Köpa bostad i coronatider?

8 juni · 2020

Hur ser bostadsmarknaden ut nu mitt under coronapandemin? Vilken påverkan får det på bolånen och vågar man göra ett bostadsbyte? Söderberg & Partners är stolta att kunna erbjuda våra kunder ett bra bolåneerbjudande genom vårt kreditförmedlingssamarbete med Skandiabanken under varumärket Söderberg & Partners Bolån. Vi finns här för att vägleda dig med personlig service genom alla de frågor och funderingar du har, oavsett var på bostadsmarknaden du befinner dig.

Bostadsmarknaden och covid-19

Coronapandemin har medfört en viss oro på bostadsmarknaden. Många funderar säkert på hur krisen påverkar bostadspriserna framåt – är det rätt läge att köpa och sälja, eller bör man avvakta?

Mäklarfirman Erik Olsson Fastighetsförmedling har sedan 2010 genom intervjuer med visningsbesökare tagit fram ett eget bostadsindex, Erik Olsson Bostadsindex (EOBi). Indexet bygger på fyra frågor som ställs till 500 visningsbesökare på kvartalsbasis för att få relevanta mått på hushållens förväntningar på bostadsmarknaden. Till skillnad från andra bostadsindex är EOBi unikt då de tillfrågade enbart är personer som är aktiva på bostadsmarknaden – och därmed mer insatta än svarande i andra liknande undersökningar. Av den anledningen har även Riksbanken intresserat sig av indexets utveckling och följer detta på kvartalsbasis.

En av frågorna som ställs är ”Hur tror du att bostadspriserna i din stad kommer att utvecklas de kommande 12 månaderna?”. Genom att mäta skillnaden mellan hur många som tror på stigande respektive sjunkande priser på bostadsmarknaden får man ett mått av hur den allmänna marknadstron ser ut, en siffra som sedan kan jämföras med tidigare kvartal.

Vi har träffat Johan Nordenfelt, informationschef på Erik Olsson Fastighetsförmedling, och frågat hur han ser på den mätning som gjordes i maj – mitt under pågående coronapandemi.

- I mätningen i maj förstärks det tidigare noterade trendbrottet i februari ytterligare, med en ovanligt stor nedgång i Erik Olsson Bostadsindex på grund av coronaeffekten. Nettot (andel stigande priser - andelen sjunkande) sjunker med hela 40 enheter från låga 14 till riktigt låga -26. Jämför vi nuvarande netto på -26 med tidigare kriser är läget inte lika nattsvart. Hösten 2017 var nettot -37 och hösten 2011 under Greklandskrisen -58. I det perspektivet har bostadsmarknaden stått emot bra nu under coronapandemin, säger Johan Nordenfelt, informationschef på Erik Olsson.

Highcharts loading....

I mätningen kan man också se att turbulensen och prisnedgångarna hösten och vintern 2017 har resulterat i en underliggande nervositet som gör att kundernas förväntningar på marknadsutvecklingen påverkas snabbare än tidigare.

- Effekten är störst inom nyproduktion där få vill köpa nytt med lång tid till tillträde eftersom det skapar risk medan man ansvarar för värdeförändringen på två bostäder. Inom det befintliga beståndet gör nervositeten att fler väljer att sälja innan de köper nytt – något som beror på både att banken i högre utsträckning ställer det kravet, samt på att man själv vill begränsa sin ekonomiska risk, säger Johan Nordenfeldt.

Söderberg & Partners Bolån – en personligare bolånepartner

Söderberg & Partners Bolån kan hjälpa dig med alla de funderingar du har inför ett eventuellt bostadsbyte, eller om du bara vill se över dina bolån. Du får personlig service och professionellt stöd med allt vad din bostadsaffär och ditt bolån innebär.

Välkommen till Söderberg & Partners Bolån. Kontakta gärna kundansvariga direkt på telefon 08-466 80 40 eller skicka in dina kontaktuppgifter i formuläret nedan så blir du kontaktad.

Vad kan vi lära oss från tidigare börsfall?

