3 tips när du ska förhandla bolån med banken

23 juli 2015
Idag är det stor skillnad mellan bankens utgångspris och vad kunderna betalar i verkligheten. I vissa fall kan skillnaden mellan det verkliga priset och bankens utgångsbud vara väldigt stor. Bankernas marginal idag är historiskt hög och rabatterna väldigt stora. Det finns alltså stora pengar att tjäna på att förhandla räntor hos banken. Titta gärna på bankernas ”snittränta” innan du tar kontakt med banken för där har du en fingervisning om var ränta minst borde vara.
Olof Lindqvist
Chef Kapitalrådgivning

Denna vecka tänkte jag ge tre enkla tips som du kan ta med dig när du träffar banken och ska förhandla om dina bolån. 1. Tidsbegränsade rabatter 2. Rörlig ränta eller binda sina lån? och 3. Att du inte ska köpa livförsäkring kopplat till bolånet via banken.

1. Tidsbegränsade rabatter

När du träffar banken och ska förhandla ränta på bolånet, kommer du med stor sannolikhet lyckas med att pruta ner lånet en hel del. Däremot slutar inte förhandlingen med banken där. Förmodligen kommer du få en tidsbegränsad rabatt som försvinner eller fasas ut och efter ett tag är du tillbaka på ruta noll. Innan du tagit dig till banken igen har du då återigen betalat för mycket för ditt lån och framförallt måste du göra samma procedur en gång till. Ställ krav på banken att du får en rabatt som inte försvinner med tiden!

2. Hur mycket rabatt kan man få på bolån?

Hur mycket rabatt man kan få på sitt bolån varierar beroende på flera faktorer, där de vanligaste inkluderar kreditvärdighet, belåningsgrad och hur högt belopp du lånar. Det kan dessutom variera mellan olika långivare. Men generellt sett kan låntagare med god ekonomi och kreditvärdighet förvänta sig mer fördelaktiga rabatter på sina bolån.

2. Rörlig ränta eller binda sina lån?

Nu när räntorna är rekordlåga kan det vara lockande att binda lånen under 5 eller 10 år. Om detta är klokt eller inte är väldigt svårt att sia om. Men med dagens räntor kan det faktiskt vara billigare att binda lånen på sikt även fast det normalt nästan alltid lönar sig med rörliga lån. En viktig sak som du måste tänka på när du binder lånen är att du behöver vara trygg och långsiktig i att du/ni kommer bo kvar i huset/lägenheten under hela bindningstiden. Om ni av någon anledning tvingas sälja huset kan det bli dyrt att lösa banken från det avtalade lånet. På konsumenternas.se finns mycket bra information om t.ex. bolån och där kan du också beräkna vad det kan kosta att lösa lånet i förtid.

3. Köp inte livförsäkring via banken kopplat till bolånet

Hos bankerna är det ofta populärt att sälja mertjänster t.ex. sparande eller försäkringar i kombination med bolånen. Det kan definitivt vara klokt att skaffa livförsäkringar så att familjen kan bo kvar vid ett dödsfall. Däremot är det stor risk att du får betala galet mycket för dessa försäkringar om du köper dem i paket med bolånen. Nyligen har det till och med kommit en ny lag som förbjuder bankerna att ställa krav på kombinationspaket på detta sätt. Livförsäkringen köper du bäst via gruppförsäkring via din arbetsgivare alternativt att du tecknar en vanlig livförsäkring hos något av de vanliga svenska försäkringsbolagen. I båda fallen blir det förmodligen betydligt billigare och bättre än att handla paketet hos banken. Skillnaden i pris kan handla om tusenlappar per år per person alternativt att du kan få ett betydligt bättre skydd för samma pengar.

Det var veckans tre punkter som man kan tänka på när man träffar banken och prutar på bolånen. Nästa vecka kommer nya sommartips kring din ekonomi. Då tänkte jag ge min syn på om man bör amortera eller inte och även ge tips på några sparstrategier som kan förbättra ditt sparande.

Låt oss hjälpa dig vidare

Vi erbjuder personlig rådgivning och kapitalförvaltning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital. Fyll i formuläret, så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig!

T.ex. +46 7X-XXX XX XX

Valfritt