Köpa bostad i coronatider?

8 juni · 2020

Hur ser bostadsmarknaden ut nu mitt under coronapandemin? Vilken påverkan får det på bolånen och vågar man göra ett bostadsbyte? Söderberg & Partners är stolta att kunna erbjuda våra kunder ett bra bolåneerbjudande genom vårt kreditförmedlingssamarbete med Skandiabanken under varumärket Söderberg & Partners Bolån. Vi finns här för att vägleda dig med personlig service genom alla de frågor och funderingar du har, oavsett var på bostadsmarknaden du befinner dig.

Bostadsmarknaden och covid-19

Coronapandemin har medfört en viss oro på bostadsmarknaden. Många funderar säkert på hur krisen påverkar bostadspriserna framåt – är det rätt läge att köpa och sälja, eller bör man avvakta?

Mäklarfirman Erik Olsson Fastighetsförmedling har sedan 2010 genom intervjuer med visningsbesökare tagit fram ett eget bostadsindex, Erik Olsson Bostadsindex (EOBi). Indexet bygger på fyra frågor som ställs till 500 visningsbesökare på kvartalsbasis för att få relevanta mått på hushållens förväntningar på bostadsmarknaden. Till skillnad från andra bostadsindex är EOBi unikt då de tillfrågade enbart är personer som är aktiva på bostadsmarknaden – och därmed mer insatta än svarande i andra liknande undersökningar. Av den anledningen har även Riksbanken intresserat sig av indexets utveckling och följer detta på kvartalsbasis.

En av frågorna som ställs är ”Hur tror du att bostadspriserna i din stad kommer att utvecklas de kommande 12 månaderna?”. Genom att mäta skillnaden mellan hur många som tror på stigande respektive sjunkande priser på bostadsmarknaden får man ett mått av hur den allmänna marknadstron ser ut, en siffra som sedan kan jämföras med tidigare kvartal.

Vi har träffat Johan Nordenfelt, informationschef på Erik Olsson Fastighetsförmedling, och frågat hur han ser på den mätning som gjordes i maj – mitt under pågående coronapandemi.

- I mätningen i maj förstärks det tidigare noterade trendbrottet i februari ytterligare, med en ovanligt stor nedgång i Erik Olsson Bostadsindex på grund av coronaeffekten. Nettot (andel stigande priser - andelen sjunkande) sjunker med hela 40 enheter från låga 14 till riktigt låga -26. Jämför vi nuvarande netto på -26 med tidigare kriser är läget inte lika nattsvart. Hösten 2017 var nettot -37 och hösten 2011 under Greklandskrisen -58. I det perspektivet har bostadsmarknaden stått emot bra nu under coronapandemin, säger Johan Nordenfelt, informationschef på Erik Olsson.

Highcharts loading....

I mätningen kan man också se att turbulensen och prisnedgångarna hösten och vintern 2017 har resulterat i en underliggande nervositet som gör att kundernas förväntningar på marknadsutvecklingen påverkas snabbare än tidigare.

- Effekten är störst inom nyproduktion där få vill köpa nytt med lång tid till tillträde eftersom det skapar risk medan man ansvarar för värdeförändringen på två bostäder. Inom det befintliga beståndet gör nervositeten att fler väljer att sälja innan de köper nytt – något som beror på både att banken i högre utsträckning ställer det kravet, samt på att man själv vill begränsa sin ekonomiska risk, säger Johan Nordenfeldt.

Söderberg & Partners Bolån – en personligare bolånepartner

Söderberg & Partners Bolån kan hjälpa dig med alla de funderingar du har inför ett eventuellt bostadsbyte, eller om du bara vill se över dina bolån. Du får personlig service och professionellt stöd med allt vad din bostadsaffär och ditt bolån innebär.

Välkommen till Söderberg & Partners Bolån. Kontakta gärna kundansvariga direkt på telefon 08-466 80 40 eller skicka in dina kontaktuppgifter i formuläret nedan så blir du kontaktad.