8 juni · 2020

Det stora börsfallet inleddes i början av mars 2020 och totalt rasade börsen ca 30 % under några veckor. Sedan dess har en viss återhämtning skett, men vi vet fortfarande inte hur situationen kommer att utvecklas framåt. Ibland kan det dock vara bra att blicka bakåt för att få en förståelse för vad som kan ligga framför oss. Det finns nämligen många tidigare exempel på stora börsfall som vi kan titta på för att få en tydligare bild hur börsen betett sig i liknande situationer.

Börskrascher är inget ovanligt. Det är nämligen så att under 7 av de senaste 10 decennierna, mellan 1915–2015, har börsen kraschat med mer än 50 %. De flesta större nedgångar har dock historiskt vänt tillbaka redan efter 18–24 månader.

Hur skiljer sig coronakrisen mot tidigare kriser?

Det som skiljer coronakrisen åt är att nedgången hittills varit mycket snabbare än normalt. Detta beror på att coronaviruset har stängt en stor del av världen på väldigt kort tid, vilket inte har hänt historiskt. Även om allt gått snabbt, har coronakrisen varit en mild börskrasch hittills. Historiskt sett har konjunkturen också speglat vad som hänt på börsmarknaderna, vilket inte helt stämt med coronakrisen. Eftersom nyheterna kring corona blivit sämre över tid borde börsen gått ned mer än vad den har gjort. Börsen har också piggnat till snabbt, vilket beror på stimulanser.

Hur börsnedgången vi upplever just nu kommer att utvecklas framåt är svårt att sia om, men om det är något vi kan lära oss av historien så är det att ekonomin vänder tillbaka. Det är bara en tidsfråga. Och med ländernas kraftiga stimulanser i form av lån, likviditet och bidrag finns det fog att hoppas på snabbare återgång än till exempel vid 1930-talskrisen.

Aktier har historiskt avkastat ca 4–5 procent mer än räntebärande värdepapper. Och jämfört med dagens låga ränteläge, som efter inflationsjustering är negativt, är det rimligt att hoppas på än bättre avkastning. Så för den långsiktige finns det hopp om aktieavkastning även framöver.

Kort om vad vi kan lära från 4 stora kriser de senaste 100 åren:

Den stora depressionen 1928–1934

Allt började med att man hade en allt för omfattande utlåning i USA. Det var vanligt att man lånade för att placera på börsen, vilket ledde till att när börsen började svikta så var det många som hade svårt att betala igen sina lån. Effekten blev att bankerna började gå omkull. De banker som överlevde höll hårt i de pengar man hade och undvek att ge ytterligare lån. Detta innebar att andelen pengar som fanns i systemet gick ned rejält, vilket i sin tur ledde till deflation. Många blev arbetslösa medan de som hade jobb fick större betalningsstyrka då varje krona blev mer värd.

Så, vad gjorde man? Alla fel! Protektionism och tanken om att man behövde skydda landet föddes. Man slutade importera och började med egen tillverkning inom landet. Andra länder gjorde detsamma och all export försvann. Eftersom amerikanska bönder vanligtvis exporterade 1/3 av det som tillverkades blev det ett kraftigt överutbud av mjöl och kött på den amerikanska marknaden och priserna halverades. En annan idé som införlivades var att man behövde statlig styrning på allt. Staten skulle bl.a. beställa hur mycket som skulle tillverkas, men klarade inte av att detaljstyra detta, vilket ledde till att fackföreningar började strejka. I den här krisen blev allt fel – och man fick  med många lärdomar kring vad man inte ska göra.

Oljekrisen 1970–1975

Oljekrisen uppkom av ett bråk mellan Israel och arabvärlden. OPEC minskade oljeutbudet och priserna skenade. I Sverige ökade petroleumpriserna 15 gånger under åren 1968–1985, vilket ledde till kraftig inflation och att ekonomin stannade av. Under 1970-talet var tillväxten och produktiviteten förhållandevis låg vilket i kombination med den höga inflationen skapade en trög ekonomisk miljö. Vändningen kom i början av 1980-talet då tjänstesamhället växte fram allt mer i västvärlden.

Finans- och kronkrisen i Sverige 1990–1994

1985 togs beslutet att släppa de kreditmarknadsregler som tidigare begränsat utlåningen i Sverige. Då utlåningen var begränsad fanns stora statliga ränteavdrag. Effekten av avregleringen blev att utlåningen skenade. 1990 höll det inte längre och börsen och ekonomin havererade. Flera banker och fastighetsbolag gick i konkurs och många blev arbetslösa. Kronan var fram till 1992 knuten till större valutor, men kronkursen tilläts därefter röra sig fritt p.g.a. problemen i den svenska ekonomin. Sverige hade stora budgetunderskott och behövde ta en rad jobbiga sparbeslut som vi har tjänat på sedan dess. Det är också därför vi mår bättre än många andra europeiska länder idag.

Finanskrisen 2007–2009

Finanskrisen berodde till stor del på kraftig utlåning till bostäder i USA. Om ett hus faller i värde i USA har individen möjlighet att ge nyckeln till sin bank om man inte längre vill betala på lånet. Problemet när man lånar ut för mycket, som de amerikanska bankerna gjorde, var att de blev ägare till massor med hus som var mindre värda än lånen. Effekten blev att bankerna fick det svårt. Man tittade då tillbaka på erfarenheterna från den stora depressionen och insåg att man behövde göra tvärtom och helt enkelt rädda bankerna för att inte gå i samma fälla. Staterna gick in och räddade alla banker utom Lehman Brothers. I en kris är det lätt att det blir ont om kapital, vilket förvärrar alla problem. Man sköt därför till mycket likviditet till hela systemet så att det skulle finnas pengar i omlopp. Ganska snabbt lyckades man vända ekonomin, rädda bankerna och ekonomin kunde komma igång 2009.

Coronakrisen 2019–?

Coronakrisen är en unik kris. Aldrig har världsekonomin stannat av så snabbt och aldrig har vi behövt stanna hemma på detta sätt. Man försöker göra det som man lärde sig av på 30-talet, att få ut likviditet i systemet genom olika stödpaket. Staten försöker också hjälpa banker så att de i sin tur kan hjälpa företag med lån.

Hur mycket kommer viruset att påverka ekonomin? Kommer en andra våg och vad händer då? Det är en orolig tid. Det vi lärt oss av tidigare kriser är att stater kan klara av mycket genom att skjuta in pengar i systemet för att stabilisera marknaderna, och det är lyckligtvis vad som sker på fler och fler håll runt om i världen just nu.

Så hjälper vi dig

Vill du också komma igång med ditt sparande och sätta upp en långsiktig strategi? I tider som dessa kan det vara det skönt att ha en rådgivare att bolla med. Hör av dig till oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Så blir du en börsförlorare i fyra steg

20 april · 2020

De allra flesta placerare får över tid en sämre avkastning än börsen som helhet. Djupt rotade mänskliga instinkter som flock- och flyktbeteende sätter ofta krokben för en långsiktigt bra avkastning. Vi delar med oss av hur börsförlorare tänker och tips på hur du undviker att bli en av dem.

Det är givetvis lätt att dras med och köpa när alla är positiva, börsen bara stiger och högkonjunkturen aldrig verkar ta slut. Det är lika lätt att få panik och sälja allt när börsen rasar och domedagsprofeterna avlöser varandra i TV-sofforna.

Men ofta beror en dålig snittavkastning helt enkelt på att man inte tänkt till i förväg, att man saknar en plan.

Här är fyra sätt att agera på som ökar risken att du blir en riktig börsförlorare – samt tips till er andra som vill undvika att bli en av dem:

Du orkar inte med din risk och agerar känslomässigt

Det är lätt att i goda tider glatt ta för hög risk i sin portfölj. Det är ju som bekant ett sätt att också få en hög avkastning. Även om du klarar av risken ekonomiskt har du inte funderat över hur du klarar risken rent känslomässigt.

