BlackRock bidrar till hållbara investeringar

Marknadsbrev

BlackRock bidrar till hållbara investeringar

18 december · 2015

Världens största fondförvaltare BlackRock höjer nu ambitionen ytterligare när det gäller hållbara och etiska investeringar. En ny global fond lanserades i oktober, och fondbolagets chef för hållbara investeringar ser en ny trend där investerare i ökad utsträckning även ser placeringar med ett socialt- och miljömässigt fokus som ekonomiskt lönsamma

– Det är på väg att sluta vara en nisch och bli en en del av kärnan när man analyserar ett bolags värde, säger Deborah Winshel, som ansvarar för hållbara investeringar på BlackRock.

Det hon syftar på är de ESG-analyser – Environment and Social Governance – som numera omfattar alla bolag som BlackRock har i sina fonder. Det tycks också vara en trend att allt fler placerare efterfrågar hållbara placeringar – eller Impact Investing, som är den benämning som BlackRock oftast använder – lika mycket av ekonomiska skäl som av rent etiska och miljömässiga. Anledningen är att sådana placeringar ofta leder till ökad avkastning.

– Ett exempel är hur lägre koldioxidutsläpp kan leda till ekonomiska vinster, säger Winshel, som också menar att allt fler placerare börjat se till de stora ekonomiska förluster som kan bli resultatet om inget görs åt klimatförändringen.

Deborah Winshel poängterar vikten av att de miljömässiga, sociala och etiska aspekterna är mätbara och att placeringarna kännetecknas av hög transparens.

– Om man har klara mål för vad man vill uppnå socialt och miljömässigt blir det samtidigt lättare för investerare att avgöra om det är en produkt de vill ha, säger hon.

Som ett led i den ökade ambitionen när det gäller hållbara investeringar lanserade BlackRock i oktober fonden BlackRock Stratetgic Funds (BSF) Impact World Equity Fund.

Fonden är en global aktivt förvaltad aktiefond. Målsättningen är att investera i bolag som har en mätbar positiv inverkan på områdena hälsa, miljö och social samhällsutveckling. Mätningarna sker genom den så kallade Impact–modellen där olika indikatorer för de tre områdena mäts och kvantifieras. Antalet företag som kontinuerligt studeras utifrån dessa aspekter uppgår till inte mindre än 8 000. Vissa specifika branscher är helt bannlysta från fonden, nämligen alkohol, tobak och vapen.

Samtidigt tummar inte det erfarna förvaltarteamet på kravet om avkastning. Målet är att BSF Impact World Equity Fund ska överträffa jämförelseindex MSCI World Index. Ett bolag måste således också uppvisa god ekonomisk avkastning och väl avvägd risk vid sidan av uppnådda krav på hållbarhet för att fonden ska placera i bolagets aktier. Förvaltarna avser att inte bara besöka bolagsstämmor utan också, när så är möjligt, rösta aktivt i syfte att påverka stämmobeslut i önskvärd riktning.

I dag uppgår det förvaltade kapitalet inom Impact Investing hos BlackRock till 2 000 miljarder kronor, vilket motsvarar 5 procent av fondbolagets totala förvaltning. Men andelen har ökat snabbt.

– Bara sedan jag började för lite mer än 6 månader sedan har det hänt mycket. Det accelererar väldigt snabbt, både i efterfrågan och på produktsidan, säger Winshel, som menar att den pågående förmögenhetsöverföringen till en yngre generation samt till kvinnor talar för att den här utvecklingen kommer att fortsätta.

Statistiken visar nämligen att unga och kvinnor är mer intresserade av hållbara och etiska investeringar.

– Men det verkar också ske en förändring bland äldre investerare. Jag får mycket positivt mottagande från dem, säger Winshel.

BlackRock, som har sitt huvudkontor i New York, förvaltar totalt cirka 40 000 miljarder kronor – tio gånger Sveriges hela BNP – vilket gör dem till världens största fondförvaltare. Bolaget placerar globalt och innehar relativt stora poster i flera svenska börsbolag.

Läs mer om Impact Investing här.

