Bidra till en bättre värld med Hållbar tjänstepension

19 juni · 2019

Visste du att tjänstepensionskapitalet uppgår till över 2 300 miljarder kronor? Här finns stora möjligheter för företag och medarbetare att ta ansvar för sin hållbarhetspåverkan, och samtidigt öka engagemanget för tjänstepensionen.

Hur kan mitt tjänstepensionskapital bidra till en bättre värld?

Tjänstepensionskapitalet uppgår till 2 300 miljarder kronor. Kapitalet är placerat hos försäkringsbolag och i fonder där fondförvaltarna kan lyfta fram spararnas röster till ledningen. På så sätt har de möjlighet att påverka genom att ta upp och driva de frågor som är viktiga för spararna. Tjänstepensionskapitalet utgör alltså en enorm möjlighet att bedriva påverkansarbete.

Vad är Hållbar tjänstepension?

- Hållbar tjänstepension är en tjänst som hjälper företag att bidra till påverkansarbetet med sina egna tjänstepensionspremier. Många företag har en hållbarhetspolicy men har däremot inte inkluderat hållbarhet i pensionspolicyn. Oavsett hur långt företaget har kommit i sitt hållbarhetsarbete kan Hållbar tjänstepension hjälpa både företaget och de anställda. Till en början kan företag löpande följa upp tjänstepensionens hållbarhetsnivå och utvärdera dess effekter. För företag som vill arbeta mer aktivt med frågan, ger tjänsten möjlighet att påverka leverantörer att ta ansvar för hållbarhetsfrågor som de anställda tycker är viktiga, säger Lingyi Lu, hållbarhetsanalytiker på Söderberg & Partners.

Hållbar tjänstepension är en fristående lösning som enkelt kan implementeras hos företagen. Tjänsten består av ett grunderbjudande och två tilläggsnivåer som kan anpassas efter företagets behov med utgångspunkt från grunderbjudandet. I grunderbjudandet hjälper vi företagen att addera hållbarhet i pensionspolicyn. Företaget får också tillgång till en nulägesanalys om tjänstepensionens hållbarhetsnivå baserat på Söderberg & Partners hållbarhetsanalys. Därefter följs hållbarhetsnivån upp tillsammans med rådgivaren i avstämningsmöten och företaget sätter mål för kommande period tillsammans med rådgivaren.

För företag som vill ge sina anställda bättre underlag att fatta medvetna och hållbara beslut om sin tjänstepension hjälper vi kunden med den interna kommunikationen. Detta inkluderar introduktionsbrev till anställda, texter till intranätet och informationsbroschyrer, samt en onlineutbildning om hållbart sparande. Det går även att skala upp tjänsten ytterligare, med specifika anpassningar efter kundens behov. Här får anställda möjlighet att rösta på hållbarhetsfrågor som är allra viktigast för dem och tillgång till temabaserade specialanalyser och rapporter. Som exempel, när organisationer valt temat klimatförändring och minskat klimatavtryck som mål att jobba mot, kan vi göra mätningar på kapitalets klimatavtryck och rapportera detta till kunden. Vi kan även hjälpa till med den externa kommunikationen där hållbarhet i tjänstepension kan bli ett delmål i organisationens hållbarhetsarbete. Söderberg & Partners har också nyligen, på den internationella dagen mot barnarbete presenterat rapporten ”Vem arbetar för dina pengar? – En rapport om svenska sparpengar och risker med barnarbete”. Just barnarbete är en fråga som engagerar många sparare.

Förutom att ta ansvar för företagets hållbarhetspåverkan via tjänstepensionskapitalet ger konceptet möjlighet att öka intresset för tjänstepensionen.

- Det är viktigt att ställa sig frågan ”vilken värld vill jag gå i pension i?” Tjänstepensionskapitalet kan till en början kännas litet och man kan fundera över om ens egna pensionspremie verkligen gör skillnad. Men i takt med att tjänstepensionskapitalet växer, så växer också ditt kapitals möjlighet att skapa en positiv förändring. Och tillsammans är vi många, vilket blir en enorm kraft. Samtidigt som det över tid också kan påverka avkastningen positivt, säger Lingyi Lu.

Hållbar tjänstepension är en helhetslösning för företag som vill ta ansvar för sin hållbarhetspåverkan via tjänstepensionskapitalet. Generellt är intresset för tjänstepension svalt bland anställda, särskilt bland de yngre, trots att det är en viktig förmån som inte är en självklarhet. Intresset för hållbarhet och att bidra till en bättre värld är desto större, vilket ger konceptet Hållbar tjänstepension möjlighet att öka engagemanget hos medarbetare som via sin tjänstepension kan göra skillnad.

