Vanguard, världens största indexförvaltare – finansiell rådgivning är värd ca 3 % i årligt mervärde

22 aug. 2016

Vanguard är världens största indexförvaltare. De har försökt att ge sig på den svåra uppgiften att analysera vad en finansiell rådgivning kan vara värd för en kund. Vanguard är i huvudsak en indexförvaltare och de har därför inte berört frågan huruvida det finns värde i aktiv förvaltning eller ej. Det är normalt den frågan som debatten i Sverige kretsar kring. Den gängse bilden är alltför ofta att en finansiell rådgivares enda uppgift är att ge fondråd baserat på om fonderna kan slå marknaden eller ej. I själva verket utgör det en mycket liten andel av det totala jobbet som en seriös finansiell rådgivare gör.

Följande delar fann Vanguard att de kunde kvantifiera som värden som en finansiell rådgivare kan skapa:

1. Re-balansering – att inte enkom köpa och låta det bli vad det blir utan att justera portföljen löpande givet en strategi t.ex. för att bibehålla en värdeskapande strategi såsom t.ex. konstanta vikter.

1. Värdet av det uppmättes till upp till 0,43 % per år

2. Sänkta kostnader, t.ex. genom att upphandla och pressa priset på försäkrings- och fondprodukter

1.  I jämförelse med vad en traditionell sparare kan göra på egen hand kan en rådgivare samla sina kunders kapital och upphandla och pressa priser. Värdet av detta bedömdes uppgå till mellan 0,66 – 0,92 % per år.

3. Att hjälpa en kund att inte bete sig irrationellt. Beteendevetenskap har kommit fram till att många människor tenderar att köpa det som har gått bäst historiskt och sälja det som gått sämst. T.ex. var en av de mest köpta fonderna när PPM-valet sjösattes Robur Contura – IT fonden. Den hade haft fantastisk historisk avkastning men fick en riktigt usel avkastning därefter p.g.a. IT kraschen i början av 2000-talet.

1. Värdet av att rådgivaren hjälper kunden att vara kall när kunden skall vara det och agera när kunden bör agera fann Vanguard vara värt hela 1,50 % per år.

4. Hjälp att skatteplanera. Detta varierar naturligtvis per marknad och deras analys är inte gjord på den svenska marknaden. I Sverige kan sannolikt liknande värden nås genom att rådgivaren har många strukturer att jobba med som ger skilda skatteresultat – ISK, Pensionssparande, K-försäkring etc.

1. Bedömt värde i USA och UK upp emot 0,23 % per år.

5. Uttagsplanering. Att hjälpa kunden välja vilka tillgångar som skall säljas av och i vilken ordning. T.ex. om en kund skall ta ut pensionspengar eller använda privata pengar för konsumtion m m.

1. Värdet av detta fann de vara upp till 0,48 %.

Vanguard fann att totalt värde för denna form av finansiella rådgivning  uppgår till ca 3 % per år.

Notera dock att i ovanstående analys ingår inte ett antal element som en rådgivare gör som är svåra att beräkna kvantitativt på grund av att de är individuella och unika för varje kund. Men många av de största värdena en rådgivare kan skapa återfinns just inom de områdena:

1. Värdet att få hjälp att välja en väldiversifierad portfölj som är rätt i förhållande till den risk en kund bör ha. Att hjälpa kunden att investera i en portfölj som ger bra avkastning givet den risk kunden är beredd att ta är otvetydigt den viktigaste uppgiften en finansiell rådgivare har. Det råder dock inget tvivel om att detta är rådgivarens absolut viktigaste arbete eftersom den strategiska allokeringen står för 70–90% av det långsiktiga förvaltningsresultatet.

2. Att teckna efterlevandeskydd, livförsäkringar etc. Värdet av att få hjälp att teckna det skydd en familj behöver kan vara enormt i händelse av att en olycka är framme. I synnerhet med tanke på att allt fler pensionsvalsystem kräver att denna form av aktiva val görs. Exempelvis blir det väldigt kostsamt för en kund som har ett pensionssparande med ett efterlevandeskydd när det inte finns ett sådant behov.

3. Alla andra delvis mjuka värden. Vad är värdet att ha någon att ringa om frågor uppstår när det Orangea eller Röda kuvertet dimper ner? Vad är värdet av all den egna tid en kund kan spara på att slippa sätta sig in i alla detaljer avseende val, fonder och försäkringar?

För att summera: Att en finansiell rådgivning kan skapa stora värden råder det ingen tvivel om. Det är därför verkligen tragiskt att den offentliga debatten alltför ofta enkom handlar om att minimera kostnader och då blir mirakelreceptet att ta bort allt vad finansiell rådgivning heter eftersom den inte är gratis att producera. Självklart finns det individer som har stenkoll på alla ovanstående punkter och vill och skall göra allt på egen hand. Men sanningen är att de utgör en minoritet. De flesta gör ingenting eller gör fel val. Vi borde därför beakta det faktum att färre än 30% gör aktiva pensionsval som ett gigantiskt misslyckande. Debatten borde istället handla om hur vi kan skapa mer och bättre rådgivning. Hur kan vi underlätta för att se till att den når ut? Hur kan vi effektivisera den? Det är en kraftig förenkling av verkligheten att kostnadsminimering är det enda som är viktigt som tyvärr kommer att leda till att många systemarkitekter bakom pensionsval går fel väg, och fel slutsatser drabbar ytterst mängder av sparare i form av sämre pension.

Talar jag i egen sak? Ja självklart eftersom jag också är en av de största distributörerna av finansiell rådgivning i Sverige, men betyder det att jag har fel? Om du tycker det – beställ gärna Vanguards rapport från oss och fundera ett varv till.