Minska oron för dina investeringar med diskretionär förvaltning

16 november · 2021

Under sensommaren och hösten har Söderberg & Partners Wealth Management flaggat för att en rekyl är trolig efter det börsrally som året inledningsvis bjöd på. När aktiemarknaden sedan vände nedåt var det många som oroade sig över sina besparingar och övervägde att sälja av sina innehav för att skydda sina tillgångar. Hur ska man agera vid dessa tillfällen för att säkra sitt sparande, och vad är viktigt att tänka på?

Är börsoron ett nytt fenomen?

När den här frågan ställs så är det förstås många som direkt inser att så inte är fallet. De som sparat under långa perioder har fått uppleva oroliga tider och ett flertal krascher. Även många relativt nya sparare har fått uppleva åtminstone ett stort fall på börsen, det som skedde under februari och mars förra året. Trots detta är det många som grips av en känsla att de måste agera, och drabbas av panik, så fort börsen faller. Dessa känslobaserade beslut resulterar allt som oftast i en lägre avkastning över tid.

Våren 2020 är ett utmärkt exempel på hur snabbt det kan vända på aktiemarknaden, som även illustrerar risken med att ta förhastade beslut vid kraftiga kursrörelser. Från den 19:e februari till den 23:e mars 2020 föll Stockholmsbörsen med 34,6 procent. Detta fick många sparare att kliva ur marknaden, då de såg hur mycket deras portfölj hade minskat i värde. När börsen sedan vände uppåt var dessa sparare inte med i uppgången och många köpte in sig igen till ett betydligt högre pris än de sålt för bara dagar tidigare.

Hur ska man då agera när börsen svänger?

Det korta svaret på den frågan är; inte alls. Det viktigaste när man investerar är att tänka långsiktigt. Om du som sparare aldrig har funderat över målet med ditt sparande, så är det hög tid att göra det nu. Ditt mål, det du planerar att använda pengarna till och när, bör alltid ligga till grund för den investeringsstrategi som du väljer – antingen i samråd med en rådgivare eller som du själv utformar.

Har du redan klarlagt ditt mål så är vår starkaste rekommendation att du håller dig till din strategi. Den kan förstås i sig innebära att man agerar vid vissa händelser, till exempel att man säljer delar av sitt innehav för att man behöver pengar till en stor planerad utgift, men detta bör alltid vara planerat i förväg. Håller man sig till sin strategi så kommer man, precis som alla andra, att uppleva både upp och nedgångar – men övertid kommer man prestera bättre än om man tagit förhastade känslobaserade beslut.

Hur länge kommer börsen svaja?

Den här frågan är omöjlig att besvara. Det man måste minnas är att rörelser på aktiemarknaden i båda riktningarna är något helt naturligt. Sedan börsen började återhämta sig från coronakraschen har vi varit relativt förskonade från några stora negativa rörelser, men undersöker man marknaden under en längre period så ser man att det vi upplevt under hösten är rörelser som vi upplevt otaliga gånger tidigare.

Börsen har haft kraftiga rörelser orsakade av oroliga förhållanden förut, och kommer att ha kraftiga rörelser påverkade av oroliga förhållanden även i framtiden. Vi vet dock att man som långsiktig sparare alltid kommer ut rikare på andra sidan efter en orolig börsperiod, och denna gång kommer inte att bli något undantag.

Minska oron med diskretionär förvaltning

Är man en av dem som förstått vikten av ett långsiktigt tänk och har ett tydligt mål kring sitt sparande, men inte själv har intresset eller tiden att själv förvalta sitt kapital, så kan man vända sig till vår diskretionära förvaltning. Det innebär att du överlåter den dagliga förvaltningen av ditt kapital till våra professionella förvaltare. Fördelen med diskretionär förvaltning är att du slipper oroa dig över kortsiktiga marknadsrörelser, samtidigt som våra erfarna förvaltare, analytiker och strateger ser till att du har en optimal exponering baserat på dina riskpreferenser och rådande marknadssituation.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig? Fyll i formuläret nedan så återkommer en av vår rådgivare till dig inom kort.

Nio år kvar att halvera koldioxidutsläppen – vad gör världsmakterna och investerarna?

27 september · 2021

Enligt IPCC-rapporten har vi nio år på oss att halvera världens koldioxidutsläpp för att lyckats vända utsläppskurvan och nå Parisavtalet. Hur ställer sig världsmakterna USA och Kina till klimathoten och hur kan finanssektorn agera som en accelerator för klimatomställningen?

Sedan 2016, då FN:s medlemsländer undertecknade Parisavtalet med målet att hålla den globala temperaturökningen väl under 2°C och helst begränsa den till 1,5°C, har temperaturen ökat med 0,2°C. Det föreligger en uppenbar risk att vi inte når målet i Parisavtalet. FN:s generalsekreterare António Guterres menar att rapportens slutsatser ska tolkas som ”en röd flagg för mänskligheten”. Varje tiondelsgrads uppvärmning är ett direkt hot mot människors välmående och framtida generationers möjligheter att höja eller behålla den levnadsstandard som vi har idag. 2020-talet är det avgörande decenniet då vi fortfarande kan vända på utsläppskurvan.

Världsmakternas åtgärder på en global klimatkris

Kina är det land i världen som släpper ut mest koldioxid i atmosfären, men per capita ligger landet på en nittonde plats. Landet är fortfarande starkt beroende av kol som främsta energikälla och finansierar många kolkraftverk i andra utvecklingsländer. Det var därför överraskande när Kinas president Xi Jinping i ett tal inför FN:s generalförsamling talade om att landet vid 2030 ska nå de högsta utsläppsnivåerna för att sedan vika ned kurvan och bli klimatneutralt år 2060. På kort sikt tyder femårsplanen på att ekonomisk tillväxt trumfar klimatfrågan. Samtidigt planerar Kina att femdubbla produktionen av sol och vindenergi och har satsningar på teknologisk utveckling, vilket ger hopp om att Kina på sikt har bättre förutsättningar att minska koldioxidutsläppen.

USA är världens näst största utsläppsland efter Kina, och räknat per invånare ligger USA på femte plats. Trots att det numera är USA:s återhämtning som ligger i fokus finns det förhoppningar om att se ytterligare initiativ för klimatet med Joe Biden på presidentposten. Tidigare uttalade planer handlar om omställning till förnybar energi, storsatsningar på elektrifiering för hållbara transporter och ett teknologiskt skifte för att USA ska bli klimatneutralt år 2050. Motkrafter som Biden möter kommer framför allt från de republikanska väljarna då undersökningar visar på ett tydligt samband mellan hållbarhetsintresse och politisk tillhörighet. Bidens uppgift blir således att ena landets skildrade intresse för klimatfrågorna för att genomföra effektiva klimatåtgärder. En väsentlig faktor som Biden trycker på i dagsläget är investeringar i förnybar energi som inte enbart är en hälsofrämjande lösning för klimatet, utan som i sin tur även skapar nya jobb.

Trots det spända politiska läget mellan USA och Kina har länderna slutit en klimatöverenskommelse. I ett gemensamt uttalande i april nämndes samarbete i flertalet områden som förnyelsebar energi, tekniker för att minska koldioxidutsläpp från industri, t.ex. CCS, energilagring, vätgas, energieffektiva byggnader och hållbart jordbruk. De enda konkreta är dock att länderna ska ratificera Kyotoavtalet och tillsammans leda arbetsgruppen för grön finansiering under klimatmötet COP26 i Glasgow.

Klimatuppvaknandet bland oljebolagen

Idag utgör fossila bränslen såsom kol, olja och naturgas källa för 80 procent av världens energiproduktion. En övergång till förnyelsebara energikällor är avgörande för att begränsa klimatförändringen och slutligen nå nettonollutsläpp.

Visserligen har oljebolagen stundtals lett marknadsutvecklingen under pandemin, men de har inte varit försonade från klimatdiskussionernas lågor. Under en veckas tid i maj fick tre oljebolag påtagliga signaler från aktieägare och domstol att det är dags att tänka nytt:

• Hedgefonden Engine No.1 röstade bort de konservativa rösterna i Exxon Mobiles styrelse och fyllde ett antal styrelseposter med personer som har erfarenhet av att driva en omställning mot förnyelsebar energiproduktion.

• Aktieägarna i Cheveron röstade för förslaget att bolaget ska minska dess indirekta ”scope 3” utsläpp på medel och lång sikt.

• Den nederländska domstolen dömde Royal Dutch Shell till att minska på dess koldioxidutsläpp med 45 % till år 2030, vilket är mer än vad bolaget hade planerat.

Klimatuppvaknandet bland oljebolagen är bara en början. Nästan alla framåtlutade oljebolag har någon form av verksamhet inom förnyelsebar energi. Mycket tyder på att vi kan förvänta oss fler omvandlingar som när fossila Dong Energy blev fossilfria Orested.

Finanssektorn som accelerator för klimatomställningen

Marknader bör signalera de rätta värderingarna av tillgångar, men när det gäller hållbarhetsaspekter och klimatkonsekvenser får dessa sällan den vikt de förtjänar i analyserna. Även när investerare utvärderar bolag utifrån olika klimatscenarier används modeller med antaganden att den globala medeltemperaturen skulle öka med 3 °C eller 4 °C. Detta förbiser övriga effekter såsom risken för vad ”tipping points” skulle innebära. Riskerna och skadorna kan därmed vara betydligt allvarligare än investerarna förutspår. Oavsett är integrering av hållbarhetsfaktorer i investeringsbeslut en bra början. Det är inget man gör enbart för att göra gott, utan även för att investera i långsiktigt hållbara bolag som kommer kunna fortsätta vara lönsam i den gröna omställningen och i det förändrade klimatet.​ Genom att värdera hållbarhetsdata lika mycket som finansiell data och fortsätta skicka signaler till bolag att hållbarhetsprestandan påverkar de finansiella besluten kan finanssektorn vara en accelerator för omställningen till ett koldioxidstålt samhälle.

Läs mer om klimatrapporten i vår senaste strategirapport.

Hållbara investeringar hos Söderberg & Partners

Hållbarhet är en central del av Söderberg & Partners verksamhet och något som vi arbetar för att belysa i vår rådgivning och vårt erbjudande av finansiella produkter.

Enligt en undersökning gjord av Fondbolagens Förening så tycker många sparare att det är svårt att hitta information om hållbara fonder. Som kund hos oss kan du ta del av våra hållbarhetsanalyser av finansiella produkter på vår onlinetjänst. Våra rådgivare hjälper också dig som kund att välja investeringar utifrån våra hållbarhetsanalyser. Vill du veta mer eller önskar vår hjälp? Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

Amorteringskravets påverkan på bostadsmarknaden

15 juni · 2021

I slutet av sommaren upphör det tillfälliga undantaget från amorteringskravet, som infördes för att skapa lättnader i hushållens ekonomi under coronapandemin. Vad innebär egentligen återgången till krav på bolåneamortering för bostadsmarknaden, och för din ekonomi? Eva Holmlund, vd Söderberg & Partners Bolån hjälper till att reda ut frågorna.

Det tillfälliga undantaget från amorteringskravet

För att möta den ökade arbetslösheten med anledning av covid-19 infördes våren 2020 ett tillfälligt undantag från amorteringskravet. Undantaget har inneburit att både befintliga och nya bolånetagare har kunnat välja att inte amortera på sina bolån, för att skapa lättnader i hushållens ekonomi under krisen. Från och med 31 augusti 2021 är undantaget slut och amorteringskravet återinförs.

– Vi anser att det rådande undantaget från amorteringskravet har skapat förutsättningar för stabilitet under den skakiga period som pandemin medför. Samtidigt kan undantaget ha varit en av drivkrafterna som påverkat prisuppgången under pandemin, säger Eva Holmlund, vd Söderberg & Partners Bolån.

Återgång till det skärpta amorteringskravet

Amorteringskravet infördes i Sverige 1 juni 2016 för att förhindra obalanser och minska riskerna för kommande finanskriser. Amorteringskravet skärptes sedan ytterligare den 1 mars 2018 och är det krav vi hade innan undantaget infördes, vilket innebär att du behöver amortera 0-3 % av lånebeloppet på ditt bolån per år, beroende på belåningsgrad och skuldkvot (totala bolån i förhållande till årsinkomst). Det är samma krav som kommer att införas den 31 augusti när tiden för undantaget gått ut.

Det skärpta amorteringskravet som återinförs innebär att:

1. Bolån med belåningsgrad som överstiger 50 % men inte 70 % ska amorteras med 1 % av lånebeloppet årligen.
  2. Bolån med belåningsgrad som överstiger 70 % ska amorteras med 2 % av lånebeloppet årligen.
  3. Om du lånar mer än 4,5 gånger din årsinkomst, tillkommer ytterligare amortering om 1 % av lånebeloppet årligen.

Räkneexempel

För en låntagare som lånar 1 800 000 SEK med en belåningsgrad på 75 %, men där skuldkvoten är mindre än 4,5 – blir amorteringskravet 2 % av lånebeloppet årligen. Det innebär 36 000 kr per år eller 3 000 kr per månad.

Amortering är detsamma som avbetalning. För varje tusenlapp du amorterar på ditt bolån minskar lånebeloppet med samma summa. I exemplet ovan hade låntagaren ett amorteringskrav på 36 000 kr per år. Om denne bor kvar i bostaden i 5 år kommer lånebeloppet genom amorteringen ha minskat med hela 180 000 kr.

– Jag tror att många underskattar betydelsen av att minska sitt lånebelopp som en form av sparande. Den dagen du säljer bostaden vill du förstås att lånet ska vara så lågt som möjligt, dels som ett bra skydd mot fallande bostadspriser, men även för att få loss maximalt med likvida medel att kunna använda till ditt nästa bostadsköp, säger Eva Holmlund.

Inför återinförandet av amorteringskravet höjs röster som menar att utformningen av det skärpta amorteringskravet är för tufft, och att man ska passa på att återinföra amorteringskravet i nya former efter undantagsperioden som varit – inte minst för att möjliggöra ungas inträde på bostadsmarknaden.

– Amortering är i grund och botten sunt och bidrar till en ökad stabilitet på så väl bostadsmarknaden som för den enskilda låntagaren. Det är dock viktigt att amorteringskravet i synnerhet inte begränsar förstagångsköpare i för stor utsträckning, säger Eva Holmlund.

Bostadsmarknadens påverkan

Enligt Svensk Mäklarstatistik har bostadspriserna under 2020 haft uppåtgående priser i 19 av 21 län, och priset för villor ökade i samtliga län. Totalt ökade bostadsrätterna med 7 % och villor med 13 %. En del anser att det är undantaget som drivit på bostadsprisutvecklingen i allt för snabb takt framåt, och att nu när amorteringskravet kommer tillbaka så kommer prisutvecklingen att bromsas.

– Risken finns att många som köpt bostad under det senaste året har gjort sin egen boendekostnadskalkyl utan att räkna med amortering med tanke på undantagsmöjligheten. När kravet nu återinförs tvingas alla köpare amortera enligt kravet från dag ett, något som skulle kunna bromsa prisutvecklingen och minska betalningsviljan. Räntorna utgör ur ett historiskt perspektiv en väldigt liten del av boendekostnaden, vilket gör att effekten av amorteringsbeloppet blir väldigt tydlig, säger Eva Holmlund.

Har du frågor om amorteringskravet?

Eller vill ha hjälp att se över ditt bolån? Fyll i formuläret nedan så kontaktar en av våra kundansvariga dig.