Vilka möjligheter eller verktyg har jag som kund idag att göra medvetna val kring min pension?

Våra kunder har tillgång till hållbarhetsanalyser av fonder, pensionsbolag och fondförsäkringsbolag. Vi har även en ny fondstrategi som heter ’Aktiv Påverkan’ för våra kunder. Strategin har ett hållbarhetsfokus och handlar specifikt om att påverka i frågor som är viktiga för spararna. Sist men inte minst, så kan företag ansluta sig till Hållbar tjänstepension för en bredare lösning som vänder sig till alla medarbetare.

Vill du veta mer om Hållbar tjänstepension? Kontakta oss via formuläret nedan så hör vi av oss till dig.

Hur påverkas din tjänstepension när börsen skakar?

18 mars · 2020

I oroliga börstider dyker många frågor upp och det är inte alltid att svaren finns en ”googling bort”. Därför ser vi det mänskliga mötet och en nära dialog med kunder som vår viktigaste uppgift. Våra rådgivare är fullt upptagna med att prata med kunder och ge svar på frågor. Mattias Koch är en av våra pensionsrådgivare, nedan ger han en nulägesbild och några tips på vad man bör tänka på när det gäller sitt pensionssparande.

Jag har haft kontakt med snart ett 100-tal kunder under de senaste dagarna. Många har lyft luren redan efter ett par signaler, vilket är en stor skillnad mot vanliga dagar. De flesta sitter hemma och arbetar pga. coronautbrottet och vill gärna ha en snabb update beträffande sina placeringar.

I den långsiktiga strategin som vi kommit överens om med våra kunder, så är kraftiga börsfall något som har diskuterats. Men det finns alltid ett värde med repetition, för det är lätt att glömma, i synnerhet om oron växt i magen. För de allra flesta kunder så gäller det att hålla fast vid sin långsiktiga strategi, men för vissa kunder kan det vara aktuellt med mindre justeringar beroende på när pengarna behöver användas. Uppmaningen är att ta kontakt med din rådgivare om minnet sviker dig eller om du känner oro.

Vanligaste frågan från våra kunder just nu är vad vi tror om framtiden. Det mest troliga är en återhämtning, men risken för en djupare svacka finns såklart. Samt att återhämtningen kommer att ta längre tid ju längre länder är nedstängda.

Som vanligt är det viktigt att man med jämna mellanrum stämmer av följande:

• Vilken risk du vill ha på dina placeringar? Vid vilken nedgång blir du orolig?
  • Har placeringshorisonten ändrats?
  • Vilken buffert behövs vid oväntade händelser?
  • Vilket skydd gäller vid behov av sjukvård, vid dödsfall, långvarig sjukdom och olycksfall?
  • Vem är förmånstagare?
  • Testamente, framtidsfullmakter

Kanske ovan är något att diskutera nu när många av oss är samlade med våra familjer. Kanske kan det vara ett bra tillfälle att tänka långsiktigt och reflektera över hur man bör planera för framtiden.

Avslutningsvis, kontakta din rådgivare om du är orolig. Om du känner dig osäker på den strategi som ni under åren har diskuterat, dels avseende förvaltning men även gällande övriga händelser som sker i livet kan det vara läge att slå en pling till din rådgivare.

Coronaviruset - så hjälper vi dig

Har du koll på ditt orange kuvert?

19 februari · 2020

Nu är det orange kuvertet på väg ut till 5,9 miljoner pensionssparares fysiska eller digitala brevlådor. Ändå är det väldigt få personer som vet hur mycket de kommer att få i pension och vad som krävs för att få den pension som de önskar. För att trygga pensionsåren och nå sina drömmar och mål är det hög tid att se över sin situation. En bra start är att se över nuläget och hur mycket du kommer få i pension. Hur mycket behöver du spara för att nå dina mål?

Vi lever allt längre vilket medför att vi behöver arbeta längre eller sätta upp ett eget sparande för att pensionen ska räcka till den levnadsstandard du vill ha i framtiden. I nedanstående exempel visar vi hur stort pensionskapital och hur stort eget sparande som behövs vid vissa åldrar för att kunna få en pension motsvarande 70% av slutlönen för en person som planerar att gå i pension vid 65 respektive 67 års ålder.

För en 65-årig person som går i pension och som tjänat 35 000 kr i månaden så krävs ca 6 MSEK* i totalt pensionskapital för att kunna ta ut en pension om ca 70% av lönen, dvs 24 500 kr i månaden före skatt.

För en 67-årig person som går i pension och som tjänat 35 000 kr i månaden så krävs ca 5,5 MSEK* i totalt pensionskapital för att kunna ta ut en pension om ca 70% av lönen, dvs 24 500 kr i månaden före skatt.