För sen kommer börsfallet. Och det känns inte alls bra. Det gick både fortare och var större än du räknat med. Efter ett antal oroliga och sömnlösa nätter säljer du med kraftig förlust. ”Bättre att stoppa blodflödet nu, så kan jag hoppa in billigare senare”. Problemet är bara att du är så tilltufsad att du varken vågar eller orkar återinvestera förrän börsen ”känns trygg igen”, dvs nära toppen på nästa börsuppgång.

Tips: Håll fast vid din långsiktiga strategi som du satt upp tillsammans med din rådgivare och agera inte i panik. Den plan ni satt ska inte bara hålla vid goda tider utan även när det stormar. Om oron trots allt består, och du inte har samma risktolerans som du trodde, hör av dig till din rådgivare så att ni ev. kan justera risknivån.

Om du inte har någon bra person att diskutera dessa saker med, är en bra idé att skaffa det. Det känns mycket bättre att ha någon att prata med när det är svajigt. Någon som kan tala om vilka risker din portfölj faktiskt har innan det smäller. Tänk sedan igenom noga om du klarar av att sova gott även vid kraftiga börsras. Det är med andra ord viktigt att du inte bara klarar av risken ekonomiskt, utan även känslomässigt. Annars kan det hända att du hamnar fel i gungan, köper i goda tider när börsen gått upp och säljer nere på botten.

Börsen faller – måste stoppa mitt månadssparande

”Mitt senaste månadssparande har redan minskat kraftigt i värde. Jag måste stoppa nya avsättningar innan jag förlorar ännu mer!”

En viktig del i resonemanget kring månadssparande är att det ska fortgå både i bra och dåliga tider. Om du väljer att sluta månadsspara i oroliga tider så missar du en viktig del i poängen med sparandet, nämligen möjligheten att köpa billiga fondandelar när börsen faller. Ingen vet exakt var det bottnar eller när det vänder upp. Köper du däremot hela tiden behöver du inte fundera på det.

Tips: Låt månadssparandet fortsätta som vanligt, strunta i att det kortsiktigt kanske innebär att dina nyinköpta fondandelar faller något i värde. När det väl vänder har du köpt billiga fondandelar som snabbt kommer att börja stiga i värde.

Du har belånat portföljen

”Börsen går ju alltid upp, så varför inte belåna portföljen och investera ännu mer i marknaden?”

Det är en jättebra plan ända tills den blir jättedålig. Många är de, ibland mycket förmögna personer, som förlorat allt de äger bara för att de varit belånade. Det är oftast när börsen är på sin absoluta botten som din långivare ringer och kräver att du säljer av allt för att lånet överstiger värdet på dina tillgångar.

Tips: Belåna aldrig på ett sådant sätt att någon annan kan tvinga dig att sälja vid sämsta möjliga tidpunkt. Helst ska du undvika att belåna din portfölj överhuvudtaget.

Du lever på värdeökningen från dina aktier

Börsen rasar och du inser att det kan ta tid innan börsen återhämtar sig igen. Du tvingas därför byta strategi från att ha varit en kortsiktig spekulant till att bli en långsiktig investerare.

Problemet är bara att i de goda tiderna har du levt på avkastningen från din portfölj som ständigt ökade i värde. När du nu istället kanske har en rejält decimerad portfölj så betyder det att det som är kvar av portföljen förbrukas än snabbare när du dessutom måste sälja aktier för att finansiera din konsumtion.

Tips: Skaffa en långsiktig plan. Sätt av så mycket som du behöver konsumera för de närmaste två åren på bankkonto eller en säker korträntefond. De pengar du tänkt spendera mellan år tre och år tio sätter du av i en bred blandstrategi.

Resten, den del av dina pengar du inte har något direkt plan för just nu, låter du jobba på i aktiemarknaden. Där finns den bästa långsiktiga avkastningen men också de kortsiktigt största riskerna.

Så hjälper vi dig

Sitter du hemma och oroar dig för ditt kapital, hur du ska agera eller vill sätta en långsiktig strategi framåt? Då kan det vara läge att ta hjälp av en rådgivare som hjälper dig att sätta upp en plan utifrån dina förutsättningar och önskemål.

