Robin och Läderlappen

21 sep. 2015
Anders Magnusson
Söderberg & Partners Wassum Institutionella rådgivare

Min återkomst i bloggvärlden kommer att börja i förorten Täby, norr om Stockholm men därefter ger vi oss ut på en resa som kommer att ta oss till Punjab i Indien, till Singapore och USA för att sluta i Läderlappens hemvist, Gotham City. Spänn fast säkerhetsbältena!

Med hemvist i Täby finns ett bolag vid namn EIH Holdings Sweden AB registrerat. Ordförande är en herre vid namn Robin Raina. Han är även vd och ordförande för ett bolag som heter EBIX som har sitt högkvarter i den indiska staden Punjab. Bolaget utvecklar mjukvara för försäkringsindustrin, har verksamhet i över 40 länder samt drygt 2 500 anställda. Aktien handlas på NASDAQ och börsvärdet uppgår för närvarande till ca USD 945 miljoner.  Inget konstigt med detta.

I februari 2013 publicerades en analys av EBIX innehållandes anklagelser om tveksamma koncerninterna affärer, felaktiga underlag i bokföringen vilket bland annat ledde till att revisionsfirman för EIH Holdings AB, EBIX svenska bolag, BDO inte kunde styrka dess räkenskaper. Analysen ledde till att aktiekursen föll 44 % på en dag.

Det här var den första större och mer uppmärksammade analysen från Gotham City Research. Denna mystiska aktör snubblade jag över under 2014 och blev direkt nyfiken och förundrad. I media har de framställts som en aktör som gör en bolagsanalys, blankar samma bolags aktie (säljer aktier som man inte äger) och därefter försöker skapa så mycket (negativ) press som möjligt så att bolagets aktie faller vilket leder till en vinst på blankningen. Enligt egen utsago är de det finansiella systemets verkliga rättskipare som till skillnad från tandlösa myndigheter, kan jaga och sätta dit korrupta bolagschefer, mindre noggranna revisorer och giriga banker.

Aktörer som tjänar pengar på att blanka aktier och ta vissa positioner är inget nytt. Det är egentligen inte mer märkligt än att kasta in ett tips hos ditt favoritspelbolag på nätet utifrån tron att Arsenal kommer att förlora mot Liverpool med ett visst resultat. Inte heller att tjäna pengar utifrån en gedigen analys och därefter köpa aktier passivt (som en fondförvaltare) eller mer aktivt som en riskkapitalist är något nytt.

“Someone who shorts something is not necessarily a shortseller. A shortseller is one who focuses on ‘frauds, fads and failures’.”

Daniel Yu, fömodad huvudman bakom Gotham City Research

Det finns fler aktörer som Gotham, bland annat Muddy Waters och de har tillsammans med denna typ av metodik försatt ett flertal bolag världen över i konkurs. Varför blev jag då intresserad? I korthet Gothams motiv, men även svårigheten i att avgöra huruvida detta är en bra eller mindre bra företeelse. Att exponera och avslöja bolag som exempelvis har manipulerat sin aktiekurs eller försett marknaden med vilseledande information är något bra. Att också tjäna pengar på det behöver inte vara något dåligt, men det ger ofrånkomligen upphov till en potentiell intressekonflikt. Beteendet kan också ge upphov till hög volatilitet och de stora fallen drabbar troligtvis inte bara respektive bolags ledning utan även en hel del ”oskyldiga” småsparare. Viktigaste av allt – vad händer om analysen är felaktig, ogrundad och helt orättvis? Jag antar att denna typ av aktörer då på sikt skulle tappa i trovärdighet och också i genomslagskraft, men skadorna som kan uppstå kan bli förödande då stora värden riskerar att gå upp i rök i onödan och folk blir av med sina jobb och sina inkomster.

Kommer vi ser mer av detta? Ja, det tror jag. Är det oortodoxt? Ja, i alla fall än så länge. Är det oetiskt? You tell me.

Disclaimer: Vi vill poängtera att vi inte lägger någon värdering vid något av de diskuterade bolagen i bloggen eller huruvida Gothams analyser är korrekta eller inte.

KÄLLOR:
www.bloomberg.com