Disclaimer

BlackRock Advisors (UK) Limited, som är auktoriserat och reglerat av Financial Conduct Authority (‘FCA’), med registrerad adress på 12 Throgmorton Avenue, London, EC2N 2 DL, England, Tel +44 (0)20 7743 3000, har utfärdat detta dokument för att vara tillgängligt för professionella investerare endast och ingen annan person borde förlita sig på informationen som finns i det. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Värdet på investeringar och inkomster från dem kan både öka och minska i värde och är inte garanterad. Det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet. Förändringar i växelkurser mellan olika valutor kan göra att värdet av investeringen minskar eller ökar. Fluktuationer kan vara särskilt märkbara vid fonder med hög volatilitet och värdet av en investering kan minska plötsligt och kraftigt. Nivåer av och underlag för beskattning kan förändras till och från. Undersökningar i detta dokument har tagits fram av BlackRock och kan ha använts av BlackRock för egna syften. Resultatet av sådana undersökningar tillgängliggörs endast tillfälligtvis. De uttryckta åsikterna utgör inte råd avseende investeringar eller i övrigt och kan komma att ändras. De reflekterar inte nödvändigtvis åsikterna hos något företag i BlackRock-koncernen eller någon del därav och inga utfästelser görs angående deras korrekthet. Det här dokumentet är endast skapat i informationssyfte och utgör inte ett erbjudande eller inbjudan till någon att investera i BlackRocks fonder och har inte tagits fram i samband med ett sådant erbjudande. © 2015 BlackRock, Inc. Alla rättigheter reserverade. BLACKROCK, BLACKROCK SOLUTIONS, iSHARES, BUILD ON BLACKROCK, SO WHAT DO I DO WITH MY MONEY och den stiliserade loggan är registrerade och oregistrerade varumärken tillhörande BlackRock, Inc. eller något av dess dotterbolag i USA och någon annanstans. Alla andra varumärken tillhör deras respektive ägare.

Här är finansbranschens bästa aktörer 2018

6 mars · 2019

Länsförsäkringar, SPP, Skandia och SEB i topp i Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport

Idag utsåg Söderberg & Partners 2018 års bäst presterande aktörer i den svenska finansbranschen. Resultatet baseras på Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport som innehåller analyser av hela den svenska sparmarknaden och sammanställs för att hålla sparare informerade om hur leverantörerna av finansiella tjänster och produkter presterar.

Priset delas ut i kategorierna ”Årets Fondbolag”, ”Årets Livförsäkringsbolag”, ”Årets Fondförsäkringsbolag” och ”Årets Hållbara aktör”. Vinnarna är:

Årets Fondbolag 2018

SPP utses till Årets fondbolag 2018. Bolaget har en stor andel gröna fondbetyg, och ett flertal av dess fonder har valts till Top Picks under året. SPP tar dessutom god hänsyn till hållbarhet i sina investeringsbeslut och en stor andel av bolagets fonder har belönats med ett grönt hållbarhetsbetyg.

Årets Livförsäkringsbolag 2018

Skandia utses till årets livförsäkringsbolag då de under 2018 har levererat en relativt god avkastning på sina tillgångar i ett svårt marknadsklimat. Bolaget har genomgående belönats med grönt betyg under året tack vare sin finansiella styrka och diversifierade portfölj.

Årets Fondförsäkringsbolag 2018

Länsförsäkringar har utsetts till Årets fondförsäkringsbolag 2018. Bolaget fick höga betyg inom fondselektering under året och förstärkte sin position relativt de andra fondförsäkringsbolagen trots ett svårt marknadsklimat. Länsförsäkringar fick även grönt hållbarhetsbetyg under året. Utöver de gröna betygen bidrar bolagets transparenta förhållningssätt till att Länsförsäkringar får priset som Årets fondförsäkringsbolag 2018.

Årets Hållbara aktör 2018

SEB utses till årets hållbara aktör. Vinnaren har under 2018 engagerat kunden i hållbarhetsarbetet och använt Globala målen som verktyg att konkretisera begreppet hållbarhet. Genom att ta hänsyn till kundens vilja finns goda möjligheter att öka spararnas förtroende och intresse för hållbart sparande.

- Vi fick ett stökigt avslut på börsen 2018, och flera aktörer visade svagare avkastning för helåret än vad vi sett under de senaste åren. Men 2018 var också ett år med nya framsteg inom hållbart sparande, fortsatta avgiftssänkningar och många bra produkter som erbjuds till olika typer av sparare. Det blir spännande att se hur detta fortsätter 2019, säger Kajsa Brundin, chef för produktanalys på Söderberg & Partners.

Du hittar hela Trafikljusrapporten här.

Söderberg & Partners Welcomes KKR As A Significant Shareholder

8 februari · 2019

Market leader in pensions advice, wealth management and non-life insurance receives investment from KKR to further develop its product portfolio and support international expansion.

