Köpa bostad i coronatider?

8 juni · 2020

Hur ser bostadsmarknaden ut nu mitt under coronapandemin? Vilken påverkan får det på bolånen och vågar man göra ett bostadsbyte? Söderberg & Partners är stolta att kunna erbjuda våra kunder ett bra bolåneerbjudande genom vårt kreditförmedlingssamarbete med Skandiabanken under varumärket Söderberg & Partners Bolån. Vi finns här för att vägleda dig med personlig service genom alla de frågor och funderingar du har, oavsett var på bostadsmarknaden du befinner dig.

Bostadsmarknaden och covid-19

Coronapandemin har medfört en viss oro på bostadsmarknaden. Många funderar säkert på hur krisen påverkar bostadspriserna framåt – är det rätt läge att köpa och sälja, eller bör man avvakta?

Mäklarfirman Erik Olsson Fastighetsförmedling har sedan 2010 genom intervjuer med visningsbesökare tagit fram ett eget bostadsindex, Erik Olsson Bostadsindex (EOBi). Indexet bygger på fyra frågor som ställs till 500 visningsbesökare på kvartalsbasis för att få relevanta mått på hushållens förväntningar på bostadsmarknaden. Till skillnad från andra bostadsindex är EOBi unikt då de tillfrågade enbart är personer som är aktiva på bostadsmarknaden – och därmed mer insatta än svarande i andra liknande undersökningar. Av den anledningen har även Riksbanken intresserat sig av indexets utveckling och följer detta på kvartalsbasis.

En av frågorna som ställs är ”Hur tror du att bostadspriserna i din stad kommer att utvecklas de kommande 12 månaderna?”. Genom att mäta skillnaden mellan hur många som tror på stigande respektive sjunkande priser på bostadsmarknaden får man ett mått av hur den allmänna marknadstron ser ut, en siffra som sedan kan jämföras med tidigare kvartal.

Vi har träffat Johan Nordenfelt, informationschef på Erik Olsson Fastighetsförmedling, och frågat hur han ser på den mätning som gjordes i maj – mitt under pågående coronapandemi.

- I mätningen i maj förstärks det tidigare noterade trendbrottet i februari ytterligare, med en ovanligt stor nedgång i Erik Olsson Bostadsindex på grund av coronaeffekten. Nettot (andel stigande priser - andelen sjunkande) sjunker med hela 40 enheter från låga 14 till riktigt låga -26. Jämför vi nuvarande netto på -26 med tidigare kriser är läget inte lika nattsvart. Hösten 2017 var nettot -37 och hösten 2011 under Greklandskrisen -58. I det perspektivet har bostadsmarknaden stått emot bra nu under coronapandemin, säger Johan Nordenfelt, informationschef på Erik Olsson.

Highcharts loading....

I mätningen kan man också se att turbulensen och prisnedgångarna hösten och vintern 2017 har resulterat i en underliggande nervositet som gör att kundernas förväntningar på marknadsutvecklingen påverkas snabbare än tidigare.

- Effekten är störst inom nyproduktion där få vill köpa nytt med lång tid till tillträde eftersom det skapar risk medan man ansvarar för värdeförändringen på två bostäder. Inom det befintliga beståndet gör nervositeten att fler väljer att sälja innan de köper nytt – något som beror på både att banken i högre utsträckning ställer det kravet, samt på att man själv vill begränsa sin ekonomiska risk, säger Johan Nordenfeldt.

Söderberg & Partners Bolån – en personligare bolånepartner

Söderberg & Partners Bolån kan hjälpa dig med alla de funderingar du har inför ett eventuellt bostadsbyte, eller om du bara vill se över dina bolån. Du får personlig service och professionellt stöd med allt vad din bostadsaffär och ditt bolån innebär.

Välkommen till Söderberg & Partners Bolån. Kontakta gärna kundansvariga direkt på telefon 08-466 80 40 eller skicka in dina kontaktuppgifter i formuläret nedan så blir du kontaktad.

Tips till dig som vill börja spara och investera

20 april · 2021

Att börja spara pengar är något som alla borde göra, men för många låter det enklare än vad det faktiskt är. Hur får man kontroll över sin ekonomi och vart börjar man? För att hjälpa dig att komma i gång med ditt sparande har Söderberg & Partners sparekonom Joakim Bornold satt ihop sina fem bästa tips.

– Blir man lyckligare av pengar? Det finns många studier som har försökt besvara den frågan och svaret är förmodligen nej. Men jag tror att man kan bli lyckligare om man känner kontroll över sin ekonomi, oavsett belopp, säger Joakim Bornold.

