BlackRock bidrar till hållbara investeringar

Marknadsbrev

BlackRock bidrar till hållbara investeringar

18 december · 2015

Världens största fondförvaltare BlackRock höjer nu ambitionen ytterligare när det gäller hållbara och etiska investeringar. En ny global fond lanserades i oktober, och fondbolagets chef för hållbara investeringar ser en ny trend där investerare i ökad utsträckning även ser placeringar med ett socialt- och miljömässigt fokus som ekonomiskt lönsamma

– Det är på väg att sluta vara en nisch och bli en en del av kärnan när man analyserar ett bolags värde, säger Deborah Winshel, som ansvarar för hållbara investeringar på BlackRock.

Det hon syftar på är de ESG-analyser – Environment and Social Governance – som numera omfattar alla bolag som BlackRock har i sina fonder. Det tycks också vara en trend att allt fler placerare efterfrågar hållbara placeringar – eller Impact Investing, som är den benämning som BlackRock oftast använder – lika mycket av ekonomiska skäl som av rent etiska och miljömässiga. Anledningen är att sådana placeringar ofta leder till ökad avkastning.

– Ett exempel är hur lägre koldioxidutsläpp kan leda till ekonomiska vinster, säger Winshel, som också menar att allt fler placerare börjat se till de stora ekonomiska förluster som kan bli resultatet om inget görs åt klimatförändringen.

Deborah Winshel poängterar vikten av att de miljömässiga, sociala och etiska aspekterna är mätbara och att placeringarna kännetecknas av hög transparens.

– Om man har klara mål för vad man vill uppnå socialt och miljömässigt blir det samtidigt lättare för investerare att avgöra om det är en produkt de vill ha, säger hon.

Som ett led i den ökade ambitionen när det gäller hållbara investeringar lanserade BlackRock i oktober fonden BlackRock Stratetgic Funds (BSF) Impact World Equity Fund.

Fonden är en global aktivt förvaltad aktiefond. Målsättningen är att investera i bolag som har en mätbar positiv inverkan på områdena hälsa, miljö och social samhällsutveckling. Mätningarna sker genom den så kallade Impact–modellen där olika indikatorer för de tre områdena mäts och kvantifieras. Antalet företag som kontinuerligt studeras utifrån dessa aspekter uppgår till inte mindre än 8 000. Vissa specifika branscher är helt bannlysta från fonden, nämligen alkohol, tobak och vapen.

Samtidigt tummar inte det erfarna förvaltarteamet på kravet om avkastning. Målet är att BSF Impact World Equity Fund ska överträffa jämförelseindex MSCI World Index. Ett bolag måste således också uppvisa god ekonomisk avkastning och väl avvägd risk vid sidan av uppnådda krav på hållbarhet för att fonden ska placera i bolagets aktier. Förvaltarna avser att inte bara besöka bolagsstämmor utan också, när så är möjligt, rösta aktivt i syfte att påverka stämmobeslut i önskvärd riktning.

I dag uppgår det förvaltade kapitalet inom Impact Investing hos BlackRock till 2 000 miljarder kronor, vilket motsvarar 5 procent av fondbolagets totala förvaltning. Men andelen har ökat snabbt.

– Bara sedan jag började för lite mer än 6 månader sedan har det hänt mycket. Det accelererar väldigt snabbt, både i efterfrågan och på produktsidan, säger Winshel, som menar att den pågående förmögenhetsöverföringen till en yngre generation samt till kvinnor talar för att den här utvecklingen kommer att fortsätta.

Statistiken visar nämligen att unga och kvinnor är mer intresserade av hållbara och etiska investeringar.

– Men det verkar också ske en förändring bland äldre investerare. Jag får mycket positivt mottagande från dem, säger Winshel.

BlackRock, som har sitt huvudkontor i New York, förvaltar totalt cirka 40 000 miljarder kronor – tio gånger Sveriges hela BNP – vilket gör dem till världens största fondförvaltare. Bolaget placerar globalt och innehar relativt stora poster i flera svenska börsbolag.

Läs mer om Impact Investing här.

Disclaimer

BlackRock Advisors (UK) Limited, som är auktoriserat och reglerat av Financial Conduct Authority (‘FCA’), med registrerad adress på 12 Throgmorton Avenue, London, EC2N 2 DL, England, Tel +44 (0)20 7743 3000, har utfärdat detta dokument för att vara tillgängligt för professionella investerare endast och ingen annan person borde förlita sig på informationen som finns i det. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Värdet på investeringar och inkomster från dem kan både öka och minska i värde och är inte garanterad. Det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet. Förändringar i växelkurser mellan olika valutor kan göra att värdet av investeringen minskar eller ökar. Fluktuationer kan vara särskilt märkbara vid fonder med hög volatilitet och värdet av en investering kan minska plötsligt och kraftigt. Nivåer av och underlag för beskattning kan förändras till och från. Undersökningar i detta dokument har tagits fram av BlackRock och kan ha använts av BlackRock för egna syften. Resultatet av sådana undersökningar tillgängliggörs endast tillfälligtvis. De uttryckta åsikterna utgör inte råd avseende investeringar eller i övrigt och kan komma att ändras. De reflekterar inte nödvändigtvis åsikterna hos något företag i BlackRock-koncernen eller någon del därav och inga utfästelser görs angående deras korrekthet. Det här dokumentet är endast skapat i informationssyfte och utgör inte ett erbjudande eller inbjudan till någon att investera i BlackRocks fonder och har inte tagits fram i samband med ett sådant erbjudande. © 2015 BlackRock, Inc. Alla rättigheter reserverade. BLACKROCK, BLACKROCK SOLUTIONS, iSHARES, BUILD ON BLACKROCK, SO WHAT DO I DO WITH MY MONEY och den stiliserade loggan är registrerade och oregistrerade varumärken tillhörande BlackRock, Inc. eller något av dess dotterbolag i USA och någon annanstans. Alla andra varumärken tillhör deras respektive ägare.