Capitalis ansluter till Söderberg & Partners

25 augusti · 2015

Söderberg & Partners är ett av Sveriges snabbast växande bolag inom finanssektorn. Nu ansluter sig Capitalis Försäkringsmäklare AB till Söderberg & Partners.

Capitalis Försäkringsmäklare AB består av elva medarbetare med lång och gedigen erfarenhet av tjänstepensionslösningar för stora företag. Bolaget har varit en av pionjärerna på den svenska marknaden när det gäller att erbjuda kunderna upphandlade provisionsfria pensionsplaner. Söderberg & Partners har sedan 2011 varit drivande i att ersätta provisioner med arvoden inom Private Banking området.

– Vi är glada över att Capitalis väljer att komma till oss på Söderberg & Partners. Deras kunnande kring arvodesbaserad rådgivning ligger i linje med vår strategi att bygga ut vårt koncept på tjänstepensionssidan. Capitalis kommer att ha en aktiv roll inom Söderberg & Partners och dess fortsatta omställning inom tjänstepensionsområdet. Vi hälsar medarbetarna med deras kunder varmt välkomna till oss, säger Gustaf Rentzhog, koncernchef Söderberg & Partners.

– Det är ett stort steg och ett noga genomtänkt sådant, att för oss på Capitalis gå till Söderberg & Partners. Det är ett starkt varumärke som utmärker sig i sitt driv att utveckla branschen.  Det känns spännande att få utveckla vår verksamhet och det arvodesbaserade konceptet inom tjänstepensioner tillsammans. Vår värdegrund har alltid varit analys, entreprenörskap och att utveckla nya tjänster till våra kunder. Där har vi samma syn som Söderberg & Partners, säger Thomas Gyllenmo, partner  på Capitalis Försäkringsmäklare AB.

Louise Hagsten, marknadschef, Söderberg & Partners
Louise.Hagsten@soderbergpartners.se

Johan Zethraeus, growth manager, Söderberg & Partners
Johan.Zethraeus@soderbergpartners.se

Thomas Gyllenmo, partner, Capitalis Försäkringsmäklare AB
Thomas.Gyllenmo@cata.se

Ny rapport: Aktiefonder bäst ur ett hållbarhetsperspektiv

9 juli · 2019

- Söderberg & Partners senaste analys av fonders hållbarhetsarbete visar att aktiefonder fortfarande presterar bättre inom hållbarhet än ränte-, hedge- och blandfonder.

Idag släpper Söderberg & Partners för fjärde året i rad rapporten ”Hållbara Fonder”, som analyserar fonders hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2015 och är unik då den tar hänsyn till både hur innehaven i fonderna väljs ut samt hur kapitalet som investerats i fonden används för att påverka bolag i en mer hållbar riktning.

Aktiefonder hamnar i topp

I år har cirka 9% av de fonder som blivit betygsatta grönt betyg, medan ungefär 76% är gula. Det är dock aktiefonder som står för majoriteten av de gröna fonderna (ungefär 13% av aktiefonderna är gröna). Aktiefonder har goda förutsättningar att arbeta med hållbarhet och är ur ett hållbarhetsperspektiv generellt mycket starkare än ränte-, hedge- och blandfonder. En anledning kan vara att det under lång tid har varit stort fokus på hållbarhet i just aktiefonder, och att det har varit svårare att integrera hållbarhetsstrategier i andra tillgångsslag.

I kategorin räntor så är endast 4% av fonderna gröna, 65% gula och 30% röda. Vad gäller hedgefonder har majoriteten av fonderna rött betyg, och endast 2 fonder har fått grönt betyg. Endast 2% av blandfonderna har fått grönt betyg.

- Vi ser att förvaltare av andra tillgångsslag än aktier har börjat ta hänsyn till hållbarhet och använder sig av hållbara investeringsstrategier i både ränte-, hedge- och blandfonder. Tar vi hedgefonder som ett exempel, så var det tidigare ganska ovanligt att ta hänsyn till hållbarhet. Men trots att varje förvaltare kan ha en unik strategi och investeringsstil finns det flera möjligheter att ta hänsyn till hållbarhetsrisker och möjligheter i investeringsbesluten. Även om fler fondförvaltare har börjat ta steg mot att arbeta aktivt med hållbarhet i större delen av sitt fondutbud, är det en bit kvar innan hållbarhet genomsyrar hela fondutbudet och samtliga produkter, säger Lingyi Lu, Hållbarhetsanalytiker på Söderberg & Partners.

