Marknadskommentar: Dödläge i de grekiska förhandlingarna skapar marknadsoro

18 juni · 2015

Nära en återvändsgränd

Under lång tid har den finansiella situationen för Grekland varit ohållbar. Trenden i skuldsättningen i förhållande till tillväxten är närmast omöjlig att vända och missnöjet med de befintliga åtstramningarna i landet är stort. Men det krävs mycket mer och i förhandlingarna med långivarna verkar man nu ha nått en återvändsgränd. Den grekiska regeringen har under de senaste veckorna gjort ett antal försök att minska risken för en betalningsinställelse, bland annat genom att klumpa ihop betalningar till IMF för att istället betala vid nästa månadsskifte. Men åtgärdsförslag lyser med sin frånvaro och det blir allt tydligare att tålamodet hos trojkan börjar tryta och att tonläget skärps. Att Grekland hamnar i en betalningsinställelse har hänt tidigare men en tvingad sådan denna gång kan även leda till en ”Grexit” där landet lämnar valutaunionen. Detta är något som den grekiska regeringen vill undvika i allra högsta grad. För Greklands del skulle detta innebära en kraftig devalvering, hög inflation och ytterligare försämrad ekonomi, men samtidigt kanske en nödvändig del i en långsiktig rebalanseringsprocess. Ser man på utvecklingen i bland annat Argentina och Ryssland  efter betalningsinställningar så är det tydligt att tillväxten initialt blir svag men att en försvagad valuta på sikt hjälper att återupprätta konkurrenskraften. Vår bedömning är att sannolikheten är störst för att man ändå når en överenskommelse i sista stund och att man tvingar den grekiska regeringen att gå med på nya åtstramningar trots att man har gått till val på att minska dessa. Det skulle leda till att missnöjet i landet växer än mer och kan i så fall i ett senare skede leda till nyval. Samtidigt kan det gå så långt som en betalningsinställelse för att förhandlingarna ska kunna påskyndas.

Spridningseffekter och marknadspåverkan

I takt med att nästa månadsskifte närmar sig och förhandlingarna blir allt hårdare blir också värdepappersmarknaderna alltmer oroade för ett eventuellt utträde. En tvungen betalningsinställelse skulle direkt påverka de grekiska bankernas likviditet och statens möjlighet att betala för löner och sjukvård. Spridningseffekter har under senare år försökt minskas, men en del i den grekiska strategin är att peka på att dessa fortsatt finns vilket är också något som IMF varnar för. Vår bedömning är att dessa är mycket svårbedömda och att det finns en stor gråzon beroende på hur processen med ett eventuellt utträde går till. En övergång mot eventuell ny valuta skulle innebära en lång period av osäkerhet och det finns viss risk för att även den europeiska konjunkturåterhämtningen drabbas. Men den grekiska ekonomin är liten och den stora risken är framförallt politisk. Populistiska partier som motsätter sig fortsatta åtstramningar finns även i andra europeiska ekonomier och skulle exempelvis Podemos i Spanien skörda stora framgångar i valet i slutet på detta år kan oro för det europeiska valutasamarbetets framtid tillta. Värdepappersmarknader kan självklart bli fortsatt stökiga under de närmaste veckorna, men vi har svårt att se att en potentiell Grexit ska förändra förutsättningarna för börscykeln.

Inga tecken på makroekonomisk påverkan

Vi har under året pekat på tydliga återhämtningstendenser i den europeiska ekonomin. För första gången på länge ser vi nu positiv kredittillväxt och prognoserna för tillväxten i regionen justeras upp. Sentimentsindikatorer pekar på fortsatt återhämtning och det finns ljuspunkter hos både företag och hushåll. I detta läge är det normalt att räntekurvans lutning ökar och förutom bättre efterfrågan prisar också räntemarknaden in vissa inflationstendenser – oljepriset har stabiliserats, löneutvecklingen stärks i flertal sektorer och penningmängdstillväxten har ökat kraftigt. När långa räntor tar fart från en låg nivå blir också svängningarna långt större än vid tidigare tillfällen. Det gör också att vår rekommendation att ligga med en låg ränterisk har visat sig vara rätt. Vår grundsyn ligger fast och vi bedömer att det tar längre tid för obligationsräntor att nå historiska nivåer även om räntedifferensen mellan korta och långa räntor snabbt har återgått till mer normala nivåer. Den ekonomiska tillväxten kommer att vara svag men stärkas från denna nivå och vi ser inte att den grekiska oron bör sätta alltför stora käppar i hjulen för detta.

