Politiska beslut styr investeringsåret 2017

20 dec. 2016
Om inget oväntat inträffar under årets sista dagar kommer även 2016 att bli ett bra börsår. Under nästa år kommer politikerna att spela en viktig roll.

2016 var ett turbulent år då den ena oron avlöste den andra. Under de första handelsdagarna i januari sjönk världens börser rejält och Stockholmsbörsen var ned omkring 10 procent en bit in i januari. Det var framför allt oro för Kinas ekonomiska tillväxt som lade sordin på stämningen.

Brexit: Inte så illa som befarat

Efter den turbulenta starten på året repade börserna mod. Men relativt snart började osäkerheten om hur britterna skulle rösta i folkomröstningen, Brexit, göra sig gällande. När Stockholmsbörsen öppnande efter midsommarafton sjönk den som en sten. Men nedgången blev kortvarig.

– Marknaden tenderar att överskatta så kallade eventrisker som exempelvis Brexit och Trumps oväntade seger. När man inser att det trots allt inte blir så stor real skillnad så stiger börserna åter, berättar Sina Kazemi, investeringsstrateg på Söderberg & Partners.

Fjolårets förlorare blev årets vinnare

Sedan bottennoteringen i slutet av juni har till exempel det svenska totalavkastningsindexet SIXRX stigit med omkring 20 procent fram till mitten av december.

– I år har det varit ombytta roller och årets vinnare var fjolårets förlorare, berättar Sina Kazemi.

Som exempel tar han den brasilianska börsen som stigit med omkring 40 procent i lokal valuta och med drygt 70 procent i kronor. Med en uppgång på drygt 50 procent är även den råvarutunga ryska börsen en vinnare. En viktig förklaring är att oljepriset har stigit från drygt 25 dollar fatet i början av året till omkring 55 dollar i december. Även svenska bankaktier har efter en svag period blivit stora vinnare sedan sommaren.

Viktiga val stundar 2017

Sina Kazemi anser att tre teman kommer att dominera nästa år: Inflation, mindre expansiv penningpolitik från centralbanker och att politikerna tar en central plats. Under våren hålls presidentval i Frankrike och till hösten väljer Tyskland förbundskansler. Dessutom ska förhandlingarna om Storbritanniens utträde ur EU påbörjas.

– Politik kommer fortsätta vara ett stort samtalsämne nästa år. Antietablissemangstrenden vinner fortsatt mark vilket innebär att osäkerheten ökar, berättar Sina Kazemi och fortsätter:

– Sammantaget har europeisk politik mer risker på nedsidan än på uppsidan.

Många centralbanker har gasat rejält sedan finanskrisen 2008. Federal Reserve (Fed) höjde räntan som förväntat i mitten av december.

– Troligen kommer fler höjningar nästa år. Även Riksbanken kan hamna i ett läge där man behöver minska på sin expansiva penningpolitik, slår han fast.

Inflationens återkomst

Sina Kazemi bedömer att 2017 kan bli året då inflationen åter gör entré. I USA är den så kallade kärninflationen redan över 2 procent, och den befinner sig i en stigande trend.

– Flera faktorer talar för att inflationen kommer att stiga även på hemmaplan, vilket kan påverka Riksbanken, säger han.

Stigande inköpspriser i tjänstesektorn och brist på kvalificerad arbetskraft är två exempel sådana faktorer som historiskt har varit viktiga indikationer på stigande inflation.

De globala inflationsförväntningarna har stigit efter Trumps seger. Även kinesiska producentpriser har stigit kraftigt de senaste tre månaderna vilket innebär att Kina inte längre ”exporterar” deflation.

Fortsatt grönt ljus för aktiemarknaderna

Söderberg & Partners ger aktiemarknaden grönt ljus.

– Vi bedömer att aktiemarknaden i rådande klimat fortsatt är det bästa alternativet. Trots politiska risker talar starka fundamenta för fortsatt potential, med en starkare global tillväxt och en vändande trend för bolagsvinsterna som drivande faktorer. Men självfallet vet varken vi eller någon annan hur länge börsuppgången kommer att pågå, avslutar Sina Kazemi.