivåer än före coronakrisen

Makrostatistik

Vi står inför en tung centralbanksvecka med räntebesked från flera tongivande centralbanker. Viktigast för marknaden är självklart beskedet från Fed men efter den svaga sysselsättningsrapporten för augusti är inga taperingbesked att vänta på onsdag. Bank of England (BoE) har börjat diskutera både minskade tillgångsköp och räntehöjningar, vilket gör att sannolikheten att banken tar ett första steg nästa vecka, genom att avsluta tillgångsköpen i förtid har ökat. Vi räknar inte heller med några nya besked från Riksbanken på tisdag utan ser framför oss att de lämnar politiken oförändrad för fjärde mötet i rad. De har, till skillnad från både Fed och ECB, redan annonserat att de kommer avsluta sina tillgångsköp mot årsskiftet vilket kan tolkas som att Riksbanken ligger före både Fed och ECB i den penningpolitiska åtstramningen. Det ska dock ses i ljuset av att Riksbanken redan äger mer än 50 procent av utestående obligationsstock vilket medför vissa svårigheter. Veckan bjuder också på preliminära inköpschefsindex och dagens höga nivåer för inköpschefsindex vittnar om att vi kommer bevittna en god tillväxt närmaste kvartalen men indikatorerna kan inte stanna på dessa nivåer hur länge som helst utan kommer till sin natur att mattas av och åter normaliseras. Normalt sett leder PMI-tillväxten med ett par kvartal och har även en god följsamhet med börsutvecklingen. Fallande indikatorer är dock inte entydigt med en annalkande recession utan speglar bättre normaliseringsprocessen i ekonomin.

Räntemarknaden frikopplad från makromässigt läge

Stämmor: Volati (extra)

Tokyo- och Shanghaibörserna stängda

Övrigt

Stockholm Corporate Finance och Financial Hearings arrangerar kapitalmarknadsdag om fastigheter kl 8.00-16.30

Shanghaibörsen stängd

Stämmor: Rottneros (extra) Kapitalmarknadsdag: Nent kl 14.00

Exklusive utdelning: Cibus (0:08 EUR månadsvis)

Hongkongbörsen stängd

Aurora Cannabis (prel datum), Playtech

Övrigt

Kapitalmarknadsdag:  Xvivo kl 13.00-17.00, Sivers kl 14.00-17.00, Neste  Exklusive utdelning: Axfood (3:75 SEK, andra del utav totalt 7:50 SEK), Rottneros (0:45 SEK)

Tokyobörsen stängd

Blackberry (prel datum)

Övrigt

Exklusive utdelning: Castellum (3:45 SEK halvårsvis), Krona Public Real Estate (1:63 SEK, första del utav 3:25 SEK), Tieto Evry (0:66 EUR, andra del), Vitec (0:41 SEK kvartalsvis)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 37

13 september · 2021

Viss marknadssvaghet och tillväxtoro

Börsutvecklingen uppvisade viss svaghet då oron kring globala tillväxtutsikter var i fokus. Den upphöjda förväntningsbilden fick sig en törn av svaga sentimentssignaler från tyska ZEW samt Beige Book som visade på en avtagande amerikansk ekonomisk aktivitet.

Finansiella marknader

Marknadsutvecklingen präglades under veckan av svagare börser, något fallande räntor och en starkare dollar. Global tillväxt bromsar in från höga nivåer och det skapar såklart viss osäkerhet beträffande både vinstprognoser och penningpolitik. Vi bedömer dock att de grundläggande förutsättningarna är fortsatt gynnsamma för aktiemarknaderna. Lågt ränteläge och negativa realräntor ger starka motiv till att riskexponera kapital. Nya nedstängningar som en följd av smittskyddsåtgärder ger dock fortsatta störningar i leveranskedjor och avtryck i kommande bolagsresultat. Vi bedömer att kommande månader kommer att innebära större inslag av konjunkturoro på marknaderna och en högre volatilitet. Aktiemarknaderna har så här långt under året varit ovanligt förskonat från större rörelser men vi bedömer inte att rekyler och prisrörelser av den anledningen upphört att existera framöver. Det marknadsmässiga nyhetsflödet i Sverige dominerades av den tidigarelagda insynsförsäljningen av EQT-aktier och av att Assa Abloy kommunicerade deras hitintills största förvärv, av amerikanska HHI, för 37 miljarder kronor. Finansiellt innebär förvärvet att nettoskulden mer än fördubblas till 65 miljarder, vilket är cirka fyra gånger rörelsevinsten.

