Hackare ställer in siktet på företagens anställda

12 december · 2016

Efter dataintrånget hos Yahoo var resultatet förödande; 500 miljoner hackade konton och stulna uppgifter innehållande privat information. Den ökade komplexiteten i cyberangreppen har lett till att företag och företagens anställda står inför stora utmaningar.

Hackare har börjat använda anställda som ett sätt att kringgå företagens säkerhetslösningar. Söderberg & Partners nya analys av cyberförsäkringar visar att företag måste välja rätt försäkringslösning för att skydda mot förluster då anställda blivit manipulerade och företaget lidit skada.

Cyberrisker förknippas ofta med externa hot. En omfattande undersökning bland företag visar dock att det är företagens egna anställda som anses utgöra det största cyberhotet.  Hotet består i att hackaren kan manipulera företagets anställda och på så sätt komma åt känsliga uppgifter. Det kan handla om ett förfalskat mejl innehållandes virus som hämtar eller förstör information. Karaktären på cyberangreppen, där anställda manipuleras, gör det svårt att upptäcka intrånget innan skadan är ett faktum.

–    En särskilt utsatt grupp är företag med hög personalomsättning. Det är inte enbart företagets egen information som är målet vid cyberangrepp. Risken att viktiga kunduppgifter går förlorade kan ofta vara än mer förödande för företaget och företagets rykte,  säger Tomas Ohlin affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring, Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners nya analys av cyberförsäkringar visar att företag måste välja rätt försäkringslösning för att skydda mot förluster då anställda blivit manipulerade och företaget lidit skada. Det finns direkt avgörande skillnader mellan de produkter som erbjuds, vilket kan få stor betydelse för företaget. Några försäkringsbolag ser till den anställdes aktsamhet och agerande medan andra nekar ersättning där anställda varit orsaken till skadan. Rätt försäkringslösning är ett bra sätt att skydda företaget mot de ökade cyberriskerna.

–    Vi märker tydligt att det finns ett stort mörkertal bland drabbade företag. Man vill ogärna skylta med sin bristande cyberssäkerhet vilket leder till att det är svårt att uppskatta hur stort värde som går förlorat varje år,  säger Tomas Ohlin affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring, Söderberg & Partners.

För mer information
Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring, Söderberg & Partners, tomas.ohlin@soderbergpartners.se
Magnus Klinge, analytiker, Söderberg & Partners, magnus.klinge@soderbergpartners.se

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med ev av Nordens största fristående analysavdelning. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.

Söderberg & Partners påverkansfond har gjort sin första investering

22 september · 2020

- Köper in sig i industrihandelsjätte för att stoppa barnarbete i underleverantörsleden

Hösten 2018 lanserade Söderberg & Partners fonden Aktiv Påverkan, vars syfte är att generera god avkastning i kombination med faktisk påverkan och förändring kring frågor som spararna vill att fonden ska fokusera på.

Rent konkret sker detta genom att fonden använder 15–20 procent av dess totala kapital till att genomföra investeringar i verksamheter eller projekt som ligger i linje med spararnas kollektiva önskan om hur deras pensionspengar ska användas för att bidra till en bättre värld. Spararna röstar om vilka frågor de vill att fonden ska driva.

Motverka barnarbete viktigast för svenska pensionssparare

Inför lanseringen av fonden gav Söderberg & Partners i uppdrag åt Novus att ta reda på vilka frågor som svenska pensionssparare helst vill påverka med sina pensionspengar. Resultatet visade att frågan om barnarbete, och investeringar i syfte att motverka barnarbete, var den enskilt högst prioriterade frågan hos svenska pensionssparare.

När fonden Aktiv Påverkan lanserades blev därför barnarbete den första frågan att påverka. För att säkerställa expertkunskap inom sakfrågan inleddes ett samarbete mellan Söderberg & Partners analytiker och Rädda Barnens konsultbolag Centre for Child Rights and Business, som hjälper företag att hantera och förhindra risker kopplade till barnarbete.