Söderberg & Partners together with TA Associates and certain other selling shareholders have today reached an agreement on the terms of an investment from KKR, a leading global investment firm. KKR will acquire a substantial minority shareholding in the founder-led business, with Per-Olof Söderberg (Chairman and co-founder), Gustaf Rentzhog (CEO and co-founder) and other key founding members remaining as long-term shareholders.

The transaction is subject to ordinary conditions precedent including regulatory approval, and is expected to be completed during the second quarter of 2019.

Söderberg & Partners is a leading non-bank provider of wealth management and corporate pension and insurance services in the Nordic region and the Netherlands. Founded in 2004, the business has seen consistent growth in AUM and is the clear market leader in Sweden, and began its expansion across the Nordic region in 2014, entering the Norwegian, Danish and Finnish markets, and expanding its pension advisory service into the Netherlands.

KKR will continue to support and assist Söderberg & Partners on its strategy of rolling out its successful platform across the Nordic region and internationally, developing its product portfolio and services proposition, and enhancing its capabilities across investment management and research. The transaction builds on KKR’s successful track record in the Nordic region and globally of working with founder-entrepreneurs to support their growth objectives and further scale their businesses.

Per-Olof Söderberg, Chairman and co-founder, said: “I am extremely pleased to welcome KKR as a significant shareholder to help us deliver the next growth phase of Söderberg & Partners. We thank at the same time TA Associates for their strong support and partnership over the years that has enabled the company to become a leading player in the Nordic region.”

Gustaf Rentzhog, CEO and co-founder, said: “I look forward to working together with KKR to continue delivering our successful platform to companies and individuals both in existing and new markets. This enhances not only the position of, and possibilities for, Söderberg & Partners, but I also believe it will significantly enhance the products and services we are able to deliver to our customers. KKR brings investment and intellectual capital, a global network of financial and industrial experts, and an unrivalled understanding of global markets and macro-economic trends to Söderberg & Partners.”

Daan Knottenbelt, Member and Head of EMEA Financial Services at KKR, said: “We are delighted to be working with Per-Olof, Gustaf and the team at Söderberg & Partners. KKR has an exceptionally strong track record in the Nordic region and investing in founder-led businesses, and this, together with our in-depth understanding of financial intermediaries, differentiated us to the founders and management team. Söderberg & Partners benefits from an extremely strong business model and market position, as well as supportive growth dynamics, and we look forward to the next phase of the business’ development.”

Chris Parkin, Managing Director, TA Associates, said: “It has been our privilege to support Söderberg & Partners’ management in executing their growth strategy. Since we invested in 2014, Gustaf and team have consistently executed on their plan to create a leading independent wealth manager, pension adviser and insurance brokerage group. We confidently expect them to build on this success in the years ahead.”

KKR’s investment was made through its European Private Equity funds.

Citigroup Global Markets Limited acted as exclusive financial adviser and PG Magnusson Advokatbyrå AB and Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB acted as legal advisors to the selling shareholders in connection with the transaction.

About Söderberg & Partners

Söderberg & Partners was founded in 2004 and is today a leading non-bank provider of wealth management and corporate insurance services in the Nordic region and the Netherlands. Söderberg & Partners has in 15 years achieved a market leading position with regards to customer satisfaction and market presence within all segments in which it is active. For additional information about Söderberg & Partners, please visit Söderberg & Partners’ website at www.soderbergpartners.se.

About KKR

KKR is a leading global investment firm that manages multiple alternative asset classes, including private equity, energy, infrastructure, real estate and credit, with strategic partners that manage hedge funds. KKR aims to generate attractive investment returns for its fund investors by following a patient and disciplined investment approach, employing world-class people, and driving growth and value creation with KKR portfolio companies. KKR invests its own capital alongside the capital it manages for fund investors and provides financing solutions and investment opportunities through its capital markets business. References to KKR's investments may include the activities of its sponsored funds. For additional information about KKR & Co. Inc. (NYSE:KKR), please visit KKR's website at www.kkr.com and on Twitter @KKR_Co.

About TA Associates

TA Associates is one of the largest and most experienced global growth private equity firms. Focused on five target industries – technology, healthcare, financial services, consumer and business services – TA invests in profitable, growing companies with opportunities for sustained growth, and has invested in more than 500 companies around the world. Investing as either a majority or minority investor, TA employs a long-term approach, utilizing its strategic resources to help management teams build lasting value in growth companies. TA has raised $24 billion in capital since its founding in 1968 and is committing to new investments at the pace of $2 billion per year. The firm’s more than 85 investment professionals are based in Boston, Menlo Park, London, Mumbai and Hong Kong. More information about TA Associates can be found at www.ta.com.

