Alecta värdesäkrar pensionerna

Hr-nytt

Alecta värdesäkrar pensionerna

19 december · 2016

Pensionsbolaget Alecta har beslutat att värdesäkra förmånsbestämda tjänstepensioner (ITP 2) med som mest 0,91 procent från och med januari 2017. Samtidigt höjs riskpremierna till följd av ökad sjuklighet och minskade premiereduktioner.

– Höjningen av pensionerna motsvarar inflationen, vilket innebär att vi värdesäkrar kundernas förmånsbestämda tjänstepensioner, säger Fredrik Palm, som är chefaktuarie och produktchef på Alecta.

Höjningen med 0,91 procent från och med januari 2017 gäller för personer som gått i pension de två senaste åren, alltså under 2015 eller 2016. De som gick i pension före 2015 får nöja sig med en höjning på 0,59 procent.

– Det beror på att år 2014 var inflationen negativ, utan att vi för den skull minskade pensionerna, säger Fredrika Palm, som tillägger att de vid sina beräkningar använder sig av det traditionella inflationsmåttet, det vill säga ökningstakten i konsumentpriserna (KPI).

Beslutet om höjningen omfattar både pensioner under utbetalning samt intjänade pensionsrätter, det vill säga så kallade fribrev.

Höjda riskpremier

Samtidigt med höjningen av pensionerna så höjs premierna för sjuk- och premiebefrielseförsäkring.

– Anledningen är ökade sjuktal, och i premiehöjningen ingår även en minskning av premiereduktionen med 10 procentenheter till 65 procent, förklarar Fredrik Palm.

De totala kostnaderna för riskpremierna, som är den andel av premien som försäkringsbolaget tar ut för försäkringsskydd, till exempel premiebefrielseförsäkring eller efterlevandeskydd, förväntas öka från 1,2 till 2 miljarder kronor under 2017.

Premien för tjänstegrupplivförsäkring TGL sänks från 36 till 32 kronor per månad och anställd.

HR

Vad innebär pensionsuppgörelsen för dig som arbetsgivare?

14 december · 2017

Idag presenterade pensionsgruppen sin uppgörelse. Några av de största förändringarna är att både den nedre och den övre pensionsåldern föreslås höjas, och det föreslås även förändringar av garantipensionen och premiepensionssystemet.

I dag kan pension börja tas ut vid 61 års ålder och nu föreslås i stället ett uttag tidigast vid 64 års ålder. I dagsläget har man även rätt att fortsätta jobba tills man fyller 67 år, och denna ålder föreslås nu höjas till 69 år.

Uppgörelsen innehåller även bland annat förslag om ett förstärkt grundskydd, som innebär att garantipensionen kunna utvidgas med ett mer behovsprövat tillägg som integreras med garantipensionen och görs till ett särskilt förmånsslag. LAS-gränsen föreslås höjas från 67 till 68 år från och med 2020. Från 2023 ska den landa på 68 år. Pensionsgruppen är även överens om att se över avdragsreglerna för tjänstepensioner.

Magnus Gewert är VD för Söderberg & Partners affärsområde S&P Compensation & Benefit Consulting AB som erbjuder konsulttjänster inom området löner och förmåner. Han ser att arbetsgivare på ett eller annat sätt kommer att behöver se över nuvarande villkor kring löner och förmåner för anställda till följd av förslagen att höja både den nedre och den övre pensionsåldern.

- Omtaget av pensionsvillkoren baseras på att vi lever allt längre och utveckling visar inte tecken på att stanna av, särskilt inte för välutbildade tjänstemän. Pensionsgruppen pekar på att rörligheten på arbetsmarknaden måste öka, dvs. medborgare behöver acceptera och se möjligheter i att byta branscher/yrken under yrkeskarriären, säger Magnus Gewert.

För arbetsgivare innebär förslaget att arbetstagare får en ensidig rätt att behålla sin anställning upp till 69 års ålder.

- Svenskt Näringsliv har redan reagerat och kräver än mer intensivt att Lagen om Anställningsskydd (LAS) revideras.  Min uppfattning är att dagens lönesamtal, med näst intill 100 % inriktning på lön måste - i linje med vad som sker internationellt - utvecklas till att bli ersättningssamtal , där man ser till hela ersättningspaketet i form av lön, pension, och kompetensutveckling, säger Magnus Gewert.

- Modeller för att hantera övertalighet vid nästa lågkonjunktur måste ses över. Nuvarande modeller där avgångspension erbjuds från 62 års ålder kommer att bli väldigt dyrt, när medarbetare räknar på om de istället blir kvar till som idag 67 och snart 69 års ålder, säger Magnus Gewert.

- Vidare kommer arbetsgivare ställas inför krav på ökade pensionsavsättningar. Redan idag har förmånsbestämda pensioner (exempelvis  ITP 2) redan blivit väldigt mycket dyrare för arbetsgivare. Samtidigt som arbetsgivares premier för förmånsbestämda pensioner stigit kraftigt har premiebestämda pensioners kostnader stått stilla. Inom det statliga området har premiekostnaden på lönedelar under 7,5 inkomstbasbelopp redan höjts från 4,5 till 6 %, säger Magnus Gewert.

För medarbetare är konsekvensen av den ökade livslängden, enligt Magnus Gewert, att de måste arbeta längre och pensionsspara mer för att uppnå en konsumtionsstandard ställt mot lön som majoriteten förväntar sig.

- Individen har till övervägande del tvingats överta ansvaret för hur premier investeras i PPM eller i system som ITP 1 eller företagsspecifika pensionsplaner. Jag anser att utmaningen är betydande för oss människor då vi är, som årets nobelpristagare i ekonomi Richard Thaler påvisar, emotionella varelser och inte så rationella som ekonomer vill tro. Ökad livslängd innebär att vi mer disciplinerat behöver se över hur vi förblir anställningsbara under hela yrkeskarriären. Vidare behöver vi ta stöd inför valet mellan ersättning idag via lön, ersättning imorgon i form av pension, samt investering i egen kompetensutveckling som möjliggör intjänade av lön högre upp i åldern., säger Magnus Gewert.

HR

Soliga hälsningar från Summer Camp!

6 oktober · 2017

För fjärde året i rad anordnade Söderberg & Partners Summer Camp. Under en vecka i somras fick studiemotiverade ungdomar studera, gå på föredrag och – inte minst – ägna sig åt roliga aktiviteter som bakning, segling och multisport.

– Etikklassen var riktigt bra. Och den om dark universe var fantastisk!, säger eleverna Smilla, Klara och Wilma glatt i mun på varandra där de står i solen på gräsmattan vid Sigtuna Humanistiska Läroverk, SSHL.

Summer Camp är ett kostnadsfritt läger för ungdomar som anordnas av Söderberg & Partners. De 100 ungdomarna – som alla har ansökt om att få vara med – bodde under en vecka i slutet av juli på internat i Sigtuna. Förmiddagarna ägnas åt undervisning i främst naturvetenskapliga ämnen som exempelvis matte, fysik och biologi.

Undervisning på engelska inget problem

Alla undervisning sker på engelska eftersom lärarna är engelskspråkiga. Ofta har de antingen redan doktorerat eller är full färd med att göra det. Sownak Bose – som höll föredraget om the dark universe (svarta hål) som Smilla, Klara och Wilma hyllade – är 24 år, redan professor och har medverkat i en BBC-dokumentär.

– Sownak och alla andra lärare brann verkligen för sina ämnen och var helt fantastiska. Hela veckan var verkligen jättecool, berättar Smilla.

Cracking codes: solving the unsolvable

Efter förmiddagarnas obligatoriska undervisning är det lunch. På eftermiddagarna hålls workshops som tar upp fascinerande ämnen som exempelvis ”Cloning – ever dreamed of having a twin”, ”Cracking codes: solving the unsolvable” och ”Advanced brain training: Mindblowing math games”.

– Eleverna var otroligt duktiga och frågorna riktigt vassa. Man riktigt kände hur de blommade upp när de fick debattera och diskutera, berättar Ebba Hägg på Söderberg & Partners som var med under veckan.

Ett viktigt mål med lägret är att uppmuntra ungdomar att studera.

– Det känns att vi gör skillnad. För oss är det ett sätt att visa på vikten av att plugga och utbilda sig och samtidigt ta ett samhällsansvar, berättar Johan Silfverswärd på Söderberg & Partners.

En röd tråd i Söderberg & Partners CSR-arbete är att de flesta projekt riktar sig just mot barn och ungdomar. Till exempel stöder bolaget Barn till ensamma mammor, Hoppets stjärna och Barncancerfonden.

Fakta: Söderberg & Partners Summer Camp

Summer Camp är en kostnadsfri lägervecka där undervisning blandas med roliga aktiviteter och inspirerande föreläsningar. Undervisningen sker i ämnena biologi, kemi, fysik, matematik och engelska och bedrivs främst på engelska av lärare som är vana pedagoger och undervisar vid utbildningsföretaget Lanternas övriga kurser. Information om ansökan till Summer Camp 2018 kommer under första kvartalet nästa år.

Söderberg & Partners kvalitetscertifieras enligt ISO 9001:2015

7 juni · 2017

Söderberg & Partners affärsområde Pension har certifierats enligt ISO 9001:2015. Det är en ledningssystemstandard för kvalitetsprocesserna i ett företag.

– Certifiering är ett intyg på att vi har bra och väl fungerande processer, berättar Mikael Ljungberg, projektledare för Söderberg & Partners ISO-certifiering.

Arbetet med att certifiera affärsområde Pension inleddes för drygt ett år sedan. I det arbetet kartläggs till exempel alla processer så att det följer internationell standard.

– Eftersom vi sedan länge har arbetat med såväl kvalitetssäkring som processer handlade det främst om marginella justeringar, men självfallet även en del ytterligare dokumentation, för att vi skulle bli ISO-certifierade, berättar Mikael Ljungberg.

Löpande uppföljning

Certifieringen har utfärdats av Intertek som även löpande kommer att granska Söderberg & Partners, vilket är en förutsättning för att behålla certifikatet. Söderberg & Partners är sedan tidigare även miljöcertifierade enligt ISO 14001:2015.