Didner & Gerge Aktiefond – 20 år av aktiv förvaltning

Didner & Gerge Aktiefond – 20 år av aktiv förvaltning

4 mars · 2015

Enligt teorin ska det vara näst intill omöjligt att slå index över tid. Men ett undantag är Didner & Gerge Aktiefond. Fonden har över tid levererat god avkastning och har högsta betyg hos Morningstar. Här berättar fondens två förvaltare om placeringsfilosofin som är grundbulten i den goda avkastningen.

Få personer är så kända i den svenska fondbranschen som Adam Gerge och Henrik Didner, grundarna av fondbolaget Didner & Gerge. Sedan i fjol förvaltas Aktiefonden av Adam Nyström och Gustaf Setterblad. Radarparet har arbetet flera år på fondbolaget. Dels som analytiker, dels som förvaltare av fondbolagets Småbolagsfond, vilket medfört att de kan bolagets förvaltningsfilosofi på sina fem fingrar.

– Bra fondförvaltning handlar om att vara långsiktig och att våga investera i de bolag som man verkligen tror på, även om andra inte gör det, säger Gustaf Setterblad och Adam Nyström lägger till:

– Det är omöjligt att veta hur börsen utvecklas på kort sikt. Därför är vår viktigaste uppgift att hitta de bolag som vi anser kommer att utvecklas bra på längre sikt.

A och O i förvaltningen är således bolagsurvalet, snarare än att försöka tajma marknaden genom taktisk allokering eller att försöka sia om vart konjunkturen är på väg. I bolagsanalysen läggs stor vikt vid det som förvaltarna benämner bolagets story.

– För att vi ska investera i ett bolag så måste vi verkligen förstå vad de gör och hur bolaget tjänar pengar. Storyn handlar helt enkelt om att bolaget ska vara på väg någonstans och ha en plan över hur det målet ska nås, säger Gustaf Setterblad.

Besöker alla bolag

Ett led i det arbetet är att besöka bolagen. Varje företag som förvaltarna köper aktier i har de först träffat.

– Det personliga mötet med till exempel vd, finanschef eller affärsområdeschef är mycket viktigt. Utifrån svaren kan vi bilda oss en uppfattning om det finns substans i de planer som de har. Företag som mer i detalj kan förklara hur de ska förbättra bolaget ger större förtroende än mer svepande förklaringar som att de till exempel ska genomföra ett besparingsprogram, säger Adam Nyström.

Deras placering i Danske Bank är ett sådant exempel. Bolagets aktiekurs föll ner i källaren i samband med finanskrisen. När andra investerare knappt vågade ta ordet bankaktier i sin mun, agerade fondbolaget i motsatt riktning.

– Vi träffade ledningen för Danske Bank och såg att det fanns en bra plan över hur de skulle vända bolaget. Vi köpte aktier redan 2010 och har sedan dess successivt ökat innehaven och det har blivit en riktigt bra affär, säger Adam Nyström.

Trelleborg vände skutan

Trelleborg, som minst sagt hade det motigt för fem år sedan är ett annat exempel.

– Trelleborgs ledning kunde tydligt och detaljerat redogöra för hur de skulle vända skutan, till exempel genom att stänga olönsamma produktionsanläggningar i högkostnadsländer. När vi hade förstått verksamheten och fått förtroende för ledningen gick vi in med en betydande investering, säger Gustaf Setterblad.

Vilka bolag undviker ni?

– Bolag som vi inte förstår och förhoppningsbolag som aldrig har tjänat pengar. Dessutom undviker vi bolag som är mycket beroende av externa faktorer som till exempel prisutvecklingen på råvaror och olja, säger Gustaf Setterblad och Adam Nyström vidareutvecklar.

– Bolag vars produkter präglas av hög förnyelsetakt är vi också varsamma med. Nokia är ett typexempel. Bolaget hade massor av pengar att lägga på forskningen, men trots det så gick det snabbt utför, säger han.

De senaste åren har börsen stigit relativt mycket. Men att kliva ur aktiemarknaden för att försöka tajma en nedgång ligger inte i strategin.

– Att matcha börsens svängningar är omöjligt. Då är det bättre att ligga fullinvesterade i bra bolag som vi tror kommer att gå bra på sikt. Den strategin har fonden haft i 20 år och det är en strategi som vi vet fungerar i det långa loppet, säger Gustaf Setterblad.

Söderberg & Partners är årets komet i Prosperas Private Banking-undersökning

14 december · 2018

Enligt Kantar Sifo Prosperas branschundersökning klättrar Söderberg & Partners mest av Sveriges Private Banking-aktörer. På ett år har Söderberg & Partners klättrat från plats sex till plats två, och nästa år går vi för den totala förstaplatsen!