Även om du har en plan att luta dig mot, kan det vara skönt att kunna lyfta luren och ringa din personliga rådgivare och prata igenom befintlig strategi så att du undviker att agera i panik. På Söderberg & Partners tror vi på det personliga mötet och eftersom läget är som det är nu, så erbjuder vi även digitala face-to-face möten eller telefonmöten, beroende på vad du föredrar.

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

5 råd när börsen åker berg- och dalbana

20 april · 2020

Alla pratar om coronaviruset och aktiebörsernas tvära kast där värden hoppar upp och ner 5–10 % på en dag. Det är lätt att börja fundera på vad man ska göra med sina investeringar i dessa tider. Här kommer några av mina främsta råd som jag samlat på mig under åren:

1. När ska du använda pengarna?

Hur går börsen idag? Vad ska jag köpa? Ska jag sälja nu? Kommer det gå ner mer? Alla dessa frågor som många ställer sig just nu är bra frågor, men fråga nummer 1 som du alltid behöver ha svaret på innan du tar dina investeringsbeslut är ”När ska jag använda mina pengar?”. Är det kapital som är långsiktigt, ja då kan du tänka på ett sätt. Då behöver du inte bry dig om kortsiktiga nedgångar, du kanske vågar investera och ändå riskera att åka med på en nedgång. Är det kapital som du ska använda för att köpa ett hus till hösten, då kan det vara läge att sälja och sätta slantarna på bankkontot. Innan du funderar på köp eller sälj, behöver du bestämma dig för när du ska använda dina pengar då sparhorisonten är extremt viktig.

2. Försök inte tajma marknaden

Tro inte att du kan tajma marknaden, det kan ingen. Det är jättesvårt, för att inte säga omöjligt att veta när börsen vänder på botten eller toppen. Antingen investerar du vid fel tidpunkt eller så investerar du inte alls vilket gör att du tappar värdefull avkastning över tid. Efter börsnedgångar brukar det dock vara ett fåtal dagar som står för en stor del av återhämningen när börsen går upp. Missar du dessa dagar så missar du också mycket avkastning. Skapa därför en långsiktig strategi och håll dig till den. Här kan en rådgivare hjälpa dig med att sätta upp en strategi utifrån dina behov och önskemål. Med en långsiktig strategi är det också mycket lättare att följa mitt nästa råd i punkt 3.

3. Agera inte känslomässigt

Det är väldigt lätt att vilja sälja när det går ner och vilja köpa mer när det går upp. Flera undersökningar visar att fondernas utveckling är bättre än den avkastning som den genomsnittlige spararen får på sina investeringar. Detta beror till stor del på att investeraren köper och säljer vid fel tillfällen för att man agerar känslomässigt, det vill säga säljer vid nedgång och köper vid uppgång. Effekten av att agera känslomässigt blir att den genomsnittlige investeraren får lägre avkastning över tid än fondens avkastning som man investerar i.

4. Investera i många olika fonder

En klyscha – men du ska alltid sprida dina risker! Investera i en bred portfölj med flera olika typer av tillgångar som också finns på olika geografiska marknader. Att inte lägga alla ägg i samma korg är fortfarande ett väldigt bra råd, inte minst i dessa tider.

5. Stirra dig inte blind på fonder som gått bäst senaste tiden

Detta är ett bra råd, speciellt när det gäller räntefonder. De fonder som har gått bäst det senaste året är oftast de som går sämst nu i nedgången. Bakgrunden till det är ganska enkelt, den som tog högst risk tjänade mest i uppgången men har också förlorat mest nu när marknaden gått ner. Det finns ingen ”dagsform” på fonder som det finns på hästarna på V75.

Så hjälper vi dig

Sitter du hemma och oroar dig för ditt kapital eller vill sätta en långsiktig strategi framåt? Då kan det vara läge att ta hjälp av en rådgivare som sätter upp en plan utifrån dina förutsättningar och önskemål. I dessa tider är det extra skönt att ha ett bra bollplank att kunna ringa till vid behov.

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Personlig rådgivning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital.