De här fonderna är bäst på hållbarhetsarbete

6 augusti · 2015

Idag lanserar Söderberg & Partners en tredje hållbarhetsrapport, den här gången för att påvisa hur fonders hållbarhetsarbete ser ut. Söderberg & Partners har granskat fonder från de största svenska och de viktigaste utländska fondförvaltarna. Efter en gedigen analys har deras sammanlagt cirka 1 500 fonder delats in i betygen grönt, gult och rött.

Valet av förvaltare påverkar spararens avkastning. Om förvaltaren dessutom arbetar aktivt och medvetet med hållbarhet kan valet även påverka miljön, samhället och människors arbetsvillkor. Intresset för hållbara investeringar har ökat kraftigt den senaste tiden; från sparare, media, organisationer och myndigheter.

Den analys som Söderberg & Partners nu lanserar påvisar hur fonder arbetar med hållbarhet och är den första i sitt slag. Söderberg & Partners har betygsatt fonder med fokus på hur drivande de är i hållbarhetsfrågor och hur väl integrerat hållbarhetsarbetet är i förvaltningen. Analysen är baserad på publik information, intervjuer och en enkätundersökning där frågor ställts till förvaltarna om hur de arbetar med hållbarhet.

För ett grönt betyg krävs ett högt betyg i både Positivt urval och Ansvarsfullt ägande. Det innebär att fondförvaltarna måste ta hänsyn till hållbarhet i själva förvaltningen på bästa sätt samt ha ett utmärkt påverkansarbete.

Kort om resultatet
En betydande del av fondförvaltarna har många fonder med rött betyg. Dessa arbetar antingen inte alls med hållbarhet, medan andra gör det men inte når upp till våra kriterier. Nedan listas de fonder som har fått allra högst poäng i analysen.

Fond Fondförvaltare Kategori
DNB Global Emerging Markets SRI DNB Tillväxtmarknader
DNB Global Hållbar DNB Global
DNB Global SRI DNB Global
DNB Renewable Energy DNB Miljö
DNB Sverige Hållbar DNB Sverige
Nordea Klimatfond Nordea Miljö
Nordea Swedish Stars Nordea Sverige
Nordea-1 Emerging Stars Equity Nordea Tillväxtmarknader
Nordea-1 Nordic Stars Equity Nordea Norden
Parvest Environmental Opportunities BNP Paribas Branschfonder, övriga
Parvest Global Environment BNP Paribas Miljö
Parvest Green Tigers BNP Paribas Miljö
Swedbank Robur Ethica Sverige Swedbank Robur Sverige
Swedbank Robur Ethica Sverige MEGA Swedbank Robur Sverige
Öhman Global Sustainable Brands Öhman  Global
Öhman Nordisk Miljöfond Öhman  Norden

Läs en sammanfattning av analysrapporten här.

– Det är jätteroligt att nu kunna lansera den här analysen, den tredje i vårt projekt att utvärdera hur hållbara olika sparprodukter är. Analysen är unik genom att den både ser till hur den enskilda fonden väljer innehav, och hur förvaltarna arbetar som ansvarsfull ägare. Att analysen dessutom täcker hela 1 500 fonder gör att vi verkligen kan hjälpa sparare att göra mer hållbara val, säger Kajsa Brundin som är ansvarig för Hållbarhet och Produktanalyser på Söderberg & Partners.

För mer information:

Louise Hagsten, marknadschef, Söderberg & Partners
louise.hagsten@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 17

Kajsa Brundin, Hållbarhetsansvarig, Söderberg & Partners
Kajsa.brundin@soderbergpartners.se
076- 149 51 56

Pressmeddelande

Söderberg & Partners presenterar ny hållbarhetsranking av de svenska sakförsäkringsbolagen

11 mars · 2021

Resultatet visar på en stor variation bland sakförsäkringsbolagen och en del betygsförändringar har skett sedan förra året. Bolagens förhållningssätt till hållbarhet och hur aktivt de arbetar med hållbarhetsfrågor skiljer sig stort mellan högsta och lägsta betyg.

