Köpa bostad i coronatider?

8 juni · 2020

Hur ser bostadsmarknaden ut nu mitt under coronapandemin? Vilken påverkan får det på bolånen och vågar man göra ett bostadsbyte? Söderberg & Partners är stolta att kunna erbjuda våra kunder ett bra bolåneerbjudande genom vårt kreditförmedlingssamarbete med Skandiabanken under varumärket Söderberg & Partners Bolån. Vi finns här för att vägleda dig med personlig service genom alla de frågor och funderingar du har, oavsett var på bostadsmarknaden du befinner dig.

Bostadsmarknaden och covid-19

Coronapandemin har medfört en viss oro på bostadsmarknaden. Många funderar säkert på hur krisen påverkar bostadspriserna framåt – är det rätt läge att köpa och sälja, eller bör man avvakta?

Mäklarfirman Erik Olsson Fastighetsförmedling har sedan 2010 genom intervjuer med visningsbesökare tagit fram ett eget bostadsindex, Erik Olsson Bostadsindex (EOBi). Indexet bygger på fyra frågor som ställs till 500 visningsbesökare på kvartalsbasis för att få relevanta mått på hushållens förväntningar på bostadsmarknaden. Till skillnad från andra bostadsindex är EOBi unikt då de tillfrågade enbart är personer som är aktiva på bostadsmarknaden – och därmed mer insatta än svarande i andra liknande undersökningar. Av den anledningen har även Riksbanken intresserat sig av indexets utveckling och följer detta på kvartalsbasis.

En av frågorna som ställs är ”Hur tror du att bostadspriserna i din stad kommer att utvecklas de kommande 12 månaderna?”. Genom att mäta skillnaden mellan hur många som tror på stigande respektive sjunkande priser på bostadsmarknaden får man ett mått av hur den allmänna marknadstron ser ut, en siffra som sedan kan jämföras med tidigare kvartal.

Vi har träffat Johan Nordenfelt, informationschef på Erik Olsson Fastighetsförmedling, och frågat hur han ser på den mätning som gjordes i maj – mitt under pågående coronapandemi.

- I mätningen i maj förstärks det tidigare noterade trendbrottet i februari ytterligare, med en ovanligt stor nedgång i Erik Olsson Bostadsindex på grund av coronaeffekten. Nettot (andel stigande priser - andelen sjunkande) sjunker med hela 40 enheter från låga 14 till riktigt låga -26. Jämför vi nuvarande netto på -26 med tidigare kriser är läget inte lika nattsvart. Hösten 2017 var nettot -37 och hösten 2011 under Greklandskrisen -58. I det perspektivet har bostadsmarknaden stått emot bra nu under coronapandemin, säger Johan Nordenfelt, informationschef på Erik Olsson.

Highcharts loading....

I mätningen kan man också se att turbulensen och prisnedgångarna hösten och vintern 2017 har resulterat i en underliggande nervositet som gör att kundernas förväntningar på marknadsutvecklingen påverkas snabbare än tidigare.

- Effekten är störst inom nyproduktion där få vill köpa nytt med lång tid till tillträde eftersom det skapar risk medan man ansvarar för värdeförändringen på två bostäder. Inom det befintliga beståndet gör nervositeten att fler väljer att sälja innan de köper nytt – något som beror på både att banken i högre utsträckning ställer det kravet, samt på att man själv vill begränsa sin ekonomiska risk, säger Johan Nordenfeldt.

Söderberg & Partners Bolån – en personligare bolånepartner

Söderberg & Partners Bolån kan hjälpa dig med alla de funderingar du har inför ett eventuellt bostadsbyte, eller om du bara vill se över dina bolån. Du får personlig service och professionellt stöd med allt vad din bostadsaffär och ditt bolån innebär.

Välkommen till Söderberg & Partners Bolån. Kontakta gärna kundansvariga direkt på telefon 08-466 80 40 eller skicka in dina kontaktuppgifter i formuläret nedan så blir du kontaktad.

Trump vs. Biden – Presidentvalet närmar sig

18 september · 2020
Den tredje november är det återigen dags för det amerikanska presidentvalet. Det står mellan den sittande presidenten, republikanen Donald Trump, och demokraternas kandidat Joe Biden. Vad vet vi om de båda kandidaterna? Vad är skillnaden mellan dem och deras politik? Vilka är deras viktigaste valfrågor? Söderberg & Partners marknadschef Louise Hagsten intervjuade Andreas Utterström, expert inom amerikansk politik, för att ta reda på mer.
Play

Är amorteringskravet borta för gott?

16 september · 2020

Amorteringskravet har tillfälligt tagits bort, men frågan är om det någonsin kommer att komma tillbaka? Söderberg & Partners sparekonom Joakim Bornold reder ut vad amorteringskravet innebär och ger sin syn på dess framtid.

Vad innebär amorteringskravet?

Finansinspektionen flaggade länge för att bolånemarknaden behövde kylas av och att man därför ville införa ett amorteringskrav, vilket trädde i kraft i mars 2018. Kravet innebär att när du tar ett bolån som överstiger mer än 50 procent av bostadens värde; då måste du amortera.

– Kravet kom uppdelat i två steg. Först baserade man amorteringen på vilken belåningsgrad man hade. Sedan skärptes kravet ytterligare då man även behövde ta hänsyn till hushållets inkomst, säger Joakim Bornold.