Nödvändig rekyl, men börscykeln har mer att ge

Vi har i inledningen på året sett tydligt ökade svängningar på främst valuta- och räntemarknaden och det är inte förvånansvärt att även den högt värderade aktiemarknaden drabbas. Nedgången sammanfaller dessutom med säsongsmönstret där sommarmånaderna normalt är svagare. Den utlösande faktorn för nedgången är olika och i detta fall är det en kombination av Greklandsoro och stigande långräntor. Vår bedömning är dock det är för tidigt att varna för en större börsnedgång. En rekyl är normalt mellan 5 och 10 procent, medan nedsidesrisken i större nedgångsfaser ofta är mer än 30 procent. Den europeiska ekonomin är inne i en återhämtningsfas och inte heller stigande räntor brukar initialt leda till sämre börshumör. Normalt brukar centralbanker hinna strama åt en del innan börsen vänder. Detta är normalt tidigare än konjunkturvändningen som vi anser ligger minst 1-2 år fram i tiden. Det gör att vi ser detta främst som en rekyl och att aktiemarknaden senare under året har goda förutsättningar att stärkas igen. Man ska dock vara medveten om att det finns indikationer om att vi befinner oss i ett sent läge i cykeln, där aktiemarknaden är känslig för störningar.

12 april 2021

Veckoanalys | Vecka 15

12 april · 2021

Stark återhämtning från IT-jättarna

Efter att penningpolitiken i USA fortsätter vara stöttande och Biden tidigarelade vaccineringen nådde amerikanska börser nya rekordnivåer. IT-sektorn som pressats av rotationsoro har studsat tillbaka och visar styrka. Vi ser fortsatt potential för sektorn som gynnas av strukturella trender och ökat ESG-fokus.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Amerikanska S&P 500 stängde på nya rekordnivåer bland annat efter att Fed släppt sitt senaste protokoll där det framgår att deras stöttande politik fortlöper. Att Biden tidigarelade datumet när alla över 18 ska få tillgång till covid-vaccin till 19 april från 1 maj bidrog också till det positiva humöret. Biden presenterade även ett förslag för beskattning av multinationella techbolag där en global miniminivå för beskattning kan införas där skatteuttaget ska fördelas mellan länder baserat på företagens försäljning i respektive land. Trots nyheten har amerikanska techjättar visat styrka den senaste tiden och brutit fallande trender efter svagheten i samband med rotationen från tillväxt till värde. Under den senaste tiden har vi sett en återhämtning i relationen mellan tillväxt- och värdeaktier och flera tillväxtbolag har nått högsta nivåer även i absoluta tal. Mycket talar för att den strukturella medvinden fortsätter samtidigt som räntenivåerna mest sannolikt inte stiger lika hastigt som de gjort under årets första månader. Vi ser därför fortsatt potential för framförallt IT-sektorn som erbjuder starka vinsttillväxtförutsättningar och dessutom gynnas av ökat ESG-fokus.

Utveckling globala sektorer 1M
Ink utd. SEK

Makrostatistik

Veckan började med att Internationella valutafonden (IMF) publicerade en ny prognos för världsekonomin. Det råder fortsatt en stor osäkerhet i de globala ekonomiska utsikterna men IMF ser ljusare på framtiden och tillväxtprognoserna reviderades som väntat upp för de flesta länder, drivet av mer stimulanser och förväntningar om en vaccindriven tillväxtboost under andra halvåret. Samtidigt visade veckostatistiken i USA oväntat många nya arbetslösa vilket minskar oron för överhettning i ekonomin. Euroområdets sammanvägda index för industrin och tjänstesektorn, uppmättes till 53,2 i mars, upp från 48,8 föregående månad. Uppgången indikerar att ekonomin har klarat de senaste nedstängningarna mycket bättre än många hade förväntat sig tack vare tillväxten i tillverkningsindustrin och tecken på att social distansering och rörlighetsrestriktioner haft mindre påverkan på företag inom tjänstesektorn än de hade samma tid under föregående år. Avslutningsvis presenterades mötesanteckningar från ECB:s marsmöte där det framgår att det finns ett brett stöd för beslutet att öka takten i tillgångsköpen och att man kommer att agera för att hindra en ovälkommen och för tidig åtstramning av finansiella förhållanden.

