Så arbetar aktiva förvaltare

22 okt. 2015
Investera i välskötta företag och sälj endast i undantagsfall, och vips har du en femstjärnig fond. Eller? Här berättar Carnegies Sverigeförvaltare Simon Blecher och Viktor Henriksson om konsten att följa sin filosofi och strunta i index.

Aktiva fondförvaltare investerar efter eget huvud, utan att bry sig om index och vad andra gör. Ju mindre störande brus, desto lättare att hålla fast vid sina principer. Men det är lättare sagt än gjort.

– Den stora utmaningen är att orka stå emot trycket och hålla sig till sin strategi. Man måste vara konsekvent. Och man måste förstå att för att slå index måste man också få gå sämre än index ibland, säger Simon Blecher som förvaltar Carnegie Sverigefond.

Viktor Henriksson, som förvaltar Carnegie Småbolagsfond, är inne på samma spår. Konsten är att hålla fast vid det man tror på, och utmaningen är att göra det även när det ”alla andra” tycker annorlunda.

– Vi investerar, vi spekulerar inte. Det leder till en långsiktighet som jag tror att många andra inte har, vilket avspeglas i en låg omsättningshastighet i fonderna. Många av innehaven i min fond har varit med från starten för snart fyra år sedan, och jag skulle inte bli förvånad om vissa av dem är kvar om ytterligare fyra år, säger Viktor Henriksson.

Carnegies förvaltare investerar i så kallade värdebolag, där fokus ligger på balansräkningarna. Företagen ska helst ha stora tillgångar och små skulder, och de ska dela ut pengar till sina ägare. Simon Blecher har en checklista för sitt drömbolag, som också Viktor Henriksson skriver under på:

• Lågt P/e-tal

• Hög utdelning

• Rabatt på eget kapital

• Dolda tillgångar

• Stark balansräkning

Och när förvaltarna väl hittar ett bolag som uppfyller helst alla dessa kriterier är det ”köp och behåll” om gäller.

Att behålla en aktie som har gått bra är en sak. Svårare kan det alltså vara med aktier som inte hänger med i en bredare börsuppgång, till exempel Sandvik. Sandvik är en av Simon Blechers favoriter, trots att aktien inte alls har hängt med sin värsta konkurrent Atlas Copco på börsen. Som långsiktig investerare ser han dock allt fler tecken på att företaget tar tag i sina utmaningar, inte minst genom att den nye storägaren Fredrik Lundberg har sett till så att Sandvik fått både en ny och mycket respekterad styrelseordförande i Johan Molin och en ny vd i Björn Rosengren.

– Det är förstås omöjligt att sia när Sandvik vänder, men nog innehåller den aktien det mesta en värdeinvesterare som gillar att gå emot strömmen kan önska sig: den är bland börsens mest blankade, utdelningen är kring 4 procent, PE-talet är lägre än börssnittet och delarna är troligtvis värda mer än helheten, säger Simon Blecher.

Både Simons och Viktors fonder har fem stjärnor hos analysföretaget Morningstar, som utvärderar vilken avkastning fonder har gett i förhållande till den risk de har tagit. Mätperioden är minst tre år, och fem stjärnor innebär att fonderna tillhör de 10 procent bästa i sin respektive fondkategori. Så även om index är ointressant för förvaltarna står det klart att de genom sin aktiva förvaltning har slagit både de flesta konkurrenter och sina jämförelseindex. Med råge.

– Värdeinriktad förvaltning har historiskt visat sig vara en mycket framgångsrik förvaltningsstil, och jag tror helhjärtat på vår inriktning, säger Viktor Henriksson och fortsätter.

– De senaste årens lågräntemiljö har gynnat vårt fokus på utdelningar, men ännu viktigare är att de flesta av våra innehav haft en väldigt god utveckling. Vi kommer naturligtvis fortsätta vår inriktning mot lågt värderade bolag med starka balansräkningar och god direktavkastning och jag tror att den inriktningen ger god chans till avkastning även framöver.

Läs mer om Carnegie Sverigefond här och om Småbolagsfonden här.