Söderberg & Partners presenterar idag den andra studien över hur sakförsäkringsbolagen arbetar med hållbarhetsfrågor. Totalt har 21 bolag analyserats utifrån perspektiv som omfattar hållbarhet i skadereglering, upphandling av leverantörer, miljöanpassning, kapitalförvaltning, samt hur de ökar kunders och anställdas medvetenhet om sakskadors miljöpåverkan och effekter på hållbar utveckling. Bedömningen av sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete är relativ, vilket innebär att bolagens hållbarhetsbetyg sätts i relation till varandra.

Sedan förra årets analys har två bolag fått höjt hållbarhetsbetyg och två bolag har fått sänkt betyg. Ett grönt hållbarhetsbetyg indikerar att hållbarhet är integrerad i alla aspekter av verksamheten. Fem bolag, Folksam, Gjensidige, If Skadeförsäkring, Länsförsäkringar Sak och Protector, har fått grönt hållbarhetsbetyg. Överlag är slutsatsen att de flesta bolagen varken har förbättrat eller försämrat sitt hållbarhetsarbete. Detta trots att försäkringsbranschen har en viktig roll i arbetet för en hållbar utveckling, alltifrån skadeförebyggande åtgärder och vilka skador som omfattas av en försäkring till vilka metoder man använder i reparationen av en skada.

- Med tanke på den klimatkris och de andra hållbarhetsutmaningarna som vi står inför, är bolagens passivitet alarmerande. De har inte råd längre att sitta på läktaren när effekterna av klimatförändringar direkt påverkar värdet på tillgångarna som försäkras, säger Lingyi Lu, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Läs om årets analys och resultat i rapporten här.

Betygsgränser

Ett sakförsäkringsbolag med grönt betyg tar god hänsyn till hållbarhet i skaderegleringen och följer upp sin miljöpåverkan. Bolaget arbetar skadeförebyggande med tydlig koppling till hållbarhet eller har andra erbjudanden som underlättar miljöanpassning. Hållbarhet är även en betydande aspekt i upphandlingsprocessen. Anställda deltar i regelbunden utbildning eller kunskapsuppdatering om hållbarhetsfrågor. Förvaltning av försäkringspremien tar hänsyn till ESG-aspekter och förvaltarna påverkar portföljinnehaven till utökat ansvarstagande. Dessutom är bolaget engagerat i flera branschsamarbeten kring hållbara försäkringar eller investeringar.

Ett sakförsäkringsbolag med gult betyg tar viss hänsyn till hållbarhet i skadereglering, skadeförebyggande åtgärder och upphandlingsprocess. Anställda får viss kunskap om hållbarhetsarbetet i verksamheten. Förvaltningen av försäkringspremien får information om portföljinnehavens hållbarhet och agerar reaktivt. Bolaget är medlem i något branschsamarbete för hållbara försäkringar och investeringar.

Ett sakförsäkringsbolag med rött betyg beaktar inte hållbarhet i verksamheten i någon omfattande grad.

Ny rapport: Här är finansbranschens bästa aktörer 2020

10 mars · 2021

Swedbank, Handelsbanken Fonder, Skandia och Länsförsäkringar Garantiförvalting i topp i Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport. Länsförsäkringar Sak tar hem priset för årets hållbara sakförsäkringsbolag

Idag utsåg Söderberg & Partners 2020 års bäst presterande aktörer i den svenska finansbranschen. Resultatet baseras på Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport som innehåller analyser av hela den svenska sparmarknaden och sammanställs för att hålla sparare informerade om hur leverantörerna av finansiella tjänster och produkter presterar. För andra året i rad utses också årets hållbara sakförsäkringsbolag i trafikljusrapporten.

Vinnarna i respektive kategori samt motivering:

Årets fondförsäkringsbolag 2020

Swedbank utses till årets fondförsäkringsbolag. Bolaget har utmärkt selekteringsförmåga och deras utvalda fonder har haft stark utveckling under året. Bolagen förbättrade en redan bra placering i vår selekteringsanalys stegvis varje kvartal och avslutade året som bästa fondförsäkringsbolag. Utöver det har bolaget även goda resultat inom våra andra analysområden i fondförsäkringsanalysen.

