Analys: Det ser ljusare ut för livbolagen

12 januari · 2017

I en ny analys från Söderberg & Partners över livbolagens finansiella styrka ser det ljusare ut för livbolagen. Samtidigt konstateras att flera bolag är försiktiga med att betala ut återbäring till kunderna. För de livbolag som tillämpar återbäringsränta ligger nu alla bolag utom Skandia under den historiska genomsnittsavkastningen.

–    Livbolagens finansiella styrka bedöms överlag fortfarande vara god och därför klarar de flesta livbolagen av att fortsatt ta risk i sina portföljer utan att riskera att bli insolventa. Att räntorna nu verkar vända uppåt är bra för de flesta livbolagen. De är generellt känsligare för förändringar på skuldsidan, vilket leder till att räntehöjningar ökar solvensgraden, säger Kajsa Brundin, ansvarig för analyserna.

Förändringen i de finansiella betygen sedan förra kvartalets rapport är att KPA sänks från grönt till gult totalbetyg.

–    Skandia har också höjt sin återbäringsränta sedan förra analysen. Från och med 1 januari 2017 är återbäringsräntan 7 procent istället för 5 procent. Skandia lyfte i pressmeddelandet de alternativa investeringarna och aktietillgångarna som bidragande orsaker till den positiva utvecklingen, säger David Hjelmberg, ansvarig för livbolagsanalysen.

Om analysen
Varje kvartal analyserar Söderberg & Partners livbolag på den svenska marknaden utifrån villkor för ett nysparande. I analysen utvärderas livbolagens framtida återbäringsförmåga genom att simulera bolagens balansräkningar med hjälp av parametrar såsom solvens, in- och utbetalningar, konsolidering och tillgångsallokering. I betygsättningen vägs även de senaste årens avkastning och återbäring in, vilket premierar försäkringsbolag som presterat goda förvaltningsresultat.

Rasmus Löwenmo Buckhöj, informationschef Söderberg & Partners
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med en av Nordens största fristående analysavdelningar. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:
Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.

Pressmeddelande

Söderberg & Partners förvärvar del av JRS Asset Management

16 december · 2019

Söderberg & Partners har förvärvat en minoritetsandel om 49 procent i JRS Asset Management AB. Bolaget grundades 2007 och erbjuder förmögenhetsrådgivning inom Family Office-segmentet, vilket vänder sig till privatpersoner och entreprenörer med stora och komplexa förmögenhetsbilder.

För Söderberg & Partners innebär förvärvet att koncernen adderar ytterligare kompetenser och erfarenheter som stärker helhetserbjudandet inom förmögenhetsrådgivning.

- JRS Asset Management är ett bolag som vi följt under en ganska lång tid. Den nya ägarkonstellationen som tog över 2014 har gjort ett imponerande arbete med att ställa om verksamheten till en ny affärsmodell samtidigt som de lyckats öka AUM från 6 miljarder SEK till 9 miljarder SEK. Jag är väldigt glad att vi inleder ett samarbete, och jag vet att JRS Asset Management kommer att bli ett väldigt starkt och värdefullt komplement till vår verksamhet och erbjudande inom förmögenhetsrådgivning, säger Gustaf Rentzhog, vd Söderberg & Partners.

Även JRS Asset Management ser ett stort värde i samarbetet med Söderberg & Partners.

- Söderberg & Partners kommer att bli en utmärkt partner till oss och hjälpa oss skapa ännu större värden för våra kunder. Vi är ett företag som värdesätter den nära och personliga relationen mellan oss och våra kunder, och vi är därför väldigt glada att gå in i ett samarbete där vi kan behålla och vidareutveckla det småskaliga företagets arbetssätt samtidigt som vi vinner det stora företagets resurser och kraft, säger Ola Josefsson, vd JRS Asset Management.

Det befintliga ägandet i JRS Asset Management är fördelat över ett antal minoritetsposter som innehas av bland andra Viktor Söderberg, Erik Wehtje samt personalen i bolaget.  Utöver tillkomsten av Söderberg & Partners förblir denna ägarbild intakt, och JRS Asset Management kommer att fortsätta bedriva sin verksamhet under sitt befintliga varumärke och tillstånd. Affären är villkorad av Finansinspektionens godkännande.

Maila Rasmus, Tel: 076- 149 50 05

Ola Josefsson, vd, JRS Asset Management

Maila Ola, Tel: 076-100 60 09

Pressmeddelande

Ny rapport: Alternativa investeringar stor hållbarhetsutmaning för pensionsbolag

19 november · 2019

Söderberg & Partners senaste analys av pensionsbolagens hållbarhetsarbete visar att alternativa investeringar ökar samtidigt som hållbarhetsstyrningen släpar efter

Idag släpper Söderberg & Partners för sjätte året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Årets tema fokuserar på hur pensionsbolagen arbetar för att ta hänsyn till hållbarhet i alternativa investeringar.

