Ny rapport: ”1 700 miljarder svenska sparpengar kan gå till barnarbete”

Ny rapport: ”1 700 miljarder svenska sparpengar kan gå till barnarbete”

12 juni · 2019

Mer än hälften av svenskarnas sparpengar i aktiefonder är placerade i branscher och bolag som har förhöjd risk för att utnyttja barnarbete i något av sina leverantörsled. Detta visar en ny rapport från Söderberg & Partners

Idag, på den internationella dagen mot barnarbete, presenterar Söderberg & Partners rapporten ”Vem arbetar för dina pengar? – En rapport om svenska sparpengar och risker med barnarbete”. Syftet med rapporten är att belysa hur situationen kring barnarbete ser ut i världen idag, och kartlägga vilka risker som finns för att svenska sparpengar kommer i kontakt med barnarbete.

150 miljoner av världens barn tvingas arbeta

Idag arbetar 10% av alla barn i åldrarna 5 – 17 år, eller över 150 miljoner av världens barn. Hälften av dessa, 73 miljoner barn, arbetar i vad som kallas farligt arbete. Majoriteten bor i Afrika eller Asien, men det finns barnarbete överallt.

Jordbrukssektorn står för den enskilt största andelen barnarbete, där 71 procent av barn i barnarbete arbetar. Därefter följer tjänstesektorn och industrisektorn med ungefär 17% inom tjänstesektorn och 12% i industrisektorn. Även teknik är en sektor där det finns stor risk för barnarbete, inte minst på grund av den ökade efterfrågan på litiumjon-batterier som förekommer i allt från smartphones och laptops till elektroniska fordon. För att tillverka dessa batterier krävs kobolt som bryts i gruvor där barn frekvent utnyttjas som arbetskraft.

Svenskarnas sparpengar och barnarbete

Genom att titta på hur mycket av svenskarnas sparpengar som är placerade i dessa extra riskutsatta sektorer, branscher, och bolag kan vi konstatera att nästan 74% av den svenska fondförmögenheten i aktiefonder – ungefär 1 700 miljarder SEK – riskerar att användas till att finansiera barnarbete.

- Vi vill göra människor uppmärksamma på att barnarbete är ett väldigt stort problem idag, och att du som sparare inte kan kontrollera att dina pengar inte kommer i kontakt med barnarbete på samma sätt som du kan med exempelvis tobak och vapen. Vi säger inte att det är fel att investera pengar i de branscher som har förhöjd risk för att utnyttja barnarbete, men vi vill att de som gör det känner till riskerna så att de har möjlighet att hitta ansvarsfulla bolag och förvaltare som kan hantera dessa så bra som möjligt, säger Kajsa Brundin, ansvarig för Hållbarhet och Produktanalyser på Söderberg & Partners.

Du kan läsa hela rapporten här.

Mobil: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners påverkansfond har gjort sin första investering

22 september · 2020

- Köper in sig i industrihandelsjätte för att stoppa barnarbete i underleverantörsleden

Hösten 2018 lanserade Söderberg & Partners fonden Aktiv Påverkan, vars syfte är att generera god avkastning i kombination med faktisk påverkan och förändring kring frågor som spararna vill att fonden ska fokusera på.

Rent konkret sker detta genom att fonden använder 15–20 procent av dess totala kapital till att genomföra investeringar i verksamheter eller projekt som ligger i linje med spararnas kollektiva önskan om hur deras pensionspengar ska användas för att bidra till en bättre värld. Spararna röstar om vilka frågor de vill att fonden ska driva.

Motverka barnarbete viktigast för svenska pensionssparare

Inför lanseringen av fonden gav Söderberg & Partners i uppdrag åt Novus att ta reda på vilka frågor som svenska pensionssparare helst vill påverka med sina pensionspengar. Resultatet visade att frågan om barnarbete, och investeringar i syfte att motverka barnarbete, var den enskilt högst prioriterade frågan hos svenska pensionssparare.

När fonden Aktiv Påverkan lanserades blev därför barnarbete den första frågan att påverka. För att säkerställa expertkunskap inom sakfrågan inleddes ett samarbete mellan Söderberg & Partners analytiker och Rädda Barnens konsultbolag Centre for Child Rights and Business, som hjälper företag att hantera och förhindra risker kopplade till barnarbete.

