Högutdelande europeiska aktier gynnas av osäkert börsklimat

Högutdelande europeiska aktier gynnas av osäkert börsklimat

3 november · 2016

Brexit har ökat risken för ett fortsatt skakigt börsklimat i Europa. Det är ett fördelaktigt klimat för aktiefonder med högutdelande aktier, som Danske Invest Europe High Dividend, då de brukar gå bättre än marknaden under orostider.

Det är välkänt bland investerare att högutdelande bolag brukar klara sig bättre än aktiemarknaden som helhet under perioder med svag utveckling och hög volatilitet. Det beror på att dessa bolag oftast har en högre stabilitet i sin verksamhet än genomsnittet vilket även ger dem utrymme att dela ut kapital till sina aktieägare år efter år.

Enligt Peter Nielsen, som förvaltar Danske Invest FCP Europe High Dividend Class A (SEK), har fondens strategi med fokus på högutdelande kvalitetsbolag visat sig vara framgångsrik hittills i år.

– Jämfört med 2015 har det varit mer turbulent på de finansiella marknaderna hittills i år med en nedgång för oljepriset i början året, en finanssektor som påverkats negativt av de låga räntenivåerna och oron kring EU-omröstningen i Storbritannien. Det är en fördelaktig situation för högutdelande aktier vilket också har visat sig i fondens framgångsrika resultat jämfört med index.

Kvalitetsbolag med 5 procent i utdelning
Fonden Danske Invest Europe High Dividend förvaltas enligt en strategi som startades 2003 när Danske Capital, som bland annat förvaltar kapital åt Danske Invests fonder, undersökte fördelarna med europeiska aktier som ger en högre utdelning än genomsnittet. Peter Nielsen har ansvarat för förvaltningen sedan starten, och idag förvaltas motsvarande 23,7 miljarder kronor åt både institutionella kunder och privatpersoner i såväl Europa som Mellanöstern.

– Vi fokuserar på att hitta kvalitetsaktier med hög och stabil utdelning som dessutom är fördelaktigt värderade. I dagsläget har fondens portfölj en genomsnittlig utdelningsnivå om 5 procent, vilket är mycket konkurrenskraftigt i dagens ekonomiska klimat med begränsad tillväxt, förklarar han.

För att hitta rätt bolag kombineras kvantitativ screening med besök hos bolagen och deras anläggningar. Det har visat sig vara en framgångsrik metod då fonden har levererat överavkastning jämfört med jämförelseindex kombinerat med en väsentligt lägre risknivå sedan Peter Nielsen tog över förvaltningen för 10 år sedan.

Inga förändringar efter Brexit
Peter Nielsen berättar vidare att han inte har behövt genomföra några förändringar i fondens portfölj som en följd av Storbritanniens oväntade nej till fortsatt EU-medlemskap i juni.

– Fonden hade redan en välbalanserad portfölj med undervikt i Storbritannien, så vi har inte gjort några justeringar på grund av brexit. Och om vi får se en förnyad turbulens kring denna fråga i höst bör fonden klara sig väl precis som den gjorde i maj och juni i år, säger Peter Nielsen.

Om något ser han snarare en eventuell utförsäljning av högutdelande aktier efter det kommande valet i USA. Om Hillary Clinton som väntat blir vald, och en starkare ekonomi gör det möjligt för den amerikanska centralbanken att genomföra en ytterligare räntehöjning, kan det leda till ökad riskaptit och press på lite mindre volatila aktier.

– En sådan nedgång skulle dock troligtvis bli kortlivad och snarast utgöra en köpmöjlighet för oss, betonar han.

Finans och telekom intressanta sektorer
Överlag ser Peter Nielsen positivt på resten av 2016 och det kommande året, och han menar att det i dagsläget finns flera intressanta sektorer med bolag som passar in i fondens strategi.

– Det finns ett antal finansbolag och nordiska banker som är attraktiva då sektorn värderas väl lågt idag även med tanke på lågränteklimatet. Gas- och elbolag som verkar på reglerade marknader är en annan sektor som vi gillar då de kombinerar 5-6 procents utdelning med låg risk. Vissa telekombolag är också intressanta även om det gäller att vara betydligt mer försiktig inom denna sektor då kundbasen är betydligt mer lättrörlig, säger Peter Nielsen.