IMF tillväxtprognoser (april 2021)

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

Rapportsäsongen för årets första kvartalet står för dörren. Först ut är i vanlig ordning de amerikanska storbankerna. På onsdag kommer rapport från JP Morgan, Goldman Sachs och Wells Fargo, på torsdag Citigroup och Bank of America och på fredag Morgan Stanley. Torsdagens rapportskörd bjuder även på den amerikanska aluminiumtillverkaren Alcoas rapport. Sektorn har i likhet med amerikanska långräntor och den breda marknaden befunnit sig mer i konsolideringsläge de senaste veckorna. Bankerna är dock välkapitaliserade och gynnas av den fortsatta ekonomiska återhämtning. I sitt årliga brev till JP Morgans aktieägare skrev bankens VD och styrelseordförande Jamie Dimon att den nuvarande starka utvecklingen för den amerikanska ekonomin utan problem kan fortsätta in i 2023 med tanke på de stimulanser som görs. Vi håller ett grönt betyg på sektorn som också kan dra fördel av en låg relativvärdering.

Bank & Finans
MSCI ACWI Financials rel MSCI AC World inkl. utdelningar (SEK)

Makrostatistik

Veckan inleds med detaljhandelsstatistik från eurozonen för februari idag måndag. Förväntningarna ligger på fortsatt tillbakagång i relation till fjolårssiffrorna, om än i något mindre utsträckning än föregående månads mätning som uppvisade den svagaste noteringen sedan förra våren. På tisdag väntar svensk arbetslöshetsstatistik från AF för mars och samma dag får vi också tyska ZEW-index för april. Här ligger förväntningarna på fortsatt förbättring efter förra månaden som visade styrka och optimism inför framtiden. Från andra sidan Atlanten kommer amerikanska NFIB småföretagarindex och inflationsstatistik CPI, båda för mars. Motsvarande inflationssiffra får vi från Sverige på onsdag, samma dag som eurozonen offentliggör industriproduktionen för februari månad. Under torsdagen kommer ett helt band av intressant amerikansk makrostatistik i form av detajhandel mars, Philadilphia Fed index april, industriproduktion mars, lager osålda varor februari och NAHB husmarknadsindex april. Den kanske mest betydande datapunkten i gruppen är detaljhandeln, som är av stor betydelse för landets ekonomi då den ger viktig fingervisning avseende konsumtionen. Förnyad styrka och en tillväxt om 5,5 procent väntas efter föregående månads nedgång om 3,0 procent månad över månad.

Amerikansk detaljhandel

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Rapporter

Ica: publicerar månadsförsäljning i Sverige för mars kl 8.45.  SAS: trafiksiffror för mars kl 11.00

Övrigt

Stämmor: Danish Aerospace, Kesko, Pandox, Telia, Ex Utdelningar: Bakkafrost (DKK 3,65)

Tisdag

Dustin (kl 8.00)

Övrigt

Stämmor: Audientes, Avidly, Backaheden, Divio (extra), Diös, Dometic, Hoist, Indutrade, Insplorion, ISS, Orexo, Ovzon, Saab, Sanoma, Swedish Match, Oscar Properties: anmälningstid i nyemission avslutas

Onsdag

Creades (kl 8.30)

Utl. rapporter

JP Morgan (ca kl 13.00), Goldman Sachs (ca kl 13.30), Wells Fargo (ca kl 14.00)

Övrigt

Stämmor: Aker Solutions, Bayn Group (extra), Bilot, Bublar, Creades, Husqvarna, Lifeclean, Livihop (extra), Mangold, Monsenso, Offentliga Hus (extra), Remedy, Smart Eye, SSAB

Torsdag

RNB (kl 7.00), ACQ Bure

Utl. rapporter

Bank of America (ca kl 12.45), Citigroup (ca kl 14.00), Alcoa (efter USA-börsernas stängning), Delta Air Lines

Övrigt

Ex Utdelningar: Creades (3:50 SEK, kvartalsvis), Husqvarna (0:80 SEK, första del utav totalt 2:40 SEK), Mangold (17:30 SEK)