- Barn som tvingas arbeta istället för att få gå i skola och utbilda sig är en av de mest centrala utmaningarna bakom flera av FNs globala mål för hållbar utveckling. Vi är därför väldigt glada att Söderberg & Partners vände sig till oss för att få hjälp att sondera och utvärdera hur och var deras kunders pensionspengar kan göra störst skillnad i frågan om att förhindra barnarbete. Det är en mycket komplex utmaning som många företag kan bli bättre på att medvetet adressera, och vi hoppas att fler aktörer inom finansbranschen kan bli inspirerade av Söderberg & Partners sätt att angripa frågan, säger Alexandra Frenander, konsult på Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business.

Första investeringen klar

Fonden genomförde tidigare under våren sin första investering i syfte att motverka barnarbete. Investeringen görs i industrihandelsbolaget Bergman & Beving som driver och utvecklar ett flertal varumärken inom industri - och byggsektorn.  Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business hjälpte fonden att fatta beslut genom att bidra med fakta och frågeställningar för analysen.

Ett av varumärkena som Bergman & Beving driver är Guide, som tillverkar och säljer arbetshandskar för industri- och byggsektorn. Under arbetet med att identifiera potentiella investeringar för fonden konstaterades att Guide verkar i en sektor där risken för att barn används på någon nivå i tillverkningsprocessen är hög.

- Bergman & Beving har stort fokus på hållbarhet och hur verksamheten kan bidra till en hållbar och säker miljö i hela värdekedjan. Samarbetet med Söderberg & Partners och stödet från Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business kommer att hjälpa oss skapa ännu större värden för våra kunder och ägare, och framför allt – bidra ännu mer till en hållbar utveckling i världen, säger Peter Schön, CFO på Bergman & Beving.

Målet för samarbetet är att hantera och lösa identifierade öppna risker kopplade till barnarbete i varumärkets Guides underleverantörskedjor.

- Vi är väldigt glada att äntligen fullt ut kunna realisera vår idé att låta pensionssparare själva välja vad deras sparpengar ska användas till för att förändra och förbättra världen de ska åldras i. Investeringen i Bergman & Beving är den första av flera som fonden Aktiv Påverkan kommer att genomföra med spararnas kollektiva vilja och mandat i ryggen, och vi hoppas verkligen att fler fondaktörer kan bli inspirerade av vår modell för att engagera pensionssparare och aktivt påverka den globala utvecklingen, säger Johanna Påhlsson, ansvarig projektledare för Aktiv Påverkan på Söderberg & Partners.

Parallellt med att fondens påverkansinvestering mot barnarbete fortlöper har investerare möjlighet att rösta på vilket område eller fråga som fondens nästa påverkansinvestering ska fokusera på.

Tel: 076- 149 50 05

Ny strategirapport: “Climbing the wall of worry”

17 september · 2020

Söderberg & Partners presenterar idag årets tredje strategirapport. Utöver en sammanfattning av bolagets marknadssyn och uppdaterade betyg i den taktiska allokeringsindikatorn innehåller rapporten även fördjupande fokusdelar om USA-valet, hälsovårdssektorn, och digitala valutor.

Summering av marknadssyn​

Rapporten fastslår att det rent konjunkturellt finns mycket som talar för att det andra kvartalet 2020 var lågpunkten, men att styrkan de närmsta månaderna är beroende av förnyade och förlängda stödpaket för att inte tappa momentum. Hanteringen av smittspridningen och ett kommande vaccin är också viktiga faktorer, inte minst när det handlar om konsumentförtroendet, vilket fortfarande är pressat.

I närtid finns en rad osäkerhetsmoment att hantera förutom coronapandemin, som presidentval i USA, att Brexit närmar sig, samt maktbalansen och handelskonflikten mellan USA och Kina. Finansmarknaderna har höga förhoppningar på kommande år med unisont positiva prognoser, vilket är en stor risk i sig. Samtidigt går det inte att bortse från att klimatet för risktillgångar, tack vare penning- och finanspolitiken, är mycket gynnsamt. Titeln ”Climbing the wall of worry” ger därför en sammanfattande och beskrivande bild av utsikterna. ​

Förändrade betyg - risker och möjligheter på räntemarknaden

De betygsförändringar som görs i rapportens taktiska allokeringsindikator rör uteslutande räntor.

Vid ingången av året rekommenderade vi försiktighet vad gäller investeringar på räntemarknaden och att fokus borde ligga på att bevara kapital. Kreditspreadarna var historiskt låga samtidigt som den ekonomiska aktiviteten försvagades under senare delen av 2019. Efter turbulensen i februari och mars, då kreditspreadarna steg till de högsta nivåerna sedan finanskrisen, valde vi att bli mer positiva till investeringar i high yield och då framför allt till den asiatiska marknaden som uppvisade störst potential i våra ögon. ​

Sedan dess har centralbankernas stimulanser, med bland annat kraftigt utökade tillgångsköpsprogram, fått kreditspreadarna att gå ihop ordentligt. I dagsläget har kreditspreadarna för företagsobligationer med bättre rating, så kallad investment grade, mer än halverats från i våras och erbjuder inte längre samma möjligheter till riktigt god avkastning framöver. ​Vi sänker därför betyget på investment grade från gult till orange.

Då den ekonomiska återhämtningen väntas fortgå samt att de globala konkurserna inte längre stiger är vi fortsatt mer positiva till investeringar i företagsobligationer med sämre rating, så kallad high yield. Sedan i våras har kreditspreadarna inom high yield även halverats, men erbjuder trots det aptitliga förräntningstakter som dessutom ligger klart högre än vid årsskiftet. Betyget för high yield höjs därför från gult till ljusgrönt.

Vidare sänks betyget för korträntor från ljusgrönt till gult och realränteobligationer höjs från orange till gult.

Du kan läsa hela strategirapporten här.

Söderberg & Partners rekryterar Stefan Rocklind

24 augusti · 2020

- Stjärnförvaltaren från Danske Bank blir räntestrateg inom den nya analysorganisationen Investment Management

- Etablerar även ett Advisory Board med externa medlemmar för att ge stöd i frågor avseende tillgångsklassallokering.

Söderberg & Partners har under det senaste året genomfört en rad förändringar i syfte att ytterligare stärka sin analys- och förvaltningsorganisation. Bland annat har de tidigare individuella avdelningarna för produktanalys, marknadsanalys, och Portföljförvaltning slagits samman till en ny enhet med namnet Investment Management.

Värvar Stefan Rocklind från Danske Bank Asset Management

Till den nya enheten Investment Management har Söderberg & Partners rekryterat Stefan Rocklind. Han kommer närmast från Danske Bank Asset Management där han var chef för den svenska ränteförvaltningen. Stefan har en gedigen bakgrund inom räntor där han har arbetat för flera banker inom Norden de senaste 20 åren. Han har bred erfarenhet av både den svenska samt de globala marknaderna inom olika nivåer av kreditrisk. Stefan kommer att arbeta som räntestrateg inom Investment Management.

- Vi ser fram emot att arbeta med Stefan som vi är övertygade kommer att tillföra mycket kompetens till ett område med stort fokus för oss, säger Matthias Gietzelt, som tillsammans med Kajsa Brundin leder den nya enheten Investment Management.

Etablerar Advisory Board

Söderberg & Partners har även etablerat ett Advisory Board med en kärna av externa medlemmar för att ge ytterligare stöd i strategiska och taktiska frågor avseende tillgångsklassallokering. Medlemmarna i det nyinrättade Advisory Board är:

• Per Frennberg: Styrelseordförande i AP7, tidigare CIO på Alecta
  • Mårten Karlsson: Tidigare Head of Bank and Country Risk Analysis på SEB, numera verksam inom eget bolag
  • Rikard Lundgren: Konsult och med lång och bred erfarenhet från Europas finansmarknad där han arbetat med olika hedgefondstrategier.
  • Vance Serchuk: Executive Director på KKR Global Institute med geopolitik som expertområde.

Magnus Danielsson är ansvarig för Söderberg & Partners fondanalys och leder även arbetet med det nya Advisory Board

- Finansmarknaderna är konstant svårnavigerade, och i synnerhet nu under den globala pandemin. Genom vårt nyinrättade Advisory Board tillför vi ytterligare kompetens till vår analys från en rad viktiga områden som exempelvis geopolitik, kreditmarknaden, samt reala och alternativa tillgångar, säger Magnus Danielsson.