Skip to main content Skip to main navigation

Maximera värdet på företaget inför försäljning

Maximera värdet på företaget inför försäljning

Hur kan man påverka sitt bolags värde inför en eventuell försäljning? Och hur lång tid tar förberedelserna inför en eventuell exit? Jonas Graff-Lonnevig, ansvarig för M&A Entreprenörsservice på Söderberg & Partners, redogör för fem viktiga områden han anser bör adresseras inför en försäljning för att kunna maximera värdet.

Jonas Graff-Lonnevig, ansvarig M&A inom Family Office på Söderberg & Partners, arbetar med att hjälpa ägare med projektledning vid försäljning av sina företag. Han anser att företag som vill maximera sitt värde inför en försäljning bör vara ute i god tid och att det finns många områden som bör ses över. Nedan redogör Jonas för fem viktiga områden.

– Inför varje bolagsförsäljning går vi igenom flertalet områden för att säkerställa att allt är i sin ordning och för att ägarna ska maximera värdet vid en försäljning. Många gånger kan det vara en fördel att se över dessa områden i god tid före en transaktion, i vissa fall redan flera år innan en försäljning är aktuell, säger Jonas Graff-Lonnevig

1. Påvisa bra avkastning och låg risk

För att nå ett optimalt värde vid en försäljning så handlar det alltid om att påvisa att tillgången kan generera en bra avkastning, men det är lika viktigt att visa på låg risk. Rent finansiellt så är det givetvis en fördel om bolaget kan uppvisa en stark finansiell historik. Visserligen utgör värdet på ett företag summan av framtida vinster, men en presenterad framtida finansiell utveckling görs trolig genom en stabil historik, d.v.s. sänker risken för att den framtida prognosen avviker från de historiska utfallen.

2. Förklara den historiska utvecklingen

Genom att förklara den historiska utvecklingen kan man underlätta för potentiella köpare att förstå bolaget. Det kan t.ex. finnas tillfällen där förlustbringande delar i verksamheten har lagts ned och inte längre påverkar verksamheten kassaflödesmässigt negativt. Viktigt är då att intressenterna förstår vilka aktiviteter som genomförts och varför delarna inte längre finns kvar och påverkar verksamheten negativt. Det kallas att man presenterar ett ”normaliserat” historiskt resultat, och är vanligt förekommande.

Genom att ha en genomtänkt story kan man också sänka den upplevda risken i bolaget. Det är viktigt att ha svar på frågor om varför ett företag ska säljas, och varför ägarna ska lämna bolaget. Genom åren så har vi sett många olika situationer som gör att bolag mår bättre av att byta ägare. Anledningen till en försäljning kan bero på exempelvis sjukdomsfall, att ägarna inte har förmågan att utveckla bolaget vidare eller att ägarna vill realisera en del av de uppbyggda värdena i verksamheten. En fördel är dock att alltid ha en genomtänkt kommunikationsstrategi och förklaringsmodeller som inte ger upphov till att risken för bolaget höjs.

3. Sätt strategi för ägare samt se över företagets kunder och leverantörer

Det är inte ovanligt att ägare och ledning utgör nyckelpersoner i verksamheten. De kan utöver att vara ägare, även sitta i styrelsen samt inneha viktiga poster i bolaget, t.ex. en vd-roll. Det kan ofta vara en fördel att göra bolaget oberoende av ägarna, allt i akt och mening för att underlätta en överlåtelse. Det gäller givetvis om ägarna avser att upphöra med att vara verksamma i bolaget. I andra fall kan ett värde påverkas positivt genom att den tilltänkta nya ägaren och säljarna under en överskådlig framtid arbetar tillsammans för att utveckla bolaget mot nya mål. I dessa situationer så återinvesterar ofta säljarna en del av köpeskillingen och tar del av den framtida avkastningen i en gemensam exit.  

Beroendet av ägarna i verksamheten begränsas inte enbart till ägarna, utan fler perspektiv bör beaktas. Hur ser det ut på t.ex. kundsidan? Även här så kommer en möjlig köpare helst se att bolaget inte är för beroende av enskilda stora kunder. Det kommer givetvis att drabba bolaget hårt om det finns risk att dessa försvinner, vilket påverkar den upplevda risken negativt. Med framförhållning och en genomtänkt strategi så kan detta överbryggas genom att ledning och ägare lägger tid och kraft på att skapa en god balans i kundmixen. Detsamma gäller för leverantörssidan. Även här kan det upplevas som riskfyllt och värdehämmande om bolaget är för beroende av en eller några få leverantörer. 

4. Identifiera och beskriv potentialen och eventuella tilläggsförvärv

För att underbygga värdet genom att minska risken i verksamheten är det viktigt att beskriva potentialen på ett rättvisande sätt. Ägarna och ledningen har ofta en god uppfattning om vilka framtida utvecklings- och tillväxtområden som finns. Som rådgivare lägger man mycket tid och kraft på att ringa in och analysera vilka förutsättningar bolaget har att växa framöver. Det kan t.ex. vara fråga om att expandera produktportföljen eller att växa rent geografiskt. Ofta krävs inte en fullskalig expansion utan mer att företaget har visat att man har lyckats få en etablering inom t.ex. en ny geografi eller kundgrupp. Vi har även i egenskap av rådgivare upplevt det som positivt om bolaget kan påvisa att det finns identifierade tilläggsförvärv att genomföra. Det kan vara tidigare förvärvsdiskussioner, som av olika anledningar inte har kommit i mål tidigare. Detta är ett par punkter som med fördel arbetas igenom innan en diskussion med en potentiell köpare genomförs.

5. Se över balansräkningen och hur effektivt rörelsekapitalet arbetar

Bolagets balansräkning är något som ofta bör ses över inför en exit. Det är inte ovanligt att företag äger den fastighet i vilken bolaget är verksamt. I regel så är inte potentiella köpare intresserade av att dessa fastigheter följer med i förvärvet av bolaget utan de kan med fördel lyftas ur verksamheten innan en överlåtelse görs.

Det är inte bara olika fasta och finansiella tillgångar som bör hanteras innan en försäljning, även en översyn av hur effektivt bolaget arbetar med sitt rörelsekapital kan vara aktuell. Ett värde på bolaget baseras på framtida kassaflöden, och många företagare är inte medvetna om hur förändringar i t.ex. lagerbindning och kredittider till såväl leverantörer som kunder, kan få effekt på det framtida kassaflödet. Vilket i sin tur påverkar värdet.

Små positiva förändringar i kapitalbindning, leverantörskredittider och kundkredittider kan ge icke oväsentliga effekter. Därför kan det vara till nytta för säljaren att göra en analys av rörelsekapitalet, dess variationer och hur man kan effektivisera samt skapa en mer optimal mix. Även om detta borde vara en löpande uppgift för ledningen i bolaget och dess ekonomer, så sker det inte alltid i praktiken.

Funderar du på att sälja ditt bolag och vill optimera dina förutsättningar?

Inför en eventuell försäljning kan vi, tillsammans med våra samarbetspartners, hjälpa dig att se över ditt bolag inom samtliga områden för att skapa en så optimal situation för er som möjligt. Ditt bolag bör ha en årsomsättning på minst 10-15 mkr samt en lönsamhet om lägst 1-1,5 mkr per år före skatt. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för vidare diskussion.

Kontakt

Kontakta oss