Fredag

Rapporter

Atrium Ljungberg (kl 7.30), Vitec (ca kl 8.00), Öresund (kl 8.00)

Utl. rapporter

Morgan Stanley (prel datum), Stanley Black & Decker (prel datum)

Övrigt

Stämmor: Elekta (extra), Enlabs (extra), Evolution, Eyeonid (extra), Implantica, Mavshack, OXE Marine, Risk Intelligence, Urb-it

Ex Utdelningar: Beijer Ref (1:80 SEK, första del), Ica (13:00 SEK), Lundbergs (3:50 SEK), Pihlajalinna (0:20 EUR), SCA (2:00 SEK), Sydsvenska Hem (1:90 SEK kvartalsvis), Tingsvalvet (1:25 SEK)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Månadsutblick april

7 april · 2021

Ett år sedan börsbotten i mars 2020 har utvecklingen varit minst sagt imponerande. Enligt vår bedömning kan vi se en fortsatt positiv börsutveckling så länge bolagsvinsterna fortsätter att överraska och räntorna inte stiger för mycket.

MARKNADS­KOMMENTAR

Ett år sedan börsbotten - vad händer nu?

Ett år sedan börsbotten i mars 2020 har utvecklingen varit minst sagt imponerande – med en uppgång på cirka 80 procent för världsindex. Resolut penningpolitik av enorma proportioner fick stopp på den panikartade och negativa marknadsutvecklingen.

När de panikartade marknadsreaktionerna för den stora osäkerheten som pandemiutbrottet innebar sansade sig började finansmarknaderna fungera mer normalt och fokuserade på framtida vinster och tillväxt i bolag och för ekonomierna igen. Detta medförde en betydande skillnad eller ett gap mellan finansmarknadernas utveckling jämfört med det ekonomiska nuläget, vilket också ifrågasattes av många. Drevs marknadsutvecklingen bara av centralbankernas stimulanser, låga räntor och nytryckta pengar, och hade prissättningen av finansiella tillgångar helt frikopplats från den reala ekonomiska utvecklingen?

Vad kan driva fortsatt uppgång?

Finansmarknadernas framåtblickande natur, givet normala omständigheter; har trots allt visat sig effektiv även under pandemin. De mest drakoniska nedstängningseffekterna var övergående och delvis tack vare de kinesiska framgångarna med att stimulera ekonomin i ett tidigt skede fortsatte hjulen att snurra i den globala ekonomin. Krismedvetenheten var total och även om vissa sektorer och branscher drabbats mycket hårt har mänskligheten i någon mån anpassat sig till den nya verkligheten. Finanspolitiken stöttar och stimulerar till investeringar och delar av stödpaketen öronmärks för klimat- och energiomställning. Vi bedömer i dagsläget att konjunkturcykeln bottnade under sommaren 2020 och att en återhämtning därefter tagit vid. Styrkan i återhämtningen har i hög grad underskattats och tillväxt och vinster i bolagen har överträffat prognoserna med råge det senaste året. Sparkvoterna för både hushåll och företag har under pandemin stigit rejält vilket innebär att det finns betydande resurser för att öka konsumtionen igen när tillvaron successivt normaliseras. De kvarvarande stimulanserna i kombination med uppdämda konsumtions- och investeringsbehov kan innebära att styrkan fortsatt underskattas även det kommande året, vilket bör ge förnyat stöd till kursutvecklingen. Samtidigt finns en baksida på den potentiellt mycket starka efterfrågesituationen. Brist på insatsråvaror, halvledare och transportkapacitet är redan ett faktum för många företag och försvårar och fördyrar produktionen.

BNP-utvecklingen bedöms bli mycket stark i år

Börsutvecklingen har tagit fasta på de goda utsikterna för en återhämtning i ekonomin.