Om analysen och betygen

Årets rapport är baserad på en analys av ungefär 3100 fonders hållbarhetsarbete. Hållbarhetsbetyget bygger på två parametrar: positivt urval (arbetssätt för att höja den övergripande hållbarhetsnivån i innehaven) och ansvarsfullt ägande (påverkan genom sin roll som ägare). Fonderna tilldelas betyget rött, gult eller grönt enligt Söderberg & Partners trafikljussystem. Grönt betyg tilldelas de fondförvaltare som, utöver att välja in hållbara bolag, även försöker påverka bolag som inte anses ha lika bra hållbarhetsarbete. Ett högt betyg krävs alltså i både positivt urval och ansvarsfullt ägande för att en fond ska få grönt betyg i hållbarhet. Detta är ett högt ställt krav, men säkerställer också att bara de allra mest hållbara fonderna blir gröna.

Du kan läsa hela analysen här.

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners

Söderberg & Partners rekryterar försäljningschef

8 juli · 2019

- Alexis Spanos lämnar Intrum Sverige för den nyinrättade rollen som försäljningschef för hela Söderberg & Partners-koncernen.

Söderberg & Partners har rekryterat Alexis Spanos till den helt nyinrättade tjänsten som försäljningschef för koncernen. Han har en lång och gedigen bakgrund inom försäljning av finansiella tjänster, bland annat från Intrum Sverige AB och Euler Hermes Sverige. På Intrum Sverige AB har Alexis haft flertalet roller, senaste som Commercial Director.

- Jag är väldigt glad att få in Alexis på rollen som försäljningschef för koncernen. Söderberg & Partners är under ständig tillväxt och utveckling, så är även branschen, det ska bli spännande att se hur Alexis kan bidra till att vi utvecklas ytterligare inom hela koncernen när det kommer till försäljning, säger Louise Hagsten, Head of Communication & HR på Söderberg & Partners.

Alexis Spanos har varit på Intrum Sverige AB under fem år där han haft flertalet olika roller genom åren. Både på Intrum Sverige AB och hos tidigare arbetsgivare har försäljning av tjänster stått i fokus.

- Söderberg & Partners har ett mycket starkt erbjudande och varumärke kombinerat med en bred kundbas, det känns väldigt motiverande att få bli en del av dem. Tillväxtresan har varit imponerande och bolaget befinner sig i en väldigt spännande fas där jag hoppas kunna tillföra värde i syfte att säkerställa en fortsättning på den inslagna vägen, säger Alexis Spanos.

Alexis Spanos tillträder sin nya tjänst på Söderberg & Partners i mitten av september.

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners

Jacob Thulin till Söderberg & Partners

3 juli · 2019

Lämnar SPP för att bli ny Growth Manager för Söderberg & Partners tjänstepensionsverksamhet

Söderberg & Partners har rekryterat Jacob Thulin till posten som ny Growth Manager för koncernens svenska tjänstepensionsverksamhet. Han kommer närmast från rollen som Försäljningsansvarig Extern Försäljning på SPP Pension & Försäkring.

- Jacob har lång erfarenhet av förmedlarmarknaden och gedigen kunskap och kännedom om försäkrings, - och finansbranschen. Förmedlarmarknaden står inför en tid av konsolidering, pådriven av ökad reglering och ökade krav från kunderna, och Jacob är helt rätt person att driva vårt tillväxtarbete genom detta landskap, säger Anders Bäckström, vd för Söderberg & Partners Insurance Consulting AB.

I sin tidigare roll som Försäljningsansvarig Extern Försäljning på SPP har Jacob Thulin haft nära kontakt med Söderberg & Partners, vilket gett honom en mycket god insikt och förståelse för organisationen.

- Mitt nära samarbete med Söderberg & Partners har gett mig en bred förståelse för deras verksamhet. Jag ser nu fram emot att bli en del av dem och genom det få arbeta med att både förädla deras befintliga affär samt expandera verksamheten med nya förmedlare. Hela förmedlarbranschen står inför stora förändringar och för mig kändes valet av Söderberg & Partners helt naturligt givet deras attraktiva och transparanta kunderbjudande, säger Jacob Thulin, tillträdande Growth Manager på Söderberg & Partners Insurance Consulting AB

Jacob Thulin tillträder sin nya tjänst på Söderberg & Partners den 29 augusti.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners