5 råd i oroliga börstider

Ofta är intresset för sparande högre när börsen gått bra och mindre när börsen gått dåligt. En del lockas av att köpa när det gått bra men säljer av rädsla när man förlorat en del. Trots att börsen har gått upp under en längre tid kommer det att komma en dag när den vänder nedåt. Här kommer 5 råd som kan hjälpa dig att tänka rätt oavsett hur börsen går just nu:

1. Låt inte känslorna styra ditt sparande och bli inte skrämd av kraschrubriker på löpsedlarna. Förluster i ditt sparande kan skapa negativ energi som i värsta fall gör att du säljer av rädsla, missar uppgången och lockas att köpa igen efter en uppgång.

2. Håll fast vid din långsiktiga plan som du förmodligen tagit beslut om tidigare. Har du ingen långsiktig plan, sätt upp en plan! Men tänk på att du omedvetet kan vara präglad av en tidigare nedgång och därför tar en alltför låg risk. Låt inte rädsla avgöra dina val av långsiktiga investeringar.

3. Har du pengar som ska användas på kort sikt? Ta bort dem från risk. Kortsiktiga pengar ska inte finnas på börsen oavsett om det pekar uppåt eller nedåt.

4. Har du pengar på bankkontot som är långsiktiga efter att börsen nyligen gått ned? Ta chansen och investera. Gör det gärna en dag då börsen fallit mycket och satsa på att investera i omgångar.

5. Månadsspara! Oavsett om du har små eller stora besparingar. Får du pengar över i slutet av månaden, spara månadsvis. Det finns två mycket bra anledningar till att göra det. För det första minskar risken att lockas till att konsumera pengar du investerat. Och för det andra är det både smartare och enklare att investera ofta, exempelvis varje månad, istället för att göra större investeringar vid få tillfällen.

Idag finns det rekordmycket pengar på bankkonton och jag tror faktiskt att en stor del av dessa pengar är långsiktigt sparande som inte blivit investerade. Dessa pengar ligger tyvärr där helt utan avkastning då storbankerna inte ger någon ränta på kontot. Jag tror istället på att investera dessa pengar mot börsen. Men viktigt att ha i åtanke: ta inga beslut baserade på känslor, handla bara med långsiktiga pengar och investera gärna dina pengar i omgångar.

Så hjälper vi dig

Sitter du hemma och oroar dig för ditt kapital eller vill sätta en långsiktig strategi framåt? Även om du har en plan att luta dig mot, kan det vara skönt att kunna lyfta luren och ringa din personliga rådgivare. På Söderberg & Partners tror vi på det personliga mötet och eftersom läget är som det är nu, så erbjuder vi även digitala face-to-face möten eller telefonmöten, beroende på vad du föredrar.

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Personlig rådgivning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital.

Har dina anställda rätt skydd vid hemarbete?

30 april · 2020

I rådande situation jobbar många hemifrån. Därför har vi undersökt hur och när TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) gäller vid hemarbete, och här har vi upptäckt flera luckor. I detta blogginlägg delar jag därför med mig hur du ska tänka som anställd och arbetsgivare, så rätt skydd finns om olyckan är framme!

Fredagen den 13:e mars var startskottet för utökat hemarbete för många svenskar. Nu har det gått ett tag och många av oss längtar tillbaka till kontoret, till kollegorna, och till vanliga rutiner. Men rekommenderat hemarbete är såklart ett litet pris att betala för att fördröja smittspridning.

Flera tror dock att vi kommer att få se betydligt mer hemarbete även efter pandemin. Detta innebär att behoven och arbetssituationen för såväl anställda som arbetsgivare kanske har förändrats för en längre tid framöver.

Funderingar kring arbetsmiljö- och arbetsgivaransvar, hur försäkringar täcker de anställda vid hemarbete har aktualiserats, inte bara under denna exceptionella situation men också för personal som normalt sett utgår från hemmet.

Vi har bett AFA Försäkring besvara hur TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) gäller och TFA gäller bland annat för skador som orsakats av:

• olycksfall i arbetet
  • färdolycksfall, dvs. skador som har inträffat på väg till eller från arbetet
  • arbetssjukdom som varar mer än 90 dagar

Med utgångspunkt i att många jobbar hemifrån, har vi upptäckt att det finns en del luckor. Se bild nedan:

imagew7nbd.png

AFA Försäkring svarar bland annat att TFA inte gäller om en anställd som arbetar hemifrån råkar ut för en skada när den till exempel tar en paus och går ut och tar en nypa frisk luft. TFA gäller inte heller vid toalettbesök eller vid påtår av kaffet. Vem säger att inte olyckan är framme just då?

Många anställda har dock ofta en privat olycksfallsförsäkring som gäller dygnet runt, vilket är ett bra komplement, men långt ifrån alla har detta skydd. Vi är regel bättre på att försäkra våra barn än oss själva när det kommer till skydd vid olycksfall, vilket är förståeligt – men det kan vara läge att även se över ditt eget skydd nu!

Checklista för dig som anställd

• Undersök så att din privata olycksfallsförsäkring gäller dygnet runt

Saknar du skydd och önskar mer information? Hör gärna av dig till ditt försäkringbolag eller till din rådgivare på Söderberg & Partners.

Har du som arbetsgivare behov av att komplettera ert olycksfallsskydd vid distansarbete?

• kanske för en viss kategori anställda,
  • en viss period, eller
  • för personal som även i normala tider utgår från hemmet?

Vi på Söderberg & Partners har efter att ha uppmärksammat brister tagit fram en lösning som gäller vid olycksfall under distansarbete och som täcker olycksfallsskador när TFA inte gör det. Är du intresserad av att veta mer? Om du är kund – hör av dig till din rådgivare. Fyll annars i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

5 råd när börsen åker berg- och dalbana

20 april · 2020

Alla pratar om coronaviruset och aktiebörsernas tvära kast där värden hoppar upp och ner 5–10 % på en dag. Det är lätt att börja fundera på vad man ska göra med sina investeringar i dessa tider. Här kommer några av mina främsta råd som jag samlat på mig under åren:

1. När ska du använda pengarna?

Hur går börsen idag? Vad ska jag köpa? Ska jag sälja nu? Kommer det gå ner mer? Alla dessa frågor som många ställer sig just nu är bra frågor, men fråga nummer 1 som du alltid behöver ha svaret på innan du tar dina investeringsbeslut är ”När ska jag använda mina pengar?”. Är det kapital som är långsiktigt, ja då kan du tänka på ett sätt. Då behöver du inte bry dig om kortsiktiga nedgångar, du kanske vågar investera och ändå riskera att åka med på en nedgång. Är det kapital som du ska använda för att köpa ett hus till hösten, då kan det vara läge att sälja och sätta slantarna på bankkontot. Innan du funderar på köp eller sälj, behöver du bestämma dig för när du ska använda dina pengar då sparhorisonten är extremt viktig.

2. Försök inte tajma marknaden

Tro inte att du kan tajma marknaden, det kan ingen. Det är jättesvårt, för att inte säga omöjligt att veta när börsen vänder på botten eller toppen. Antingen investerar du vid fel tidpunkt eller så investerar du inte alls vilket gör att du tappar värdefull avkastning över tid. Efter börsnedgångar brukar det dock vara ett fåtal dagar som står för en stor del av återhämningen när börsen går upp. Missar du dessa dagar så missar du också mycket avkastning. Skapa därför en långsiktig strategi och håll dig till den. Här kan en rådgivare hjälpa dig med att sätta upp en strategi utifrån dina behov och önskemål. Med en långsiktig strategi är det också mycket lättare att följa mitt nästa råd i punkt 3.

3. Agera inte känslomässigt

Det är väldigt lätt att vilja sälja när det går ner och vilja köpa mer när det går upp. Flera undersökningar visar att fondernas utveckling är bättre än den avkastning som den genomsnittlige spararen får på sina investeringar. Detta beror till stor del på att investeraren köper och säljer vid fel tillfällen för att man agerar känslomässigt, det vill säga säljer vid nedgång och köper vid uppgång. Effekten av att agera känslomässigt blir att den genomsnittlige investeraren får lägre avkastning över tid än fondens avkastning som man investerar i.

4. Investera i många olika fonder

En klyscha – men du ska alltid sprida dina risker! Investera i en bred portfölj med flera olika typer av tillgångar som också finns på olika geografiska marknader. Att inte lägga alla ägg i samma korg är fortfarande ett väldigt bra råd, inte minst i dessa tider.