Snart inte längre bara ett finansmarknadsfenomen

På global bas ser återhämtningen ut att bli ojämn, mycket på grund av varierande framgångar i vaccinationsprogrammen. I takt med att ekonomierna öppnar upp och konsumenter och företag har större möjlighet uttrycka sin köpkraft ser vi också att den starka utvecklingen inte längre bara blir ett finansmarknadsfenomen. Den ekonomiska aktiviteten blir av allt att döma mycket stark de kommande året men förutsätter självklart att vaccinprogrammen är framgångsrika. Enligt vår bedömning bör vi se en fortsatt positiv aktiemarknadsutveckling så länge bolagsvinsterna fortsätter att överraska och inte ränteläget förändras dramatiskt på uppsidan, något centralbankerna vid upprepade tillfällen kommunicerat inte kommer att ske.

Carl Christian Ottander

Investeringsstrateg

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Globala aktier

Stigande långräntor är på allas läppar och årets första rapportsäsong står för dörren. Det saknas inte orosmoln, men globala aktier har mer att ge. Cyklisk tillväxt är fortsatt att föredra.

Optimismen på aktiemarknaden har varit stor under inledningen av året, mycket tack vare vaccinutrullning, nya omfattande stimulanser i USA och fortsatt duvaktiga centralbanker. I spåren av en snabb ränteuppgång har vi dock de senaste veckorna kunnat bevittna en något ökad osäkerhet och när vi nu närmar vi oss rapportsäsongen är förväntningarna dessutom högt ställda. I ett kortare perspektiv kan oron mycket väl hålla i sig, men vi ser fortsatt goda skäl att bibehålla ett ljusgrönt betyg på aktier som tillgångsslag, med en horisont på upp emot ett år. Den ekonomiska återhämtningen fortgår, räntorna kommer att förbli låga och stimulanserna kommer av allt att döma ligga kvar. Det är ett gynnsamt läge för risktillgångar som aktier.

Fortsatt goda förutsättningar i USA och på tillväxtmarknader

Marknader vi förespråkar är sådana med starka underliggande ekonomiska tillväxtförutsättningar som USA och tillväxtmarknader, främst de asiatiska. Tillväxtmarknader gynnas av en god riskaptit samt en global ekonomisk stabilisering där Kina leder återhämtningen. USA har visserligen drabbats mycket hårt av pandemin, men landet har också satt in enorma stimulanser, finanspolitiskt motsvarande omkring en fjärdedel av BNP. Det kombinerat med stor handlingskraft vad gäller vaccinutrullning ger ett robust stöd för ekonomisk återhämtning.

I dessa regioner är dessutom sektorsammansättningen gynnsam givet rådande klimat. IT-sektorn uppvisar god lönsamhet med möjlighet till hög tillväxttakt oavsett konjunkturläge, tack vare en påskyndad digitalisering. Bank & Finans främjas av att långräntorna stiger mer än korträntorna och av att de ekonomiska hjulen snurrar snabbare, bland annat tack vare mindre kreditförluster. Dessutom är många banker välkapitaliserade varför det finns goda förutsättningar för en attraktiv aktieåterbäring. En ekonomisk välmående konsument talar för fortsatt potential inom Sällanköpsvaror, en sektor som kan se tydlig efterfrågeökning när väl restriktionerna släpper. Onlinehandeln växer lavinartat vilket övergripande kan kompensera en svag butiksförsäljning till följd av coronaviruset.

Världsindex
MSCI ACWI (inkl. utdelninger, SEK)

Stor optimism under årets första kvartal.

Risk för förnyad svaghet i Europa

I samband med lanseringen av nya kunderbjudandet sänkte vi vårt betyg för Europa till orange. Regionen har avkastat mycket nära världsindex det senaste halvåret i kronor räknat, men är hårt drabbad av en tredje virusvåg, begränsad vaccintillgång och problematisk vaccindistribution. Vi ser en påtaglig risk för en allt tydligare divergens i ekonomisk återhämtning mellan USA och Europa, till Europas nackdel och ett europeiskt aktieindex har dessutom en mindre fördelaktig sektorkomposition baserat på rådande klimat, där till exempel dagligvarubolag väger tungt.

Linda Lyth

Investeringsstrateg

INVESTERINGS­RÅDGIVNING - TEMA

Nya tider kräver ny förvaltning

Lågräntemiljön har påverkat placerare under de senaste åren. En lägre förväntad avkastning och högre värderingar på risktillgångar förändrar spelplanen för all investering. Även vi på Söderberg & Partners anpassar oss genom en mer flexibel och dynamisk investeringsrådgivning och portföljförvaltning och lanserade ett nytt kunderbjudande i början på april.

Så kallade paradigmskiften sker från tid till annan och oavsett om ”det nya normala” anses bestå eller bara vara en varningssignal så är det i tider av dessa värt att se över sin förvaltningsstrategi mer än tidigare.

Vår investeringsfilosofi bygger på långsiktighet och en god riskspridning, där en väl genomarbetad process skapar möjligheter för en avkastning överstigande marknadssnittet. Men när en tillgångsklass som räntor som historiskt har gett möjlighet att allokera om till en säkrare tillgång inte längre ger en nämnvärd avkastning tvingas man att se över sitt risktagande. Detta är en av anledningarna att vi har justerat vår riskbedömning för våra kunder och efter upprättad behovsanalys rekommenderar vi nu en något ökad andel aktier i portföljernas ursprungsfördelning.

Ett mer flexibelt erbjudande

Nyheterna i vårt kunderbjudande är långt fler. För dig som kund finns nu en större flexibilitet och efter att tidigare ha haft ett något mer klassiskt förvaltningserbjudande har vi nu skapat en rad ”byggstenar” för att kunna konstruera den portfölj som bäst överensstämmer både med din risk och andra eventuella preferenser. För att underlätta dina beslut vill vi gärna föra en diskussion med dig om vad du har för målavkastning och vad detta i sin tur innebär för nedsidesrisk. Alternativen är många och oavsett om du uppskattar en mer hållbar inriktning, gärna vill följa strukturella marknadstrender via en tematisk portfölj eller öka ditt risktagande på räntemarknaden så har vi rätt portfölj för dig. Skulle din situation förändras kan byggstenarna lätt bytas ut mot andra.

Förenklad bild över Investment Managements investeringsprocess.

Ledande analys och strukturerad investeringsprocess

Söderberg & Partners satsar mer än någon annan på analys och vi har under det senaste året bland annat anställt en senior räntestrateg och satt upp ett externt analysråd med medlemmar från bland annat en av världens största investerare KKR och sjunde AP-fonden. Vi är glada över att vårt arbete uppmärksammats, bland annat med priset ”Nordic Investment Consultancy of the year” föregående år.

För att säkerställa att analysen även implementeras i våra portföljer har vi arbetat med att strukturera upp vår investeringsprocess. Den säkerställer att vi i alla lägen nyttjar den kompetens som finns hos våra specialister och följer det regelverk som är uppsatt. På så sätt kan du lita på att vi alltid agerar utifrån ditt bästa och både ser till att hitta stjärnorna samt minimerar olika intressekonflikter.

Slutligen avser vi naturligtvis även i fortsättningen vässa vårt erbjudande, oavsett om det handlar om att ytterligare pressa priset för de underliggande produkterna vi investerar i eller när vi letar nya alternativa investeringsformer. Vi hoppas du uppskattar våra ambitioner och tackar för ditt förtroende.

Matthias Gietzelt

Chef för Investment Management

6 april 2021

Veckoanalys | Vecka 14

6 april · 2021

Med anledning av det nya kunderbjudandet görs anpassningar i Söderberg & Partners taktiska allokeringsindikator. Dessa anpassningar har givit upphov till betygsförändringar. Hoppa till allokeringsavsnittet för att läsa mer.

Betydande infrastruktursatsningar i USA

Marginellt stigande långräntor och positiv börsutveckling under dagarna innan påsk. Till huvudnyheterna hörde Bidens infrastruktursatsning och återöppnandet av Suezkanalen efter det nästan veckolånga stoppet till följd av grundstötningen av Ever Given.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Den något förkortade påskveckan bjöd summerad på börsuppgångar. Efter nästan en hel veckas stopp i Suezkanalen kom lastfartyget Ever Given slutligen loss under måndagen. Stoppet orsakade stora skador och påfrestade redan pressade leverantörskedjor världen över. Det amerikanska mediebolaget Viacoms besked om misslyckad finansieringsrunda resulterade omfattande tvångsförsäljningar av aktier i hårt belånade investeringsbolaget Archegos Capital. Det gav ringar på vattnet i banksektorn som föll under måndagen, men repade sig senare under veckan. Det inträffade ger ljus på riskerna med en ihållande, stark börsutveckling som dopats av omfattande stimulanser. Biden-administrationen presenterad som väntat ett betydande infrastrukturpaket vid sitt framträdande i Pittsburg. Biden avser investera drygt 2 000 miljarder dollar på vägar och broar, utöka bredbandstillgång och stärka forskningsanslag. Högre företagsskatter ska finansiera satsningarna och presidenten ser en höjning av den amerikanska företagsskatten från 21 procent till 28 procent som rimligt, liksom högre skatter på företags intäkter i utlandet.