Media Contacts:

Söderberg & Partners

Louise Hagsten
Chief Communication & HR
louise.hagsten@soderbergpartners.se
+46 (0)76-149 50 17

KKR

Alastair Elwen
Finsbury
alastair.elwen@finsbury.com

Söderberg & Partners är årets komet i Prosperas Private Banking-undersökning

14 december · 2018

Enligt Kantar Sifo Prosperas branschundersökning klättrar Söderberg & Partners mest av Sveriges Private Banking-aktörer. På ett år har Söderberg & Partners klättrat från plats sex till plats två, och nästa år går vi för den totala förstaplatsen!

För fjärde året är Söderberg & Partners med på topplistan i Prosperas Private Banking-undersökning. Undersökningen baseras på intervjuer med 500 personer och företagschefer med finansiella tillgångar på minst fem miljoner kronor. I årets undersökning kommer Söderberg & Partners på andra plats när det gäller det samlade betyget, och klättrar mest av alla Private Banking-aktörer. När det gäller service, det personliga mötet, etik, familjerätt och rådgivning kring successioner rankas bolaget som etta. Magnus Wikner som är ansvarig för affärsområdet Special Clients, är nöjd men känner sig inte helt förvånad över resultatet.

- För att kunna genomgå en sån stor och snabb förändring, att klättra från plats sex till plats två, krävs en organisation som Söderberg & Partners. Vi är snabba och förändringsbenägna. Det vi gör på ett år, har jag svårt att se andra aktörer fixa. Detta är en effekt av vår kultur, där rådgivarna och ledningen är väldigt adaptiva och snabba till beslut berättar Magnus Wikner.

Söderberg & Partners har en entreprenöriell kultur där det går snabbt från ord till handling, vilket blir tydligt i undersökningen. I jämförelse med de andra Private Banking-aktörerna i undersökningen, är Söderberg & Partners ett ungt företag med sina snart femton levnadsår.

Rådgivaren är nyckeln

Många på ledande positioner inom Söderberg & Partners är rådgivare i grunden och förstår vikten av att ha med rådgivarna i beslutningsprocessen. Rådgivarna är de som är i kontakt med kunderna och som vet hur bolaget ska utvecklas för att tillgodose kundens behov.

Det är tydligt att rådgivarens roll är central i leveransen till kund, och den servicen kunden får beror på att Söderberg & Partners involverar rådgivaren i framtagandet av kunderbjudandet.

- Hos oss finns en respekt och förståelse för kunden, men också för rådgivaren. Vi respekterar rådgivarna eftersom det är de som måste ändra i sin vardag efter förändringar och nya bestämmelser. Hos ledningen ligger styrkan i vilka satsningar man måste göra och att se till att få igenom själva förändringen. Detta kräver lagarbete, berättar Magnus Wikner.

Duktiga medarbetare

En annan anledning som ligger bakom det fina betyget är bolagets duktiga och kompetenta medarbetare som växer till antalet för varje år som går. Under åren har Söderberg & Partners rekryterat många kompetenta rådgivare från andra bolag som hjälpt till att bygga upp företaget. Genom att lyckats attrahera duktiga medarbetare som vill vara med och utveckla god rådgivning, fortsätter företaget att utvecklas.

Det personliga mötet

I en värld som blir allt mer digital och där allt fler aktörer går mot digital rådgivning tror Söderberg & Partners fortfarande på det personliga mötet. Söderberg & Partners värdesätter personlig rådgivning och ser det som en av de viktigaste bitarna i kunderbjudandet.

- Det är tydligt att det uppskattas av kunderna som rankat Söderberg & Partners som bäst på både det personliga mötet och service av Sveriges Private Banking-aktörer, säger Magnus Wikner.

Bäst inom flera kategorier

Förutom att Söderberg & Partners har klättrat mest i hela branschen och att man kommer ut som etta när det gäller det personliga mötet och service, rankas man dessutom som bäst när det kommer till etik, familjerätt och rådgivning kring successioner, vilket är fler delar som företaget värdesätter högt och arbetar mycket med.

Enligt Kantar Sifo Prosperas undersökning är Söderberg & Partners bäst på:

• Service
  • Personliga mötet