Robin och Läderlappen

21 september · 2015

Min återkomst i bloggvärlden kommer att börja i förorten Täby, norr om Stockholm men därefter ger vi oss ut på en resa som kommer att ta oss till Punjab i Indien, till Singapore och USA för att sluta i Läderlappens hemvist, Gotham City. Spänn fast säkerhetsbältena!

Med hemvist i Täby finns ett bolag vid namn EIH Holdings Sweden AB registrerat. Ordförande är en herre vid namn Robin Raina. Han är även vd och ordförande för ett bolag som heter EBIX som har sitt högkvarter i den indiska staden Punjab. Bolaget utvecklar mjukvara för försäkringsindustrin, har verksamhet i över 40 länder samt drygt 2 500 anställda. Aktien handlas på NASDAQ och börsvärdet uppgår för närvarande till ca USD 945 miljoner.  Inget konstigt med detta.

I februari 2013 publicerades en analys av EBIX innehållandes anklagelser om tveksamma koncerninterna affärer, felaktiga underlag i bokföringen vilket bland annat ledde till att revisionsfirman för EIH Holdings AB, EBIX svenska bolag, BDO inte kunde styrka dess räkenskaper. Analysen ledde till att aktiekursen föll 44 % på en dag.

Det här var den första större och mer uppmärksammade analysen från Gotham City Research. Denna mystiska aktör snubblade jag över under 2014 och blev direkt nyfiken och förundrad. I media har de framställts som en aktör som gör en bolagsanalys, blankar samma bolags aktie (säljer aktier som man inte äger) och därefter försöker skapa så mycket (negativ) press som möjligt så att bolagets aktie faller vilket leder till en vinst på blankningen. Enligt egen utsago är de det finansiella systemets verkliga rättskipare som till skillnad från tandlösa myndigheter, kan jaga och sätta dit korrupta bolagschefer, mindre noggranna revisorer och giriga banker.

Aktörer som tjänar pengar på att blanka aktier och ta vissa positioner är inget nytt. Det är egentligen inte mer märkligt än att kasta in ett tips hos ditt favoritspelbolag på nätet utifrån tron att Arsenal kommer att förlora mot Liverpool med ett visst resultat. Inte heller att tjäna pengar utifrån en gedigen analys och därefter köpa aktier passivt (som en fondförvaltare) eller mer aktivt som en riskkapitalist är något nytt.

“Someone who shorts something is not necessarily a shortseller. A shortseller is one who focuses on ‘frauds, fads and failures’.”

Daniel Yu, fömodad huvudman bakom Gotham City Research

Det finns fler aktörer som Gotham, bland annat Muddy Waters och de har tillsammans med denna typ av metodik försatt ett flertal bolag världen över i konkurs. Varför blev jag då intresserad? I korthet Gothams motiv, men även svårigheten i att avgöra huruvida detta är en bra eller mindre bra företeelse. Att exponera och avslöja bolag som exempelvis har manipulerat sin aktiekurs eller försett marknaden med vilseledande information är något bra. Att också tjäna pengar på det behöver inte vara något dåligt, men det ger ofrånkomligen upphov till en potentiell intressekonflikt. Beteendet kan också ge upphov till hög volatilitet och de stora fallen drabbar troligtvis inte bara respektive bolags ledning utan även en hel del ”oskyldiga” småsparare. Viktigaste av allt – vad händer om analysen är felaktig, ogrundad och helt orättvis? Jag antar att denna typ av aktörer då på sikt skulle tappa i trovärdighet och också i genomslagskraft, men skadorna som kan uppstå kan bli förödande då stora värden riskerar att gå upp i rök i onödan och folk blir av med sina jobb och sina inkomster.

Kommer vi ser mer av detta? Ja, det tror jag. Är det oortodoxt? Ja, i alla fall än så länge. Är det oetiskt? You tell me.

Disclaimer: Vi vill poängtera att vi inte lägger någon värdering vid något av de diskuterade bolagen i bloggen eller huruvida Gothams analyser är korrekta eller inte.

KÄLLOR:
www.bloomberg.com

Har dina anställda rätt skydd vid hemarbete?

30 april · 2020

I rådande situation jobbar många hemifrån. Därför har vi undersökt hur och när TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) gäller vid hemarbete, och här har vi upptäckt flera luckor. I detta blogginlägg delar jag därför med mig hur du ska tänka som anställd och arbetsgivare, så rätt skydd finns om olyckan är framme!

Fredagen den 13:e mars var startskottet för utökat hemarbete för många svenskar. Nu har det gått ett tag och många av oss längtar tillbaka till kontoret, till kollegorna, och till vanliga rutiner. Men rekommenderat hemarbete är såklart ett litet pris att betala för att fördröja smittspridning.

Flera tror dock att vi kommer att få se betydligt mer hemarbete även efter pandemin. Detta innebär att behoven och arbetssituationen för såväl anställda som arbetsgivare kanske har förändrats för en längre tid framöver.

Funderingar kring arbetsmiljö- och arbetsgivaransvar, hur försäkringar täcker de anställda vid hemarbete har aktualiserats, inte bara under denna exceptionella situation men också för personal som normalt sett utgår från hemmet.

Vi har bett AFA Försäkring besvara hur TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) gäller och TFA gäller bland annat för skador som orsakats av:

• olycksfall i arbetet
  • färdolycksfall, dvs. skador som har inträffat på väg till eller från arbetet
  • arbetssjukdom som varar mer än 90 dagar

Med utgångspunkt i att många jobbar hemifrån, har vi upptäckt att det finns en del luckor. Se bild nedan:

imagew7nbd.png

AFA Försäkring svarar bland annat att TFA inte gäller om en anställd som arbetar hemifrån råkar ut för en skada när den till exempel tar en paus och går ut och tar en nypa frisk luft. TFA gäller inte heller vid toalettbesök eller vid påtår av kaffet. Vem säger att inte olyckan är framme just då?

Många anställda har dock ofta en privat olycksfallsförsäkring som gäller dygnet runt, vilket är ett bra komplement, men långt ifrån alla har detta skydd. Vi är regel bättre på att försäkra våra barn än oss själva när det kommer till skydd vid olycksfall, vilket är förståeligt – men det kan vara läge att även se över ditt eget skydd nu!

Checklista för dig som anställd

• Undersök så att din privata olycksfallsförsäkring gäller dygnet runt

Saknar du skydd och önskar mer information? Hör gärna av dig till ditt försäkringbolag eller till din rådgivare på Söderberg & Partners.

Har du som arbetsgivare behov av att komplettera ert olycksfallsskydd vid distansarbete?

• kanske för en viss kategori anställda,
  • en viss period, eller
  • för personal som även i normala tider utgår från hemmet?

Vi på Söderberg & Partners har efter att ha uppmärksammat brister tagit fram en lösning som gäller vid olycksfall under distansarbete och som täcker olycksfallsskador när TFA inte gör det. Är du intresserad av att veta mer? Om du är kund – hör av dig till din rådgivare. Fyll annars i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

5 råd när börsen åker berg- och dalbana

20 april · 2020

Alla pratar om coronaviruset och aktiebörsernas tvära kast där värden hoppar upp och ner 5–10 % på en dag. Det är lätt att börja fundera på vad man ska göra med sina investeringar i dessa tider. Här kommer några av mina främsta råd som jag samlat på mig under åren:

1. När ska du använda pengarna?

Hur går börsen idag? Vad ska jag köpa? Ska jag sälja nu? Kommer det gå ner mer? Alla dessa frågor som många ställer sig just nu är bra frågor, men fråga nummer 1 som du alltid behöver ha svaret på innan du tar dina investeringsbeslut är ”När ska jag använda mina pengar?”. Är det kapital som är långsiktigt, ja då kan du tänka på ett sätt. Då behöver du inte bry dig om kortsiktiga nedgångar, du kanske vågar investera och ändå riskera att åka med på en nedgång. Är det kapital som du ska använda för att köpa ett hus till hösten, då kan det vara läge att sälja och sätta slantarna på bankkontot. Innan du funderar på köp eller sälj, behöver du bestämma dig för när du ska använda dina pengar då sparhorisonten är extremt viktig.

2. Försök inte tajma marknaden

Tro inte att du kan tajma marknaden, det kan ingen. Det är jättesvårt, för att inte säga omöjligt att veta när börsen vänder på botten eller toppen. Antingen investerar du vid fel tidpunkt eller så investerar du inte alls vilket gör att du tappar värdefull avkastning över tid. Efter börsnedgångar brukar det dock vara ett fåtal dagar som står för en stor del av återhämningen när börsen går upp. Missar du dessa dagar så missar du också mycket avkastning. Skapa därför en långsiktig strategi och håll dig till den. Här kan en rådgivare hjälpa dig med att sätta upp en strategi utifrån dina behov och önskemål. Med en långsiktig strategi är det också mycket lättare att följa mitt nästa råd i punkt 3.

3. Agera inte känslomässigt

Det är väldigt lätt att vilja sälja när det går ner och vilja köpa mer när det går upp. Flera undersökningar visar att fondernas utveckling är bättre än den avkastning som den genomsnittlige spararen får på sina investeringar. Detta beror till stor del på att investeraren köper och säljer vid fel tillfällen för att man agerar känslomässigt, det vill säga säljer vid nedgång och köper vid uppgång. Effekten av att agera känslomässigt blir att den genomsnittlige investeraren får lägre avkastning över tid än fondens avkastning som man investerar i.

4. Investera i många olika fonder

En klyscha – men du ska alltid sprida dina risker! Investera i en bred portfölj med flera olika typer av tillgångar som också finns på olika geografiska marknader. Att inte lägga alla ägg i samma korg är fortfarande ett väldigt bra råd, inte minst i dessa tider.

5. Stirra dig inte blind på fonder som gått bäst senaste tiden

Detta är ett bra råd, speciellt när det gäller räntefonder. De fonder som har gått bäst det senaste året är oftast de som går sämst nu i nedgången. Bakgrunden till det är ganska enkelt, den som tog högst risk tjänade mest i uppgången men har också förlorat mest nu när marknaden gått ner. Det finns ingen ”dagsform” på fonder som det finns på hästarna på V75.

Så hjälper vi dig

Sitter du hemma och oroar dig för ditt kapital eller vill sätta en långsiktig strategi framåt? Då kan det vara läge att ta hjälp av en rådgivare som sätter upp en plan utifrån dina förutsättningar och önskemål. I dessa tider är det extra skönt att ha ett bra bollplank att kunna ringa till vid behov.

På Söderberg & Partners tror vi på det personliga mötet och eftersom läget är som det är nu, så erbjuder vi även digitala face-to-face möten eller telefonmöten, beroende på vad du föredrar.

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Personlig rådgivning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital.

S&P Hälsa

Arbetsmiljö på distans

17 april · 2020

Arbetslivet påverkas stort av den rådande coronapandemin och gör att många nu jobbar hemifrån. I mitt blogginlägg delar jag med mig av tips på vad man kan tänka på vid hemarbete gällande både ergonomi och den sociala biten.

Om en medarbetare behöver arbeta hemifrån för att minimera spridningen av covid-19 har du som arbetsgivare fortfarande ett ansvar för att medarbetarens arbetsmiljö är säker.

Men tanke på att hemarbetet ser ut att dra ut på tiden, gäller det att fundera igenom detta ordentligt. Några dagar har blivit till veckor och det är ovisst hur länge till det kan bli. Säkerställ att medarbetarna har rätt utrustning, information och förutsättningar för att göra sitt jobb ordentligt. Ergonomi, belysning och att ta regelbundna pauser för att röra på sig är viktigt för att inte riskera att arbetsmiljön påverkar medarbetarens hälsa negativt.

Ha en god ergonomi

En bra arbetsmiljö omfattar bland annat god ergonomi. Ergonomi handlar om att arbeta och använda kroppen på ett sätt som gör att man undviker belastningsskador. Se därför till att medarbetarna kan ta med sig rätt utrustning hem och att de skapar en bra arbetsplats att sitta vid.

Här kommer tips på vad man kan tänka på vid hemarbete:

• Ta med datorskärmen hem om möjligt så att du kan titta rakt fram. Då undviker du att sitta böjd över din laptop, vilket belastar både nacke och ögon. Ta även hem datormus och tangentbord för att minska belastning för arm, axlar och händer
  • Se till att ha bra belysning vid din arbetsplats
  • Sitt i en lugn miljö så att du kan fokusera
  • Variera mellan att sitta och stå. Ett hemmaknep är att använda strykbrädan som skrivbord när du ska stå upp och arbeta
  • Undvik långvarigt statiskt arbete. Ta regelbundna pauser, helst var 30:e minut. Rör på armar, axlar och ben för att få igång blodcirkulationen. Gå också gärna ut på promenader, t.ex. vid lunch
  • Bestäm när du skall börja och avsluta arbetsdagen så att du skiljer på arbete och fritid
  • Skapa rutiner genom att göra dig i ordning och klä dig för dagen så att du inte blir sittandes i pyjamasen hela arbetsdagen

Det är inte bara ergonomi och dom praktiska delarna som påverkar arbetsmiljön. En annan faktor som behöver undersökas och åtgärdas, är eventuell oro som medarbetaren känner i dessa tider. Se till att gå ut med tydlig information vad som gäller för ert företag för att undvika osäkerhet. Ha också gärna någon på arbetsplatsen som är dedikerad åt detta som medarbetarna kan höra av sig till för frågor om corona, arbetsmiljö osv.

Var social – på riktigt

En annan faktor att väga in är avsaknaden av den sociala biten och samhörigheten som man får på ett kontor. Många känner sig nu ensamma, vilket bör tas i beaktning. Se till att ha gemensamma avstämningar med medarbetarna, ta en digital fika och se till att uppmuntra till pauser och promenader.

Håller du dig hemma för att inte smitta eller bli smittad? Använd de kanaler för kommunikation du har tillgängliga bortom skärmen:

• Ring familj, vänner, kollegor och kunder
  • Träffas ute och promenera tillsammans
  • Träna ute tillsammans
  • Ta en fika eller picknick
  • Walk and talk-möten med kunder, kollegor och vänner

Precis som alltid betyder en bra arbetsmiljö en lönsam och långsiktig investering i personalens hälsa. Så vilket ansvar tar du som arbetsgivare för dina medarbetares arbetsmiljö?