5. Stirra dig inte blind på fonder som gått bäst senaste tiden

Detta är ett bra råd, speciellt när det gäller räntefonder. De fonder som har gått bäst det senaste året är oftast de som går sämst nu i nedgången. Bakgrunden till det är ganska enkelt, den som tog högst risk tjänade mest i uppgången men har också förlorat mest nu när marknaden gått ner. Det finns ingen ”dagsform” på fonder som det finns på hästarna på V75.

Så hjälper vi dig

Sitter du hemma och oroar dig för ditt kapital eller vill sätta en långsiktig strategi framåt? Då kan det vara läge att ta hjälp av en rådgivare som sätter upp en plan utifrån dina förutsättningar och önskemål. I dessa tider är det extra skönt att ha ett bra bollplank att kunna ringa till vid behov.

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Personlig rådgivning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital.

S&P Hälsa

Arbetsmiljö på distans

17 april · 2020

Arbetslivet påverkas stort av den rådande coronapandemin och gör att många nu jobbar hemifrån. I mitt blogginlägg delar jag med mig av tips på vad man kan tänka på vid hemarbete gällande både ergonomi och den sociala biten.

Om en medarbetare behöver arbeta hemifrån för att minimera spridningen av covid-19 har du som arbetsgivare fortfarande ett ansvar för att medarbetarens arbetsmiljö är säker.

Men tanke på att hemarbetet ser ut att dra ut på tiden, gäller det att fundera igenom detta ordentligt. Några dagar har blivit till veckor och det är ovisst hur länge till det kan bli. Säkerställ att medarbetarna har rätt utrustning, information och förutsättningar för att göra sitt jobb ordentligt. Ergonomi, belysning och att ta regelbundna pauser för att röra på sig är viktigt för att inte riskera att arbetsmiljön påverkar medarbetarens hälsa negativt.

Ha en god ergonomi

En bra arbetsmiljö omfattar bland annat god ergonomi. Ergonomi handlar om att arbeta och använda kroppen på ett sätt som gör att man undviker belastningsskador. Se därför till att medarbetarna kan ta med sig rätt utrustning hem och att de skapar en bra arbetsplats att sitta vid.

Här kommer tips på vad man kan tänka på vid hemarbete:

• Ta med datorskärmen hem om möjligt så att du kan titta rakt fram. Då undviker du att sitta böjd över din laptop, vilket belastar både nacke och ögon. Ta även hem datormus och tangentbord för att minska belastning för arm, axlar och händer
  • Se till att ha bra belysning vid din arbetsplats
  • Sitt i en lugn miljö så att du kan fokusera
  • Variera mellan att sitta och stå. Ett hemmaknep är att använda strykbrädan som skrivbord när du ska stå upp och arbeta
  • Undvik långvarigt statiskt arbete. Ta regelbundna pauser, helst var 30:e minut. Rör på armar, axlar och ben för att få igång blodcirkulationen. Gå också gärna ut på promenader, t.ex. vid lunch
  • Bestäm när du skall börja och avsluta arbetsdagen så att du skiljer på arbete och fritid
  • Skapa rutiner genom att göra dig i ordning och klä dig för dagen så att du inte blir sittandes i pyjamasen hela arbetsdagen

Det är inte bara ergonomi och dom praktiska delarna som påverkar arbetsmiljön. En annan faktor som behöver undersökas och åtgärdas, är eventuell oro som medarbetaren känner i dessa tider. Se till att gå ut med tydlig information vad som gäller för ert företag för att undvika osäkerhet. Ha också gärna någon på arbetsplatsen som är dedikerad åt detta som medarbetarna kan höra av sig till för frågor om corona, arbetsmiljö osv.

Var social – på riktigt

En annan faktor att väga in är avsaknaden av den sociala biten och samhörigheten som man får på ett kontor. Många känner sig nu ensamma, vilket bör tas i beaktning. Se till att ha gemensamma avstämningar med medarbetarna, ta en digital fika och se till att uppmuntra till pauser och promenader.

Håller du dig hemma för att inte smitta eller bli smittad? Använd de kanaler för kommunikation du har tillgängliga bortom skärmen:

• Ring familj, vänner, kollegor och kunder
  • Träffas ute och promenera tillsammans
  • Träna ute tillsammans
  • Ta en fika eller picknick
  • Walk and talk-möten med kunder, kollegor och vänner

Precis som alltid betyder en bra arbetsmiljö en lönsam och långsiktig investering i personalens hälsa. Så vilket ansvar tar du som arbetsgivare för dina medarbetares arbetsmiljö?