För fjärde året är Söderberg & Partners med på topplistan i Prosperas Private Banking-undersökning. Undersökningen baseras på intervjuer med 500 personer och företagschefer med finansiella tillgångar på minst fem miljoner kronor. I årets undersökning kommer Söderberg & Partners på andra plats när det gäller det samlade betyget, och klättrar mest av alla Private Banking-aktörer. När det gäller service, det personliga mötet, etik, familjerätt och rådgivning kring successioner rankas bolaget som etta. Magnus Wikner som är ansvarig för affärsområdet Special Clients, är nöjd men känner sig inte helt förvånad över resultatet.

- För att kunna genomgå en sån stor och snabb förändring, att klättra från plats sex till plats två, krävs en organisation som Söderberg & Partners. Vi är snabba och förändringsbenägna. Det vi gör på ett år, har jag svårt att se andra aktörer fixa. Detta är en effekt av vår kultur, där rådgivarna och ledningen är väldigt adaptiva och snabba till beslut berättar Magnus Wikner.

Söderberg & Partners har en entreprenöriell kultur där det går snabbt från ord till handling, vilket blir tydligt i undersökningen. I jämförelse med de andra Private Banking-aktörerna i undersökningen, är Söderberg & Partners ett ungt företag med sina snart femton levnadsår.

Rådgivaren är nyckeln

Många på ledande positioner inom Söderberg & Partners är rådgivare i grunden och förstår vikten av att ha med rådgivarna i beslutningsprocessen. Rådgivarna är de som är i kontakt med kunderna och som vet hur bolaget ska utvecklas för att tillgodose kundens behov.

Det är tydligt att rådgivarens roll är central i leveransen till kund, och den servicen kunden får beror på att Söderberg & Partners involverar rådgivaren i framtagandet av kunderbjudandet.

- Hos oss finns en respekt och förståelse för kunden, men också för rådgivaren. Vi respekterar rådgivarna eftersom det är de som måste ändra i sin vardag efter förändringar och nya bestämmelser. Hos ledningen ligger styrkan i vilka satsningar man måste göra och att se till att få igenom själva förändringen. Detta kräver lagarbete, berättar Magnus Wikner.

Duktiga medarbetare

En annan anledning som ligger bakom det fina betyget är bolagets duktiga och kompetenta medarbetare som växer till antalet för varje år som går. Under åren har Söderberg & Partners rekryterat många kompetenta rådgivare från andra bolag som hjälpt till att bygga upp företaget. Genom att lyckats attrahera duktiga medarbetare som vill vara med och utveckla god rådgivning, fortsätter företaget att utvecklas.

Det personliga mötet

I en värld som blir allt mer digital och där allt fler aktörer går mot digital rådgivning tror Söderberg & Partners fortfarande på det personliga mötet. Söderberg & Partners värdesätter personlig rådgivning och ser det som en av de viktigaste bitarna i kunderbjudandet.

- Det är tydligt att det uppskattas av kunderna som rankat Söderberg & Partners som bäst på både det personliga mötet och service av Sveriges Private Banking-aktörer, säger Magnus Wikner.

Bäst inom flera kategorier

Förutom att Söderberg & Partners har klättrat mest i hela branschen och att man kommer ut som etta när det gäller det personliga mötet och service, rankas man dessutom som bäst när det kommer till etik, familjerätt och rådgivning kring successioner, vilket är fler delar som företaget värdesätter högt och arbetar mycket med.

Enligt Kantar Sifo Prosperas undersökning är Söderberg & Partners bäst på:

• Service
  • Personliga mötet
  • Etik
  • Familjerätt
  • Rådgivning kring successioner
Marknadsbrev

Investmentbolag bra alternativ till aktiefonder

6 oktober · 2017

Investmentbolag framstår som ett mycket bra alternativ till Sverigefonder. De senaste tio åren har investmentbolagen i snitt stigit med 159 procent, medan börsen bara gått upp med 44 procent. Det visar Söderberg & Partners genomgång av sektorn. Favoriterna är Kinnevik och Melker Schörling.

– Som kollektiv har investmentbolagen gått riktigt bra. Fem av de sex bolag vi tittat på har utvecklats klart bättre än börsen. Det sjätte i linje med börsen, säger Linda Jägerstad, analytiker på Söderberg & Partners.

Uppenbara fördelar med investmentbolag

Hon anser att det finns en rad uppenbara fördelar med att äga investmentbolag. Till skillnad mot flertalet fonder är investmentbolagen aktiva ägare. Förvisso är även en del fondbolag aktiva i sitt ägande, men de har inte lika stor möjlighet att påverka de bolag de äger.

– Ett tydligt exempel på detta är Melker Schörling, som är väldigt aktiva i samtliga sina innehav. I andra fall kanske det inte är lika lätt få igenom sin strategi, säger Linda Jägerstad och nämner Investors ägande i Ericsson.

En annan faktor som talar för investmentbolagen är de låga förvaltningskostnaderna. Dessa är klart lägre än de förvaltningsarvoden som fondbolagen tar ut. Antalet bolag som investmentbolagen äger är oftast färre än de fonderna äger. Dessutom har de allt som oftast plats i nomineringskommittéer eller i styrelser vilket bland annat medför att kännedomen om innehaven är bättre.

– Men det innebär också att riskspridningen ofta blir sämre än i en aktiefond. Detta är också en faktor som måste beaktas om valet står mellan en fond och ett investmentbolag. Det är också en stor skillnad mellan de olika investmentbolagen vilket gör att det kan bli missvisande att dra alla över en kam, säger Jägerstad.

Nagelfar innehaven

Det handlar också om vilken inriktning investment bolagen har. Melker Schörling har en koncentrerad portfölj med 100 procent noterade innehav. För till exempel Investor ser det annorlunda ut. Portföljen är mycket bredare och cirka 30 procent av substansvärdet är onoterat. Linda Jägerstad menar därför att det är viktig att titta på innehaven i respektive investmentbolag innan ett investeringsbeslut tas.

Söderberg & Partners har i sin genomgång av sektorn utgått från konjunkturläget och hur bolaget värderas i förhållande till substansvärdet (värdet av bolagets tillgångar och skulder). Utifrån dessa huvudkriterier anser Söderberg & Partners att två bolag är köpvärda: Kinnevik och Melker Schörling.

I Kinneviks fall är det exponeringen mot konsumentmarknaden på den digitala arenan som lockar. Melker Schörling har i sin portfölj en rad intressant bolag, där ett finns med på Söderberg och Partners Top Picks, nämligen Securitas. Därtill är kursen i förhållande till substansvärdet attraktiv för bägge bolagen.

Övriga investmentbolag får rekommendationen avvakta. Ratos ingår inte i genomgången av investmentbolagen på grund av att Per-Olof Söderberg är ordförande i Söderberg & Partners och dessutom sitter i Ratos styrelse.

Söderberg & Partners nya strategirapport

6 oktober · 2017

Efter flera år av ekonomisk återhämtning räknar nu Söderberg & Partners med att vi börjar närma oss slutet av högkonjunkturen. Det är dock ingen omedelbar fara, men ett antal indikatorer har börjat signalera en ökad risk för recession. Bäst förutsättningar för aktier finns i Europa och Sverige.

Efter en vältajmad riskminskning i mars fortsätter Söderberg & Partners på det något mer försiktiga spåret. I den senaste strategirapporten  behåller de sin neutrala marknadssyn.

– Makroekonomisk statistik fortsätter förvisso att peka på en god utveckling. Det syns bland annat i ledande indikatorer som inköpschefsindex. Men samtidigt har ett antal andra indikatorer börjat signalera en ökad risk för recession, säger Söderberg & Partners chefsstrateg Matthias Gietzelt.

Han menar att vi är sent i cykeln och att ökade inflationstendenser kommer möjliggöra för centralbankerna att trappa ned sina stimulanser. Någon omedelbar fara är det dock inte. Men risken finns att aktiemarknaden kommer att vara tidiga med att prisa in ett förändrat konjunkturläge.

– Många aktiemarknader befinner sig på toppnivåer eller väldigt nära. Samtidigt är värderingarna relativt höga. Dagens penningpolitik ligger till grund för den höga aktievärderingen, men det kommer att förändras när stimulanserna minskar, säger Gietzelt.

Men även om budskapet är försiktigt anser Mattias Gietzelt att det skiljer mellan olika regioner. Risken är just nu störts i USA, där minskade stimulanser kommer att få genomslag först. Han menar också att utvecklingen på tillväxtmarknader gått lite väl snabbt och att det därför finns en risk för besvikelser under hösten.

Europa finns det dock fortsatt goda möjligheter för aktiemarknaden. Konjunkturutsikterna har sedan drygt ett år stärkts markant samtidigt som de politiska ”ödesvalen” i Nederländerna och Frankrike kunnat läggas till handlingarna. Dessutom är värderingen i Europa betydligt lägre än i USA. Vinsttillväxten i Europa förväntas i år hamna på 13,7 procent och 7,8 procent för nästa år.

Den lägre värderingen – i kombination med att de europeiska stimulanserna förväntas pågå längre än USA – gör att det går att se positivt på europiska aktier ytterligare en tid. Det samma gäller för svenska aktier. Förutsättningarna bedöms som bättre än för till exempel amerikanska aktier.

– Även om vinsttillväxten väntas hamna på mer modesta 2,2 procent i år anser vi att dagens värdering är ganska balanserad. Det grundar vi bland annat på att direktavkastningen ligger på fina 3,9 procent, avsluta chefsstrategen.