Fortsatt stark utveckling på börsen
MSCI ACWI (inkl. utledningar, SEK)

Makrostatistik

Veckan inleddes med Dallas fed index som visar på aktviteten inom statens tillverkningsindustri och noterade 28,9, den högsta indexnivån sedan augusti 2018. Tisdagen statistikskörd bjöd på konjunkturindikatorer från både Sverige och EMU vilka båda steg. I Sverige drivet av tillverkningsindustrin och i eurozonen av förtroendeförbättringar i samtliga näringslivsgrenar och bland konsumenter. Från USA fick vi på lite samma tema Conference Boards Consumer Confidence där både nuläget och framtidskomponenten steg. Från andra sidan av Atlanten fick vi dessutom amerikankt husprisindex från Case-Schiller som i linje med förväntningarna steg med 11 procent år över år. På onsdagen släpptes europeisk preliminär inflationsstatistik som visade att kärninflationen i eurozonen i mars var lägre än väntat då den uppgick till 0,9 procent i årstakt mot prognostiserade 1,1 procent. I samband med månadsskiftet på torsdagen kom som brukligt en uppsjö inköpschefsindex från industrin från flertalet större länder, däribland USA (ISM). ISM steg kraftigt men delvis som resultatet av tröghet i leverantörskedjor. Den mycket statistikintensiva veckan avslutades med en stark amerikansk sysselsättningsrapport. 916 000 nya jobb skapades mot väntade 647 000 och arbetslösheten landade nära förväntningarna, på 6,0 procent.

KI-barometern steg tack vare stark tillverkningsindustri

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

Vi går in i april månad och närmar oss rapportsäsongen för det första kvartalet. Under 2020 imponerade framförallt de svenska bolagens kostnadskontroll men i år har osäkerheten på kostnadssidan ökat på grund av komponentbrist och produktionsstörningar samtidigt som insats- och råvaror har blivit dyrare på kort tid. Efter positiva vinstrevideringar finns en risk att industribolagen, vars kostnader kan ha ökat under Q1, står inför större utmaningar nu än under höstens rapporter. När dessutom vår största exportmarknad Europa fortsatt tampas med nedstängningar riskerar efterfrågan att pressas. Riskerna ser vi däremot som kortsiktiga och förändrar inte vår långsiktigt positiva syn på bolagen. Samtidigt bör den negativa effekten mildras av en svagare krona för de större svenska exportbolagen under det första kvartalet. I och med att vi går in i det andra kvartalet drar utdelningssäsongen igång på riktigt på den svenska börsen vilket brukar resultera i en motvind för kronan. Utöver bolagsrapporter kommer marknadshumöret påverkas av ränteutvecklingen och balansera mellan smittspridning och vaccinationer och mellan restriktioner och stimulanser.

Stockholmsbörsen

imagefllp.png

Makrostatistik

Efter en oväntat stor uppgång i Kinas tjänste-PMI, efter att regeringen lättat på virusrestriktioner, visade samma data i USA den högsta nivån som någonsin registrerats sedan 1997. Tjänste-PMI från ISM steg från 55,3 i februari till 63,7 i mars. Samtidigt fortsatte Japans tjänstesektor att backa för 14:e månaden i rad. På onsdag är det dags för eurozonen att presentera sina PMI-siffror där vaccinförseningar och förlängda restriktioner kan tynga utfallet som likt tidigare månad väntas komma in på 48,8. Vi får även inflationsdata från Kina och med tanke på att kredittillväxten, som är en god indikator för kinesisk tillväxt, har mattats av den senaste tiden finns risk på nedsidan även där. I veckan får vi också industriproduktion Sverige och efter att både produktionen och orderläget förbättrats det senaste halvåret väntas den fortsätta på samma inslagna väg även för februari månad. Brist på komponenter och andra leveransstörningar lär inte ha hunnit slå igenom fullt ut i februari månads data. På onsdagen publiceras protokollet från det senaste räntebeskedet från Fed som blir högintressant, där marknaden kommer leta efter nya kommentarer om inflationen och synen på räntemarknadens utveckling.