Amerikansk statsobligation 2 och 10 år

Makrostatistik

Veckan bjöd på sentimentsindikatorer där tyska ZEW visade på en mer dämpad bild av både nuläge och framtidsutsikter. Indexet över framtidsutsikterna föll till 26,5 från 40,4 månaden innan. Nuläget steg å andra sidan till 31,9 från föregående månads indexnivå på 29,3 men var lägre än prognosen på 33. Beige Book, sammanställningen över de olika amerikanska Fed-distriktens ekonomiska utveckling presenterades i onsdags. Sammantaget visade Beige Book en något avtagande aktivitet. ECB meddelade att de lämnar styrränta och tillgångsköp oförändrat i torsdags. Takten i tillgångsköpen justeras dock ned något, vilket är en anpassning efter de senaste månadernas högre tempo. I fredags presenterades amerikansk inflationsstatistik i form av PPI (producentprisindex). Utfallet var något högre, +0,7procent månad över månad, än förväntningarna på +0,6 procent men lägre än föregående månads utfall på +1,0 procent. Inflationsoron var påtaglig i våras men marknaden och centralbankerna gör bedömningen att den nuvarande höga inflationstakten är övergående. Den ryska centralbanken höjde styrräntan i veckan, vilket är ytterligare ett tecken på de kraftigt skilda förutsättningarna mellan de utvecklade länderna och flera länder på tillväxtmarknaderna.

USA: PPI och KPI

Finansiella marknader

Amerikanska börser har imponerat under året och ständigt noterat nya topprekord. Det är framför allt drivet av en god vinsttillväxt för bolagen och när fokus skiftat från mikro till makro, efter rapportsäsongens slut, framgår dessutom att USA besitter en starkare makromiljö jämfört med många andra delar av världen. Framåt ser vi fortsatt större tillväxtpotential i USA än många utvecklade länder och därmed större utrymme för ökade räntedifferenser. Det ger stöd till dollarn och starkare dollarutsikter i förhållande till andra valutor kan driva investerare till att allokera till amerikanska aktier. Vi väntar oss att de större bolagen fortsätter leverera en god lönsamhet, inte minst inom den betydande IT-sektorn där många bolag dessutom uppvisar stark strukturell tillväxt. Särskilt spännande blir det på tisdag då Apple, vilket är ett av sektorns största bolag, håller sitt traditionsenliga septemberevent där flera nya produkter väntas lanseras, bland annat Iphone 13 och Apple Watch 7. Utöver storbolagen ser vi också förutsättningar i de amerikanska småbolagen, som ger en ytterligare hävstång på den inhemska ekonomin. På indexnivå är de dessutom mer värdeinriktade, med en större andel banker som gynnas av stigande räntor och lägre kreditförluster än tidigare befarat. Vi upprepar därför vårt positiva betyg för amerikanska aktier.

USA har en högre lönsamhet i nästan alla sektorer
Avkastning på eget kapital (ROE)

Makrostatistik

Efter besvikelsen från augusti månads sysselsättningsrapport är det i veckan dags för Feds andra huvudparameter för den framtida penningpolitiken. Veckan bjuder på viktig inflationsstatistik som tillsammans med utvecklingen på arbetsmarknaden är avgörande för när åtstramningen av obligationsköpen kan påbörjas. Vi står fast vid vår tidigare bedömning att den senaste uppgången i inflationen i första hand är driven av tillfälliga faktorer såsom dyrare råvaror, högre transportkostnader, brist på halvledare och inte minst av högre priser på begagnade bilar. Faktorer som så småningom kommer att klinga av i takt med att baseffekterna och pandemirelaterade faktorer ebbar ut. På onsdag väntas svensk inflation komma in på 1,7 procent i årstakt och den amerikanska på 5,3 procent i årstakt. På torsdag får vi ta del av den så viktiga detaljhandelsstatistiken från USA där urholkad köpkraft från den stigande inflationen och avtagande finanspolitiska stimulanser bidrar till mer pessimistiska amerikanska hushåll, vilket börjar synas i den avtagande farten i detaljhandeln. Förhandstipsen tyder på en försvagning jämfört med föregående månad.

CPI

Utl. rapporter

Associated British Foods (operativ uppdatering)

Övrigt

Exklusive utdelning: Clas Ohlson (3:13 SEK, första del utav totalt 6:25 SEK)

Övrigt

Stämmor: GPX Medical (extra), Sectra  Exklusive utdelning: Sdiptech (2:00 SEK i preferensaktie kvartalsvis)

Kapitalmarknadsdagar:  Bakkafrost, Pandora

Inditex (på morgonen)

Kapitalmarknadsdag: ELUX PRO kl 8.00

Svolder (före börsöppning)

Chemometec

Övrigt

Stämmor:  Crunchfish (extra), Embracer, Saniona (extra), XXL (extra)

Kjell & Company: beräknad första dag för handel på First North

Övrigt

Stämmor: Frontline, Implantica (extra), Magnolia Bostad (extra)

Exklusive utdelning: XXL (NOK 0,99)

Veckoanalys | Vecka 36

6 september · 2021

Nya börsrekord trots avtagande tillväxttakt

Trots signaler om en avtagande tillväxttakt fortsätter världens börser att handlas på rekordnivåer. Vi lämnar augusti efter att Stockholmsbörsen noterat sin tionde raka månadsuppgång och vi uppmanar till ökad beredskap inför hösten. Föregående vecka avslutades med svag sysselsättningsstatistik vilket öppnar för en senare nedtrappningen av obligationsköpen och en annonsering i september känns nu osannolikt.