Han menar att högutdelande aktier är ett bra sätt att erhålla en aktieexponering i Europa med fördelaktig riskprofil under de kommande åren.

– Vår investeringsmodell har visat sig reducera risken och volatiliteten kombinerat med överavkastning när marknadsklimatet är neutralt eller negativt, och det är en fördelaktig kombination över tid, avslutar Peter Nielsen.

Disclaimer
Tänk på att historisk avkastning inte är någon garanti för framtida avkastning och att avkastningen även kan bli negativ. Läs mer om risker och kostnader för fonden och se även informationsbroschyr och basfakta för investerare genom att klicka här.

Söderberg & Partners Strategirapport

18 januari · 2018

Sedan vår senaste betygsförändring i november har läget förblivit relativt oförändrat. Makroekonomiskt pekar statistiken fortsatt på expansion och sentimentet är mycket optimistiskt.

Vårt huvudscenario är en fortsatt god, men utplanande makroekonomisk utveckling, en inflation som förblir måttlig och centralbanker som minskar de penningpolitiska stimulanserna genom att agera med syfte att bibehålla ekonomisk stabilitet. De större riskerna vi ser är framförallt en inflation som stiger snabbare än väntat, geopolitisk chock av något slag, såsom ökade spänningar relaterade till Nordkorea eller tilltagande oro i Mellanöstern alternativt att skuldsituationen i Kina blir mer akut.

Läs mer här
Marknadsbrev

Investmentbolag bra alternativ till aktiefonder

6 oktober · 2017

Investmentbolag framstår som ett mycket bra alternativ till Sverigefonder. De senaste tio åren har investmentbolagen i snitt stigit med 159 procent, medan börsen bara gått upp med 44 procent. Det visar Söderberg & Partners genomgång av sektorn. Favoriterna är Kinnevik och Melker Schörling.

– Som kollektiv har investmentbolagen gått riktigt bra. Fem av de sex bolag vi tittat på har utvecklats klart bättre än börsen. Det sjätte i linje med börsen, säger Linda Jägerstad, analytiker på Söderberg & Partners.

Uppenbara fördelar med investmentbolag

Hon anser att det finns en rad uppenbara fördelar med att äga investmentbolag. Till skillnad mot flertalet fonder är investmentbolagen aktiva ägare. Förvisso är även en del fondbolag aktiva i sitt ägande, men de har inte lika stor möjlighet att påverka de bolag de äger.

– Ett tydligt exempel på detta är Melker Schörling, som är väldigt aktiva i samtliga sina innehav. I andra fall kanske det inte är lika lätt få igenom sin strategi, säger Linda Jägerstad och nämner Investors ägande i Ericsson.

En annan faktor som talar för investmentbolagen är de låga förvaltningskostnaderna. Dessa är klart lägre än de förvaltningsarvoden som fondbolagen tar ut. Antalet bolag som investmentbolagen äger är oftast färre än de fonderna äger. Dessutom har de allt som oftast plats i nomineringskommittéer eller i styrelser vilket bland annat medför att kännedomen om innehaven är bättre.

– Men det innebär också att riskspridningen ofta blir sämre än i en aktiefond. Detta är också en faktor som måste beaktas om valet står mellan en fond och ett investmentbolag. Det är också en stor skillnad mellan de olika investmentbolagen vilket gör att det kan bli missvisande att dra alla över en kam, säger Jägerstad.

Nagelfar innehaven

Det handlar också om vilken inriktning investment bolagen har. Melker Schörling har en koncentrerad portfölj med 100 procent noterade innehav. För till exempel Investor ser det annorlunda ut. Portföljen är mycket bredare och cirka 30 procent av substansvärdet är onoterat. Linda Jägerstad menar därför att det är viktig att titta på innehaven i respektive investmentbolag innan ett investeringsbeslut tas.