Årets fondbolag 2020

Handelsbanken Fonder utses till årets fondbolag. Fondbolaget har på ett framgångsrikt sätt utvecklat en stadig plattform för fonder som erbjuds till sparare. Genom denna plattform har fondbolaget attraherat och fostrat förvaltare i världsklass inte bara vad gäller nordiska tillgångsslag utan även globala. Fondbolaget är dessutom en ansvarsfull ägare och tar god hänsyn till hållbarhet i sina investeringsbeslut.

Årets livförsäkringsbolag 2020

Länsförsäkringar Garantiförvaltning utses till årets livförsäkringsbolag. De har under 2020 levererat en god riskjusterad avkastning på sina tillgångar, och bolaget har belönats med grönt betyg tack vare sin finansiella styrka, väldiversifierade portfölj och goda återhämtning efter kraschen. De har dessutom belönats med ett grönt hållbarhetsbetyg.

Årets hållbara aktör 2020 – Hållbara investeringar

Skandia utses till årets hållbara aktör inom hållbara investeringar. Skandia har under en lång tid varit en ledande aktör inom hållbara investeringar och förbättrar sig ständigt. Bolaget har ett framstående hållbarhetsarbete med djupgående analyser och proaktiva dialoger såväl inom den traditionella förvaltningen, som fondförsäkringen och fondförvaltningen.

Årets hållbara aktör 2020 – Hållbara sakförsäkringar

Länsförsäkringar Sak utses till årets hållbara aktör inom hållbara sakförsäkringar. Bolaget har tagit ett helhetsperspektiv när det kommer till hållbarhetsintegreringen. Skaderegleringens hållbarhetsnivå säkerställs genom riktlinjer att återbruka och reparera i stället för att använda nya material. Sak-bolaget agerar proaktivt genom att stötta forskningsinitiativ som bidrar till bättre miljöanpassningar och utbildar medarbetare inom hållbarhet Har du valt deras skadeförsäkring kan du dessutom vara säker på att premien är förvaltad på ett ansvarsfullt och hållbart sätt.

- 2020 var ett annorlunda år på många sätt. Vi är nöjda över att våra analyser och rekommendationer har fallit ut väl även i denna marknad; de produkter som vi tilldelat grönt betyg har presterat bättre än produkter med rött betyg både inom livbolag, fondförsäkringar och fonder under 2020. Vi hoppas på ett mindre dramatiskt 2021, med starkt fokus på hållbarhet inte minst med tanke på implementeringen av EU-taxonomin, säger Kajsa Brundin, chef för Investment Management på Söderberg & Partners.

Du hittar hela trafikljusrapporten här.

Konkurrensverket avskriver utredning mot Söderberg & Partners

6 mars · 2021

Den 5 mars 2021 meddelade Konkurrensverket att de lägger ned den utredning som de bedrivit mot bland annat Söderberg & Partners under drygt fyra års tid gällande misstänkta konkurrensöverträdelser i samband med upphandlingar av försäkringslösningar. Konkurrensverket avslutar utredningen utan att vidta några ytterligare åtgärder.

I en kommentar till avskrivningen av ärendet konstaterar Konkurrensverket bland annat att deras utredning inte kunnat styrka misstankarna om att det i Söderberg & Partners upphandlingar ska ha förekommit direkta eller indirekta kontakter mellan konkurrenter som har varit ägnade att påverka konkurrentens beteende eller visats påverka konkurrentens agerande på ett konkurrensbegränsande sätt. Konkurrensverket konstaterar även att det saknas skäl för att fortsätta utreda ärendet eftersom inga misstankar kvarstår.

Söderberg & Partners har sedan utredningens start inte kunnat se någon grund för de misstankar som riktats mot bolaget. Beskedet att utredningen läggs ned och att misstankarna ej kvarstår välkomnas därför av Söderberg & Partners.

- Vi konstaterar att det gjorts en ordentlig utredning som nu fastslagit att de misstankar som riktats mot Söderberg & Partners gällande otillbörliga upphandlingar saknat grund. Som Sveriges största upphandlare av företagsförsäkringar kommer vi fortsätta verka för våra kunders bästa och hjälpa dem till bättre villkor och lägre premier genom våra upphandlingar, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj, informationschef på Söderberg & Partners.