- Barn som tvingas arbeta istället för att få gå i skola och utbilda sig är en av de mest centrala utmaningarna bakom flera av FNs globala mål för hållbar utveckling. Vi är därför väldigt glada att Söderberg & Partners vände sig till oss för att få hjälp att sondera och utvärdera hur och var deras kunders pensionspengar kan göra störst skillnad i frågan om att förhindra barnarbete. Det är en mycket komplex utmaning som många företag kan bli bättre på att medvetet adressera, och vi hoppas att fler aktörer inom finansbranschen kan bli inspirerade av Söderberg & Partners sätt att angripa frågan, säger Alexandra Frenander, konsult på Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business.

Första investeringen klar

Fonden genomförde tidigare under våren sin första investering i syfte att motverka barnarbete. Investeringen görs i industrihandelsbolaget Bergman & Beving som driver och utvecklar ett flertal varumärken inom industri - och byggsektorn.  Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business hjälpte fonden att fatta beslut genom att bidra med fakta och frågeställningar för analysen.

Ett av varumärkena som Bergman & Beving driver är Guide, som tillverkar och säljer arbetshandskar för industri- och byggsektorn. Under arbetet med att identifiera potentiella investeringar för fonden konstaterades att Guide verkar i en sektor där risken för att barn används på någon nivå i tillverkningsprocessen är hög.

- Bergman & Beving har stort fokus på hållbarhet och hur verksamheten kan bidra till en hållbar och säker miljö i hela värdekedjan. Samarbetet med Söderberg & Partners och stödet från Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business kommer att hjälpa oss skapa ännu större värden för våra kunder och ägare, och framför allt – bidra ännu mer till en hållbar utveckling i världen, säger Peter Schön, CFO på Bergman & Beving.

Målet för samarbetet är att hantera och lösa identifierade öppna risker kopplade till barnarbete i varumärkets Guides underleverantörskedjor.

- Vi är väldigt glada att äntligen fullt ut kunna realisera vår idé att låta pensionssparare själva välja vad deras sparpengar ska användas till för att förändra och förbättra världen de ska åldras i. Investeringen i Bergman & Beving är den första av flera som fonden Aktiv Påverkan kommer att genomföra med spararnas kollektiva vilja och mandat i ryggen, och vi hoppas verkligen att fler fondaktörer kan bli inspirerade av vår modell för att engagera pensionssparare och aktivt påverka den globala utvecklingen, säger Johanna Påhlsson, ansvarig projektledare för Aktiv Påverkan på Söderberg & Partners.

Parallellt med att fondens påverkansinvestering mot barnarbete fortlöper har investerare möjlighet att rösta på vilket område eller fråga som fondens nästa påverkansinvestering ska fokusera på.

Tel: 076- 149 50 05

Ny strategirapport: “Climbing the wall of worry”

17 september · 2020

Söderberg & Partners presenterar idag årets tredje strategirapport. Utöver en sammanfattning av bolagets marknadssyn och uppdaterade betyg i den taktiska allokeringsindikatorn innehåller rapporten även fördjupande fokusdelar om USA-valet, hälsovårdssektorn, och digitala valutor.

Summering av marknadssyn​

Rapporten fastslår att det rent konjunkturellt finns mycket som talar för att det andra kvartalet 2020 var lågpunkten, men att styrkan de närmsta månaderna är beroende av förnyade och förlängda stödpaket för att inte tappa momentum. Hanteringen av smittspridningen och ett kommande vaccin är också viktiga faktorer, inte minst när det handlar om konsumentförtroendet, vilket fortfarande är pressat.

I närtid finns en rad osäkerhetsmoment att hantera förutom coronapandemin, som presidentval i USA, att Brexit närmar sig, samt maktbalansen och handelskonflikten mellan USA och Kina. Finansmarknaderna har höga förhoppningar på kommande år med unisont positiva prognoser, vilket är en stor risk i sig. Samtidigt går det inte att bortse från att klimatet för risktillgångar, tack vare penning- och finanspolitiken, är mycket gynnsamt. Titeln ”Climbing the wall of worry” ger därför en sammanfattande och beskrivande bild av utsikterna. ​

Förändrade betyg - risker och möjligheter på räntemarknaden

De betygsförändringar som görs i rapportens taktiska allokeringsindikator rör uteslutande räntor.

Vid ingången av året rekommenderade vi försiktighet vad gäller investeringar på räntemarknaden och att fokus borde ligga på att bevara kapital. Kreditspreadarna var historiskt låga samtidigt som den ekonomiska aktiviteten försvagades under senare delen av 2019. Efter turbulensen i februari och mars, då kreditspreadarna steg till de högsta nivåerna sedan finanskrisen, valde vi att bli mer positiva till investeringar i high yield och då framför allt till den asiatiska marknaden som uppvisade störst potential i våra ögon. ​

Sedan dess har centralbankernas stimulanser, med bland annat kraftigt utökade tillgångsköpsprogram, fått kreditspreadarna att gå ihop ordentligt. I dagsläget har kreditspreadarna för företagsobligationer med bättre rating, så kallad investment grade, mer än halverats från i våras och erbjuder inte längre samma möjligheter till riktigt god avkastning framöver. ​Vi sänker därför betyget på investment grade från gult till orange.

Då den ekonomiska återhämtningen väntas fortgå samt att de globala konkurserna inte längre stiger är vi fortsatt mer positiva till investeringar i företagsobligationer med sämre rating, så kallad high yield. Sedan i våras har kreditspreadarna inom high yield även halverats, men erbjuder trots det aptitliga förräntningstakter som dessutom ligger klart högre än vid årsskiftet. Betyget för high yield höjs därför från gult till ljusgrönt.

Vidare sänks betyget för korträntor från ljusgrönt till gult och realränteobligationer höjs från orange till gult.

Du kan läsa hela strategirapporten här.

Söderberg & Partners rekryterar Stefan Rocklind

24 augusti · 2020

- Stjärnförvaltaren från Danske Bank blir räntestrateg inom den nya analysorganisationen Investment Management

- Etablerar även ett Advisory Board med externa medlemmar för att ge stöd i frågor avseende tillgångsklassallokering.

Söderberg & Partners har under det senaste året genomfört en rad förändringar i syfte att ytterligare stärka sin analys- och förvaltningsorganisation. Bland annat har de tidigare individuella avdelningarna för produktanalys, marknadsanalys, och Portföljförvaltning slagits samman till en ny enhet med namnet Investment Management.

Värvar Stefan Rocklind från Danske Bank Asset Management

Till den nya enheten Investment Management har Söderberg & Partners rekryterat Stefan Rocklind. Han kommer närmast från Danske Bank Asset Management där han var chef för den svenska ränteförvaltningen. Stefan har en gedigen bakgrund inom räntor där han har arbetat för flera banker inom Norden de senaste 20 åren. Han har bred erfarenhet av både den svenska samt de globala marknaderna inom olika nivåer av kreditrisk. Stefan kommer att arbeta som räntestrateg inom Investment Management.

- Vi ser fram emot att arbeta med Stefan som vi är övertygade kommer att tillföra mycket kompetens till ett område med stort fokus för oss, säger Matthias Gietzelt, som tillsammans med Kajsa Brundin leder den nya enheten Investment Management.

Etablerar Advisory Board

Söderberg & Partners har även etablerat ett Advisory Board med en kärna av externa medlemmar för att ge ytterligare stöd i strategiska och taktiska frågor avseende tillgångsklassallokering. Medlemmarna i det nyinrättade Advisory Board är:

• Per Frennberg: Styrelseordförande i AP7, tidigare CIO på Alecta
  • Mårten Karlsson: Tidigare Head of Bank and Country Risk Analysis på SEB, numera verksam inom eget bolag
  • Rikard Lundgren: Konsult och med lång och bred erfarenhet från Europas finansmarknad där han arbetat med olika hedgefondstrategier.
  • Vance Serchuk: Executive Director på KKR Global Institute med geopolitik som expertområde.

Magnus Danielsson är ansvarig för Söderberg & Partners fondanalys och leder även arbetet med det nya Advisory Board

- Finansmarknaderna är konstant svårnavigerade, och i synnerhet nu under den globala pandemin. Genom vårt nyinrättade Advisory Board tillför vi ytterligare kompetens till vår analys från en rad viktiga områden som exempelvis geopolitik, kreditmarknaden, samt reala och alternativa tillgångar, säger Magnus Danielsson.