Söderberg & Partners har i sin genomgång av sektorn utgått från konjunkturläget och hur bolaget värderas i förhållande till substansvärdet (värdet av bolagets tillgångar och skulder). Utifrån dessa huvudkriterier anser Söderberg & Partners att två bolag är köpvärda: Kinnevik och Melker Schörling.

I Kinneviks fall är det exponeringen mot konsumentmarknaden på den digitala arenan som lockar. Melker Schörling har i sin portfölj en rad intressant bolag, där ett finns med på Söderberg och Partners Top Picks, nämligen Securitas. Därtill är kursen i förhållande till substansvärdet attraktiv för bägge bolagen.

Övriga investmentbolag får rekommendationen avvakta. Ratos ingår inte i genomgången av investmentbolagen på grund av att Per-Olof Söderberg är ordförande i Söderberg & Partners och dessutom sitter i Ratos styrelse.

Marknadsbrev

Så ska spararnas pensionsmakt öka

6 oktober · 2017

Intresset för hållbarhet och etiska investeringar ökar lavinartat. En opinionsundersökning som Söderberg & Partners genomfört visar att drygt hälften av Sveriges pensionsspararare vill spara till sin pension genom just hållbara investeringar. I dag är den möjligheten begränsad, men förändringens vindar blåser.

Söderberg & Partners har genomfört en opinionsundersökning bland svenska folket som resulterat i rapporten ”Pensionsmakt – En opinionsrapport om en maktförskjutning inom tjänstepensionssparandet”.

– Undersökningen visar att svenskar vill kunna använda sin tjänstepension för att spara hållbart. Men tyvärr är den möjligheten i dag starkt begränsad, berättar Kajsa Brundin, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Så vill svenskarna att pensionen ska placeras

I undersökningen fick svenska folket svara på hur de vill att deras tjänstepensionskapital ska användas.

Bland det som framför allt prioriterades var att kapitalet ska placeras i bolag som inte använder barnarbete. Många vill även att deras pensionskapital ska placeras i företag som betalar skatt i Sverige och som bidrar till att jobb skapas här.

– Vi anser att pensionsbolagen definitivt bör lyssna på sina kunder, det vill säga spararna.  Som systemet ser ut i dag kan inte pensionsspararna använda sitt kapital till att påverka i någon större utsträckning och det vill vi ändra på, slår Kajsa Brundin fast.

Bot och bättring önskas

Det sparare i dag – i bästa fall – kan göra är att välja en fond med hållbarhetsprofil. Men spararna kan inte logga in på till exempel AMF Pension och be om att 10 procent av hens pensionspengar ska riktas till företag som betalar skatt i Sverige eller som är jämställda.

Söderberg & Partners anser att privatpersoner ska få styra över 15 procent av sitt kapital i tjänstepensionen.

– Ett tak på ungefär 15 procent är rimligt. På så sätt kan man motverka att sparare fattar beslut som leder till dålig diversifiering och alltför hög risk, berättar Kajsa Brundin.

Kan välja mellan flera påverkansprofiler

Hur ska då kapitalförvaltarna få reda på vad deras sparare vill rikta sitt tjänstepensionskapital mot? Söderberg & Partners föreslår ett antal påverkansprofiler (investeringsprofiler) som varje sparare kan välja mellan.

Här kan du se vilka investeringsprofiler påverkansprofiler som finns

Utökad flytträtt önskas och Riksdagen nästa

Den största utmaningen för att ge pensionsmakten till spararna är den begränsade flytträtten och Svenskt Näringslivs och fackförbundens ovilja att förändra dagens system, enligt Kajsa Brundin.

– Att övertyga dessa parter är troligen svårare än att vinna stöd bland sparare och politiker, berättar Kajsa Brundin.

Under Almedalsveckan höll Söderberg & Partners ett seminarium om pensionsmakt där bland annat riksdagsledamoten Per Åsling (C) medverkade. Därefter fick Söderberg & Partners en inbjudan från Per Åsling att arrangera ett seminarium på temat pensionsmakt i Riksdagen under hösten.