Finansiella marknader

Trots att vi nu kan förvänta oss fallande global tillväxttakt framöver så fortsätter aktiemarknaderna att sätta nya rekord. I svenska kronor steg globala aktieindex med 2,8 procent under augusti månad och indexet fick viss draghjälp av en något svagare svensk krona mot dollarn. Återigen var den amerikanska marknaden ledande men fick denna månad även stöd från tillväxtmarknader i allmänhet, och Asien i synnerhet, som rekylerat tillbaka något efter våren och sommarens kräftgång. Marknaden har förtroende för att Kina kan öka stimulanserna om det skulle behövas från den avmattning vi börjar se (mer nedan), vilket bidrar till börsoptimismen. Marknaden rider nu vidare på den ekonomiska återhämtningen i kombination med den fortsatt extremt stimulativa penningpolitiken, även om orosmolnen börjar hopa sig. Tillväxttakten börjar klinga av samtidigt som tillväxtutsikterna grusas av stigande osäkerhet kring deltavariantens spridning. På hemmaplan noterade Stockholmsbörsen i augusti sin tionde raka månadsuppgång, en obruten svit som inte upplevts under de senaste 30 åren.

S&P 500

Makrostatistik

Veckan bjöd på viktig konjunkturstatistik där Kinas inköpschefsindex för industrin sjönk till 49,2 i augusti mot väntat 50,2. Materialbrist, nya virusutbrott och försiktiga konsumenter påverkar och en väntad reaktion kan bli stödåtgärder från regeringen. Vi såg en annan styrka i USA där ISM överraskade positivt på 59,9 där nya order, produktion och lagernivåer bjöd på positiva bidrag samtidigt som sysselsättningskomponenten föll under 50. Med tanke på inbromsningen i Kina väntar vi oss även att ISM faller tillbaka under hösten. För svenskt vidkommande noterade industrins PMI en nedgång för fjärde månaden i rad men håller sig fortsatt på höga nivåer (60,1) och fortfarande över det historiska snittet på 55,7. Välkända problem med komponentbrist tynger världens industrier som mer eller mindre rört sig sidledes sen i höstas. Extra påtaglig blir komponentbristen inom bilindustrin, varför industriproduktionen i Japan pressades särskilt. Vi ser även problem på hemmaplan från Scania och Volvo som tvingas pausa produktionen av samma anledning. Veckan avslutades med sysselsättningsstatistik där nära en halv miljon färre nya jobb än väntat skapades. Efter enbart 235 000 nya jobb i augusti kan marknaden flytta förväntningarna till att nedtrappningen av obligationsköpen kan ske först nästa år.

USA: Antal sysselsatta
(NFP, miljoner personer)

Finansiella marknader

De globala marknaderna strävar fortsatt uppåt, med stöd av god vinstutveckling och penningpolitiskt stöd. Den explosiva tillväxtfasen efter förra årets tvärstopp är dock av allt att döma snart över och en lugnare utveckling är att vänta. Vi bedömer att det kan innebära perioder av börsoro kopplat till tillväxträdsla samt fortsatta snabba sektorrotationer nära förknippat med ränteutvecklingen. Centralbankernas agerande kring tillgångsköpsprogrammen är samtidigt kritiskt för räntenivåerna och kommande nedtrappning bör innebära ett högre ränteläge men givet en svagare ekonomisk utveckling skjuts denna nedtrappning sannolikt framåt i tiden. Investeringsklimat bedömer vi därför är fortsatt mycket gynnsamt, med nuvarande negativa realräntor vilket ger en hög riskaptit i brist på alternativ. Börsutvecklingen i år har dock varit onormalt förskonat från rekyler vilket bör beaktas framgent. Prisrörelser på fem till tio procent är i ett historiskt perspektiv normalt förekommande under ett börsår och kan innebära intressanta taktiska lägen.

Max drawdown & årsavkastning
MSCI AC World index (USD, inkl. utdelningar)

Makrostatistik

Denna vecka är inte lika makrostatistiskt omfattande som föregående men innehåller några presentationer som vi bedömer är intressanta. Imorgon, tisdag, presenteras exempelvis tyska ZEW-index. ZEW-indexet är en sammanställning över förväntansbild och nuläge bland tyska institutionella investerare och analytiker och ger en bild över de ekonomiska utsikterna. Trenden är, vilket andra liknande mätningar också visat på, ett förbättrat nuläge men fallande framtidsutsikter. Förväntningarna är att det samlade nuläget ska stiga 33,2 från föregående månads 29,3 och att framtidsutsikterna faller ytterligare till 30,0 från 40,4. På onsdag presenteras Beige Book, vilket är en sammanställning över det ekonomiska läget i de olika amerikanska Fed-distrikten. Beige Book är intressant av flera skäl, dels ger rapporten en beskrivande bild över eventuella skillnader mellan distrikten och dels är den ett underlag för den amerikanska centralbanken inför deras penningpolitiska beslut. Veckan avslutas med PPI (producentprisindex) och grossistlager från USA samt kinesisk fordonsstatistik över försäljningsutvecklingen. Även den ryska centralbanken kommer med ett räntebesked på fredag.

ZEW-index

Tata Steel (prel datum)

Stämmor: Swedish Stirling (extra), Yara

USA- och Torontobörserna stängda