Joakim Bornolds 5 spartips

1. Att börja spara

Att ta första steget är förstås viktigt för att komma igång med sitt sparande, men ibland fastnar man redan där. Vart ska jag spara mina pengar – vilket konto, fonder eller aktier ska jag spara i? Innan du börjar investera dina pengar i fonder eller aktier rekommenderar jag att du först bygger upp en buffert på ett vanligt bankkonto. Vilket konto du sparar på är inte så viktigt då räntan generellt är så pass låg. Har du 10 000 kr på ett konto blir en halv procents ränta bara 35 kr efter skatt på ett år. Fokusera i stället på att få till en rutin där du regelbundet sparar. Autogiro eller banköverföring den 25:e varje månad brukar vara en bra lösning.

2. Sparmål

När du har skaffat dig en buffert är det bra att sätta mål med ditt sparande. Kanske vill du börja spara till något mer specifikt som din pension, dina barn eller till en ny bostad? Ett ISK-konto eller bankkonto kostar inget, så det går utmärkt att ha flera för att dela upp ditt sparande om du önskar.

Tänker du spara pengar till dina barn är det viktigt att fundera på om du ska spara i deras namn eller inte. Sparar du i deras namn kan de få stora summor pengar som betalas ut på deras 18-årsdag. Så kontantinsatsen som du sparat ihop till kanske i stället går till en jordenruntresa. Ett alternativ kan därför vara att spara i en kapitalförsäkring i ditt namn med barnet som förmånstagare.

3. Placering & risk

Hur ska jag då placera mitt sparande om jag vill få mina pengar att växa? Att placera dina pengar handlar om att göra en investering som du tror kommer få pengarna att öka i värde över tid. Det kan du exempelvis göra genom att investera på börsen där kan du köpa fonder och aktier.

En aktie är en direkt ägarandel av ett bolag som övertid ger en högre avkastning än en fond, men det kan också ge större nedgångar och fall från en tid till en annan. En fond är ett paket av olika aktier som ger dig indirekt tillgång till många olika bolag på samma gång och sprider därmed riskerna då du inte placerar dina pengar i ett enskilt bolag.

Hur du väljer att investera dina pengar handlar därmed om vilken risk du är villig att ta. Hur mycket kan du tänka dig att sparkapitalet minskar? Är svaret noll ska du fortsätta spara på ett bankkonto. Kan du leva med stora kast är svaret 100 % aktier. För många är dock svaret någonstans mitt emellan, och då kan sparande i fonder vara en bra lösning.

Jag rekommenderar att börja med en lite lägre risk och öka aktieandelen i takt med att sparkapitalet och självförtroendet växer.

4. Vilken fond?

Hur ska man kunna välja vilken fond man ska spara i när det finns tusentals olika? En blandfond är ofta en utmärkt start. Den ger dig en förvald fördelning mellan aktier och fonder och sköter sig själv. Det enda du behöver att tänka på är att välja en fond som passar din risknivå. Här kan du läsa mer om fonder och även se vilka olika fonder våra analytiker rekommenderar för tillfället.

När du är varmare i kläderna kan du gå vidare och kanske komplettera med en fond som investerar i något som du är intresserad av. Kanske en bransch eller ett geografiskt område? Sen kan du fortsätta och göra din egen fondportfölj om du önskar. Växer intresset är steget till att investera direkt i aktier inte långt bort. Men det kräver lite mer tid och engagemang.

5. Håll ut!

Många startar för offensivt och bränner sig, jag har själv gjort det misstaget. Det är viktigt att komma ihåg att sparande är ett maratonlopp och inget hundrametersrace. Se till att inte ta för stor risk i början och spara ett rimligt belopp. Tar man i för hårt så blir det lätt att man gör ett uppehåll i sparandet och då kanske man inte kommer i gång med det igen. Sätt upp rimliga mål som är hållbara. Ge sparandet tid, med uthållighet och avkastning så är sparmålet närmare än du tror.

Tips – så håller du koll på dina investeringar

Att spara och investera är faktiskt inte bara en lönsam hobby, det kan vara kul och allmänbildande också. Vill du få lite bättre koll på varför din räntefond går ner eller varför aktierna stiger så finns Veckoanalysen, en podd där jag och min kollega Matthias Gietzelt, snabbt och enkelt förklarar vad som händer på världens finansmarknader. Vi släpper ett nytt avsnitt varje tisdag. Du hittar den där poddar finns eller på vår landningssida här.

Har du frågor eller vill du ha hjälp att investera dina pengar?

Har du sparat ihop eller kanske ärvt en större summa pengar kan vi hjälpa dig att placera och förvalta ditt kapital. Fyll i formuläret nedan så kommer en rådgivare att kontakta dig för ett förutsättningslöst möte.