Det skärpta amorteringskravet innebär att även bankerna måste ta hänsyn till hur mycket du lånar i förhållande till din inkomst. Lånar du mer än 4,5 gånger din årsinkomst innan skatt så måste du amortera ytterligare 1 procentenhet utöver tidigare krav. Detta innebär att om du har du ett lån med belåningsgrad på mellan 70–85 procent av bostadens värde så ska du enligt det första amorteringskravet amortera 2 procent ned till 70 procent och därefter 1 procent ned till 50 procent av bostadens värde. Har du sedan en skuld som överskrider 4,5 gånger din årsinkomst innan skatt så ska du amortera ytterligare 1 procent till dess att din skuld underskrider 4,5 gånger din årsinkomst innan skatt.

Blir det tillfälliga undantaget permanent?

Kravet blev dock inte långvarigt. I våras kom beslutet från Finansinspektionen att tillfälligt ta bort kravet då Sverige är i ett läge där ekonomin kraftigt bromsar in och arbetslösheten stiger. Men hur kommer det se ut efter sommaren 2021 när amorteringskravet ska återupptas?

– Det finns mycket som pekar på att kravet inte kommer tillbaka. Kravet kom till för att kyla av bolånemarknaden och det behovet kommer sannolikt att vara lågt under 2021. Därför tror jag att det tillfälliga undantaget blir permanent. Jag välkomnar ett sådant beslut, säger Bornold.

Undantag kräver aktivt val

Om du är intresserad av att utnyttja undantaget från amorteringskravet behöver du aktivt göra det valet. Detta ansöker du om via din bank, kontakta dem så hjälper de dig hur du ska gå tillväga.

– För att sänka risken i hushållet kan amortering av bolån vara bra, men många gånger kan amortering av dyrare lån vara bättre. Vissa hushåll borde kanske bygga upp en buffert eller göra nödvändiga renoveringar istället. Andra hushåll kanske vill investera istället för att amortera. Valfriheten är viktig, säger Bornold.

Har du fler frågor om amortering, bolån eller räntor?

Kontakta Söderberg & Partners Bolån så hjälper vi dig. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

Svenska småbolag - så investerar du bäst

16 september · 2020

Småbolag har generellt under långa perioder avkastat mer än storbolag, speciellt svenska bolag som ligger i absoluta toppskiktet. Vår bedömning är att de har goda förutsättningar att fortsätta överprestera den breda marknaden och kan vara en bra investering för dig som vill investera på lång sikt.

Det har gjorts många studier på hur börsens mindre bolag avkastat relativt de större bolagen. Under kortare perioder kan det variera, men över tid är resultatbilden tydlig, småbolagen har gett en klart bättre avkastning.

Många lockande karaktärsdrag

Småbolag befinner sig ofta tidigare i sin livscykel än stora bolag. Det gör att de kan ha en högre investeringstakt och potentiell försäljningstillväxt. Det är såklart lättare att dubbla omsättningen om den är 200 miljoner än 200 miljarder.

Småbolag är också oftare uppköpskandidater. För ett stort börsbolag är det lättare att köpa ett litet bolag och integrera det i verksamheten än att köpa ett stort. Den påläste investeraren har även större möjligheter att upptäcka dolda pärlor bland småbolagen eftersom de ofta är sämre genomlysta och har färre aktieanalytiker som bevakar dem.

Ett litet varningens finger är att beroendet av enskilda kunder eller personer i företagsledningen tenderar att vara större i mindre bolag och att likviditeten i småbolagsaktier kan vara skral. Något som kan innebära kortsiktiga problem i en turbulent marknad. För den långsiktige spararen finns det dock flera anledningar till att småbolagen över tid kan väntas ge bättre avkastning på börsen än de stora bolagen. Vilket är exakt det som har hänt. Världsindex för småbolag har stigit med 473 procent under de senaste 18 åren jämfört med det vanliga världsindexet, vilket domineras av stora bolag, som stigit med 370 procent.

Svenska småbolag i toppskiktet

I det här sammanhanget sticker svenska småbolag ut. Den som enbart investerat i svenska småbolag under samma period har fått en fantastisk utveckling på sin portfölj, 1 150 procent. En investerad hundralapp har alltså ökat till 1 250 kr under en period av gulfkrig, finanskrasch, eurokris och coronapandemi.

Det finns flera orsaker till att just svenska småbolag utvecklats så bra. Man brukar lyfta fram att det beror på en stark innovationskraft med hög entreprenöriell förmåga, stabila regelverk med starka institutioner som motverkar korruption och decentraliserade företagsstrukturer som minskar byråkratin.

Svenska småbolag

Småbolag generellt har slagit världsindex med över 100 procentenheter sedan 2002, vilket är nästan i paritet med de stora bolagen på Stockholmsbörsen. Men svenska småbolag spelar i en helt annan division, upp över 1 150 procent.

Starkt kluster inom digitala branscher

Dessutom har svenska bolag en lång historik av att ge sig ut i världen för att tidigt konkurrera på en global marknad. Sverige har på senare tid lyckats få fram ett antal duktiga bolag i olika digitala branscher som lyckats slå igenom internationellt inom t.ex. streamad musik, digitala betalningar, spelutveckling och gambling. Det ger även en bra grogrund för många mindre bolag i dessa sektorer.

Vi tar fram de bästa småbolagsfonderna åt dig

Den fantastiska utvecklingen som beskrivs ovan är vad börsens småbolag som helhet har levererat. Men när det gäller småbolagsfonder har en duktig förvaltare goda möjligheter att ge överavkastning genom att aktivt välja ut de bästa aktierna. Det finns ett antal duktiga småbolagsförvaltare på den svenska marknaden - vi analyserar och utvärderar dessa löpande.

Kontakta våra rådgivare för att höra mer om vilka fonder vi rekommenderar. Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig.