Hackare ställer in siktet på företagens anställda

12 dec. 2016
Efter dataintrånget hos Yahoo var resultatet förödande; 500 miljoner hackade konton och stulna uppgifter innehållande privat information. Den ökade komplexiteten i cyberangreppen har lett till att företag och företagens anställda står inför stora utmaningar.

Hackare har börjat använda anställda som ett sätt att kringgå företagens säkerhetslösningar. Söderberg & Partners nya analys av cyberförsäkringar visar att företag måste välja rätt försäkringslösning för att skydda mot förluster då anställda blivit manipulerade och företaget lidit skada.

Cyberrisker förknippas ofta med externa hot. En omfattande undersökning bland företag visar dock att det är företagens egna anställda som anses utgöra det största cyberhotet.  Hotet består i att hackaren kan manipulera företagets anställda och på så sätt komma åt känsliga uppgifter. Det kan handla om ett förfalskat mejl innehållandes virus som hämtar eller förstör information. Karaktären på cyberangreppen, där anställda manipuleras, gör det svårt att upptäcka intrånget innan skadan är ett faktum.

–    En särskilt utsatt grupp är företag med hög personalomsättning. Det är inte enbart företagets egen information som är målet vid cyberangrepp. Risken att viktiga kunduppgifter går förlorade kan ofta vara än mer förödande för företaget och företagets rykte,  säger Tomas Ohlin affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring, Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners nya analys av cyberförsäkringar visar att företag måste välja rätt försäkringslösning för att skydda mot förluster då anställda blivit manipulerade och företaget lidit skada. Det finns direkt avgörande skillnader mellan de produkter som erbjuds, vilket kan få stor betydelse för företaget. Några försäkringsbolag ser till den anställdes aktsamhet och agerande medan andra nekar ersättning där anställda varit orsaken till skadan. Rätt försäkringslösning är ett bra sätt att skydda företaget mot de ökade cyberriskerna.

–    Vi märker tydligt att det finns ett stort mörkertal bland drabbade företag. Man vill ogärna skylta med sin bristande cyberssäkerhet vilket leder till att det är svårt att uppskatta hur stort värde som går förlorat varje år,  säger Tomas Ohlin affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring, Söderberg & Partners.

För mer information
Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring, Söderberg & Partners, tomas.ohlin@soderbergpartners.se
Magnus Klinge, analytiker, Söderberg & Partners, magnus.klinge@soderbergpartners.se

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med ev av Nordens största fristående analysavdelning. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.