Global Temaportfölj – med fokus på framtida trender

20 april · 2021

Från och med den första april är Global Temaportfölj en ny delportfölj inom Söderberg & Partners Wealth Managements förvaltningserbjudande. I vår globala temaportfölj drar vi nytta av globala megatrender såsom demografiska förändringar, digitala innovationer, klimatsmarta lösningar och konsumenttrender som är signifikanta för vår tid och som kan komma att påverka dig som investerare.

Den tekniska utvecklingen som nu äger rum i världen har vi aldrig sett maken till tidigare. De kommande decennierna kommer att vara mycket händelserika och de globala megatrenderna kommer att påverka samtliga sektorer på ett omvälvande sätt. Därför tror vi att man som investerare bör fundera på vilka sektorer, delsektorer och bolag som kommer att tillhöra de strukturella vinnarna, med tanke på de strukturella makrotrendernas framfart. För att underlätta har Söderberg & Partners Wealth Management tagit fram en ny investeringsstrategi – Global Temaportfölj.

För att kunna bjuda på mer information om den nya investeringsstrategin har vi ställt några frågor till Kristian Hahne, senior portföljförvaltare på Söderberg & Partners och tillika ansvarig förvaltare av den globala temaportföljen.

Vilka investeringsteman har portföljen för tillfället?

I nuläget har Global Temaportfölj sju investeringsteman i portföljen: Disruptiv teknik, finansiella innovationer, hälsa/välbefinnande, klimatförändringar, konsumenttrender, smarta material och säkerhet.

Vad innefattar ett tema och hur arbetar förvaltarna med dem?

Låt mig nämna tre exempel från portföljen. Med tema disruptiv teknik menar vi sådan teknik som är branschomstörtande och slår ut gamla teknologier till den grad att man kan tala om paradigmskiften i form av ett ’före’ och ’efter’. Sådana förändringar sker idag i ett tilltagande tempo med hjälp av AI, molntjänster, sakernas internet och teknologi som en tjänst, och det påverkar sektor efter sektor.

Tekniksektorn har som världens ledande sektor vunnit alltmer mark det senaste decenniet och många av dessa bolag har en enormt stark vinstutveckling. De allra största teknikbolagen får ofta väldigt mycket massmedialt utrymme. Våra teknikförvaltare bevakar och förvaltar dock även ett flertal små- och medelstora bolag, som i högsta grad har bidragit till fondernas starka prestationer över tid.

Temat smarta material fokuserar på mer effektiva och bättre material, en mer helautomatisk och mindre resurskrävande tillverkning samt en övergång till cirkulära system. Ett exempel på smarta material är hur lättviktiga kolfibermaterial idag utgör ungefär hälften av den senaste generationens flygplan. Kolfiber är fem gånger starkare, och kan spara 75 procent av vikten, i jämförelse med tidigare versioners stålkonstruktioner. Här räknar man med att varje insparat kilo räddar mer än 1 miljon USD under planets livstid. Även inom biltillverkningen ersätts normalt stål med aluminium och höghållfast stål. Bilmarknaden är ungefär 1000 gånger större än flygmarknaden och står inför en kraftigt accelererande omställning till elbilar, och det i sig skapar en stor efterfrågan på den typ av smarta material, som några av våra fonder arbetar med. Vi kompletterar även med en fond som har exponering i den koldioxidbindande skogen, som utgör en nyckelfaktor för att omvärlden ska klara av den gröna omställningen framöver.

Inom temat konsumenttrender drar vi nytta av det faktum att vi får det allt bättre ställt i världen. Våra fonder tar positioner i t.ex. den växande medelklassen, i konsumentbeteenden bland millennials samt i utbredningen av den digitala konsumtionen. Den växande medelklassen går framåt med stor styrka, inte minst med tanke på den starka tillströmningen av unga asiater, som påverkar de globala konsumenttrenderna i stort. Redan idag är millennials den generation som har de högsta inkomsterna och de kommer att stärka greppet ytterligare det kommande decenniet. Att handla digitalt såväl som hållbart är självklarheter för de yngre, och detta kommer att sätta tonen för den globala konsumtionen alltmer i framtiden.

Hur är Global Temaportfölj uppbyggd?

Global Temaportfölj kommer alltid ha minst fem olika investeringsteman med en eller flera underliggande fonder inom respektive tema. Vi kommer således inte att stå och falla med något enstaka tema. Dessa teman går ofta på tvärs med rena sektorfonder då många temafonder har exponering i ett flertal sektorer. Portföljen kommer alltid att vara investerad i aktiefonder och passar bäst som ett inslag i ett långsiktigt sparande.

Hur tar Global Temaportfölj hänsyn till hållbarhetsfrågor?

Vi har ett integrerat samarbete med vårt ESG-team, vilket gör att Global Temaportfölj aldrig kommer att ha en position i en fond med ett rött hållbarhetsbetyg. Besluten om hållbarhetsbetygen fattas utan undantag och enbart av ESG-teamet, oberoende av hur intressant en fond är för övrigt. Detta innebär att hållbarhetsrankningen är en förutsättning för att en fond ska kunna ta plats i portföljen. Vi ser att allt fler kunder värdesätter hållbarhet högt i sina portföljer, vilket ligger helt i linje med hur vi vill förvalta temaportföljen.

Hur gör man om man är intresserad av att veta mer?

Fyll i formuläret nedan så kommer din befintliga rådgivare eller en representant från Söderberg & Partners att kontakta dig för mer information.

Vårt förvaltningserbjudande Global temaportfölj riktar sig till dig som har ett totalt förvaltat kapital på minst 5mkr hos oss och väljer att allokera minst 1mkr till denna portfölj.

Stiftelser - ett sätt att ge tillbaka

15 februari · 2021

I en tid när stora förmögenheter skapas är det glädjande att fler vill ge tillbaka till samhället. Detta sker oftast via bidrag till organisationer, såsom Rädda Barnen och Cancerfonden, eller via Impact Investing – investeringar i företag och projekt som genererar positiv, social och miljömässig nytta. Adam Bäcklin, stiftelseexpert på Söderberg & Partners, berättar hur stiftelser fungerar och vad du bör känna till om du överväger att skapa en stiftelse.

Inom Söderberg & Partners Wealth Management arbetar vi dagligen med att bistå bidragsgivare, både privatpersoner och företag, att hitta rätt mottagare av bidrag för att nå så hög effekt och träffsäkerhet som möjligt. Hittar vi inte ett passande ändamål finns möjligheten att bilda en ny stiftelse. Det möjliggör även en personlig prägel på bidragen.

Stiftelser inom kultur, idrott och familjer allt vanligare

Kultur och idrott är sedan 2014 definierade som allmännyttiga ändamål, därför kan nybildade stiftelser även rikta ändamålen mer lokalt, som exempelvis en idrottsklubb eller ett museum. Innan denna förändring hade staten ett monopolliknande inflytande över kultursektorn.

– Att vi nu kan skapa stiftelser för att gynna svensk idrott och kultur ger oss nödvändiga förutsättningar för att i framtiden bättre kunna stötta delar av vårt samhälle. För de som verkar inom forskning och universitetsvärlden har forskningsstiftelser varit oerhört viktiga för deras verksamhet, säger Adam Bäcklin, stiftelseexpert på Söderberg & Partners.

Att bilda stiftelser i en familj har också visat sig vara ett av de bättre sätten att hantera de svåra frågorna vid generationsskiften. Stiftelsen blir något fristående från familjeföretaget och ger allas tankar och idéer utrymme. Samtidigt lär sig nästa generation att ta ansvar och skapar förståelse för hur styrelsearbete fungerar, något man har nytta av i många sammanhang. Allt detta kan ske i en lugnare och mindre stressfull atmosfär, utan krav från ägare eller medlemmar som en stiftelse saknar.

Viktigt att tänka på vid bildandet av stiftelser

Att bilda en stiftelse är inte svårt och i princip vem som helst har möjlighet att göra det. Däremot är det viktigt att vid bildandet se till att stiftelseförordnandet överensstämmer med stiftarens vilja samt att hänsyn tas till både civil- och skatterätten.

– Det är viktigt att ta hjälp av en erfaren stiftelsejurist vid framtagandet av stiftelseförordnandet så att det blir korrekt från början. Det är nämligen nästan omöjligt att ändra ett stiftelseförordnande i efterhand, säger Adam Bäcklin.

För alla styrelseledamöter som, ofta oavlönat, lägger ned tid och energi för att göra gott och uppfylla stiftarens vilja kan delar av styrelsearbetet upplevas som krångligt och byråkratiskt. Men, likt finansbranschen som ständigt anpassar sig och effektiviserar sina processer i en föränderlig värld har vi på Söderberg & Partners även sett stora effektivitetsmöjligheter i stiftelsearbetet. Genom att skapa en miljö som möjliggör för alla engagerade parter i stiftelser att kunna fokusera på ändamålet skapar vi nya förutsättningar för stiftelsers framtid.

Är du verksam i en stiftelse eller vill veta mer om vad det innebär att bilda en stiftelse?

Fyll i formuläret nedan så kontaktar våra stiftelseexperter dig för en konsultation.