Rapporten kommer bland annat fram till följande:

• Mellan år 2009 - 2018 har andelen alternativa investeringar i svenska pensionsbolag ökat med från 14 procent till 22 procent, men utvecklingen reflekteras inte i hållbarhetsarbetet.
  • Datatillgänglighet kan vara en orsak till den bristande hållbarhetsintegreringen, vilket leder till att många pensionsbolag själva undersöker och bedömer alternativa investeringar utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

En övergripande slutsats är att bolagens hållbarhetsarbete kring alternativa investeringar inte håller samma kvalitet som deras hållbarhetsarbete kring traditionella tillgångsslag.

- Våra slutsatser är att pensionsbolagen tar viss hänsyn till hållbarhet vid investeringar i alternativa tillgångsslag, men att metoderna och processerna dessvärre ännu är otillräckliga för att säkerställa en gedigen genomlysning och hantering av alla potentiella hållbarhetsrisker. Med andra ord, alla gör något men ingen gör allt., säger Lingyi Lu, Hållbarhetsanalytiker på Söderberg & Partners.

Två bolag får höjda betyg – två sänks

I årets rapport är det två pensionsbolag som höjer sitt hållbarhetsbetyg, från rött till gult respektive från gult till grönt. Två andra pensionsbolag har fått sänkt betyg. I övrigt är totalbetygen oförändrade.

Vad är alternativa investeringar?

Alternativa investeringar är ett samlingsbegrepp för alla tillgångsklasser som ligger utanför de traditionella tillgångsslagen aktier och räntor. Exempel på alternativa tillgångar är hedgefonder, fastigheter och Private equity (direktinvesteringar i onoterade bolag). Genom att lägga till alternativa tillgångsslag i sin portfölj kan investeraren sprida risk och öka diversifieringen. Detta beror på att alternativa tillgångar är mer eller mindre oberoende av hur aktie- och räntemarknaderna utvecklas.

Om analysen och betygen

Analysen inkluderar de 12 pensionsbolag som omfattas av våra livbolags- och premiegarantiproduktsanalyser, uppdelat i gamla och nya kollektiv vilket resulterar i 14 betyg. Vi har använt oss av publikt tillgängligt material samt skickat ut enkäter till pensionsbolagen med öppna frågor om deras hållbarhetsarbete. I vissa fall har ett möte bokats in för att diskutera svaren. I andra fall har frågorna besvarats via mailkontakt.

De viktigaste och tydligaste skillnaderna i hållbarhetsarbetet bland de undersökta pensionsbolagen är påverkansarbete, ambitioner och värdeskapande inom området, samt processer för hållbara investeringar. Därför utvärderas och betygssätts pensionsbolagen i dessa perspektiv, och slutbetyget är en sammanvägning av betygen inom respektive perspektiv.

Betygen delas ut enligt Söderberg & Partners trafikljussystem med betygen grön, gul, eller röd. Betygsättningen är relativ, vilket innebär att pensionsbolagens hållbarhetsarbete jämförs med varandra i syfte att identifiera de bolag som har bäst strategier och förutsättningar att faktiskt använda kapitalet för att göra världen lite bättre.

Du kan läsa hela rapporten här.

Maila Rasmus
Mobil: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för åttonde året i rad

11 november · 2019

I dag publicerade Svenskt Kvalitetsindex (SKI) resultatet av sin årliga undersökning kring kundnöjdhet inom försäkringsbranschen. Undersökningen visar att Söderberg & Partners är den aktör som har mest nöjda kunder inom förmedlarbranschen – för åttonde året i rad.

- Vi strävar ständigt efter att infria och överträffa våra kunders förväntningar på oss. Det är – och har alltid varit - den enskilt viktigaste komponenten i vårt arbete, och det finns inget som betyder mer för oss än att våra kunder uppenbarligen tycker att vi lever upp till detta, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef, Söderberg & Partners.

Försäkringsbranschen sticker ut i kundnöjdhet

Svenskt Kvalitetsindex ser en övergripande trend i att kundnöjdheten ökar generellt inom de flesta branscher de studerar. Den positiva trenden är särskilt tydlig i försäkringsbranschen, som ligger långt över den genomsnittliga kundnöjdhetsnivån i Sverige.

- Försäkringsbranschen kanske uppfattas som trist och byråkratisk, men faktum är att man genomgående får riktigt höga betyg av sina kunder. Jämfört med till exempel bankerna ligger försäkringsbranschen klart högre och flera aktörer har indexnivåer över 75 som vittnar om mycket goda kundrelationer. Man lyckas alltså förmedla viktiga värden som trygghet, stabilitet och god service, säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex.

Maila Rasmus
Mobil: 076- 149 50 05