Globalt inköpschefsindex
Stark återhämtning för tjänstesektorn efter hopp om minskade restriktioner

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Tisdag

Stämmor: Bosjö Fastigheter, Cloetta, Nanoform. Övrigt Hongkongbörsen stängd

Onsdag

Övrigt

Stämmor: Logistri, Mälaråsen, Ponsse, Rockwool, Stockmann, Wirtek. Ex. Utdelningar: Bosjö Fastigheter (2:00 SEK kvartalsvis), Cloetta (0:75 SEK)

Torsdag

Övrigt

Stämmor:  Elisa, Erria, Heimstaden, HK Scan, Nokia, NP Investor, NP Investor, Storebrand, Vestas. Ex Utdelningar: Footway (2:00 SEK kvartalsvis i preferensaktie), Logistri (2:25 SEK kvartalsvis), Mälaråsen (2:50 SEK, kvartalsvis), Rockwool (32:00 DKK), Wirtek (0:20 DKK)

Fredag

Nobina (kl 8.00), Industrivärden

Fast Retailing

Övrigt

Stämmor: Akelius, B3 Consulting (extra), Bakkafrost, Esen Esports, Invent Medic (extra), Ossdsign (extra).

Ex Utdelningar: HK Scan (0:03 EUR), Link Prop Investment (2:00 SE kvartalsvis), Solnaberg Property (2:00 SE kvartalsvis + extra 0:50 SEK kvartalsvis), Storebrand (NOK 3,25), Vestas (1:14 EUR)

AKTIEINDEX

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

ALLOKERING

Med anledning av det nya kunderbjudandet görs anpassningar i Söderberg & Partners taktiska allokeringsindikator. Dessa anpassningar har givit upphov till följande betygsförändringar:

• Tillgångsslaget Alternativa höjs ett steg, till ett gult betyg (från ett orange)
  • Tillgångsslaget Räntor sänks ett steg, till ett orange betyg (från ett gult)
  • Inom Aktier sänks betyget för Europa ett steg, till ett orange betyg (från ett gult)

Motiveringar

Tillgångsslag Alternativa/Räntor

För att bättre spegla den långsiktiga inriktningen i det nya kunderbjudandet höjer vi betyget för alternativa investeringar och sänker betyget för räntor. Med det vill vi illustrera vår långsiktigt positiva syn på tillgångsslaget Alternativa i den lågräntemiljö vi verkar i och förväntar oss att fortsätta verka i under lång tid framöver. Vårt gröna betyg på aktier finansieras således av ett orange betyg på räntor vilket bättre speglar de relativa avkastningsutsikterna mellan aktier och räntor i rådande del av konjunkturcykeln.

Aktier

I det nya kunderbjudandet renodlas regionsindikatorn då Norden bryts ut ur Europa, tillväxtmarknader slås samman globalt och Japan tas upp i Asien/Stillahavet. I samband med det sänker vi betyget för Europa till orange. Regionen som numera inte innefattar Norden är hårt drabbad av en tredje virusvåg, begränsad vaccintillgång och problematisk vaccindistribution. Vi ser en påtaglig risk för en allt tydligare divergens i ekonomisk återhämtning mellan USA och Europa, till Europas nackdel och ett europeiskt aktieindex har dessutom en mindre fördelaktig sektorkomposition baserat på rådande klimat, där till exempel dagligvarubolag väger tungt.

Räntor

I det nya kunderbjudandet förändras större delen av indikatorn för räntemarknaden. Den nya uppdelningen innebär en tydligare fördelning mellan olika kreditkvaliteter; Stat & Bostad, Investment Grade samt High Yield, samtidigt som vi fortsätter att uttrycka vår syn på duration/ränterisk samt spreadduration/kreditrisk genom reglagen. Vi förespråkar fortsatt låg ränterisk som skydd mot prisförändringar baserat på stigande marknadsräntor, men också ett mer balanserat risktagande mellan de tre segmenten vad gäller kreditkvalitet.

Analytikerna bakom veckoanalysen