* Givet att risknivån är låg i det placerade kapitalet när pensionen betalas ut.

Beloppen ovan inkluderar den allmänna pensionen. Pensionssparande avser tjänstepensionsavsättning från arbetsgivaren och eget sparande avser privat sparande av skattade medel i till exempel fonder eller ISK.
För att nå hela vägen med en vanlig löneutveckling och normala kollektivavtalade pensionsavtal krävs ett stort eget sparande fram till pensionen. Har man ett befintligt kapital kan placeringar och investeringar vara ett sätt att nå ännu längre.

Tabellen nedan visar ungefär vilka nivåer av sparande som krävs vid vilken ålder för att ”vara på spåret” på vägen till pensionen. Exemplen är baserade på medel- till lågriskplacering under din aktiva karriär.

tabell-pension4.PNG

Tjänstepensionssparandet ovan motsvarar den vanligaste nivån inom kollektivavtalen, dvs 4,5 % av lönen. För att nå det egna sparandet krävs för ovan exempel ett privat sparande om ca 2000 kr per månad för en 65-åring eller motsvarande ca 1000 kr per månad för en 67-åring.

Allt fler kommer in senare på arbetsmarknaden och det innebär också att det sparande som krävs både via tjänstepensionen och privat behöver vara högre för att kunna behålla samma pensionsnivå som tidigare generationer. Påfrestningarna på det allmänna pensionssystemet är också stort till följd av att allt fler kommer in sent eller inte alls på arbetsmarknaden.

Det är viktigt att ha kontroll på hur pensionssituationen ser ut. Både för att veta om sparandet behöver höjas men också för att känna sig tryggare med sin situation. Så öppna ditt orange kuvert och titta på hur din pensionsprognos ser ut. Analysera din situation och se över ditt privata sparande.

Om du redan har ett sparkapital bör du också se över hur du kan trygga det och få en så bra långsiktig avkastning som möjligt. Vill du ha hjälp med att sätta en plan för ditt kapital tillsammans med en expert på området? Kontakta oss för ett första möte.

Personlig rådgivning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital.

5 pensionsnyheter inför 2020

18 december · 2019

Vad bör du ha koll på under 2020? Vi delar med oss av 5 viktiga nyheter inom pensionsområdet.

Under året är det flera förändringar på gång inom pensionsområdet. Bland annat så höjs den lägsta åldern för att ta ut allmän pension, begreppet ”riktålder” införs och den nya flyttlagstiftningen förändras.

Pensionsnyheter 2020:

• Den lägsta åldern för att ta ut allmän pension höjs från 61 år till 62 år. Bakgrunden är att vi lever allt längre, och om vi skulle fortsätta gå i pension vid samma ålder som idag så leder det till att den inkomstgrundande pensionen blir lägre. Vi kommer se ytterligare höjningar framåt då lägsta åldern höjs till 63 år 2023 och till 64 år 2026.

• Begreppet ”riktålder för pension” införs i socialförsäkringsbalken för ett förbättrat grundskydd. Detta innebär att åldern när man som tidigast kan ta ut allmän pension kommer kopplas till medellivslängdens utveckling för att upprätthålla pensionsnivåerna nu när vi lever allt längre.

• Från och med 1 januari 2020 ändras vissa bestämmelser i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS). Åldersgränsen för rätten att kvarstå i anställning höjs från 67 år till 68 år. Nästa steg i höjningen av LAS-åldern sker 2023, till 69 år. Syftet är att fler ska ha möjlighet att arbeta längre och att anställda själva ska kunna bestämma när de vill gå i pension. För arbetsgivare är det viktigt att uppdatera pensionspolicyn, dvs. om policyn inte sedan tidigare tar höjd för anställda som är äldre än 65 år.

• En annan viktig förändring är den nya flytträttslagstiftningen. Den nya lagstiftningen innehåller några förbättringar men i praktiken inga större förändringar. Riksdagen instruerade dock Regeringen, i samband med beslutet om ny lagstiftning, att skyndsamt återkomma med ett förslag till ny lagstiftning med syfte att sänka avgifterna för att flytta pensionskapital.

• En nyhet för dig som HR-ansvarig är att regeringen vill införa ett ingångsavdrag från 1 juli 2020, vilket innebär en minskad kostnad för arbetsgivare som anställer utsatta grupper t.ex. unga, långtidsarbetslösa eller nyanlända. Detta för att göra det mer attraktivt att anställa personer som står utanför arbetsmarknaden.

Behöver ditt bolag hjälp att uppdatera er pensionspolicy eller har du kanske funderingar hur pensionsflytten fungerar? Kontakta din rådgivare eller beskriv ditt ärende i formuläret nedan så återkommer våra experter till dig!